By: Petri Hurme

Hyvä lähtöpaikka esim. Otavankadun ja Jyväskylän valtatien valoristeys.

EK I, Tähtitorninmäki
Mene Otavankadun pohjoispuolelle (jolla on myös linjurivarikko) ja ala ajaa kohti keskustaa asfalttista pyörätietä. Nousun huippukohdassa huomaat vasemmalle jäävän tieleikkauksen joka on nurmi päälysteinen. Aja se ylös (jos pystyt) ja päästyäsi huipulle etsi mäntyjen lomasta traktoriväylä (jolla kyllä huomaa että hakkuita on tehty) joka vie kohti vesi/tähtitornia. Aja tornin läheisyyteen ja lähde kiertämään aidan vierustaa (kumpaan suuntaan tahansa, itse suosin vastapäivään). Heti
kolmannen kulman kohdalta lähtee polku alas jyrkkänä. Siitä vaan alas oikeen kunnolla. Ekan jyrkänteen jälkeen hieman tasasempaa, mutta jarruta sillä toka jyrkänne on tosi jyrkkä ja sen alla polku kääntyy.... tiukasti oikealle. Siitä enään muutama kymmenen metriä Pihlajatien ja Kiiskinmäenkadun risteykseen.

Siirtymä: Aja suoraan Kiiskinmäen katua apteekille asti ja lähde kiertämään Pankalampea myötäpäivään. Heti ennen kuin tulet hiekka pyörätielle asfaltti vastaavalta ylitettyäsi Saattotien menee lähempää rantaa pikku polku... notkon pohjalla keula ylös... muuten käy ikävästi) Kierrä lampi aina Mikaelille asti ja vielä eteenpäin kunnes tulet puiselle sillalle (siis ei sille kaarisillalle vaan toiselle)

EK II, Kirkonmäki

Heti sillan jälkeen oikealle leveähkölle polulle...vauhti pysyy korkeana, kohta heti tulet isommalle hiekkatielle (vauhti senkun kasvaa) ja vajaa sata metriä eteenpäin (avantouimarien saunan kohdalta) vasemmalle ylös metsään leveähköä polkua joka menee viistosti rinteen suuntaisesti. Sitä taas muutama kymmenen metriä ja tulet traktoritielle joka vie ylöspäin (tässä vaiheessa vauhti laskee koska maasto vaikeutuu, rinne jyrkkenee ja maitohapot pauhaavat reisissä) sitä muutama kymmenen metriä ylöspäin ja vasemmalle mettään kääntyy vaikeasti havaittavissa oleva polku (risteys kohdassa keskellä traktori uraa kuitenkin kivi). Polkua muutama kymmenen metriä ja kun edessä on muutama katkottu puun runko pitäisi oikealle ylös päästä polkua pitkin (kohta on hankala mutta hyvällä vauhdilla menee kyllä). Jälleen muutama kymmenen metriä ja tulet pururadalle levähdys penkin takaa. Ylitä pururata ja edessäsi on pienehkö metsäpalo alue. Kierrä sitä myötäpäivään kunnes huomaat puskassa (levähdys penkiltä katsoen about kello 12 - 1) pienen polun pään joka kulkee kiviaidan viertä. Lähde nousemaan polkua vasemmalle ja pysyttele koko ajan mahdollisimman lähellä aitaa. Huipulla kauempana aidasta taitaa olla paikallisten puistokemistien suosima terassi ja lasin siruja sen mukaan. Jatka kalliohuipulta alaspäin edelleen seuraillen aitaa. Teknisesti pari vaativaa pikku droppia ja polkimia taittavia kiviä polun molemmin puolin. Kun näet oikealla olevassa aidassa ensimmäisen aukon jatka vielä polkua suoraan niin saat vielä yhden pikku kummun ylitettäväksi. Sen jälkeen oikealle ja olet kirkon tontilla olevan puurakennuksen läheisyydessä).

Siirtymä: Kirkon tontilta alas yli Otavankadun esim. Snellmaninkadulle josta Tykkimiehenkadulle vasemmalle josta edelleen Brahenkadulle oikealle --> Edelleen Brahenkujalle

EK III, VPK:n mäki

Tullessasi Brahenkujalle kiihdytä hyvin sillä vasemmalle leikkaukseen nousee jyrkkä ja kapea polku (joka sata metriä myöhemmin laskee takaisin Brahen kujalle). Polun lakipisteestä lähtee edelleen vasemmalle pystysuoraan rinnettä kohti sikajyrkkä muutaman metrin osuus... siitä vaan. Ylätasanteelle päästyäsi suuntaile ikäänkuin suoraan traktoriuralle joka
lähtee viemään kohti koillista (en keksinyt muuta tapaa selittää, katso puhelinluettelosta ilmansuunta) ura kapenee pian poluksi jossa riittää kuusen juuria (joustohaarukka on ihan kiva). Toisaalta siinä ei nousta eikä lasketa joten vauhti pääsee kasvamaan aika kovaksi. Vasemmalla alla vilistää asutusalue, sen jälkeen VPK:n torni ja molemmin puolin polkua
kasvaa tuuheaa puskaa. Lisäksi polku tekee Monzamaisen baraboolikan siinä taittuen oikealle... toivo ettet kohtaa ainuttakaan koiran ulkoiluttajaa... Oikealla kurvin "keskellä" on vanhan ortodoksi kirkon muistomerkki. Ajettuasi kurvin läpi (eli olet kääntynyt 180 astetta) tulet nurmi aukiolle. Suuntaa etuvasemmalle, hetken tuntuu että kohta tulee 10 metrinen droppi, mutta sieltä löytyy sorakuopan reunasta ikäänkuin polku (noin metrin kaksi leveä jyrkähkö soraa ja nyrkin-pään kokoista kiveä oleva laskemisalusta). Varo kuitenkin mäen alustaa... lievästi oikealle kääntyvän mutkan taakse oli viime viikolla joku keskelle polkua laittanut nuotionpohjan. Parikymmentä metriä vielä eteenpäin ja käänny vasemmalle.
Näet edessäsi rautatien.

Siirtymä: Kanna fillari rautatien yli (molempiin suuntiin näkee kyllä ihan kohtuu hyvin jos juna sattuu tulemaan) ja tulet valtaisalle sepeli kentälle. Ylitä se ja näet edessäsi alikulku tunnelin. Se alittaa VT 5:sen ja sen jälkeen oletkin jo Rinnekadulla. Suuntaa minne haluat... esim. sama reitti takaperin on jo vähän vaativampi (ainakin paikoitellen).