Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 4 2021
      2. Fillari-lehti 3 2021
      3. Fillari-lehti 2 2021
      4. Fillari-lehti 1 2021
      5. Fillari-lehti 7 2020
      6. Fillari-lehti 6 2020
      7. Fillari-lehti 5 2020
      8. Fillari-lehti 3-4 2020
      9. Fillari-lehti 2 2020
      10. Fillari-lehti 1 2020
      11. Fillari-lehti 7 2019
      12. Fillari-lehti 6 2019
      13. Fillari-lehti 5 2019
      14. Fillari-lehti 4 2019
      15. Fillari-lehti 3 2019
      16. Fillari-lehti 2 2019
      17. Fillari-lehti 1 2019
      18. Fillari-lehti 7 2018
      19. Fillari-lehti 6 2018
      20. Fillari-lehti 5 2018
      21. Fillari-lehti 4 2018
      22. Fillari-lehti 3 2018
      23. Fillari-lehti 2/2018
      24. Fillari-lehti 1 2018
      25. Fillari-lehti 7/2017
      26. Fillari-lehti 6/2017
      27. Fillari-lehti 5/2017
      28. Fillari-lehti 4/2017
      29. Fillari-lehti 3/2017
      30. Fillari-lehti 2/2017
      31. Fillari-lehti 1 2017
      32. Fillari-lehti 7/2016
      33. Fillari-lehti 6/2016
      34. Fillari-lehti 5/2016
      35. Fillari-lehti 4/2016
      36. Fillari-lehti 3/2016
      37. Fillari-lehti 2/2016
      38. Fillari-lehti 1 2016
      39. Fillari-lehti 7/2015
      40. Fillari-lehti 6/2015
      41. Fillari-lehti 5/2015
      42. Fillari-lehti 4/2015
      43. Fillari-lehti 3/2015
      44. Fillari-lehti 2/2015
      45. Fillari-lehti 1 2015
      46. Fillari-lehti 7/2014
      47. Fillari-lehti 6/2014
      48. Fillari-lehti 5/2014
      49. Fillari-lehti 4/2014
      50. Fillari-lehti 3/2014
      51. Fillari-lehti 2/2014
      52. Fillari-lehti 1 2014
      53. Fillari-lehti 7/2013
      54. Fillari-lehti 6/2013
      55. Fillari-lehti 5/2013
      56. Fillari-lehti 4/2013
      57. Fillari-lehti 3/2013
      58. Fillari-lehti 2/2013
      59. Fillari-lehti 1 2013
      60. Fillari-lehti 7/2012
      61. Fillari-lehti 6/2012
      62. Fillari-lehti 5/2012
      63. Fillari-lehti 4/2012
      64. Fillari-lehti 3/2012
      65. Fillari-lehti 2/2012
      66. Fillari-lehti 1 2012
      67. Fillari-lehti 7/2011
      68. Fillari-lehti 6/2011
      69. Fillari-lehti 5/2011
      70. Fillari-lehti 4/2011
      71. Fillari-lehti 3/2011
      72. Fillari-lehti 2/2011
      73. Fillari-lehti 1 2011
      74. Fillari-lehti 7/2010
      75. Fillari-lehti 6/2010
      76. Fillari-lehti 5/2010
      77. Fillari-lehti 4/2010
      78. Fillari-lehti 3/2010
      79. Fillari-lehti 2/2010
      80. Fillari-lehti 1 2010
      81. Fillari-lehti 7/2009
      82. Fillari-lehti 6/2009
      83. Fillari-lehti 5/2009
      84. Fillari-lehti 4/2009
      85. Fillari-lehti 3/2009
      86. Fillari-lehti 2/2009
      87. Fillari-lehti 1 2009
      88. Fillari-lehti 7/2008
      89. Fillari-lehti 6/2008
      90. Fillari-lehti 5/2008
      91. Fillari-lehti 4/2008
      92. Fillari-lehti 3/2008
      93. Fillari-lehti 2/2008
      94. Fillari-lehti 1 2008
      95. Fillari-lehti 7/2007
      96. Fillari-lehti 6/2007
      97. Fillari-lehti 5/2007
      98. Fillari-lehti 4/2007
      99. Fillari-lehti 3/2007
      100. Fillari-lehti 2/2007
      101. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. In English
    8. Palaute
    9. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Luettelo
  7. Linkit
  8. Foorumi
  9. Tapahtumat
  10. Tori
User Menu Search
Close

Akilleen Joni Kanervalle SM-pronssia Eliitin maantieajossa
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Akilleen Joni Kanervalle SM-pronssia Eliitin maantieajossa

Akilleen lehdistötiedote 30.6.2019. Kuva: Merja Kanerva

Jurvassa ajetut maantiepyöräilyn SM-kisat huipentuivat miesten maantieajon kisaan. Yllättäen maaliin saakka mennyt irtiotto, jätti huippukuntoiselle Joni Kanervalle vain pronssin taisteltavaksi. Loppusuoralle tultaessa Kanerva oli hyvissä asemissa ja vei kirin ja pronssimitalin. Kilpailun voiton vei kaikkien yllätykseksi Arto Vainionpää Jurvan Voimasta. Toiseksi tuli toinen karkulainen viime vuoden Suomen mestari Anders Bäckman.
Kisa oli kovavauhtinen. Tehdyt irtiotot eivät tahtoneet pysyä elossa vaan ne ajettiin kiinni nopeasti. Turun Urheiluliiton joukkue eritoten ja myös Larun pyörä joukkue oli aktiivinen pyrkimyksissään hajottaa porukkaa. Akilleen joukkue oli matkassa vajaamiehisenä, kun M18-sarjan pojilla ei ollut mahdollisuutta sääntöjen mukaan olla mukana kisassa.

Akilleen joukkue harveni vielä alkumatkassa, kun peräkkäisissä kasoissa joukkue vielä harveni kahdella. Ensin kaatui muiden mukana Roope Vainio, jota yritettiin vielä vetää kisaan mukaan. Voimat kuitenkin ehtyivät takaa-ajoon, ja kisa päättyi keskeytykseen. Sitten meni nurin kokenut päävalmentaja Kari Myyryläinen, joka loukkaantui sen verran pahasti, että hänet kiidätettiin maalipaikalta Seinäjoen keskussairaalaan.

”Juttelin pääjoukossa kaikessa rauhassa Hiski Kanervan kanssa, kun yhtäkkiä edessä ajanut kaveri siirtyi käsittämättömästi runsaan metrin sivuun ja hänen takapyöränsä osui etupyörääni pahasti. Jälkeenpäin kaveri pyyteli vuolaasti anteeksi ja selitti, että hän ei tiennyt takana olevan ketään. Harmittaa, kun ryhmäajossa kokemattomat tyypit saavat aikaan tällaista. Mutta minkäs teet, pari kylkiluuta murtunut, reikä keuhkoissa, verta keuhkopussin alaosassa ja ilmaa keuhkopussin yläosassa, solisluu murtunut, ja vaatii ilmeisesti leikkauksen. Sattuu vain niin harmilliseen aikaan, kun piti lähteä joukkueen kanssa ensin Ruotsiin U6:een, sitten Belgiaan ja vielä EM-kisoihin huoltajaksi”, kertoi Seinäjoen sairaalassa yhä tarkkailussa oleva päävalmentaja Myyryläinen.

Kisan loppuvaiheissa, toiseksi viimeisellä kierroksella irti lähtivät IBD:n Anders Bäckman, kisan viime vuoden Suomen mestari ja järjestävän seuran Jurvan Voiman jo ikämiehiin kuuluva Arto Vainionpää. Kaksikolla oli vajaan kahdenkymmenen sekunnin etumatka viimeiselle 13,4 kilometrin lenkille lähdettäessä. Pääjoukossa uskottiin, että hatka tulee ilman muuta kiinni. Erityisesti pääjoukossa vielä suurella ryhmällä mukana olevilla TWD:llä, Turun Urheiluliitolla ja GIF:llä oli kaikki syyt ajaa tarmokkaasti karkumatkalaiset kiinni. Ero kapeni hiukan mutta ei tarpeeksi. Kaikkien yllätykseksi loppusuoralla Suomen mestari Bäckmanin takaa irtosi Jurvan Voiman 50-vuotias Vainionpää ohi ja maantieajon Suomen mestaruuteen. Mikä hämmästyttävä tarina, joka kertoo, että on SM-kisoissa kaikki mahdollista.

Pääjoukossa ajanut Joni Kanerva laskelmoi, että Akilleen tehtävä ei ole ajaa takaa-ajoa kiinni, vaan se on miesmääräisesti suurempien joukkueitten rooli. Hämmästyttävää kyllä näistä joukkueista ei mitään kunnon pyrkimystä irtioton kiinnisaamiseen tullut. ”Päätin, että keskityn pronssin voittamiseen, ja jos irtiotto tulee kiinni, niin sitten se tulee, kiritään sitten voittoon. Minun ei kannattanut ryhtyä vetämään kiinni irtiottoa. Jalka oli hyvä tänään, mutta ainoa pulma loppusuoralla oli, että kaarteessa takavaihtaja hajosi, ja siksi minulla oli tiukkaa lopussa, mutta onneksi kirivoitto tuli rikkinäiselläkin pyörällä” iloitsi pronssimitalimies Joni Kanerva. Jesper Lindahl oli kilpailun sisällä ajetun U23-mestaruuskisan viides.

Sairaalavuoteelta päävalmentaja Myyryläinen kommentoi lyhyesti SM-viikonloppua: ”Aika-ajo meni junnuilta aivan täydellisesti ja junnujen maantieajossa voitto oli tavoiteltu ja odotettu. Meillä oli kyllä mahdollisuuksia useampaankin mitaliin, mutta Veeti Vainion pronssin häviö noin sentillä jäi harmittamaan. Eliten kisassa Joni Kanerva teki mitä tehtävissä oli, vaikka enempäänkin oli mahdollisuuksia. Meiltä kaikkiaan loistava viikonloppu.”

Porvoon Akilles on suomalaisen pyöräilyn legendaarinen seura, joka on tuottanut kymmenittäin suomalaisia huippuajajia. Viime vuosina Akilles on keskittynyt valmentamaan ja kasvattamaan nuoria ajajia eliittisarjaan ja seuran tavoitteena on olla Suomen paras ja menestyksekkäin seura. Strategiansa mukaisesti Akilleessa tehdään parhaillaan pitkäjänteistä työtä, jotta seura ajajineen nostetaan Suomen ykkösseuraksi pyöräilyssä ja seurasta synnytetään kehitysalusta nuorten pyöräilijöiden kehittämiseksi Suomessa aina ammattilaisuuteen saakka. Akilles kutsuu yrityksiä mukaan nostamaan Porvoon pyöräilyn jälleen maan ehdottomalle huipulle.

Akilleen lehdistötiedote 30.6.2019
Kuva: Merja Kanerva

Print
1440

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    Torin uudet ilmoitukset

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top