Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 3-4/2020
      2. Fillari-lehti 2/2020
      3. Fillari-lehti 1 2020
      4. Fillari-lehti 7/2019
      5. Fillari-lehti 6/2019
      6. Fillari-lehti 5/2019
      7. Fillari-lehti 4/2019
      8. Fillari-lehti 3/2019
      9. Fillari-lehti 2/2019
      10. Fillari-lehti 1 2019
      11. Fillari-lehti 7/2018
      12. Fillari-lehti 6/2018
      13. Fillari-lehti 5/2018
      14. Fillari-lehti 4/2018
      15. Fillari-lehti 3/2018
      16. Fillari-lehti 2/2018
      17. Fillari-lehti 1 2018
      18. Fillari-lehti 7/2017
      19. Fillari-lehti 6/2017
      20. Fillari-lehti 5/2017
      21. Fillari-lehti 4/2017
      22. Fillari-lehti 3/2017
      23. Fillari-lehti 2/2017
      24. Fillari-lehti 1/2017
      25. Fillari-lehti 7/2016
      26. Fillari-lehti 6/2016
      27. Fillari-lehti 5/2016
      28. Fillari-lehti 4/2016
      29. Fillari-lehti 3/2016
      30. Fillari-lehti 2/2016
      31. Fillari-lehti 1/2016
      32. Fillari-lehti 7/2015
      33. Fillari-lehti 6/2015
      34. Fillari-lehti 5/2015
      35. Fillari-lehti 4/2015
      36. Fillari-lehti 3/2015
      37. Fillari-lehti 2/2015
      38. Fillari-lehti 1/2015
      39. Fillari-lehti 7/2014
      40. Fillari-lehti 6/2014
      41. Fillari-lehti 5/2014
      42. Fillari-lehti 4/2014
      43. Fillari-lehti 3/2014
      44. Fillari-lehti 2/2014
      45. Fillari-lehti 1/2014
      46. Fillari-lehti 7/2013
      47. Fillari-lehti 6/2013
      48. Fillari-lehti 5/2013
      49. Fillari-lehti 4/2013
      50. Fillari-lehti 3/2013
      51. Fillari-lehti 2/2013
      52. Fillari-lehti 1/2013
      53. Fillari-lehti 7/2012
      54. Fillari-lehti 6/2012
      55. Fillari-lehti 5/2012
      56. Fillari-lehti 4/2012
      57. Fillari-lehti 3/2012
      58. Fillari-lehti 2/2012
      59. Fillari-lehti 1/2012
      60. Fillari-lehti 7/2011
      61. Fillari-lehti 6/2011
      62. Fillari-lehti 5/2011
      63. Fillari-lehti 4/2011
      64. Fillari-lehti 3/2011
      65. Fillari-lehti 2/2011
      66. Fillari-lehti 1/2011
      67. Fillari-lehti 7/2010
      68. Fillari-lehti 6/2010
      69. Fillari-lehti 5/2010
      70. Fillari-lehti 4/2010
      71. Fillari-lehti 3/2010
      72. Fillari-lehti 2/2010
      73. Fillari-lehti 1/2010
      74. Fillari-lehti 7/2009
      75. Fillari-lehti 6/2009
      76. Fillari-lehti 5/2009
      77. Fillari-lehti 4/2009
      78. Fillari-lehti 3/2009
      79. Fillari-lehti 2/2009
      80. Fillari-lehti 1/2009
      81. Fillari-lehti 7/2008
      82. Fillari-lehti 6/2008
      83. Fillari-lehti 5/2008
      84. Fillari-lehti 4/2008
      85. Fillari-lehti 3/2008
      86. Fillari-lehti 2/2008
      87. Fillari-lehti 1/2008
      88. Fillari-lehti 7/2007
      89. Fillari-lehti 6/2007
      90. Fillari-lehti 5/2007
      91. Fillari-lehti 4/2007
      92. Fillari-lehti 3/2007
      93. Fillari-lehti 2/2007
      94. Fillari-lehti 1/2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. In English
    8. Palaute
    9. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Luettelo
  7. Linkit
  8. Foorumi
  9. Tapahtumat
  10. Tori
User Menu Search
Close

Akilleen Samuli Öhman ja Veeti Vainio maantiepyöräilyn MM-kisastartissa torstaina
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Akilleen Samuli Öhman ja Veeti Vainio maantiepyöräilyn MM-kisastartissa torstaina

Teksti ja kuva: Porvoon Akilles

Samuli Öhmanin ja Veeti Vainion erinomainen kausi huipentuu maailmanmestaruuskilpailuhin Englannin Yorkshiren Harrogatessa. Edessä on Yorkshiren nummi- ja maalaismaisemassa ajettava juniorikisaksi pitkä 150 kilometrin matka. Kumpikin näkee kisan olevan luonteeltaan kova taistelu paremmista pelipaikoista. Taistelu muistuttaa poikien mielestä melkein enemmän painia kuin pyöräkisaa. Suomea edustaa myös U23-luokassa viime vuoden pronssimitalimies Jaakko Hänninen.

Junioreiden kisa ajetaan tänään torstaina 26.9. Lähtö tapahtuu Richmondista klo 14.00 Suomen aikaa ja päättyy 148 kilometrin jälkeen kisan keskuspaikkaan Harrogateen. U-23 kisa ajetaan perjantaina. Lähtö tapahtuu Doncasterista ja päättyy jälleen Harrogateen. Matkan pituus on 192 kilometriä. Naisten 150 kilometrin kisa ajetaan lauantaina ja miesten peräti 285 kilometrin kilpailu sunnuntaina. Reiteille on tyypillistä kumpuilevat mäet ja terävät nousut pelto- ja nummimaisemissa sekä kauniissa kylämiljööissä.

Veeti Vainio kommentoi pyörää matkaan pakatessaan omia ennakkotunnelmiaan seuraavasti: ”Tunnelmat on hyvät, vaikka vähän jännittää, kun en ole juuri ajanut näitä yhden päivän junnukisoja, eikä kahteen viikkoon ole ollut mitään kisaa, voi olla että tulee oikein hyvää tai huonoa. Multa nyt ei kuitenkaan ehkä mitaliakaan odoteta, siten ei ole ihan sairaita paineita.”

Kansainväliset juniorikisat ovat tunnetusti kovatasoisuudessaan erityisen haastavia. Lähtöviivalle asettaudutaan UCI-pisteiden mukaisessa järjestyksessä: isot pyöräilymaat Hollanti, USA, Belgia, Englanti, Italia ensin ja sitten Suomen tapaiset pienet maat 150 kilpailijajoukon hännillä. Ensimmäinen tehtävä kisassa on raivata tiensä vähitellen parempiin asemiin kärjen tuntumaan. Ongelmana on, että tätä yrittävät kaikki, ja siitä seuraa aggressivinen yrittäminen, joka helposti kostautuu kapeilla teillä kasoina eli kolareina. Näin kävi juuri tämän vuoden EM-kisassa, jossa ensimmäinen kasa syntyi jo vajaan kahden kilometrin ajon jälkeen, jolloin Samuli Öhmanin kisa oli siinä.

”Junnukisoissa ajo on hektistä ja vaikeeta. Paljon on aktiviteetteja joukossa ja paljon kasoja. Kaveriin vierellä ei voi luottaa yhtään, ehkäpä meidän kisat Suomessa ovat kiltimpiä, kyttäillään rauhassa pääjoukossa. Ulkomailla on aina hirveä taistelu paikoista. MM-kisassa edessä on juniorikisaksi pitkä 150 kilometriä, olisi erittäin tärkeetä olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Jos paikoille päästään, annetaan ehdottomasti isojen maiden, Hollannin ja USA:n asettaa vauhti ainakin ensimmäiset sata kilometriä. Jenkeillä on nyt niin kova maajoukkue, että sitä kaikki kyttää. Saa nähdä, itsellä on ollut tosi hyvä kausi, kun nyt tarkemmin mietin, ei ole tullut edes yhtään keskeytystä, mutta nyt pitää jo koputtaa lujasti puuta,” kuvaili Veeti Vainio kisan karua luonnetta.

Samanoloisilla fiiliksillä on matkaan lähdössä myös varovaisemmin kommentoiva Samuli Öhman: ”Periaatteessa ihan hyvillä fiiliksillä lähdetään. Omia lähtökohtia vähän heikentää pitkäkestoinen flunssa, treenejä on ollut pakko jättää vähän väliin. Olis kyllä kaivannu alle kovia treenejä, mutta nyt niitä ei tullut. Mennään nyt ja katotaan, mitä saadaan aikaan. Paljon hatkoja on varmasti tulossa. Lähtöpaikka on meillä tosi takana, pitää hivuttautua ja painia itsensä ylös sieltä yli sadan riskejä ottavan kuskin takaa. Kaikki haluu kärkeen, ei auta ku painia tie ylös. Tavoitteena on ainakin päästä kunnialla maaliin, kun EM-kisassa ja Tour de DMZ:ssä siihen ei ollut mahdollisuutta. Vähän on ollut koko kauden epäonnea ja kaatumisia, jotta vähempikin olis riittäny. Mutta muuten hyvä kausi ja olen mennyt selvästi eteenpäin.”

Päävalmentaja Kari Myyryläinen lähtee paikan päälle katsomaan poikien kisaa. ”Kisasta tulee kyllä rankka, juomahuollon pitää toimia hyvin, jotta energiat pysyy kohdallaan. Tämä tulee olemaan jossain määrin haasteellista pitkällä reitillä. Sää on muuttumassa sateiseksi, mikä tulee liukastuttamaan tien pintaa, kaatumisia ja kasoja on tulossa enemmän. Juniorikisoissa tulee muutenkin niin paljon kolareita, että hyvää tuuria tarvitaan, toivottavasti pojat selviävät ehjin nahoin maaliin. Mulla ei ole tässä mielessä mitään erityisiä odotuksia. Samppa oli Koreassa kolarissa, eikä pystynyt siellä ajamaan ja sitten Samppa sai vielä flunssan. Veeti on paremmassa kunnossa, mutta kisassa tosiaan tarvitaan onnea kosolti. Katsotaan, mitä tuleman pitää, aprikoi Myyryläinen.

Porvoon Akilles on suomalaisen pyöräilyn legendaarinen seura, joka on tuottanut kymmenittäin suomalaisia huippuajajia. Viime vuosina Akilles on keskittynyt valmentamaan ja kasvattamaan nuoria ajajia eliittisarjaan ja seuran tavoitteena on olla Suomen paras ja menestyksekkäin seura. Strategiansa mukaisesti Akilleessa tehdään parhaillaan pitkäjänteistä työtä, jotta seura ajajineen nostetaan Suomen ykkösseuraksi pyöräilyssä ja seurasta synnytetään kehitysalusta nuorten pyöräilijöiden kehittämiseksi Suomessa aina ammattilaisuuteen saakka. Akilles kutsuu yrityksiä mukaan nostamaan Porvoon pyöräilyn jälleen maan ehdottomalle huipulle.
Print
994

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Tulokset
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Cyclocross
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Foorumin uudet aiheet

    Mon, 08 Jun 2020 08:01:04 +0300

    Sun, 07 Jun 2020 20:30:58 +0300

    Sun, 07 Jun 2020 20:04:06 +0300

    Sun, 07 Jun 2020 17:58:14 +0300

    Sun, 07 Jun 2020 17:02:58 +0300

    Sun, 07 Jun 2020 16:41:11 +0300

    Sun, 07 Jun 2020 12:26:56 +0300

    Sun, 07 Jun 2020 08:43:32 +0300

    Sun, 07 Jun 2020 07:41:44 +0300

    Sat, 06 Jun 2020 15:33:28 +0300

    Sat, 06 Jun 2020 14:15:13 +0300

    Sat, 06 Jun 2020 12:57:21 +0300

    Sat, 06 Jun 2020 07:08:47 +0300

    Fri, 05 Jun 2020 11:42:41 +0300

    Torin uudet ilmoitukset

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top
    escort bodrum
    escort antalya
    umraniye escort
    srtipe.com izmir escort
    x videos gay banheiro black on blonde porn come sverginare una donna madre e figlio video porno videos porno de jenifer lopez
    implant
    beylikduzu escort sirinevler escort beylikduzu escort
    replica watches