By: Anders Holmberg

Kokkola - Laajalahti

Lähtö: Patamäki.
Aja Kokkolan keskustasta Koivuhakaan päin.
Käänny Mesilän kioskin kohdalta oikealle.
Aja soratietä n. 500m. ja olet Patamäen juurella. Reitti lähtee sähkölinjaa pitkin etelään.
Reitti on alkuosaltaan merkitty keltaisilla maalimerkeillä. Seuraa niitä.
Kun sähkölinja ylittää pyörätien käännyt oikealle ja ajat pyörätietä pitkin n. 1,5 km.
Koivuhaantien ja Laajalahdentien risteyksen jälkeen ylitetään ensin mainittu tie ja siirrytään metsäpolulle. Seuraa keltaisia maalimerkkejä.
Alku on hienoa kovapohjaista kangasmaastoa jota seuraa lyhyt kivikko-osuus. Kivikon jälkeen saavut soratielle jolla saatat kohdata hevosia, joten ole varuillasi ja valmis pysähtymään tarvittaessa!
Lähde ajamaan soratietä pitkin vasemmalle.
Keltaiset väriopasteet jatkuvat tässä kohtaa oikealle, joten nyt ollaan oman onnen ja näiden ohjeiden varassa.
Ajettuasi soratietä noin 500 m tulet tienristeykseen. Ylitä kestopäällystetty tie ja jatkaa Kvikantintien vieressä kulkevaa pyörätietä pitkin noin 200 m. Ylitä Kivikantintie ja olet taas kovapohjaisella kangaspohjaisella polulla.
Ajettuasi noin puoli kilometriä edessä on taas tien ylitys. Polku jatkuu tien toisella puolella kovapohjaisena ja nopeana.
Noin kilometrin päässä joudut taas ylittämään pienen soratien jonka jälkeen polku laskeutuu puron varteen.
Puron yli johtavalla sillalla on kulkuesteenä kettinki, joka saattaa tulla eteen yllätyksenä ellei hiljennä ajoissa. Kettinki on tarkoitettu lähinnä moottoriajoneuvoliikennettä rajoittamaan, joten nosta vain pyörä yli ja jatka matkaa.
Muutaman sadan metrin matkan jälkeen tulet nuoreen mäntymetsään, jossa polku on jossain määrin pehmeää hiekkaa. Käänny tässä kohtaa oikealle kapeammalle ja kovapohjaiselle polulle niin ei tarvitse rämpiä upottavassa hiekassa. Noin 300 m päässä mainitut polut taas yhtyvät ja olet reitin hienoimmalla osuudella.
Polku kulkee polveilevaa soraharjua pitkin suhteellisen kovapohjaisena. Nauti! Kyseinen soraharju on muinaisen rantaviivan muokkaamaa hiekkaa, jonka pintaan on vuosien saatossa kertynyt humusta. Humuskerros ei kuitenkaan ole kovin paksu, joten kaikki ne jotka tulevaisuudessakin haluavat säilyttää oikeuden liikkua maastopyörällä näissä maisemissa välttävät turhia lukkojarrutuksia yms.
Soraharjulta kääntyy vasemmalle useampikin polku ja valitse jokin niistä, kun soraharju muuttuu niin vaikeakulkuiseksi että haluat luopua leikistä.
Sitkeimmät jatkavat tietysti ylös viimeisimmällekin mäelle, ja laskeutuvat vasta sieltä soraharjun vasemmalla puolella kulkevalle polulle.
Soraharjussa on tässä kohtaa "katkos" joten alas pitää laskeutua joka tapauksessa.
Harju jatkuu noin 100 m:n päässä ja noustuasi taas ylös harjulle, oletkin jo hiihtoladun pohjalla joka kiertää edes takaisin harjun yli.
Jos oikein haluat saada maitohapot esiin, niin kierrät ladunpohjaa pitkin, jolloin harjun ylityksiä tulee viisi-kuusi kappaletta ennen kuin tulet Laajalahden uimarannan parkkipaikalle.
Jos haluat päästä vähän helpommalla voit ajaa harjun suuntaisesti noin 500 m samaiselle parkkipaikalle. Matkaa kertyy noin 8 km.
Takaisin Kokkolaan pääsee samaa reittiä, tietä pitkin tai sitten etelään päin johtavaa polkua pitkin, mutta se on sitten jo toisen reittiselostuksen paikka.