Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 3/2019
      2. Fillari-lehti 2/2019
      3. Fillari-lehti 1 2019
      4. Fillari-lehti 7/2018
      5. Fillari-lehti 6/2018
      6. Fillari-lehti 5/2018
      7. Fillari-lehti 4/2018
      8. Fillari-lehti 3/2018
      9. Fillari-lehti 2/2018
      10. Fillari-lehti 1 2018
      11. Fillari-lehti 7/2017
      12. Fillari-lehti 6/2017
      13. Fillari-lehti 5/2017
      14. Fillari-lehti 4/2017
      15. Fillari-lehti 3/2017
      16. Fillari-lehti 2/2017
      17. Fillari-lehti 1/2017
      18. Fillari-lehti 7/2016
      19. Fillari-lehti 6/2016
      20. Fillari-lehti 5/2016
      21. Fillari-lehti 4/2016
      22. Fillari-lehti 3/2016
      23. Fillari-lehti 2/2016
      24. Fillari-lehti 1/2016
      25. Fillari-lehti 7/2015
      26. Fillari-lehti 6/2015
      27. Fillari-lehti 5/2015
      28. Fillari-lehti 4/2015
      29. Fillari-lehti 3/2015
      30. Fillari-lehti 2/2015
      31. Fillari-lehti 1/2015
      32. Fillari-lehti 7/2014
      33. Fillari-lehti 6/2014
      34. Fillari-lehti 5/2014
      35. Fillari-lehti 4/2014
      36. Fillari-lehti 3/2014
      37. Fillari-lehti 2/2014
      38. Fillari-lehti 1/2014
      39. Fillari-lehti 7/2013
      40. Fillari-lehti 6/2013
      41. Fillari-lehti 5/2013
      42. Fillari-lehti 4/2013
      43. Fillari-lehti 3/2013
      44. Fillari-lehti 2/2013
      45. Fillari-lehti 1/2013
      46. Fillari-lehti 7/2012
      47. Fillari-lehti 6/2012
      48. Fillari-lehti 5/2012
      49. Fillari-lehti 4/2012
      50. Fillari-lehti 3/2012
      51. Fillari-lehti 2/2012
      52. Fillari-lehti 1/2012
      53. Fillari-lehti 7/2011
      54. Fillari-lehti 6/2011
      55. Fillari-lehti 5/2011
      56. Fillari-lehti 4/2011
      57. Fillari-lehti 3/2011
      58. Fillari-lehti 2/2011
      59. Fillari-lehti 1/2011
      60. Fillari-lehti 7/2010
      61. Fillari-lehti 6/2010
      62. Fillari-lehti 5/2010
      63. Fillari-lehti 4/2010
      64. Fillari-lehti 3/2010
      65. Fillari-lehti 2/2010
      66. Fillari-lehti 1/2010
      67. Fillari-lehti 7/2009
      68. Fillari-lehti 6/2009
      69. Fillari-lehti 5/2009
      70. Fillari-lehti 4/2009
      71. Fillari-lehti 3/2009
      72. Fillari-lehti 2/2009
      73. Fillari-lehti 1/2009
      74. Fillari-lehti 7/2008
      75. Fillari-lehti 6/2008
      76. Fillari-lehti 5/2008
      77. Fillari-lehti 4/2008
      78. Fillari-lehti 3/2008
      79. Fillari-lehti 2/2008
      80. Fillari-lehti 1/2008
      81. Fillari-lehti 7/2007
      82. Fillari-lehti 6/2007
      83. Fillari-lehti 5/2007
      84. Fillari-lehti 4/2007
      85. Fillari-lehti 3/2007
      86. Fillari-lehti 2/2007
      87. Fillari-lehti 1/2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. In English
    8. Palaute
    9. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Luettelo
  7. Linkit
  8. Foorumi
  9. Tapahtumat
  10. Tori
  11. Uutiset
User Menu Search
Close

Uusi pyöräilytapahtuma Suomeen
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Uusi pyöräilytapahtuma Suomeen

L’Étape Finland by Tour de France lehdistötiedote 29.7.2019

Ranskan ympäriajon 177 kilometrin mittainen 16 etappi starttasi etelä-Ranskan Nîmesistä kello 13 lähes 40 asteen helteessä. Juuri ennen kilpailun alkua allekirjoitettiin suomalaisen pyöräilyn kannalta historiallinen sopimus. Ranskan ympäriajon järjestäjän ASO:n (Amaury Sport Organisation) hallituksen puheenjohtaja Jean-Etienne Amaury ja Nordic Cycling Events Joona Laukka sekä Kjell Carlström allekirjoittivat kolmivuotisen sopimuksen Suomessa järjestettävästä L'Étape Finland by Tour de France kuntopyöräily tapahtumasta.

Ensimmäinen L'Étape de Tour de France kuntopyöräilytapahtuma järjestettiin Ranskassa jo vuonna 1993. Tapahtuman perusidea oli varsin yksinkertainen. Osallistujille tarjottiin mahdollisuus pyöräillä Ranskan ympäriajon etappi samoissa olosuhteissa kuin itse kilpailussa. Menestys oli heti taattu ja L'Étape du Tour on yhä edelleen maailman arvostetuin kuntopyöräily tapahtuma, jonka osanottajamäärä on täydellisten olosuhteiden takaamiseksi rajattu 15 000 osallistujaan.

Viime vuosina maantiepyöräilyn suosio on kasvanut voimakkaasti ympäri maailmaa. Nykyään Ranskan ympäriajon kärkiajajat tulevat eri puolilta maailmaa ja lajin harrastajamäärien kasvulle ei näy loppua. Vaikka pyöräily on kansainvälistynyt, huipputason tapahtumien järjestämiseen vaadittavaa tietotaito on yhä edelleen harvojen osaajien käsissä. Ranskan ympäriajon järjestäjä ASO organisoi merkittävimmät ammattipyöräily tapahtumat ympäri maailmaa. Esimerkkeinä voidaan mainita vaikkapa Kalifornia ympäriajo, Saksan ympäriajo, Omanin ympäriajo tai vaikkapa Arctic Race Norjassa. Pyöräily tapahtumien kansainvälistyminen ei ole rajoittanut ainostaan ammattipyöräilyyn. L'Étape de Tour kuntopyöräilytapahtumia järjestetään nykyään viisitoista kappaletta kaikilla mantereilla.

Muutama vuosi sitten Joona Laukka ja Kjell Carlström miettivät keinoja suomalaisen pyöräilyn kehittämiseen. Lopputulema oli että lajin harrastajamäärät ovat kasvaneet Suomessakin voimakkaasti, mutta tapahtumapuolella kasvua ei juurikaan ole näkynyt. Kaksikko päätti järjestää kansainvälisen huipputapahtuman Suomessa. Vaikka pyörässä on yleensä vain kaksi pyörää, kaksikko huokutteli projektiin mukaan intohimoisen pyöräilyn vaikuttajan Katariina Laakkosen, joka omaa rautaisen kokemuksen viedä läpi projekteja joihin varsin harva uskoo niiden alussa.

ASO:n hallituksen puheenjohtaja Jean-Etienne Amaury toteaa "Kuntopyöräilyn kehittäminen kansainvälisesti on yksi yrityksemme prioriteeteista. Haluamme että mahdollisimman moni pääsee elämään henkilökohtaisesti oman Tour de France kokemuksensa. Aina kun kyseessä on ASO:n tuotemerkin alla organisoitu tapahtuma, on meidän velvollisuus ja myös meidän ylpeyden aihe että järjestelyt ovat moitteettomat. Kun Joona ja Kjell kertoivat ideastaan järjestää L'Étape Finland Suomessa olin heti vakuuttunut, että tätä ideaa kannataa tutkia tarkemmin. Tunnen molemmat hyvin eri projekteista ja me myös tiedämme että henkilöt jotka ovat itse ajaneet Tour de Francen tietävät varmasti mitä todellinen Tour de France experience on".

Kjell Carlström toteaa "L'Étape Finland tulee olemaan kokeneellekin harrastajalle vaativa tapahtuma, mutta eihän muuten voi kokea sitä mitä Ranskan ympäriajo todella on. Pyöräily on loppujen lopuksi varsin vaativa laji. Toki tulemme tarjoamaan oheistapahtumia koko perheelle ja ennen kaikkea haluamme saada enemmän lapsia ja nuoria lajin pariin. Ensimmäisen L'Étape Finlandin järjestelyt ovat jo varsin pitkällä. Meillä on jo selkeä käsitys siitä minkä tyyppisen reitin haluamme ja neuvottelut järjestävän kaupungin kanssa ovat melkein loppusuoralla."

Joona Laukka toteaa: "Tulemme järjestämään tapahtuman joka nostaa lajin profiilia Suomessa ja toimii näyteikkunan siitä kuinka mukaansa vetävä show pyöräilytapahtuma voi olla. Ja kun tapahtuma on hyvä, ulkomaalaisetkin harrastajat tulevat varmasti mukaan. Yleensä L'Étape de Tour tapahtumissa ulkomaalaisten osallistujien määrä on noin 20 %, mutta Suomi on pyöräilyn harrastajille varsin eksoottinen matkakohde, joten uskon että kiinnostus tulee olemaan suurta."
Print
563

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Next

  • All
  • Tulokset
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Cyclocross
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Next

    Facebook

    Foorumin uudet aiheet

    Mon, 16 Sep 2019 17:18:08 +0300

    Mon, 16 Sep 2019 06:04:35 +0300

    Sun, 15 Sep 2019 21:38:22 +0300

    Sun, 15 Sep 2019 18:48:11 +0300

    Sun, 15 Sep 2019 17:58:47 +0300

    Sun, 15 Sep 2019 15:19:29 +0300

    Sun, 15 Sep 2019 12:37:14 +0300

    Sat, 14 Sep 2019 07:21:47 +0300

    Sat, 14 Sep 2019 07:16:06 +0300

    Sat, 14 Sep 2019 04:18:21 +0300

    Fri, 13 Sep 2019 22:09:53 +0300

    Fri, 13 Sep 2019 22:08:14 +0300

    Fri, 13 Sep 2019 21:10:08 +0300

    Fri, 13 Sep 2019 18:36:46 +0300

    Torin uudet ilmoitukset

    jalki.fi - uudet reitit

    Terms Of UsePrivacy StatementCopyright 1998-2019 RideMedia Oy - Fillari-lehti
    Back To Top