Tampere-Pirkkala

By: Kai Willner

Lähtöpaikka: Naistenmatkantien ja Korkeamäentien risteys, Pirkkalassa, TPO:n kartta, sivu 9, ruutu 83/17. Korkeamäentie lähtee Tampereelta tullessa vasemmalle.
0-240 Yhden auto levyinen hiekkatie
240 -Tie kapenee n. 1.5 metrin levyiseksi valaistuksi kuntoilureitiksi.
530 Loiva nousu
940>Vasemmalle kyltti "kuntopolku", tästä siis metsään. Aluksi jonkin verran juurakkoa, polun leveys n. 0.5m
1.150<>Kivikkoa
1.250<> Kivikko pienenee ja matkanteko helpottuu
1.330 Haarautuu vasemmalle, mutta jatketaan suoraan eteenpäin.
1.400-> Vanhaa metsäautotietä, helpohkoa maastoa.
1.600-1.690<>  Metsäautotie kapenee jälleen poluksi, polku hyvinkin kapea, ja puut kasvavat lähellä. Tässä kannattaa kuulostella tuleeko vastaan muita ja ajella vähän rauhallisemmin,koska polulla on vaikea väistää.
1.820-> Paljon kiviä, hidastaa vauhtia.
2120<> Polku haarautuu, valitaan oikeanpuoleinen reitti. Polku nousee heti pienen mäen ja kaartuu vasemmalle alas.
2.200 Tunneli moottoriliikennetien alitse. Heti tunnelin toisella puolella reitti jatkuu umpeen kasvaneena metsäautotienä oikealle.
2.200-2.770 Metsäautotietä.
2.770 Risteys, josta käännytään oikealle.
2.850<> Tunneli saman moottoriliikennetien alitse toiseen suuntaan. Heti tunnelin jälkeen tie kaartaa vasemmalle, mutta mennään kaarteesta suoraan lähtevää polkua pitkin eteenpäin.
2.950<> Polku tulee Vähä-naistenjärven rantaan, risteys, josta käännytään oikealle.
2.950-3.030<> Soista maastoa, pitkospuita, kannattaa ehkä taluttaa/kantaa tämä osuus.
3.030-> <>Taas ajettavaa maastoa, vähän juuria, ei juuri kiviä. Polku seurailee aluksi Vähä-naistenjärven rantaa, mutta kääntyy oikealla olevien tienviittojen jälkeen oikealle. Maasto järven jälkeen on helpompaa ajettavaa kuin ennen ensimmäistä tunnelia.
-4.020<> Polku päättyy sille valaistulle kuntoilureitille, josta kuntopolulle lähdettiin. Tästä voi jatkaa vasemmalle, jolloin päätyy jonkin ajan kuluttua Pirkkalan asuntoalueelle, tai kääntyä oikealle, jolloin päästään mittarin ollessa kohdalla 4.580 "kuntopolun" toiseen päähän (siihen mistä aloitettiin).