Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 7 2021
      2. Fillari-lehti 6 2021
      3. Fillari-lehti 5 2021
      4. Fillari-lehti 4 2021
      5. Fillari-lehti 3 2021
      6. Fillari-lehti 2 2021
      7. Fillari-lehti 1 2021
      8. Fillari-lehti 7 2020
      9. Fillari-lehti 6 2020
      10. Fillari-lehti 5 2020
      11. Fillari-lehti 3-4 2020
      12. Fillari-lehti 2 2020
      13. Fillari-lehti 1 2020
      14. Fillari-lehti 7 2019
      15. Fillari-lehti 6 2019
      16. Fillari-lehti 5 2019
      17. Fillari-lehti 4 2019
      18. Fillari-lehti 3 2019
      19. Fillari-lehti 2 2019
      20. Fillari-lehti 1 2019
      21. Fillari-lehti 7 2018
      22. Fillari-lehti 6 2018
      23. Fillari-lehti 5 2018
      24. Fillari-lehti 4 2018
      25. Fillari-lehti 3 2018
      26. Fillari-lehti 2/2018
      27. Fillari-lehti 1 2018
      28. Fillari-lehti 7/2017
      29. Fillari-lehti 6/2017
      30. Fillari-lehti 5/2017
      31. Fillari-lehti 4/2017
      32. Fillari-lehti 3/2017
      33. Fillari-lehti 2/2017
      34. Fillari-lehti 1 2017
      35. Fillari-lehti 7/2016
      36. Fillari-lehti 6/2016
      37. Fillari-lehti 5/2016
      38. Fillari-lehti 4/2016
      39. Fillari-lehti 3/2016
      40. Fillari-lehti 2/2016
      41. Fillari-lehti 1 2016
      42. Fillari-lehti 7/2015
      43. Fillari-lehti 6/2015
      44. Fillari-lehti 5/2015
      45. Fillari-lehti 4/2015
      46. Fillari-lehti 3/2015
      47. Fillari-lehti 2/2015
      48. Fillari-lehti 1 2015
      49. Fillari-lehti 7/2014
      50. Fillari-lehti 6/2014
      51. Fillari-lehti 5/2014
      52. Fillari-lehti 4/2014
      53. Fillari-lehti 3/2014
      54. Fillari-lehti 2/2014
      55. Fillari-lehti 1 2014
      56. Fillari-lehti 7/2013
      57. Fillari-lehti 6/2013
      58. Fillari-lehti 5/2013
      59. Fillari-lehti 4/2013
      60. Fillari-lehti 3/2013
      61. Fillari-lehti 2/2013
      62. Fillari-lehti 1 2013
      63. Fillari-lehti 7/2012
      64. Fillari-lehti 6/2012
      65. Fillari-lehti 5/2012
      66. Fillari-lehti 4/2012
      67. Fillari-lehti 3/2012
      68. Fillari-lehti 2/2012
      69. Fillari-lehti 1 2012
      70. Fillari-lehti 7/2011
      71. Fillari-lehti 6/2011
      72. Fillari-lehti 5/2011
      73. Fillari-lehti 4/2011
      74. Fillari-lehti 3/2011
      75. Fillari-lehti 2/2011
      76. Fillari-lehti 1 2011
      77. Fillari-lehti 7/2010
      78. Fillari-lehti 6/2010
      79. Fillari-lehti 5/2010
      80. Fillari-lehti 4/2010
      81. Fillari-lehti 3/2010
      82. Fillari-lehti 2/2010
      83. Fillari-lehti 1 2010
      84. Fillari-lehti 7/2009
      85. Fillari-lehti 6/2009
      86. Fillari-lehti 5/2009
      87. Fillari-lehti 4/2009
      88. Fillari-lehti 3/2009
      89. Fillari-lehti 2/2009
      90. Fillari-lehti 1 2009
      91. Fillari-lehti 7/2008
      92. Fillari-lehti 6/2008
      93. Fillari-lehti 5/2008
      94. Fillari-lehti 4/2008
      95. Fillari-lehti 3/2008
      96. Fillari-lehti 2/2008
      97. Fillari-lehti 1 2008
      98. Fillari-lehti 7/2007
      99. Fillari-lehti 6/2007
      100. Fillari-lehti 5/2007
      101. Fillari-lehti 4/2007
      102. Fillari-lehti 3/2007
      103. Fillari-lehti 2/2007
      104. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Mediakortti
    6. Palaute
    7. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Linkit
  7. Foorumi
  8. Tapahtumat
User Menu Search
Close

Samuli Öhman Suomen mestaruuteen M18-sarjan maantieajossa
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Samuli Öhman Suomen mestaruuteen M18-sarjan maantieajossa

Akilles Cycling 30.6.2019, kuva Sami Kervinen

Akilleen Samuli Öhman lähti irtiottoon 18-vuotiaiden SM-kisassa kisan varhaisessa vaiheessa. Hän sai hetkeksi mukaansa joukkuekaverinsa Veeti Vainion ja TWD:n Oskari Kolehmaisen kanssa. Öhman pääsi irrottautumaan kaksikosta taktiikan mukaisesti kisan alkupuoliskolla ajaen soolona ylivoimaiseen Suomen mestaruuteen.
Kisa ajettiin yhtenä 50 kilometrin lenkkinä ja useampana 13,4 kilometrin lenkkinä. Heti alkuvaiheessa Samuli Öhman irtautui kuin vahingossa pääjoukosta ja sai aikaan nopeasti eroa. Isompi lenkki sisälsi kaikenlaisia tuuliosuuksia myötäisestä sivu- ja vastatuuleen. Myötätuuliosuudella ero kasvoikin lähes minuuttiin. Melko pian Öhmanin irtautumisen jälkeen pääjoukosta irtosivat Akilleen Veeti Vainio ja TWD:n Oskari Kolhmainen. Kaksikko sai Öhmanin jonkin ajan kuluttua sivutuuliosuudella kiinni. Kolmikon taivaltaessa TWD:n Kolehmainen kieltäytyi vetämästä. Öhman ja Vainio uhkasivat, että siinä tapauksessa sinut pudotetaan. Muutaman pudotusyrityksen jälkeen Öhman pääsikin irti, ja Vainio pisti jalan suoraksi pakottaen Kolehmaisen takaa-ajoon. Pyöräilyn shakkipeli jatkui Kolehmaisen seuraavalla siirrolla, jolla hän kieltäytyi vetämästä. Näin takaa-ajajat jäivät käytännössä odottelemaan pääjoukkoa. Öhmanin ero kasvoi siten koko ajan, eikä hänellä ollut mitään vaikeuksia ajaa voitoon. Maalissa ero oli 4 ja puoli minuuttia.

”Nyt on toisi hyvä fiilis, kun tavoiteltu Suomen mestaruus tuli. Kisan puolivälissä jo tiesin, kun jalka oli hyvä, että voitto tulee. Ero kasvoi kierros kierrokselta, kun pääjoukko ei saanut kunnon takaa-ajoa aikaan. Ajoin kuitenkin täysillä loppuun. Pieni harmi siitä, että Veeti jäi muutamalla sentillä neljänneksi. Meillä oli kuitenkin tavoitteena kaksi palkintosijaa, kertoi kisan voittanut ja sangen tyytyväinen Samuli Öhman. ”Joukkueelle kiitos lähes täydellisesti onnistuneesta taktiikasta.”

”Taktiikkamme oli ajaa kovaa ja hajottaa porukkaa, missä onnistuttiinkin. Sampan irrotessa odotimme Kolehmaisen lähtevän takaa-ajoon, mutta hän jäikin odottelemaan joukkuekavereita. Pääjoukossa homma meni kiritaisteluksi, jalkani oli kyllä hyvä, mutta mokasin käännyttäessä loppusuoralle, mulla oli liian pieni vaihde enkä päässyt heti vastaamaan muiden kiriin. Metrit loppuivat kesken ja hävisin muutaman sentin pronssin. Oma moka, tästä taas opittiin,” selvitteli Vainio lopun käänteitä.

Porvoon Akilles on suomalaisen pyöräilyn legendaarinen seura, joka on tuottanut kymmenittäin suomalaisia huippuajajia. Viime vuosina Akilles on keskittynyt valmentamaan ja kasvattamaan nuoria ajajia eliittisarjaan ja seuran tavoitteena on olla Suomen paras ja menestyksekkäin seura. Strategiansa mukaisesti Akilleessa tehdään parhaillaan pitkäjänteistä työtä, jotta seura ajajineen nostetaan Suomen ykkösseuraksi pyöräilyssä ja seurasta synnytetään kehitysalusta nuorten pyöräilijöiden kehittämiseksi Suomessa aina ammattilaisuuteen saakka. Akilles kutsuu yrityksiä mukaan nostamaan Porvoon pyöräilyn jälleen maan ehdottomalle huipulle.
Print
1820

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top