Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 7 2021
      2. Fillari-lehti 6 2021
      3. Fillari-lehti 5 2021
      4. Fillari-lehti 4 2021
      5. Fillari-lehti 3 2021
      6. Fillari-lehti 2 2021
      7. Fillari-lehti 1 2021
      8. Fillari-lehti 7 2020
      9. Fillari-lehti 6 2020
      10. Fillari-lehti 5 2020
      11. Fillari-lehti 3-4 2020
      12. Fillari-lehti 2 2020
      13. Fillari-lehti 1 2020
      14. Fillari-lehti 7 2019
      15. Fillari-lehti 6 2019
      16. Fillari-lehti 5 2019
      17. Fillari-lehti 4 2019
      18. Fillari-lehti 3 2019
      19. Fillari-lehti 2 2019
      20. Fillari-lehti 1 2019
      21. Fillari-lehti 7 2018
      22. Fillari-lehti 6 2018
      23. Fillari-lehti 5 2018
      24. Fillari-lehti 4 2018
      25. Fillari-lehti 3 2018
      26. Fillari-lehti 2/2018
      27. Fillari-lehti 1 2018
      28. Fillari-lehti 7/2017
      29. Fillari-lehti 6/2017
      30. Fillari-lehti 5/2017
      31. Fillari-lehti 4/2017
      32. Fillari-lehti 3/2017
      33. Fillari-lehti 2/2017
      34. Fillari-lehti 1 2017
      35. Fillari-lehti 7/2016
      36. Fillari-lehti 6/2016
      37. Fillari-lehti 5/2016
      38. Fillari-lehti 4/2016
      39. Fillari-lehti 3/2016
      40. Fillari-lehti 2/2016
      41. Fillari-lehti 1 2016
      42. Fillari-lehti 7/2015
      43. Fillari-lehti 6/2015
      44. Fillari-lehti 5/2015
      45. Fillari-lehti 4/2015
      46. Fillari-lehti 3/2015
      47. Fillari-lehti 2/2015
      48. Fillari-lehti 1 2015
      49. Fillari-lehti 7/2014
      50. Fillari-lehti 6/2014
      51. Fillari-lehti 5/2014
      52. Fillari-lehti 4/2014
      53. Fillari-lehti 3/2014
      54. Fillari-lehti 2/2014
      55. Fillari-lehti 1 2014
      56. Fillari-lehti 7/2013
      57. Fillari-lehti 6/2013
      58. Fillari-lehti 5/2013
      59. Fillari-lehti 4/2013
      60. Fillari-lehti 3/2013
      61. Fillari-lehti 2/2013
      62. Fillari-lehti 1 2013
      63. Fillari-lehti 7/2012
      64. Fillari-lehti 6/2012
      65. Fillari-lehti 5/2012
      66. Fillari-lehti 4/2012
      67. Fillari-lehti 3/2012
      68. Fillari-lehti 2/2012
      69. Fillari-lehti 1 2012
      70. Fillari-lehti 7/2011
      71. Fillari-lehti 6/2011
      72. Fillari-lehti 5/2011
      73. Fillari-lehti 4/2011
      74. Fillari-lehti 3/2011
      75. Fillari-lehti 2/2011
      76. Fillari-lehti 1 2011
      77. Fillari-lehti 7/2010
      78. Fillari-lehti 6/2010
      79. Fillari-lehti 5/2010
      80. Fillari-lehti 4/2010
      81. Fillari-lehti 3/2010
      82. Fillari-lehti 2/2010
      83. Fillari-lehti 1 2010
      84. Fillari-lehti 7/2009
      85. Fillari-lehti 6/2009
      86. Fillari-lehti 5/2009
      87. Fillari-lehti 4/2009
      88. Fillari-lehti 3/2009
      89. Fillari-lehti 2/2009
      90. Fillari-lehti 1 2009
      91. Fillari-lehti 7/2008
      92. Fillari-lehti 6/2008
      93. Fillari-lehti 5/2008
      94. Fillari-lehti 4/2008
      95. Fillari-lehti 3/2008
      96. Fillari-lehti 2/2008
      97. Fillari-lehti 1 2008
      98. Fillari-lehti 7/2007
      99. Fillari-lehti 6/2007
      100. Fillari-lehti 5/2007
      101. Fillari-lehti 4/2007
      102. Fillari-lehti 3/2007
      103. Fillari-lehti 2/2007
      104. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. Palaute
    8. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Linkit
  7. Foorumi
  8. Tapahtumat
User Menu Search
Close

Cyclocross-pyöräilyn huiput Kokonniemeen
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Cyclocross-pyöräilyn huiput Kokonniemeen

Akilles Green Teamin lehdistötiedote ja kuva Ville Kaskivirta

Porvoon Akilles järjestää sunnuntaina 25.10. klo 10.00 alkaen Suomen cyclocross-cupin, HEL CX:n osakilpailun Porvoon Kokonniemessä. Kisa kerää kaikki Suomen cyclocrossin huiput mukaan. Akilles Green Team saa mukaan myös urheilujoukkojen harmaisiin astuneet ajajansa. Maantieajon Suomen mestari Antti-Jussi Juntunen tekee tällöin ensiesiintymisen kotiyleisölle. Kovassa syyskunnossa oleva Veeti Vainio tulee niin ikään mukaan. Tähän mennessä sekä Juntunen että Vainio ovat voittaneet kumpikin yhden osakilpailun. Yhden kisan kaksikko joutui jättämään väliin varuspalveluksen alettua. Vainio on tällä hetkellä HEL CX -cupin kakkosena Dani Härgisen johtaessa niukalla erolla.

Rata hyödyntää monipuolisesti Kokonniemen vaihtelevaa maastoa, Kultalistankadun tuntumassa olevaa niittyä ja Santtarin maauimalan monipuolista maastoa ja jyrkkiä rinteitä. Startti ja maali ovat Aurora-hallin pohjoispään tuntumassa. Kisaa on todella mielenkiintoista ja jännittävää seurata Santtarin reunamilta. Kotijoukkueelta odotetaan luonnollisesti kovaa menestystä.

”Olemme laatineet radan, joka käyttää monipuolisesti hyväkseen maauimalan rinteitä ja ranta-aluetta. Nämä elementit haastavat kilpailijoita ja antavat katsojille ainutlaatuisen tilaisuuden seurata tätä hienoa lajia ja kilpailua lähes koko kisan osalta yhdestä paikasta,” kertoo kenttämestari Jonathan Ewalds radan suunnittelusta

HEL CX -cupin avaus kolme viikkoa sitten oli Akilles Green Teamin juhlaa, sillä avauskisasta tuli kolmoisvoitto. Voiton vei suvereenisti Antti Jussi Juntunen, Veeti Vainio oli kakkonen ja Jaakko Sillankorva kolmas. Toisen osakilpailun voiton vei puolestaan Green Teamin Veeti Vainio. Juntunen kärsi kisassa kaksi harmittavaa rengasrikkoa, joka pudotti miehen kauas taakse. Tämä on varmasti sisuunnuttanut Juntusen, joten Kokonniemen sunnuntain kisassa nähdään mies, joka uhkuu näyttöhaluja. Kolmannessa kisassa juhli puolestaan Mikko Kupiainen Evoc Teamistä, joka vei voiton samaan aikaan, kun Juntunen ja Vainio totuttelivat armeijan vanikkaan.

”Meidän ratamestarit Jonathan Ewalds ja Patrik Arola ovat laatineet Kokonniemen kisaan erittäin kiinnostavan ja samalla pirullisen vaativan radan. Olemme saaneet myös korvaamatonta apua HEL CX:n avuliaalta organisaatiolta ja Porvoon kaupungin mainioilta liikuntapalveluilta. Tästä tulee mahtava kisa Porvoon seudun aina innostuneille pyöräilyn ystäville. Kilpailussa riittää vauhtia, rapaa ja kuraa,ja kun uskomme vielä Green Teamin kamppailevan kärkisijoista ja jopa koko cupin voitosta, tulee mahtava kisapäivä. Tämä on samalla kenraaliharjoitus viikon päästä Vantaalla ajettaviin Suomenmestaruus-kisoihin.” iloitsee tulevasta kisasta Akilleen pyöräilyn puheenjohtaja Ari Långsjö.

Cyclocross on kisamuotona tämän päivän porvoolaisyleisölle uusi. Kisamuoto sai alkunsa Ranskasta ja on levinnyt sittemmin nykyisiin mahtimaihin Belgiaan ja Hollantiin. Näissä maissa se toimii kotimaista murtomaahiihtoa vastaavana pyöräilyn talvilajina. Cyclocross-kisat tyypillisesti koostuvat useista 2,5-3,5 kilometrin mittaisista kierroksista, jotka kulkevat hyvin vaihtelevissa maastoissa poluilla, niityillä, hiekalla ja asfaltilla. Kierroksiin on saatu usein sovitettua esteitä ja jyrkkiä rinteitä, jotka pakottavat kilpailijan välillä jalkautumaan ja kantamaan pyörää tai hyppäämään esteen yli.

Kisaan lähdetään yhteislähtönä kovalla rynnäköllä, jotta saadaan turvattua parhaat asemat haastavalle radalle. Rata on kuitenkin kolme metriä leveä, joten ohittaminen on mahdollista. Huipputasolla kisa kestää noin tunnin, mutta muut luokat ajavat tätä lyhyemmin. Päivän aikana ajavat nuoret ja harrasteluokat, mutta päivä huipentuu klo 14.30 alkaen ajettavaan yleiseen sarjaan. Paikan päällä on kahvila/ravintola Kahvelo, joka tarjoaa kahvia, virvokkeita ja ruokaa, joten paikan päälle voi hyvin tulla koko päiväksi viihtymään. Kokonniemen alueella on runsaasti pysäköintitilaa.
Print
1560

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top