Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 6 2021
      2. Fillari-lehti 5 2021
      3. Fillari-lehti 4 2021
      4. Fillari-lehti 3 2021
      5. Fillari-lehti 2 2021
      6. Fillari-lehti 1 2021
      7. Fillari-lehti 7 2020
      8. Fillari-lehti 6 2020
      9. Fillari-lehti 5 2020
      10. Fillari-lehti 3-4 2020
      11. Fillari-lehti 2 2020
      12. Fillari-lehti 1 2020
      13. Fillari-lehti 7 2019
      14. Fillari-lehti 6 2019
      15. Fillari-lehti 5 2019
      16. Fillari-lehti 4 2019
      17. Fillari-lehti 3 2019
      18. Fillari-lehti 2 2019
      19. Fillari-lehti 1 2019
      20. Fillari-lehti 7 2018
      21. Fillari-lehti 6 2018
      22. Fillari-lehti 5 2018
      23. Fillari-lehti 4 2018
      24. Fillari-lehti 3 2018
      25. Fillari-lehti 2/2018
      26. Fillari-lehti 1 2018
      27. Fillari-lehti 7/2017
      28. Fillari-lehti 6/2017
      29. Fillari-lehti 5/2017
      30. Fillari-lehti 4/2017
      31. Fillari-lehti 3/2017
      32. Fillari-lehti 2/2017
      33. Fillari-lehti 1 2017
      34. Fillari-lehti 7/2016
      35. Fillari-lehti 6/2016
      36. Fillari-lehti 5/2016
      37. Fillari-lehti 4/2016
      38. Fillari-lehti 3/2016
      39. Fillari-lehti 2/2016
      40. Fillari-lehti 1 2016
      41. Fillari-lehti 7/2015
      42. Fillari-lehti 6/2015
      43. Fillari-lehti 5/2015
      44. Fillari-lehti 4/2015
      45. Fillari-lehti 3/2015
      46. Fillari-lehti 2/2015
      47. Fillari-lehti 1 2015
      48. Fillari-lehti 7/2014
      49. Fillari-lehti 6/2014
      50. Fillari-lehti 5/2014
      51. Fillari-lehti 4/2014
      52. Fillari-lehti 3/2014
      53. Fillari-lehti 2/2014
      54. Fillari-lehti 1 2014
      55. Fillari-lehti 7/2013
      56. Fillari-lehti 6/2013
      57. Fillari-lehti 5/2013
      58. Fillari-lehti 4/2013
      59. Fillari-lehti 3/2013
      60. Fillari-lehti 2/2013
      61. Fillari-lehti 1 2013
      62. Fillari-lehti 7/2012
      63. Fillari-lehti 6/2012
      64. Fillari-lehti 5/2012
      65. Fillari-lehti 4/2012
      66. Fillari-lehti 3/2012
      67. Fillari-lehti 2/2012
      68. Fillari-lehti 1 2012
      69. Fillari-lehti 7/2011
      70. Fillari-lehti 6/2011
      71. Fillari-lehti 5/2011
      72. Fillari-lehti 4/2011
      73. Fillari-lehti 3/2011
      74. Fillari-lehti 2/2011
      75. Fillari-lehti 1 2011
      76. Fillari-lehti 7/2010
      77. Fillari-lehti 6/2010
      78. Fillari-lehti 5/2010
      79. Fillari-lehti 4/2010
      80. Fillari-lehti 3/2010
      81. Fillari-lehti 2/2010
      82. Fillari-lehti 1 2010
      83. Fillari-lehti 7/2009
      84. Fillari-lehti 6/2009
      85. Fillari-lehti 5/2009
      86. Fillari-lehti 4/2009
      87. Fillari-lehti 3/2009
      88. Fillari-lehti 2/2009
      89. Fillari-lehti 1 2009
      90. Fillari-lehti 7/2008
      91. Fillari-lehti 6/2008
      92. Fillari-lehti 5/2008
      93. Fillari-lehti 4/2008
      94. Fillari-lehti 3/2008
      95. Fillari-lehti 2/2008
      96. Fillari-lehti 1 2008
      97. Fillari-lehti 7/2007
      98. Fillari-lehti 6/2007
      99. Fillari-lehti 5/2007
      100. Fillari-lehti 4/2007
      101. Fillari-lehti 3/2007
      102. Fillari-lehti 2/2007
      103. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. In English
    8. Palaute
    9. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Luettelo
  7. Linkit
  8. Foorumi
  9. Tapahtumat
  10. Tori
User Menu Search
Close

Akilles Green Teamin Leevi Kervinen aika-ajon Suomen mestariksi
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Akilles Green Teamin Leevi Kervinen aika-ajon Suomen mestariksi

Akilles Green Teamin lehdistötiedote ja kuva Johan Ewalds

SM-kisat Iso-Syötteellä alkoivat aika-ajolla, jossa Leevi Kervinen teki sen, minkä lupasi ja vei U19-ikäluokan Suomen mestaruuden. Voiton arvoa nostaa se, että Kervinen ajaa vasta ensimmäistä vuotta tässä ikäluokassa. Miesten U23-ikäluokassa onnistui mainiosti Akilles Green Teamin koko nelikko. Antti-Jussi Juntunen voitti ikäluokkansa hopeaa ja eliitin pronssia. Pronssille ajoi myös koko kesän mainiosti ajanut Jaakko Sillankorva. Miesten kilpailun voitti häikäisevällä suorituksella Juntusen Viron tiimikaveri TWD:n Ukko Peltonen.

Maantiepyöräilyn Suomen mestaruuskisat Iso-Syötteellä käynnistyivät aika-ajolla. Akilles Green Teamilla oli heittää kumpaankin kisaan kovat aika-ajajat. Poikien kisaan Leevi Kervinen, joka jo talvella asetti yhdeksi kauden päätavoitteistaan aika-ajon Suomen mestaruuden. Miesten ja U23-kisassa puolestaan Antti-Jussi Juntuselta ja Jaakko Sillankorvalta, Samuli Öhmanilta sekä Veeti Vainiolta oli odotettavissa kärkipään tuloksia.

Iso-Syötteen aika-ajo reitti oli hyvin vaativa jyrkkine nousuineen. Leevi Kervinen teki sen, mistä talvella kehityskeskustelussa antoi lupauksen eli otti U19-ikäluokan aika-ajon Suomen mestaruuden selkeällä 50 sekunnin erolla kilpailun suureen yllättäjään Oulun omaan poikaan mutta hämeenlinnalaista Motion Finlandia edustavaan lahjakkaaseen Severi Savukoskeen ja kolmanneksi sijoittui Jurvan kovaan koulukuntaan kuuluva ja lahtelaista TWD:tä edustava Jimi Aalto.

”Nyt kun EM-kisoihinkaan ei koronan vuoksi menty, tämä oli mun ehdoton tavoitteeni jo talvella, kun näitä mietin. Aika-ajoreitti oli tosi raskas ja mäkinen, mutta mullehan se sopi,” kertoi kisan lähtökohdista Leevi Kervinen.

Akilleen koko nuori nelikko kellotti miesten ja U23-ikäluokan tempossa kovat ajat. Kovaa kuntoa uhkuva Antti-Jussi Juntunen, jolle luopuminen isosta näytön paikasta EM-kisoista oli kova isku, ajoi toiseksi ja eliitin kolmanneksi kisan suuren yllättäjän Oulun Matti Hietajärven jälkeen. Matkaan ensimmäisten joukossa ampaissut Jaakko Sillankorva ajoi hänkin mainiosti ottaen pronssimitalin. Vastikään aikuisten sarjaan nousseet 19-vuotiaat Samuli Öhman ja Veeti Vainio onnistuivat omassa ajossaan myös erinomaisesti. Viime vuonna poikien aika-ajon suvereeni mestari Öhman sijoittui neljänneksi ja Vainio kuudenneksi. Voiton vei Ukko Peltonen aivan häikäisevällä aika-ajollaan. Green Teamin kolmikko Juntunen, Sillankorva ja Öhman saivat samalla joukkuekilpailun SM-hopean.

Leevi Kervinen jatkoi vahvoja esityksiään SM-kisoissa. Runsaan 120 kilometrin erittäin raskaassa kisassa Kervinen taisteli itselleen eilisen kullan lisäksi hopean. Asetelmat kilpailuun olivat Kervisellä erittäin haastavat. Mitalitaistelu käytiin Leevin ja neljän TWD:n ajajan välillä: yksi neljää vastaan ja neljä yhtään vastaan. Muut ajajat jäivät kisassa statistin rooliin. TWD:n ideana oli ajattaa kuumaa Kervistä mahdollisimman paljon, ja tässä he lopulta onnistuivatkin. Kisan kuluessa Kervisellä olisi ollut ehkä mahdollisuuksia säästää itseään jonkin verran, kun Aalto ja Källberg olivat lyhyellä karkumatkalla. Pienellä maltilla Kervinen olisi voinut kuluttaa TWD:n vahvimpien voimia ja säästää itseään kontrolloimalla välimatkaa karkulaisiin. Kervinen ajoi kuitenkin karkulaiset pian kiinni ja veti mukanaan vielä kolmannen TWD:n ajajan Kolehmaisen. kärkeen. Matkaa tehtiin Kervisen yksin vetäessä ja välillä nousuun kiihdyttäen. Pitkään näytti siltä, että vahva ja kilpailun ehdoton työmyyrä Kervinen onnistuu murskaamaan TWD:n ajajat yksitellen. Nelikosta Sipoon Jesper Lindberg tippui ensimmäisenä, sitten Oskari Kolehmainen ja vähän ajan päästä Kervisen hyvä ystävä Jimi Aalto. Jäljelle jäi vain Närpiön Axel Källberg.

Källberg ja Kervinen ajoivat yhdessä loput kierrokset. Akilleen leirissä odotettiin Kervisen ikätoverin Källbergin taipuvan ja tippuvan viimeistään maalimäessä. Källberg on totuttu näkemään yleensä pääjoukossa loppuratkaisua kyttäävänä ja kirijalkoihinsa luottavana. Källberg kuitenkin osoitti sitkeyttä pysymällä vetovastuussa olleen Kervisen kyydissä. TWD:n taktiikan hedelmä kypsyi kuitenkin lopulta vasta viimeisen sadanmetrin kinkareessa. Kervinen oli yrittänyt useasti tiputtaa Källbergin kyydistä, mutta Källberg kesti ja aivan lopussa näki tilaisuuensa ja Källberg karkasi nopeiden jalkojensa avulla voittoon 14 sekunnin erolla. Kaikesta kyttäilystä huolimatta Källbergin suoritus pysyä ikäluokkansa ehdottoman ykkösen perässä oli herinomainen. Sadan kilometrin mittaisesta vetovuorosta Kervisen palkinto oli kunnioitettava hopea. Kervisen suoritus oli fantastinen.

Tämä oli Leevi Kerviseltä huikean hieno viikonloppu. Mahtava poika ja taistelija, josta voidaan odottaa paljon tulevaisuudessa, kun vielä taktista kypsyyttäkin tulee lisää.

”Aika-ajo meni multa täydellisesti kun reitti oli niin mäkinen, tämä oli oma ykköstavoite jo talvesta asti. Eilen ajettiin samaa reittiä maantiekisassa, yritin joka kerta mäessä lujaa vetämällä väsyttää porukkaa, onnistuin lähes täydellisesti, kun sain kaksi pois niskastani. Axel ei vetänyt yhtään. Luulin kumminkin Axelin tippuvan lopussa, mutta hän oli peesissä liian paljon levännyt. Täytyy olla lopulta tyytyväinen hopeaan,” Kervinen avasi kisaviikonloppua.
Print
794

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    Osasto: Sähköavusteiset pyörät Viestin lähetti: mazaa10 Lähetetty: 23.10.2021 - 21.55

    Osasto: Sähköavusteiset pyörät Viestin lähetti: jj-60 Lähetetty: 23.10.2021 - 19.08

    Osasto: Sähköavusteiset pyörät Viestin lähetti: fob Lähetetty: 23.10.2021 - 17.27

    Osasto: Jarrut, vaihteet, vanteet... Viestin lähetti: vastamäki Lähetetty: 23.10.2021 - 13.00

    Osasto: Fillarisuositukset Viestin lähetti: cmika Lähetetty: 23.10.2021 - 11.17

    Osasto: Pyörämatkailu Viestin lähetti: vahimaa Lähetetty: 22.10.2021 - 20.01

    Osasto: Kaupat Viestin lähetti: JMJP Lähetetty: 22.10.2021 - 10.26

    Osasto: Kilpailut ja pyörätapahtumat Viestin lähetti: mkpaa Lähetetty: 22.10.2021 - 01.37

    Torin uudet ilmoitukset

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top