Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 3 2021
      2. Fillari-lehti 2 2021
      3. Fillari-lehti 1 2021
      4. Fillari-lehti 7 2020
      5. Fillari-lehti 6 2020
      6. Fillari-lehti 5 2020
      7. Fillari-lehti 3-4 2020
      8. Fillari-lehti 2 2020
      9. Fillari-lehti 1 2020
      10. Fillari-lehti 7 2019
      11. Fillari-lehti 6 2019
      12. Fillari-lehti 5 2019
      13. Fillari-lehti 4 2019
      14. Fillari-lehti 3 2019
      15. Fillari-lehti 2 2019
      16. Fillari-lehti 1 2019
      17. Fillari-lehti 7 2018
      18. Fillari-lehti 6 2018
      19. Fillari-lehti 5 2018
      20. Fillari-lehti 4 2018
      21. Fillari-lehti 3 2018
      22. Fillari-lehti 2/2018
      23. Fillari-lehti 1 2018
      24. Fillari-lehti 7/2017
      25. Fillari-lehti 6/2017
      26. Fillari-lehti 5/2017
      27. Fillari-lehti 4/2017
      28. Fillari-lehti 3/2017
      29. Fillari-lehti 2/2017
      30. Fillari-lehti 1 2017
      31. Fillari-lehti 7/2016
      32. Fillari-lehti 6/2016
      33. Fillari-lehti 5/2016
      34. Fillari-lehti 4/2016
      35. Fillari-lehti 3/2016
      36. Fillari-lehti 2/2016
      37. Fillari-lehti 1 2016
      38. Fillari-lehti 7/2015
      39. Fillari-lehti 6/2015
      40. Fillari-lehti 5/2015
      41. Fillari-lehti 4/2015
      42. Fillari-lehti 3/2015
      43. Fillari-lehti 2/2015
      44. Fillari-lehti 1 2015
      45. Fillari-lehti 7/2014
      46. Fillari-lehti 6/2014
      47. Fillari-lehti 5/2014
      48. Fillari-lehti 4/2014
      49. Fillari-lehti 3/2014
      50. Fillari-lehti 2/2014
      51. Fillari-lehti 1 2014
      52. Fillari-lehti 7/2013
      53. Fillari-lehti 6/2013
      54. Fillari-lehti 5/2013
      55. Fillari-lehti 4/2013
      56. Fillari-lehti 3/2013
      57. Fillari-lehti 2/2013
      58. Fillari-lehti 1 2013
      59. Fillari-lehti 7/2012
      60. Fillari-lehti 6/2012
      61. Fillari-lehti 5/2012
      62. Fillari-lehti 4/2012
      63. Fillari-lehti 3/2012
      64. Fillari-lehti 2/2012
      65. Fillari-lehti 1 2012
      66. Fillari-lehti 7/2011
      67. Fillari-lehti 6/2011
      68. Fillari-lehti 5/2011
      69. Fillari-lehti 4/2011
      70. Fillari-lehti 3/2011
      71. Fillari-lehti 2/2011
      72. Fillari-lehti 1 2011
      73. Fillari-lehti 7/2010
      74. Fillari-lehti 6/2010
      75. Fillari-lehti 5/2010
      76. Fillari-lehti 4/2010
      77. Fillari-lehti 3/2010
      78. Fillari-lehti 2/2010
      79. Fillari-lehti 1 2010
      80. Fillari-lehti 7/2009
      81. Fillari-lehti 6/2009
      82. Fillari-lehti 5/2009
      83. Fillari-lehti 4/2009
      84. Fillari-lehti 3/2009
      85. Fillari-lehti 2/2009
      86. Fillari-lehti 1 2009
      87. Fillari-lehti 7/2008
      88. Fillari-lehti 6/2008
      89. Fillari-lehti 5/2008
      90. Fillari-lehti 4/2008
      91. Fillari-lehti 3/2008
      92. Fillari-lehti 2/2008
      93. Fillari-lehti 1 2008
      94. Fillari-lehti 7/2007
      95. Fillari-lehti 6/2007
      96. Fillari-lehti 5/2007
      97. Fillari-lehti 4/2007
      98. Fillari-lehti 3/2007
      99. Fillari-lehti 2/2007
      100. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. In English
    8. Palaute
    9. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Luettelo
  7. Linkit
  8. eFillari
  9. Foorumi
  10. Tapahtumat
  11. Tori
User Menu Search
Close

Tuore ylioppilas Samuli Öhman tahtoo pyöräilyammattilaiseksi
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Tuore ylioppilas Samuli Öhman tahtoo pyöräilyammattilaiseksi

Porvoon Akilles

Pyöräily on todennäköisesti kestävyysurheilun raa´in laji. Pahimmillaan isoissa ympäriajoissa joudutaan viikkotolkulla kiusaamaan itseään äärirajoille niin fyysisesti kuin henkisestikin. Voidaan hyvällä syyllä kysyä, mikä saa nuoren pyöräilyn harrastajan haaveilemaan yhdestä maailman rajuimmasta ammatista. Mistä tämä haave kumpuaa ikäluokkansa huipulle nousseella Akilleen Samuli Öhmanilla?

Alussa oli koulupyörä ja verkkarit
Samuli ”Samppa” Öhmanin pyöräilijän ura alkoi ensimmäisissä kilpailuissa tavallisella koulupyörällä ja rennoissa verkkareissa. Sitä ennen koulupyörä oli jo saanut kyytiä Hyvinkään kodin lähimetsissä ja hiekkapitoisten kankaiden luontaisissa hyppyreissä. Sampan innostus ja isä-Ismon ohjaus vei pojan ensimmäisiin kisoihin. Siitä lähtien pyöräkilpailuista tuli isän ja pojan yhteinen harrastus. Koulupyörä vaihtui pian maastopyörään ja aktiivisempaan kisoissa käymiseen. Ensimmäinen ulkomaan kisamatka tehtiin isoon ruotsalaiseen maastopyöräkilpailuun Borlänge Touriin 11-vuotiaana.
Maantiepyörän poika sai 12-vuotiaaana, ja oma valmentaja tuli mukaan kuvaan parin vuoden päästä. Silloin harjoittelu muuttui innostuneesta ajelemisesta systemaattiseksi ja tavoitteelliseksi. Samana vuonna Samuli sai kunnian edustaa maataan Suomen U15-maajoukkueessa junioreiden EM-maastokilpailussa Itävallan Grazissa, sijoitus mukavasti keskivälin paremmalla puolella. Harvalle koulupojalle suodaan tällainen kunnia.
- Isä-Ismo kertoo itsekin yllättyneensä poikansa voimakkaasta kilpailuvietistä. ”Jokin hurma ja veto siihen kilpailemiseen liittyy, kaipa se on menestyksen myötä vain kasvanut. Itselläni ei ole ollut mitään kilpailuhalua, joten kyllä tämä yllätys minullekin aikanaan oli.”

Käännekohtana liittyminen Akilleen junnutiimiin
Uran käännekohta oli hyvinkääläisen Kari Myyryläisen valinta Akilleen maantiepyöräilyjoukkueen päävalmentajaksi syksyllä 2016. Samuli aloitti nyt vakavamman ja pitkäjänteisen harjoittelun perinteikkäässä Akilleessa entisen pyöräilyammattilaisen ohjauksessa. Myyryläisen valmennusfilosofiana on koulia pojista menestyjiä pitkällä jänteellä ja jättää lyhyen aikavälin tulokset omaan arvoonsa. Tämä ei estänyt Samulia menestymästä jo seuraavana kesänä U17-sarjassa. Tuloksena maantiellä pari SM-hopeaa.
Siirtyminen viimeiseen junnuluokkaan U19-sarjaan ei katkaissut mitalisadetta, SM-hopea maantieltä ja pronssi aika-ajosta. Hyvistä näytöistä tuli kutsu nuorten maajoukkueeseen, Fincycling-tiimiin ja sen mukana osallistuminen U19 World Tourin, Nations Cupin, päätösosakilpailuun Etelä-Koreaan. Koreassa Samppa huomasi pysyvänsä kovassa kansainvälisessä kisassa hyvin vauhdissa, paras sijoitus oli etapin nelossija.
Viime vuonna Öhman oli SM-kisoissa selvästi ikäluokkansa paras - SM-kultaa maantiellä, SM-hopeaa aika-ajossa ja kortteliajossa. Juniorien U6 Cykel Tourilla Ruotsissa Samuli taisteli loppuun asti kokonaiskilpailun voitosta sijoittuen lopulta kolmanneksi. Lisäksi Samuli pääsi edustamaan Suomea sekä EM- että MM-kisoissa sekä jälleen Etelä-Korean Nations Cupissa. Näissä tärkeissä kisoissa Samulilla oli rutkasti epäonnea, kaatumiset pilasivat kisat.

Menestys ruokkii pyöräilyunelmaa
Kun ystävällisen jopa lempeän oloisen Samuli Öhmanin tapaa, syntyy enemmänkin mielikuva naapurissa asuvasta joka tytön toivevävystä kuin kovan kilpailuvietin omaavasta ja kipua sietävästä taistelijasta.
- ”Samppa on siinä mielessä helppo valmennettava, että hän tekee kaiken, mitä valmentaja pyytää. Kehitys on ollut koko ajan hyvää. Tiedän, että hänen haaveensa on tulla ammattilaiseksi, ja kyllä hänellä siihen on edellytykset. Olen itse sitä mieltä, että hänen kannattaa sinne aktiivisesti seuraavina vuosina haluta ja pyrkiä, kuvailee suojattiaan Kari Myyryläinen.
- Mitä miettii itsestään pyöräilijänä Samuli Öhman tilanteessa, jossa kaikki tiet ovat vielä auki. ” Olen ollut aina aika kilpailuhenkinen niin koulussa kuin urheilussakin. Sitä aina vain haluaa olla paras, se tunne on vienyt pikkuhiljaa eteenpäin. Oon vaan huomannu, että maailman tasollakaan kaverit ei oo sen kummempia. Koen olevani pyöräilyn joka osa-alueella aika hyvä. Pitkien kilpailujen tuskaa siedän hyvin ja loppumetreillä löytyy nopeita jalkoja, jos kirikamppailuun joudutaan.
- Seuraava askel ja suunta mulla on ammattilaiseksi, ulkomaille pitää päästä kehittymään. Vaikka pääsinkin sisään Aalto Yliopistoon, niin insinööriksi ehtii lukea sitten myöhemminkin. Tästä kaudesta näyttää tulevan lyhyt, mutta onneksi syksyllä saan keskittyä täysipainoisesti pyöräilyyn, kun pääsin armeijan urheilujoukkoihin. Toivottavasti keväällä pääsisin irtautumaan johonkin hyvään tiimiin”, tuumii tulevaisuudestaan ylioppilas Öhman. Samassa erässä lähtee mukaan joukkuetoverit Antti-Jussi Juntunen ja Veeti Vainio.
Print
650

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    Torin uudet ilmoitukset

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top