Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 7 2021
      2. Fillari-lehti 6 2021
      3. Fillari-lehti 5 2021
      4. Fillari-lehti 4 2021
      5. Fillari-lehti 3 2021
      6. Fillari-lehti 2 2021
      7. Fillari-lehti 1 2021
      8. Fillari-lehti 7 2020
      9. Fillari-lehti 6 2020
      10. Fillari-lehti 5 2020
      11. Fillari-lehti 3-4 2020
      12. Fillari-lehti 2 2020
      13. Fillari-lehti 1 2020
      14. Fillari-lehti 7 2019
      15. Fillari-lehti 6 2019
      16. Fillari-lehti 5 2019
      17. Fillari-lehti 4 2019
      18. Fillari-lehti 3 2019
      19. Fillari-lehti 2 2019
      20. Fillari-lehti 1 2019
      21. Fillari-lehti 7 2018
      22. Fillari-lehti 6 2018
      23. Fillari-lehti 5 2018
      24. Fillari-lehti 4 2018
      25. Fillari-lehti 3 2018
      26. Fillari-lehti 2/2018
      27. Fillari-lehti 1 2018
      28. Fillari-lehti 7/2017
      29. Fillari-lehti 6/2017
      30. Fillari-lehti 5/2017
      31. Fillari-lehti 4/2017
      32. Fillari-lehti 3/2017
      33. Fillari-lehti 2/2017
      34. Fillari-lehti 1 2017
      35. Fillari-lehti 7/2016
      36. Fillari-lehti 6/2016
      37. Fillari-lehti 5/2016
      38. Fillari-lehti 4/2016
      39. Fillari-lehti 3/2016
      40. Fillari-lehti 2/2016
      41. Fillari-lehti 1 2016
      42. Fillari-lehti 7/2015
      43. Fillari-lehti 6/2015
      44. Fillari-lehti 5/2015
      45. Fillari-lehti 4/2015
      46. Fillari-lehti 3/2015
      47. Fillari-lehti 2/2015
      48. Fillari-lehti 1 2015
      49. Fillari-lehti 7/2014
      50. Fillari-lehti 6/2014
      51. Fillari-lehti 5/2014
      52. Fillari-lehti 4/2014
      53. Fillari-lehti 3/2014
      54. Fillari-lehti 2/2014
      55. Fillari-lehti 1 2014
      56. Fillari-lehti 7/2013
      57. Fillari-lehti 6/2013
      58. Fillari-lehti 5/2013
      59. Fillari-lehti 4/2013
      60. Fillari-lehti 3/2013
      61. Fillari-lehti 2/2013
      62. Fillari-lehti 1 2013
      63. Fillari-lehti 7/2012
      64. Fillari-lehti 6/2012
      65. Fillari-lehti 5/2012
      66. Fillari-lehti 4/2012
      67. Fillari-lehti 3/2012
      68. Fillari-lehti 2/2012
      69. Fillari-lehti 1 2012
      70. Fillari-lehti 7/2011
      71. Fillari-lehti 6/2011
      72. Fillari-lehti 5/2011
      73. Fillari-lehti 4/2011
      74. Fillari-lehti 3/2011
      75. Fillari-lehti 2/2011
      76. Fillari-lehti 1 2011
      77. Fillari-lehti 7/2010
      78. Fillari-lehti 6/2010
      79. Fillari-lehti 5/2010
      80. Fillari-lehti 4/2010
      81. Fillari-lehti 3/2010
      82. Fillari-lehti 2/2010
      83. Fillari-lehti 1 2010
      84. Fillari-lehti 7/2009
      85. Fillari-lehti 6/2009
      86. Fillari-lehti 5/2009
      87. Fillari-lehti 4/2009
      88. Fillari-lehti 3/2009
      89. Fillari-lehti 2/2009
      90. Fillari-lehti 1 2009
      91. Fillari-lehti 7/2008
      92. Fillari-lehti 6/2008
      93. Fillari-lehti 5/2008
      94. Fillari-lehti 4/2008
      95. Fillari-lehti 3/2008
      96. Fillari-lehti 2/2008
      97. Fillari-lehti 1 2008
      98. Fillari-lehti 7/2007
      99. Fillari-lehti 6/2007
      100. Fillari-lehti 5/2007
      101. Fillari-lehti 4/2007
      102. Fillari-lehti 3/2007
      103. Fillari-lehti 2/2007
      104. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. Palaute
    8. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Linkit
  7. Foorumi
  8. Tapahtumat
User Menu Search
Close

Akilles Green Teamin Jaakko Sillankorva ja Jesper Lindahl mukana kärkitaistelussa Viron maantiecupissa
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Akilles Green Teamin Jaakko Sillankorva ja Jesper Lindahl mukana kärkitaistelussa Viron maantiecupissa

Akilles Green Teamin lehdistötiedote. Kuva: Ari Långsjö

Viron maantiecup avattiin Elvassa Tartonmaalla sunnuntaina. Cupin avaus oli kerännyt kokoon lähes koko Viron pyöräilykerman. Amatööriurheilijoiden lisäksi voitosta oli taistelemassa pitkälti toistakymmentä ammattilaista. Tässä joukossa Akilles Green Teamin ajajista parhaiten erottuivat koko ajan kärkitaistossa olleet Jaakko Sillankorva ja Jesper Lindahl.

Ammattilaisnimistä mainittakoon Tarton oman continental-talli BCC:n koko kymmenpäisen joukkueen lisäksi Norman Vahtra, joka ajaa Kjell Carlströmin johtamassa World Tour -tallissa Israel Startup Nationissa, World Tourin Bora-Hansgrohe-tallissa ajava Martin Laas, Total Direct Energien Rein Taaramäe, Evo ProRacingin Oskar Nisu, belgialaisjoukkueessa Bingoal-Wallonie Bruxellesissa ajava Aksel Nommela ja ranskalaisessa Ecsel St.Etienne-Loire -tiimissä ajavat Siim Kiskonen ja Joosep Sankmann.

Isoon kansanjuhlaan oli kokoontunut pyöräilijöitä ihan nuorista ja kuntoilijoista ammattilaisiin. Lisäksi reitillä nähtiin myös rullaluistelijoita. Kisa ajettiin kahtena 43,7 kilometrin lenkkinä. Kisa lähti nopeasti käyntiin:
”Ajo lähti ekasta polkaisusta tosi kovaa. Kaikki iski täysiä eteenpäin, kahdenkymmmenen ajajan joukko erottui heti kymmenen minuutin ajon jälkeen mukana meidän tiimistä oli mun lisäksi Leevi. Jesper ei kerinnyt mukaan,” kuvasi kovavauhtista starttia Jaakko Sillankorva.
”Huomasin Bora-tallin Martin Laasin tykittävän karkureiden perään, iskeydyin hänen kantaansa. Laas veti kovaa, mutta pyysi minua antamaan hänelle pienen lepotauon. Vedin hetken ja kohta Laas veti lopun tosi kovaa ja sai meidät mukaan irtiottoon,” kertoi hyvän ajon jälleen ajanut Jesper Lindahl.
”Irtiotossa tehtiin sitten usean tiimin kesken saumatonta työtä telaketjumuodostelmassa muutaman sekunnin vedoin. Ensimmäinen 43 kilometrin kierros vedettiin järkyttävällä 51 kilometrin keskinopeudella. Näin vauhdikasta ajoa saa harvoin ajaa, kun keskinopeus koko kisassakin oli peräti 48,5 km/h. Muilla ei ollut enää mitään asiaa kärkiryhmään. Täytyy sanoa, että Leevi ajoi kyllä mahtavasti pysyen junnuvaihteillakin mukana” kertoi Sillankorva kilpailun kulusta.

Loppupuolella Laas yritti vielä karata voittoon, mutta hänet saatiin vuorovedolla nopeasti kiinni. Vahtra kärsi rengasrikon ennen lopputaistelua. Akilles Green Teamin ajajat olivat olleet kovassa vauhdissa tiukoilla, eikä voimavaroja lopun pitkässä kiri enää liiemmälti ollut, kun ”isot pojat” alkoivat ratkoa kärkisijoja. Hyvin ajanut nuori Kervinen tipahti pois ennen ratkaisuvaiheita. Lindahl yritti vetää Sillankorvalle ns. lead outin, mutta jalat alkoivat olla tyhjät. Antti-Jussi Juntunen teki saman joukkueensa kiritykeille Markus Pajurille ja Rait Ärmille. BCC:n Markus Pajur vei tiukassa taistossa voiton, Boran Laas oli toinen ja Kervisen ikätoveri 17-vuotias Madis Mihkels oli upeasti kolmas. Kovia päänahkoja Mihkelsille.

Sillankorva ja Lindahl olivat molemmat tyytyväisiä Viron koviin kisoihin. Kumpikin pärjäsi hyvin vauhdissa vaikka kilpailuja varten ei kisaominaisuuksia vielä ole hirveästi harjoitettu. Tekemisessä olikin vähän hakemista, mutta kunto tuntui kummallakin olevan kohdallaan, mikä lupaa hyvää kotimaan kisoihin.

Akilles Green Teamin päävalmentaja Kari Myyryläinen oli selvästi tyytyväinen joukkueensa edesottamuksiin: ”Voin olla hyvin tyytyväinen kisojen antiin ja joukkueemme ajajien onnistumisiin. Meillä oli selkeästi nousujohteista tekemistä. Meidän nuoret ajajat Emil Ijäs, Miko Martikainen, Patrik Arola ja luonnollisesti Leevi Kervinen ajoivat erinomaisesti ja osoittivat, että he kuuluvat tälle vaativalle tasolle. Leevin kunto ei ollut minulle lainkaan yllätys, mutta sen meno oli silti todella vahvaa. Öhmanilta ja Vainiolta on varmasti vielä paljon parempaa luvassa, kun kova harjoitteluvaihe saadaan vielä vietyä läpi. Lindahl ja Sillankorva ovat selvästi menossa oikeaan suuntaa. Joni Kanervan kunto jäi vielä kysymysmerkiksi. Näissä kisoissa Tarton joukkue oli se, joka dominoi ja vei lähes kaikki voitot, muut vielä enemmän tai vähemmän räpiköivät, mutta he näyttivät hyvää joukkueena tekemistä, josta voi ottaa oppia,” analysoi tyytyväisen oloinen Kari Myyryläinen.

Porvoon Akilles on suomalaisen pyöräilyn legendaarinen seura, joka on tuottanut kymmenittäin suomalaisia huippuajajia. Seura keskittyy valmentamaan ja kasvattamaan nuoria ajajia aina ammattilaisuuteen saakka. Akilles Green Team yhdistää ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun ja kilpapyöräilyn, ajaen teeman ”Racing For The Future” alla. Pyöräilylupausten, hienon lajin ja koko maapallon puolesta.
Print
896

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top