Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 5/2020
      2. Fillari-lehti 3-4/2020
      3. Fillari-lehti 2/2020
      4. Fillari-lehti 1 2020
      5. Fillari-lehti 7/2019
      6. Fillari-lehti 6/2019
      7. Fillari-lehti 5/2019
      8. Fillari-lehti 4/2019
      9. Fillari-lehti 3/2019
      10. Fillari-lehti 2/2019
      11. Fillari-lehti 1 2019
      12. Fillari-lehti 7/2018
      13. Fillari-lehti 6/2018
      14. Fillari-lehti 5/2018
      15. Fillari-lehti 4/2018
      16. Fillari-lehti 3/2018
      17. Fillari-lehti 2/2018
      18. Fillari-lehti 1 2018
      19. Fillari-lehti 7/2017
      20. Fillari-lehti 6/2017
      21. Fillari-lehti 5/2017
      22. Fillari-lehti 4/2017
      23. Fillari-lehti 3/2017
      24. Fillari-lehti 2/2017
      25. Fillari-lehti 1/2017
      26. Fillari-lehti 7/2016
      27. Fillari-lehti 6/2016
      28. Fillari-lehti 5/2016
      29. Fillari-lehti 4/2016
      30. Fillari-lehti 3/2016
      31. Fillari-lehti 2/2016
      32. Fillari-lehti 1/2016
      33. Fillari-lehti 7/2015
      34. Fillari-lehti 6/2015
      35. Fillari-lehti 5/2015
      36. Fillari-lehti 4/2015
      37. Fillari-lehti 3/2015
      38. Fillari-lehti 2/2015
      39. Fillari-lehti 1/2015
      40. Fillari-lehti 7/2014
      41. Fillari-lehti 6/2014
      42. Fillari-lehti 5/2014
      43. Fillari-lehti 4/2014
      44. Fillari-lehti 3/2014
      45. Fillari-lehti 2/2014
      46. Fillari-lehti 1/2014
      47. Fillari-lehti 7/2013
      48. Fillari-lehti 6/2013
      49. Fillari-lehti 5/2013
      50. Fillari-lehti 4/2013
      51. Fillari-lehti 3/2013
      52. Fillari-lehti 2/2013
      53. Fillari-lehti 1/2013
      54. Fillari-lehti 7/2012
      55. Fillari-lehti 6/2012
      56. Fillari-lehti 5/2012
      57. Fillari-lehti 4/2012
      58. Fillari-lehti 3/2012
      59. Fillari-lehti 2/2012
      60. Fillari-lehti 1/2012
      61. Fillari-lehti 7/2011
      62. Fillari-lehti 6/2011
      63. Fillari-lehti 5/2011
      64. Fillari-lehti 4/2011
      65. Fillari-lehti 3/2011
      66. Fillari-lehti 2/2011
      67. Fillari-lehti 1/2011
      68. Fillari-lehti 7/2010
      69. Fillari-lehti 6/2010
      70. Fillari-lehti 5/2010
      71. Fillari-lehti 4/2010
      72. Fillari-lehti 3/2010
      73. Fillari-lehti 2/2010
      74. Fillari-lehti 1/2010
      75. Fillari-lehti 7/2009
      76. Fillari-lehti 6/2009
      77. Fillari-lehti 5/2009
      78. Fillari-lehti 4/2009
      79. Fillari-lehti 3/2009
      80. Fillari-lehti 2/2009
      81. Fillari-lehti 1/2009
      82. Fillari-lehti 7/2008
      83. Fillari-lehti 6/2008
      84. Fillari-lehti 5/2008
      85. Fillari-lehti 4/2008
      86. Fillari-lehti 3/2008
      87. Fillari-lehti 2/2008
      88. Fillari-lehti 1/2008
      89. Fillari-lehti 7/2007
      90. Fillari-lehti 6/2007
      91. Fillari-lehti 5/2007
      92. Fillari-lehti 4/2007
      93. Fillari-lehti 3/2007
      94. Fillari-lehti 2/2007
      95. Fillari-lehti 1/2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. In English
    8. Palaute
    9. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Luettelo
  7. Linkit
  8. Foorumi
  9. Tapahtumat
  10. Tori
User Menu Search
Close

Cyclocross-pyöräilyn huiput Kokonniemeen
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Cyclocross-pyöräilyn huiput Kokonniemeen

Akilles Green Teamin lehdistötiedote ja kuva Ville Kaskivirta

Porvoon Akilles järjestää sunnuntaina 25.10. klo 10.00 alkaen Suomen cyclocross-cupin, HEL CX:n osakilpailun Porvoon Kokonniemessä. Kisa kerää kaikki Suomen cyclocrossin huiput mukaan. Akilles Green Team saa mukaan myös urheilujoukkojen harmaisiin astuneet ajajansa. Maantieajon Suomen mestari Antti-Jussi Juntunen tekee tällöin ensiesiintymisen kotiyleisölle. Kovassa syyskunnossa oleva Veeti Vainio tulee niin ikään mukaan. Tähän mennessä sekä Juntunen että Vainio ovat voittaneet kumpikin yhden osakilpailun. Yhden kisan kaksikko joutui jättämään väliin varuspalveluksen alettua. Vainio on tällä hetkellä HEL CX -cupin kakkosena Dani Härgisen johtaessa niukalla erolla.

Rata hyödyntää monipuolisesti Kokonniemen vaihtelevaa maastoa, Kultalistankadun tuntumassa olevaa niittyä ja Santtarin maauimalan monipuolista maastoa ja jyrkkiä rinteitä. Startti ja maali ovat Aurora-hallin pohjoispään tuntumassa. Kisaa on todella mielenkiintoista ja jännittävää seurata Santtarin reunamilta. Kotijoukkueelta odotetaan luonnollisesti kovaa menestystä.

”Olemme laatineet radan, joka käyttää monipuolisesti hyväkseen maauimalan rinteitä ja ranta-aluetta. Nämä elementit haastavat kilpailijoita ja antavat katsojille ainutlaatuisen tilaisuuden seurata tätä hienoa lajia ja kilpailua lähes koko kisan osalta yhdestä paikasta,” kertoo kenttämestari Jonathan Ewalds radan suunnittelusta

HEL CX -cupin avaus kolme viikkoa sitten oli Akilles Green Teamin juhlaa, sillä avauskisasta tuli kolmoisvoitto. Voiton vei suvereenisti Antti Jussi Juntunen, Veeti Vainio oli kakkonen ja Jaakko Sillankorva kolmas. Toisen osakilpailun voiton vei puolestaan Green Teamin Veeti Vainio. Juntunen kärsi kisassa kaksi harmittavaa rengasrikkoa, joka pudotti miehen kauas taakse. Tämä on varmasti sisuunnuttanut Juntusen, joten Kokonniemen sunnuntain kisassa nähdään mies, joka uhkuu näyttöhaluja. Kolmannessa kisassa juhli puolestaan Mikko Kupiainen Evoc Teamistä, joka vei voiton samaan aikaan, kun Juntunen ja Vainio totuttelivat armeijan vanikkaan.

”Meidän ratamestarit Jonathan Ewalds ja Patrik Arola ovat laatineet Kokonniemen kisaan erittäin kiinnostavan ja samalla pirullisen vaativan radan. Olemme saaneet myös korvaamatonta apua HEL CX:n avuliaalta organisaatiolta ja Porvoon kaupungin mainioilta liikuntapalveluilta. Tästä tulee mahtava kisa Porvoon seudun aina innostuneille pyöräilyn ystäville. Kilpailussa riittää vauhtia, rapaa ja kuraa,ja kun uskomme vielä Green Teamin kamppailevan kärkisijoista ja jopa koko cupin voitosta, tulee mahtava kisapäivä. Tämä on samalla kenraaliharjoitus viikon päästä Vantaalla ajettaviin Suomenmestaruus-kisoihin.” iloitsee tulevasta kisasta Akilleen pyöräilyn puheenjohtaja Ari Långsjö.

Cyclocross on kisamuotona tämän päivän porvoolaisyleisölle uusi. Kisamuoto sai alkunsa Ranskasta ja on levinnyt sittemmin nykyisiin mahtimaihin Belgiaan ja Hollantiin. Näissä maissa se toimii kotimaista murtomaahiihtoa vastaavana pyöräilyn talvilajina. Cyclocross-kisat tyypillisesti koostuvat useista 2,5-3,5 kilometrin mittaisista kierroksista, jotka kulkevat hyvin vaihtelevissa maastoissa poluilla, niityillä, hiekalla ja asfaltilla. Kierroksiin on saatu usein sovitettua esteitä ja jyrkkiä rinteitä, jotka pakottavat kilpailijan välillä jalkautumaan ja kantamaan pyörää tai hyppäämään esteen yli.

Kisaan lähdetään yhteislähtönä kovalla rynnäköllä, jotta saadaan turvattua parhaat asemat haastavalle radalle. Rata on kuitenkin kolme metriä leveä, joten ohittaminen on mahdollista. Huipputasolla kisa kestää noin tunnin, mutta muut luokat ajavat tätä lyhyemmin. Päivän aikana ajavat nuoret ja harrasteluokat, mutta päivä huipentuu klo 14.30 alkaen ajettavaan yleiseen sarjaan. Paikan päällä on kahvila/ravintola Kahvelo, joka tarjoaa kahvia, virvokkeita ja ruokaa, joten paikan päälle voi hyvin tulla koko päiväksi viihtymään. Kokonniemen alueella on runsaasti pysäköintitilaa.
Print
678

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Torin uudet ilmoitukset

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top