Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 6 2021
      2. Fillari-lehti 5 2021
      3. Fillari-lehti 4 2021
      4. Fillari-lehti 3 2021
      5. Fillari-lehti 2 2021
      6. Fillari-lehti 1 2021
      7. Fillari-lehti 7 2020
      8. Fillari-lehti 6 2020
      9. Fillari-lehti 5 2020
      10. Fillari-lehti 3-4 2020
      11. Fillari-lehti 2 2020
      12. Fillari-lehti 1 2020
      13. Fillari-lehti 7 2019
      14. Fillari-lehti 6 2019
      15. Fillari-lehti 5 2019
      16. Fillari-lehti 4 2019
      17. Fillari-lehti 3 2019
      18. Fillari-lehti 2 2019
      19. Fillari-lehti 1 2019
      20. Fillari-lehti 7 2018
      21. Fillari-lehti 6 2018
      22. Fillari-lehti 5 2018
      23. Fillari-lehti 4 2018
      24. Fillari-lehti 3 2018
      25. Fillari-lehti 2/2018
      26. Fillari-lehti 1 2018
      27. Fillari-lehti 7/2017
      28. Fillari-lehti 6/2017
      29. Fillari-lehti 5/2017
      30. Fillari-lehti 4/2017
      31. Fillari-lehti 3/2017
      32. Fillari-lehti 2/2017
      33. Fillari-lehti 1 2017
      34. Fillari-lehti 7/2016
      35. Fillari-lehti 6/2016
      36. Fillari-lehti 5/2016
      37. Fillari-lehti 4/2016
      38. Fillari-lehti 3/2016
      39. Fillari-lehti 2/2016
      40. Fillari-lehti 1 2016
      41. Fillari-lehti 7/2015
      42. Fillari-lehti 6/2015
      43. Fillari-lehti 5/2015
      44. Fillari-lehti 4/2015
      45. Fillari-lehti 3/2015
      46. Fillari-lehti 2/2015
      47. Fillari-lehti 1 2015
      48. Fillari-lehti 7/2014
      49. Fillari-lehti 6/2014
      50. Fillari-lehti 5/2014
      51. Fillari-lehti 4/2014
      52. Fillari-lehti 3/2014
      53. Fillari-lehti 2/2014
      54. Fillari-lehti 1 2014
      55. Fillari-lehti 7/2013
      56. Fillari-lehti 6/2013
      57. Fillari-lehti 5/2013
      58. Fillari-lehti 4/2013
      59. Fillari-lehti 3/2013
      60. Fillari-lehti 2/2013
      61. Fillari-lehti 1 2013
      62. Fillari-lehti 7/2012
      63. Fillari-lehti 6/2012
      64. Fillari-lehti 5/2012
      65. Fillari-lehti 4/2012
      66. Fillari-lehti 3/2012
      67. Fillari-lehti 2/2012
      68. Fillari-lehti 1 2012
      69. Fillari-lehti 7/2011
      70. Fillari-lehti 6/2011
      71. Fillari-lehti 5/2011
      72. Fillari-lehti 4/2011
      73. Fillari-lehti 3/2011
      74. Fillari-lehti 2/2011
      75. Fillari-lehti 1 2011
      76. Fillari-lehti 7/2010
      77. Fillari-lehti 6/2010
      78. Fillari-lehti 5/2010
      79. Fillari-lehti 4/2010
      80. Fillari-lehti 3/2010
      81. Fillari-lehti 2/2010
      82. Fillari-lehti 1 2010
      83. Fillari-lehti 7/2009
      84. Fillari-lehti 6/2009
      85. Fillari-lehti 5/2009
      86. Fillari-lehti 4/2009
      87. Fillari-lehti 3/2009
      88. Fillari-lehti 2/2009
      89. Fillari-lehti 1 2009
      90. Fillari-lehti 7/2008
      91. Fillari-lehti 6/2008
      92. Fillari-lehti 5/2008
      93. Fillari-lehti 4/2008
      94. Fillari-lehti 3/2008
      95. Fillari-lehti 2/2008
      96. Fillari-lehti 1 2008
      97. Fillari-lehti 7/2007
      98. Fillari-lehti 6/2007
      99. Fillari-lehti 5/2007
      100. Fillari-lehti 4/2007
      101. Fillari-lehti 3/2007
      102. Fillari-lehti 2/2007
      103. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. In English
    8. Palaute
    9. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Luettelo
  7. Linkit
  8. Foorumi
  9. Tapahtumat
  10. Tori
User Menu Search
Close

Vuoden pyörissä älyä ja nuoruutta
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Vuoden pyörissä älyä ja nuoruutta

Pyöräliiton tavallisista pyöräilijöistä koostunut raati valitsi jälleen vuoden urheilu- ja arkipyörät. Voittajat julkistettiin tänään GoExpo -messuilla Helsingissä.
“Jo toista kertaa molemmat Vuoden pyörät ovat sähköavusteisia pyöriä. Sähköpyörät ovatkin yleistymässä vauhdilla ja niiden tarjonta on erittäin monipuolista kaupunkipyöristä maantiepyöriin”, toteaa Pyöräliiton puheenjohtaja Janne Takala.
“Sähköavusteiset pyörät käyvät automatkojen korvaajaksi jopa 20 kilometrin työmatkoille. 80 % suomalaisten automatkoista on alle 20 kilometrin pituisia, joten sähköpyörä on monelle erinomainen ratkaisu päästöttömien arkimatkojen tekoon”, Takala vinkkaa.

Vuoden 2020 arkipyörä Cresent ELLIE on markkinoiden turvallisin ja älykkäin

Cresent ELIE näyttää perinteisen tyylikkäältä sähköavusteiselta kaupunkipyörältä, mutta kätkee sisäänsä ennennäkemättömiä turvallisuusominaisuuksia. Koppla -järjestelmään kuuluvat mm. lukkiutumaton etujarru, varkaudenesto ja automaattisesti onnettomuuksista ilmoittava älyjärjestelmä. Vastaavia ominaisuuksia on totuttu näkemään vain autoissa, mutta nyt Cresent tuo ne kaupunkipyörään.
Pyörän GPS-paikannusjärjestelmä takaa, ettei pyörän varastaja pääse pälkähästä. Pyörän omistaja saa välittömästi tiedon älypuhelimeensa, jos pyörää liikutetaan sen ollessa pysäköitynä ja varastettu pyörä on helppo löytää paikannuksen ansiosta.
Pyörässä on myös mahdollisuus rajata sen käyttö tietylle alueelle. Ominaisuus voi olla kätevä, jos pyörän käyttäjä on muistisairas ikäihminen ja omaiset haluavat varmistaa, ettei fillarilla lähdetä liian kauas kotoa. Myös pyörävuokraamoille Cresent Ellien älyominaisuudet ovat tervetulleita.
Ellien matala runko takaa helpon kyytiin nousun ja EGoing –sähkömoottori keveän matkanteon. Shimanon Nexus 7 –vaihteisto toimii miellyttävästi ja huolettomasti sähköavustuksen kanssa. Lukkitumaton levyjarru edessä on tehokas sekä turvallinen ja takarenkaan jalkajarru taas huoltovapaa.
Pyöräliiton raati arvosti myös pyörän monipuolista varustelua. Vakiovarusteisiin kuuluvat hyvät etu- ja takavalot, lukko, tukeva jalka, arjen luksusta tuovat teräslokarit sekä irrotettava kori, jonka voi laittaa joko tarakalle tai ohjaustangon etupuolelle.
Raadin mukaan Cresent Ellie on pyörä jolla voi ajaa kuka tahansa, joten sen potentiaalinen käyttäjäkunta on laaja.
Kritiikkiä raadilta tuli pyörän korkeasta hinnasta, joka on 3248 euroa. Ovatko pyörän älyominaisuudet todella niin hyviä, että pyörästä kannattaa maksaa 500-1000 euroa enemmän? Toisaalta turvallisuudelle ja huolettomuudelle varkaustapausten varalta on hankala laskea arvoa.

Vuoden urheilupyörä Tunturi e260 saa teininkin liikkeelle

Vuoden urheilupyöräksi valittiin Tunturin e260 sähkömaastopyörä, joka on tarkoitettu lapsille ja nuorille. 26-tuumaiset renkaat ja pieni runkokoko varmistavat, että pyörä sopii erityisesti 9-14 vuotiaille, mutta myös pienimmille aikuisille.
Tunturi e260 mahdollistaa pidemmätkin perheen yhteiset lenkit sekä hauskat koulu- ja harrastusmatkat ympäri vuoden.
Shimanon Steps E5000 –sähkömoottorissa on miellyttävän pehmeä ajotuntuma ja se tarjoaa riittävästi vääntöä nuorille kuskeille. Yli 400 Wh akku varmistaa pitkän toimintasäteen. Shimanon hydrauliset levyjarrut pysäyttävät pyörän tehokkaasti kelissä kuin kelissä. Nexus –vaihteisto on hyvä ja huoleton ratkaisu nuorten pyörään.
Pyöräliiton raati piti mainiona, että nuorillekin on tarjolla sähköavusteinen maastopyörä. Tunturi e260 on varusteltavissa tarakalla ja lokasuojille ja siihen on helppo asentaa nastarenkaat talvea varten. Tunturi e260 mahdollistaa lapselle ja nuorelle itsenäisen liikkumisen ja kannustaa arkiliikuntaan ympäri vuoden, vaikka matkat olisivat vähän pidempiäkin tai maasto mäkisempää. Sähköavusteisen pyörän hankinta esiteinille tarjoaa vanhemmalle hyvän syyn kieltäytyä kyyditsemisestä ja saa nuoret liikkeelle hauskalla tavalla.
Miinusta pyörälle tuli valojen puuttumisesta vakiovarustuksesta. Lapsille ja nuorille tarkoitettuun sähköpyörään ne olisi olleet fiksu ja helppo lisäys. Myös etuhaarukan laatu ja kestävyys arveluttivat raatilaisia.
Pyörän hinta, 2150 euroa on kohtuullinen, vaikka toki paljon nähden siihen mihin lasten ja nuorten pyörissä ollaan totuttu. Toisaalta pyörän ansioista muita liikennekuluja pystyy vähentämään merkittävästi ja perhe saa mahdollisuuden tehdä yhdessä pyörälenkkejä ja -retkiä, joista kaikki nauttivat.
Print
1404

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    Osasto: Sähköavusteiset pyörät Viestin lähetti: jukkap_ Lähetetty: 20.10.2021 - 17.22

    Osasto: Jarrut, vaihteet, vanteet... Viestin lähetti: Itikkapoukama Lähetetty: 20.10.2021 - 08.39

    Osasto: Kyselyt ja gallupit Viestin lähetti: kyselytuni Lähetetty: 19.10.2021 - 20.23

    Osasto: Sähköavusteiset pyörät Viestin lähetti: nakamura10 Lähetetty: 19.10.2021 - 18.25

    Osasto: Jarrut, vaihteet, vanteet... Viestin lähetti: Markus73 Lähetetty: 18.10.2021 - 19.22

    Osasto: Sähköavusteiset pyörät Viestin lähetti: Kille-Kalle Lähetetty: 18.10.2021 - 18.28

    Torin uudet ilmoitukset

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top