Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 7 2021
      2. Fillari-lehti 6 2021
      3. Fillari-lehti 5 2021
      4. Fillari-lehti 4 2021
      5. Fillari-lehti 3 2021
      6. Fillari-lehti 2 2021
      7. Fillari-lehti 1 2021
      8. Fillari-lehti 7 2020
      9. Fillari-lehti 6 2020
      10. Fillari-lehti 5 2020
      11. Fillari-lehti 3-4 2020
      12. Fillari-lehti 2 2020
      13. Fillari-lehti 1 2020
      14. Fillari-lehti 7 2019
      15. Fillari-lehti 6 2019
      16. Fillari-lehti 5 2019
      17. Fillari-lehti 4 2019
      18. Fillari-lehti 3 2019
      19. Fillari-lehti 2 2019
      20. Fillari-lehti 1 2019
      21. Fillari-lehti 7 2018
      22. Fillari-lehti 6 2018
      23. Fillari-lehti 5 2018
      24. Fillari-lehti 4 2018
      25. Fillari-lehti 3 2018
      26. Fillari-lehti 2/2018
      27. Fillari-lehti 1 2018
      28. Fillari-lehti 7/2017
      29. Fillari-lehti 6/2017
      30. Fillari-lehti 5/2017
      31. Fillari-lehti 4/2017
      32. Fillari-lehti 3/2017
      33. Fillari-lehti 2/2017
      34. Fillari-lehti 1 2017
      35. Fillari-lehti 7/2016
      36. Fillari-lehti 6/2016
      37. Fillari-lehti 5/2016
      38. Fillari-lehti 4/2016
      39. Fillari-lehti 3/2016
      40. Fillari-lehti 2/2016
      41. Fillari-lehti 1 2016
      42. Fillari-lehti 7/2015
      43. Fillari-lehti 6/2015
      44. Fillari-lehti 5/2015
      45. Fillari-lehti 4/2015
      46. Fillari-lehti 3/2015
      47. Fillari-lehti 2/2015
      48. Fillari-lehti 1 2015
      49. Fillari-lehti 7/2014
      50. Fillari-lehti 6/2014
      51. Fillari-lehti 5/2014
      52. Fillari-lehti 4/2014
      53. Fillari-lehti 3/2014
      54. Fillari-lehti 2/2014
      55. Fillari-lehti 1 2014
      56. Fillari-lehti 7/2013
      57. Fillari-lehti 6/2013
      58. Fillari-lehti 5/2013
      59. Fillari-lehti 4/2013
      60. Fillari-lehti 3/2013
      61. Fillari-lehti 2/2013
      62. Fillari-lehti 1 2013
      63. Fillari-lehti 7/2012
      64. Fillari-lehti 6/2012
      65. Fillari-lehti 5/2012
      66. Fillari-lehti 4/2012
      67. Fillari-lehti 3/2012
      68. Fillari-lehti 2/2012
      69. Fillari-lehti 1 2012
      70. Fillari-lehti 7/2011
      71. Fillari-lehti 6/2011
      72. Fillari-lehti 5/2011
      73. Fillari-lehti 4/2011
      74. Fillari-lehti 3/2011
      75. Fillari-lehti 2/2011
      76. Fillari-lehti 1 2011
      77. Fillari-lehti 7/2010
      78. Fillari-lehti 6/2010
      79. Fillari-lehti 5/2010
      80. Fillari-lehti 4/2010
      81. Fillari-lehti 3/2010
      82. Fillari-lehti 2/2010
      83. Fillari-lehti 1 2010
      84. Fillari-lehti 7/2009
      85. Fillari-lehti 6/2009
      86. Fillari-lehti 5/2009
      87. Fillari-lehti 4/2009
      88. Fillari-lehti 3/2009
      89. Fillari-lehti 2/2009
      90. Fillari-lehti 1 2009
      91. Fillari-lehti 7/2008
      92. Fillari-lehti 6/2008
      93. Fillari-lehti 5/2008
      94. Fillari-lehti 4/2008
      95. Fillari-lehti 3/2008
      96. Fillari-lehti 2/2008
      97. Fillari-lehti 1 2008
      98. Fillari-lehti 7/2007
      99. Fillari-lehti 6/2007
      100. Fillari-lehti 5/2007
      101. Fillari-lehti 4/2007
      102. Fillari-lehti 3/2007
      103. Fillari-lehti 2/2007
      104. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. Palaute
    8. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Linkit
  7. Foorumi
  8. Tapahtumat
User Menu Search
Close

Akilles Green Teamin nuoret ajajat avasivat kautensa Viron kovatasoisessa etappikilpailussa
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Akilles Green Teamin nuoret ajajat avasivat kautensa Viron kovatasoisessa etappikilpailussa

Akilles Green Teamin lehdistötiedote. Kuva: Sami Kervinen

Etappikilpailu Tartu Juunioride Velotuur 1.7.-3.7. viiden etapin kisa on koonnut Suomen ja Baltian kärkiajat mittelemään tämänhetkisistä voimasuhteista. Mukana on myös joitakin ajajia Tanskasta ja Belgiasta. Päivä avattiin lyhyessä prologissa, jonka vei ennakkoon vahvin Tartu2024/Baltichain.comin continental-tallissa ajava Artjom Mirzojev. Päivän yllättäjä oli prologin kolmas Hämeenlinnan nuori Severi Savukoski. Seitsemäs oli Akilles Green Teamin hyvä aika-ajaja Samuli Öhman ja hänelle kaksi sadasosaa hävinnyt Green Teamin seitsemäntoistavuotias Leevi Kervinen kahdeksas.

Prologi ja kortteliajo kisattiin Tehvandin tunnetulla ampumahiihtostadionilla Otepäässä pienessä tuulessa ja sateen ajoittain kastelemassa kisassa. Otepää on erityisesti maasto- ja ampumahiihdon ja pyöräilyn keskus, jossa myös Akilleen Antti-Jussi Juntusen edustama Tartu2024/Baltichain.comin joukkue paljolti harjoittelee edessä olevia Puolan UCI-kisoja varten.

Prologissa Öhman hävisi voittaneelle Mirzojeville puolitoista sekuntia. Kerviselle oli varmasti mieluinen juttu ottaa viime vuoden nuorten Olympic Festivalin aika-ajon ja maantiekisan suvereenisti voittaneen Madis Mihkelsin päänahka. Hyvän ajon teki myös jo ennen kisaa jalkojaan hyviksi kiitellyt Green Teamin Miko Martikainen. Kolmikolla Öhman, Kervinen, Martikainen Akilles Green Team otti joukkuekisan johdon.

Tämä oli vasta alkusoittoa kovatasoiseen kortteliajoon, josta muodostui virolaisen ammattijoukkueen Tartu2024:n näytös. Alun varovaisten ja puolinaisten irtiottojen jälkeen ensimmäinen vakava irtiotto, jonka tekivät Tartu2024-joukkueen kokonaiskisan ennakkosuosikki Gleb Karpenkon ja Treimuth Henri, ja irtiotto kesti loppuun saakka. Kaksikko vei voiton lähes minuutin marginaalilla, ja uhkasi jopa varvata pääjoukon, sillä vähimmillään ero pääjoukkoon oli vaivaiset 12 sekuntia.

Ennen loppuun mennyttä irtiottoa kärjessä kävi ajamassa vuoron perään Samuli Öhman, Leevi Kervinen ja Veeti Vainio. Vainio oli mukana pitkään neljän miehen kakkosirtiotossa, joka yhdessä vaiheessa oli jo hyvin lähellä kärjen kiinniottoa, mutta voittajakaksikon onnistui kuitenkin taitavasti kontrolloimaan eroa. Veeti Vainio teki nelikosta ehkä aktiivisimmin töitä. Tämä kostautui lopussa, ja sijoitus tippui selvästi. Loppuvaiheessa parhaaksi Akilles Green Teamin ajajaksi nousi Leevi Kervinen, joka oli lopputuloksissa 12. ja Samuli Öhman 14.. Vainio hiipui kovasta ja aktiivisesta työnteosta johtuen sijalle 38., heti perään tuli mukavia kehitysharppauksia ottanut Patrik Arola. Prologissa loistanut Miko Martikainen sai heti kisan alussa pahoja vatsakramppeja ja joutui varvatuksi. Leevi Kervinen on ensimmäisen päivän jälkeen kokonaistuloksissa 10., Öhman 14., Vainio 28., Arola 32. ja krampeista kärsinyt Martikainen 44.

U17- kisassa Emil Ijäs kunnostautui pääryhmän kiinniajossa jäätyään alun heikkojen jalkojen vuoksi huonompaan pääryhmän puolikkaaseen. Jalkojen alkaessa toimia ja muun ryhmän piristyessä Ijäs onnistui kipuamaan kärjessä etenevään pääjoukkoon. Hän teki myös onnistuneita nousuyrityksiä paremmille sijoille, muttei ei aivan siinä onnistunut. Ijäksen sijoitus oli 22., mutta vain 3 sekuntia voittajalle hävinneenä. Kokonaiskilpailussa Ijäs on 20. 18 sekuntia kärjestä.

Joukkuekilpailussa sijoitus kärjestä tippui ammattilaisjoukkue Tartu2024:n, Latvian maajoukkueen ja Tartu Ulikoolin Akadeemiline Spordin taakse neljänneksi. Huomenna kisa jatkuu 60 kilometrin (U17) ja 120 kilometrin (U20) maantieajolla.


Porvoon Akilles on suomalaisen pyöräilyn legendaarinen seura, joka on tuottanut kymmenittäin suomalaisia huippuajajia. Seura keskittyy valmentamaan ja kasvattamaan nuoria ajajia aina ammattilaisuuteen saakka. Akilles Green Team yhdistää ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun ja kilpapyöräilyn, ajaen teeman ”Racing For The Future” alla. Pyöräilylupausten, hienon lajin ja koko maapallon puolesta.
Print
1018

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top