Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 3 2021
      2. Fillari-lehti 2 2021
      3. Fillari-lehti 1 2021
      4. Fillari-lehti 7 2020
      5. Fillari-lehti 6 2020
      6. Fillari-lehti 5 2020
      7. Fillari-lehti 3-4 2020
      8. Fillari-lehti 2 2020
      9. Fillari-lehti 1 2020
      10. Fillari-lehti 7 2019
      11. Fillari-lehti 6 2019
      12. Fillari-lehti 5 2019
      13. Fillari-lehti 4 2019
      14. Fillari-lehti 3 2019
      15. Fillari-lehti 2 2019
      16. Fillari-lehti 1 2019
      17. Fillari-lehti 7 2018
      18. Fillari-lehti 6 2018
      19. Fillari-lehti 5 2018
      20. Fillari-lehti 4 2018
      21. Fillari-lehti 3 2018
      22. Fillari-lehti 2/2018
      23. Fillari-lehti 1 2018
      24. Fillari-lehti 7/2017
      25. Fillari-lehti 6/2017
      26. Fillari-lehti 5/2017
      27. Fillari-lehti 4/2017
      28. Fillari-lehti 3/2017
      29. Fillari-lehti 2/2017
      30. Fillari-lehti 1 2017
      31. Fillari-lehti 7/2016
      32. Fillari-lehti 6/2016
      33. Fillari-lehti 5/2016
      34. Fillari-lehti 4/2016
      35. Fillari-lehti 3/2016
      36. Fillari-lehti 2/2016
      37. Fillari-lehti 1 2016
      38. Fillari-lehti 7/2015
      39. Fillari-lehti 6/2015
      40. Fillari-lehti 5/2015
      41. Fillari-lehti 4/2015
      42. Fillari-lehti 3/2015
      43. Fillari-lehti 2/2015
      44. Fillari-lehti 1 2015
      45. Fillari-lehti 7/2014
      46. Fillari-lehti 6/2014
      47. Fillari-lehti 5/2014
      48. Fillari-lehti 4/2014
      49. Fillari-lehti 3/2014
      50. Fillari-lehti 2/2014
      51. Fillari-lehti 1 2014
      52. Fillari-lehti 7/2013
      53. Fillari-lehti 6/2013
      54. Fillari-lehti 5/2013
      55. Fillari-lehti 4/2013
      56. Fillari-lehti 3/2013
      57. Fillari-lehti 2/2013
      58. Fillari-lehti 1 2013
      59. Fillari-lehti 7/2012
      60. Fillari-lehti 6/2012
      61. Fillari-lehti 5/2012
      62. Fillari-lehti 4/2012
      63. Fillari-lehti 3/2012
      64. Fillari-lehti 2/2012
      65. Fillari-lehti 1 2012
      66. Fillari-lehti 7/2011
      67. Fillari-lehti 6/2011
      68. Fillari-lehti 5/2011
      69. Fillari-lehti 4/2011
      70. Fillari-lehti 3/2011
      71. Fillari-lehti 2/2011
      72. Fillari-lehti 1 2011
      73. Fillari-lehti 7/2010
      74. Fillari-lehti 6/2010
      75. Fillari-lehti 5/2010
      76. Fillari-lehti 4/2010
      77. Fillari-lehti 3/2010
      78. Fillari-lehti 2/2010
      79. Fillari-lehti 1 2010
      80. Fillari-lehti 7/2009
      81. Fillari-lehti 6/2009
      82. Fillari-lehti 5/2009
      83. Fillari-lehti 4/2009
      84. Fillari-lehti 3/2009
      85. Fillari-lehti 2/2009
      86. Fillari-lehti 1 2009
      87. Fillari-lehti 7/2008
      88. Fillari-lehti 6/2008
      89. Fillari-lehti 5/2008
      90. Fillari-lehti 4/2008
      91. Fillari-lehti 3/2008
      92. Fillari-lehti 2/2008
      93. Fillari-lehti 1 2008
      94. Fillari-lehti 7/2007
      95. Fillari-lehti 6/2007
      96. Fillari-lehti 5/2007
      97. Fillari-lehti 4/2007
      98. Fillari-lehti 3/2007
      99. Fillari-lehti 2/2007
      100. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. In English
    8. Palaute
    9. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Luettelo
  7. Linkit
  8. eFillari
  9. Foorumi
  10. Tapahtumat
  11. Tori
User Menu Search
Close

Raasepori haluaa olla pyöräily-ystävällinen kaupunki
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Raasepori haluaa olla pyöräily-ystävällinen kaupunki

Pyörämatkailu on nouseva trendi matkailussa ja se on huomioitu Raaseporissa monella eri tavalla. Kaupunki laatii parhaimmillaan Raaseporin pyöräilyn kehittämisohjelmaa yhdessä Rambollin kanssa. Ohjelma käsittelee sekä arkipyöräilyä että pyörämatkailua ja valmistuu syyskuussa 2020. Mahdollisuudet ja edellytykset kehitystyölle ovat erittäin oivalliset – 200 km pitkä Rannikkoreitti avattiin vuonna 2018, Fiskars Trail Bike Centerissä on 60 km Etelä-Suomen parhaita maastopyöräreittejä, ruukkimaisemien läpi vievä Ratavalli ja suomen eteläisimmän laskettelukeskuksen Påminne Bike Park avattiin viime vuonna ja Raaseporin osuus eurooppalaisessa Eurovelo 10 reitissä kehitetään tänä vuonna. Näiden lisäksi kesälle 2020 Raaseporiin tulee kaksi uutuutta pyöräilymatkailun saralla.

Bicycle Friendly leima
Raasepori lanseeraa tälle kesälle Bicycle Friendly leiman, jonka kaikki yritykset, organisaatiot ja myös yksityiset henkilöt voivat ottaa käyttöönsä viestittääkseen pyöräilijöille, että he ovat tervetulleita ja näyttääkseen että kohderyhmän tarpeet on huomioitu. Konsepti on hyvän yhteistyön tulosta Raaseporin kaupungin, Fiskars Villagen ja Flowriders ryn kanssa.
Pyöräilykuntien verkosto kehittää parhaillaan myös valtakunnallista "Pyöräily-ystävälliset matkailupalvelut" -tunnusta yhteistyössä matkailualan toimijoiden kanssa. Pyöräilykuntien verkoston ja Pyöräliiton juuri perustama Pyörämatkailukeskus hoitaa jatkossa tunnuksen ylläpitoa ja kehittämistä. Raaseporin Bicycle Friendly -leima ja sen kehittämistyö hyödyttää näin myös valtakunnallisesti pyörämatkailun edistämistä.
Saadakseen Bicycle Friendly-leiman käyttöönsä palveluntarjoojien pitää täyttää muutama kriteeri, mm heillä pitää olla pyöräpumppu, muutama perustyökalu renkaan vaihtoon, osoitettu paikka, johon laittaa polkupyörät parkkiin sekä mahdollisuus täyttää vesipullo, sekä asenteellisesti näyttää pyörälijöille että he ovat tervetulleita. Heidän pitää myös osata kertoa pyöräilijöille mistä he löytävät lisää tietoa Raaseporin eri pyöräreiteistä ja Fiskarsin maastopyöräreiteistä.
Ägräs Taproom Fiskarissa on jo ottanut käyttöön Bicycle Friendly käytännöt ja tarjoaa pyöräilijöille mm lukkoja pyörille ja myy varaosia. Pyöräilijät saavat tarvittaessa myös sanomalehtiä likaisille takamuksille ja lainata työkaluja pyörän korjaamiseen. Yhdessä Flow Ridersin kanssa Ägräs Taproom tarjoaa myös jatkossa ilmaisia latauspisteitä sähköpyörille. ”Haluamme palvella mahdollisimman hyvin ruukin monipuolistuvaa kävijäkuntaa ja tarjota kullekin asiakasryhmälle suunnattuja lisäpalveluita liiketoimintamme tueksi” kertoo Susanna Kankare, Ägräs Taproom Fiskarsissa.
Saadakseen leiman käyttöönsä palveluntarjoajat voivat olla yhteydessä Raaseporin matkailupalveluihin (ville.vuorelma@raasepori.fi, 040 487 6913) jolta he saavat materiaalin ja kriteerit leiman käyttöönottoon.

Raaseporin temaattiset pyöräilyreitit
Raaseporin kaupunki on yhteistyössä paikallisten pyöräilyintoilijoiden kanssa kehittänyt kolme uutta temaattista pyöräilyreittiä - Ruukkireitti, Linnareitti ja Rintamareitti. Reitit vievät pyöräilijät Raaseporin hienoimpiin ja kiinnostavimpiin kohteisiin, josta löytyy myös laadukkaita palveluja pyöräilijöille. Suunnittelussa on ajateltu mahdollisuuksia saapua alueelle yleisillä kulkuvälineillä sekä autoliikenteen määrä teillä, joten suurin osa reiteistä on suunniteltu pienemmille teille. Rintamareitti vie pyöräilijät sisällissodan tapahtumapaikoilta Tammisaaresta Krimsodan tapahtumapaikalle Vitsandiin ja sieltä eteenpäin Harparskogin rintama-alueelle, josta matka jatkuu Rintamamuseolle. Linnareitti vie pyöräilijät Karjaalta keskiaikaiselle Pyhän Katariinan kirkolle, sieltä eteenpäin Grabbackan linnalle josta matka jatkuu Raaseporin linnalle. Malmbackan hiilimiilut löytyvät matkan varrelta Tammisaareen josta löytyy keskiaikaisen linnan perusta Tammisaaren keskustasta linnanmäeltä. Ruukkireitti lähtee myös Karjaalta ratavallia pohjoiseen ja yhdistää alueen hienoimmat ja isoimmat ruukkikylät – Billnäs, Åminne, Fiskars, Antskog, Mustio ja Fagervik.

Reitit löytyvät Raaseporin kaupungin matkailupalveluiden sivuilta, josta pyöräilijät voivat myös ladata GPX tiedoston omaan kannettavaan laitteeseensa.
Print
841

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    Torin uudet ilmoitukset

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top