Espoo
By: Petri Kauppi
Reitti lähtee HPY:n karttasivulta 18 ruudusta 76/39 Kuurinmäki- nimiseltä hiekkatieltä. Reitin loppu on karttasivulla 18 ruudussa 76/40 Ison-Henttaantie, noin sanan Henttaan kohdalla.
Kauniaisista lähdetään ajamaan Tuomarilaan päin. Turun moottoritien alituksen jälkeen n. 100 m päästä lähdetään Kuurinmäki-hiekkatietä vasemmalle. Ajetaan n.50m ylöspäin ja lähdetään vasemmalle lähtevää polkua pitkin ylös kalliolle. Ajetaan suoraan n. 200 m . Polku kaartaa hieman oikealle ja laskeutuu kalliolta alas. Parikymmentä metriä polkua ja saavut hiekkatielle. Hiekkatietä n. 50 m vasemmalle ja  aidatun GSM-tukiaseman vasemmalta puolelta lähtee polku Turun moottoritien suuntaisesti. Polku lähtee pian erkanemaan moottoritiestä. 300 - 400 m polkua ajettuasi saavut sähkötolpan kohdalle. Aja tolpan ohi pienestä n 40-50 cm pudotuksesta 100 m eteenpäin ja käänny polun mukaan 90 astetta oikealle. 50 m polkua ja käänny vasemmalle. (Tässä kohdassa polku haarautuu useampaan suuntaan.) Aja vasemmalle lähtevää polkua 100 m ja olet valinnan edessä. Sinulla on kaksi vaihtoehtoa: 1) Ajat suoraan etuoikealla olevien kallioiden yli tai 2) kierrät kalliot juurakkoista hevospolkua vasemman kautta.
Selostan seuravaksi eri vaihtoehdot:
1) Päätit lähteä hevospolkua pitkin kiertämään kalliot. Jatka vasemmalle lähtevää hevospolkua alaspäin melko synkkään metsään. Seuraat vain oikealle kaartavaa hevospolkua, oikealla ovat koko ajan kalliot. Hevospolku laskeutuu ensin alas pellon laitaan ja lähtee sitten ylöspäin etuoikealle. 300m nousun jälkeen olet paikassa mihin reitiltä 2) saavutaan.
2) Jos taas päätit lähteä ylittämään kallioita, lähde edessä olevan kallion yli suoraan. Kallion päältä laskeudutaan jyrkkää kalliopätkää alas notkoon. (Märällä kelillä aika paha). Notkosta suoraan yli seuraavan kallion päälle. (Nousu saattaa olla hankala ajaa jalkautumatta.)  Jatka kallion yli suoraan ja laskeudu jyrkkä kalliopätkä alas. Siiten 50m eteenpäin ja olet samassa paikassa, mihin päädyt myös valitsemalla reittivaihtoehdon 1).
Jos tulit kalliolta, jatkat hevospolkua oikealle, hevospolkua tullessasi jatkat vain eteenpäin. Hevospolku nousee ensin parikymmentä metriä loivasti ylöspäin, sitten se alkaa laskeutua loivasti alaspäin. Jatka laskeutumista noin 200m ja käänny vasemmalle lähtevälle selkeälle polulle. Polku laskeutuu alas kosteaan notkoon, joka ylitetään suoraan. Notkon jälkeen alkaa nousu kovapohjaista polkua pitkin. Nousun päällä on kaatunut puunrunko. Rungon ylityksen jälkeen käännytään polkua vasemmalle. Polku nousee etuoikealla näkyvän pienen kallion päälle. Kallio ylitetään polkua pitkin. Kalliolta ajetaan alas oikelta menevää polkua pitkin. Laskussa on hankalahko n.1m korkea pudotus. Polkua jatketaan eteenpäin, kunnes tullaan seuraavalle kalliolle. Tämän kallion yli ajetaan suoraan. Kallion jälkeen käännytään oikealle ja laskeudutaan kivikkoista polua alas. Lasku päätty pienelle polulle jota vasemmalle seuraamalla n. 100 m päässä on hiekkatie. Hiekkatietä vasemmalle ajamalla pääsee Sepänkylään. Selostettu reitti ei ole ainoa vaihtoehto selviytyä lähtöpaikasta Sepänkylään, itse kannattaa kokeilla erilaisia sivupolkuja, niitä pitkin löytää useita vaihtelevia polkuja. Reitti on erinomainen ajaa molempiin suuntiin. Pituutta ei ole paljoa, mutta sen voi ajaa edestakasin ja eri vaihtoehtoja ajellen..
Reitti on myös helppo yhdistää Espoon keskuspuiston reitteihin.