Vierumäki

By: Pauli Halme

Vierumäen seudulta.
Reitin pituus maastossa noin 30 km. Polkuja, ulkoilureittiä, metsäautotietä. Polkujen osuus noin 90 %. Niistä teknistä osuutta noin 30 %, hieman nopeampaa noin 30 %, nopeaa noin 40 %.

Aloitus Vierumäen Urheiluopiston Country Clubin parkkikselta alas Valkjärven itärantaan, siitä pohjoisen kannaksen kautta Saarijärven länsipuolelle Lemmenharjunpolulle, jota pitkin pohjoiseen Valo-Ilves -reitille.
Ylä-Musterin kodan jälkeen yhdysreittiä Ilvesreitille, jota palan matkaa pohjoiseen. Ensimmäistä metsäautotietä oikealle itäänpäin palan matkaa, josta lähtee vasempaan keltaisin maalimerkein merkitty Yhdyspolku kohti Juustopolkua (Heinola - Vuolenkoski-polkureitti). Juustopolkua oikealle (etelä). Tässä reitti muuttuu metsäautotieksi, ja Läpiänjärvelle vievän puron ylityksen jälkeen palanmatkaa eteenpäin, josta Juustopolku (viitta Vuolenkoskelle ) oikealle.

Tästä alkaa tekninen osuus laavulle ja edelleen metsätielle. Osuuden voi myös ohittaa tietä pitkin. Laavun jälkeen ensimmäistä metsätietä (tässä erotaan Juustopolusta) länteenpäin. Tietä pitkin kunnes tullaan laajalle hiekanottopaikalle, ja sen länsipuolista tietä pitkin eteläänpäin ja sieltä länteen vievälle polulle josta pääsee Vierumäen kympille ja takaisin Urheiluopistolle joko etelän tai pohjoisen kautta.

HUOM. Itse en ole ajanut loppureittiä hiekkakuopalta, vaan seikkailin metsien halki pohjoisen kautta uran päätyttyä Läpiänjärven eteläpäähän. Eteläisellä reitillä ei kuitenkaan pitäisi joutua pyöränkantohommiin.

Net kun ajavat voisivat tarkentaa loppuosuutta.