Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 7 2021
      2. Fillari-lehti 6 2021
      3. Fillari-lehti 5 2021
      4. Fillari-lehti 4 2021
      5. Fillari-lehti 3 2021
      6. Fillari-lehti 2 2021
      7. Fillari-lehti 1 2021
      8. Fillari-lehti 7 2020
      9. Fillari-lehti 6 2020
      10. Fillari-lehti 5 2020
      11. Fillari-lehti 3-4 2020
      12. Fillari-lehti 2 2020
      13. Fillari-lehti 1 2020
      14. Fillari-lehti 7 2019
      15. Fillari-lehti 6 2019
      16. Fillari-lehti 5 2019
      17. Fillari-lehti 4 2019
      18. Fillari-lehti 3 2019
      19. Fillari-lehti 2 2019
      20. Fillari-lehti 1 2019
      21. Fillari-lehti 7 2018
      22. Fillari-lehti 6 2018
      23. Fillari-lehti 5 2018
      24. Fillari-lehti 4 2018
      25. Fillari-lehti 3 2018
      26. Fillari-lehti 2/2018
      27. Fillari-lehti 1 2018
      28. Fillari-lehti 7/2017
      29. Fillari-lehti 6/2017
      30. Fillari-lehti 5/2017
      31. Fillari-lehti 4/2017
      32. Fillari-lehti 3/2017
      33. Fillari-lehti 2/2017
      34. Fillari-lehti 1 2017
      35. Fillari-lehti 7/2016
      36. Fillari-lehti 6/2016
      37. Fillari-lehti 5/2016
      38. Fillari-lehti 4/2016
      39. Fillari-lehti 3/2016
      40. Fillari-lehti 2/2016
      41. Fillari-lehti 1 2016
      42. Fillari-lehti 7/2015
      43. Fillari-lehti 6/2015
      44. Fillari-lehti 5/2015
      45. Fillari-lehti 4/2015
      46. Fillari-lehti 3/2015
      47. Fillari-lehti 2/2015
      48. Fillari-lehti 1 2015
      49. Fillari-lehti 7/2014
      50. Fillari-lehti 6/2014
      51. Fillari-lehti 5/2014
      52. Fillari-lehti 4/2014
      53. Fillari-lehti 3/2014
      54. Fillari-lehti 2/2014
      55. Fillari-lehti 1 2014
      56. Fillari-lehti 7/2013
      57. Fillari-lehti 6/2013
      58. Fillari-lehti 5/2013
      59. Fillari-lehti 4/2013
      60. Fillari-lehti 3/2013
      61. Fillari-lehti 2/2013
      62. Fillari-lehti 1 2013
      63. Fillari-lehti 7/2012
      64. Fillari-lehti 6/2012
      65. Fillari-lehti 5/2012
      66. Fillari-lehti 4/2012
      67. Fillari-lehti 3/2012
      68. Fillari-lehti 2/2012
      69. Fillari-lehti 1 2012
      70. Fillari-lehti 7/2011
      71. Fillari-lehti 6/2011
      72. Fillari-lehti 5/2011
      73. Fillari-lehti 4/2011
      74. Fillari-lehti 3/2011
      75. Fillari-lehti 2/2011
      76. Fillari-lehti 1 2011
      77. Fillari-lehti 7/2010
      78. Fillari-lehti 6/2010
      79. Fillari-lehti 5/2010
      80. Fillari-lehti 4/2010
      81. Fillari-lehti 3/2010
      82. Fillari-lehti 2/2010
      83. Fillari-lehti 1 2010
      84. Fillari-lehti 7/2009
      85. Fillari-lehti 6/2009
      86. Fillari-lehti 5/2009
      87. Fillari-lehti 4/2009
      88. Fillari-lehti 3/2009
      89. Fillari-lehti 2/2009
      90. Fillari-lehti 1 2009
      91. Fillari-lehti 7/2008
      92. Fillari-lehti 6/2008
      93. Fillari-lehti 5/2008
      94. Fillari-lehti 4/2008
      95. Fillari-lehti 3/2008
      96. Fillari-lehti 2/2008
      97. Fillari-lehti 1 2008
      98. Fillari-lehti 7/2007
      99. Fillari-lehti 6/2007
      100. Fillari-lehti 5/2007
      101. Fillari-lehti 4/2007
      102. Fillari-lehti 3/2007
      103. Fillari-lehti 2/2007
      104. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. Palaute
    8. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Linkit
  7. Foorumi
  8. Tapahtumat
User Menu Search
Close

Pyöräilyyn tulossa uusia sääntöjä – Nämä asiat muuttuvat kesäkuussa, kun uusi tieliikennelaki astuu voimaan
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Pyöräilyyn tulossa uusia sääntöjä – Nämä asiat muuttuvat kesäkuussa, kun uusi tieliikennelaki astuu voimaan

Teksti: Pyöräliitto

Uusi tieliikennelaki astuu voimaan 1.6.2020. Pyöräilyä koskeviin sääntöihin tulee muutoksia, jotka tekevät liikenneympäristöstä turvallisemman pyöräilijöille. Uudet liikennemerkit ja säännöt vaativat tarkkaavaisuutta ja opettelua kaikilta tienkäyttäjiltä, jotta siirtymä sujuu turvallisesti.
Pyöräliiton mukaan kesäkuussa voimaan tuleva uusi tieliikennelaki tulee parantamaan pyöräilyn olosuhteita sekä pyöräilijöiden turvallisuutta. Laki mahdollistaa liikennesuunnittelussa uusia ratkaisuja, kun käyttöön otetaan esimerkiksi erilliset pyöräkadut ja pyöräily sallitaan yksisuuntaisilla kaduilla molempiin suuntiin.
Edellinen tieliikennelaki tuli voimaan 1981. Lakiin oli tehty vuosien kuluessa yli kahdeksankymmentä muutosta, ja se ei enää vastaa nykyliikenteen vaatimuksiin.

Tavoitteena turvallisempi ja kestävämpi liikenne

Uusi tieliikennelaki tavoittelee parannuksia pyöräliikenteen turvallisuuteen ja sujuvuuteen. Lisäksi lailla edistetään kestävää liikennettä ja pyritään vähentämään liikenteen ilmastopäästöjä. Pyöräilyllä on kestävän liikenteen ja kansanterveyden kannalta suurta potentiaalia.
“Uusi laki antaa keinoja ja välineitä pyöräilyn kannalta paremman liikenneympäristön rakentamiseen. Selvää on, että laki yksin ei riitä. Väylien hyvällä suunnittelulla ratkaistaan se, millaisessa ympäristössä ihmiset pyöräilevät tulevaisuudessa. Liikenneinfran suunnittelu ja rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, jolle uusi tieliikennelaki antaa hyvät raamit”, sanoo Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Kimmo Kiiski.

Kiiskin mukaan pyörätien jatkeen merkitsemiseen liitettävä väistämismisvelvollisuus risteävälle ajoneuvoliikenteelle ja pääsäännön mukainen pyöräliikenteen yksisuuntaisuus parantavat pyöräliikenteen turvallisuutta tulevaisuudessa.
“Liikenneympäristön tulee tukea liikennesääntöjen noudattamista. Valitettavasti lain monet mutkat tunnetaan loppupelissä huonosti ja esimerkiksi lapsilta emme voi odottaa sen täydellistä ymmärtämistä. Siksi pyöräliikenteen suunnittelussa ja väylien toteuttamisessa täytyy pyrkiä siihen, että liikenneympäristö ohjaa ihmisiä pyöräilemään intuitiivisesti oikein”, Kiiski sanoo.

Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistisen mukaan uudessa laissa on paljon hyvää, mutta tekemistä vielä riittää, jotta säännöt ovat riittävän ymmärrettävät ja liikenne pyöräilijöille turvallinen.
“Uudessa laissa on paljon hyvää. Mutta vaikka liikenneympäristö selkeytyykin uuden lain myötä, niin esimerkiksi pyöräilijöiden väistämissäännöt pyörätien jatkeella ja suojatiellä ovat jatkossakin vaikeasti omaksuttavat. Toivoimme myös, että taajamien yleisrajoitus olisi laskettu 30 kilometriin tunnissa. On ristiriitaista, että 50 km/h yleisrajoitus alkaa olla harvinainen, sillä valtaosassa taajamia se on jo tätä alempi”, Koistinen sanoo.
Print
1102

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top