Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 7 2021
      2. Fillari-lehti 6 2021
      3. Fillari-lehti 5 2021
      4. Fillari-lehti 4 2021
      5. Fillari-lehti 3 2021
      6. Fillari-lehti 2 2021
      7. Fillari-lehti 1 2021
      8. Fillari-lehti 7 2020
      9. Fillari-lehti 6 2020
      10. Fillari-lehti 5 2020
      11. Fillari-lehti 3-4 2020
      12. Fillari-lehti 2 2020
      13. Fillari-lehti 1 2020
      14. Fillari-lehti 7 2019
      15. Fillari-lehti 6 2019
      16. Fillari-lehti 5 2019
      17. Fillari-lehti 4 2019
      18. Fillari-lehti 3 2019
      19. Fillari-lehti 2 2019
      20. Fillari-lehti 1 2019
      21. Fillari-lehti 7 2018
      22. Fillari-lehti 6 2018
      23. Fillari-lehti 5 2018
      24. Fillari-lehti 4 2018
      25. Fillari-lehti 3 2018
      26. Fillari-lehti 2/2018
      27. Fillari-lehti 1 2018
      28. Fillari-lehti 7/2017
      29. Fillari-lehti 6/2017
      30. Fillari-lehti 5/2017
      31. Fillari-lehti 4/2017
      32. Fillari-lehti 3/2017
      33. Fillari-lehti 2/2017
      34. Fillari-lehti 1 2017
      35. Fillari-lehti 7/2016
      36. Fillari-lehti 6/2016
      37. Fillari-lehti 5/2016
      38. Fillari-lehti 4/2016
      39. Fillari-lehti 3/2016
      40. Fillari-lehti 2/2016
      41. Fillari-lehti 1 2016
      42. Fillari-lehti 7/2015
      43. Fillari-lehti 6/2015
      44. Fillari-lehti 5/2015
      45. Fillari-lehti 4/2015
      46. Fillari-lehti 3/2015
      47. Fillari-lehti 2/2015
      48. Fillari-lehti 1 2015
      49. Fillari-lehti 7/2014
      50. Fillari-lehti 6/2014
      51. Fillari-lehti 5/2014
      52. Fillari-lehti 4/2014
      53. Fillari-lehti 3/2014
      54. Fillari-lehti 2/2014
      55. Fillari-lehti 1 2014
      56. Fillari-lehti 7/2013
      57. Fillari-lehti 6/2013
      58. Fillari-lehti 5/2013
      59. Fillari-lehti 4/2013
      60. Fillari-lehti 3/2013
      61. Fillari-lehti 2/2013
      62. Fillari-lehti 1 2013
      63. Fillari-lehti 7/2012
      64. Fillari-lehti 6/2012
      65. Fillari-lehti 5/2012
      66. Fillari-lehti 4/2012
      67. Fillari-lehti 3/2012
      68. Fillari-lehti 2/2012
      69. Fillari-lehti 1 2012
      70. Fillari-lehti 7/2011
      71. Fillari-lehti 6/2011
      72. Fillari-lehti 5/2011
      73. Fillari-lehti 4/2011
      74. Fillari-lehti 3/2011
      75. Fillari-lehti 2/2011
      76. Fillari-lehti 1 2011
      77. Fillari-lehti 7/2010
      78. Fillari-lehti 6/2010
      79. Fillari-lehti 5/2010
      80. Fillari-lehti 4/2010
      81. Fillari-lehti 3/2010
      82. Fillari-lehti 2/2010
      83. Fillari-lehti 1 2010
      84. Fillari-lehti 7/2009
      85. Fillari-lehti 6/2009
      86. Fillari-lehti 5/2009
      87. Fillari-lehti 4/2009
      88. Fillari-lehti 3/2009
      89. Fillari-lehti 2/2009
      90. Fillari-lehti 1 2009
      91. Fillari-lehti 7/2008
      92. Fillari-lehti 6/2008
      93. Fillari-lehti 5/2008
      94. Fillari-lehti 4/2008
      95. Fillari-lehti 3/2008
      96. Fillari-lehti 2/2008
      97. Fillari-lehti 1 2008
      98. Fillari-lehti 7/2007
      99. Fillari-lehti 6/2007
      100. Fillari-lehti 5/2007
      101. Fillari-lehti 4/2007
      102. Fillari-lehti 3/2007
      103. Fillari-lehti 2/2007
      104. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. Palaute
    8. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Linkit
  7. Foorumi
  8. Tapahtumat
User Menu Search
Close

Stelvion nousu repi ajajajoukon pieniksi paloiksi – johto vaihtui raatelevalla etapilla
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Stelvion nousu repi ajajajoukon pieniksi paloiksi – johto vaihtui raatelevalla etapilla

TWD-Länkenin lehdistötiedote

Italian ympäriajon 18. etappi, joka vei ajajat lähes 2600 metrin korkeuteen Stelvion päälle, oli äärettömän raskas koettelemus. Ajajilla oli takanaan jo useita kuuden tunnin kilpailupäiviä ja nyt piti kestää väsyneillä jaloilla jälleen kuuden tunnin etappi ja hurjat nousut. Odotettavissa oli isoja muutoksia Giron kokonaistuloksiin. Päivää pidettiin ratkaisevana taistelussa Giron pinkkipaidasta Maglia Rosasta.

Päivän irtiotto syntyi vasta kun matkaa oli taitettu yli 30 kilometriä ja ensimmäinen 14 kilometrin nousu ylitetty. Irtiottoryhmä oli jälleen iso, siinä oli suurimmillaan 15 ajajaa ja se ryhmä ylitti ensimmäisenä etapin toisen nousun. Eroa ei kuitenkaan kasvanut kuin neljään minuuttiin, sillä pääjoukon kärjessä kontrollista huolehti kokonaistilanteessa toisena olleen Wilco Keldermanin saksalaisjoukkue Sunweb.

Kärkijoukkueiden fokus oli lähes 25 kilometrin Stelvion nousussa. Stelvion huippua tavoitteli aktiivisimmin nousun alun irtiottoryhmässä ajanut keskiviikkoisen etapin voittanut Ben O’Connor. Myös kokonaiskilpailun kärkimiesten ryhmä alkoi pienentyä jo nousun alkupuolella. Ryhmään jäi noin 20 vahvinta ajajaa. Vauhti oli puuduttavan kovaa. Siitä piti huolen Sunweb viiden ajajan voimin. Se tiesi vaikeuksia myös kokonaiskilpailun johdossa olleelle João Almeidalle, kun Stelvion nousua oli puolet jäljellä. Almeidalla oli jäljellä enää yksi apumies, kun Sunweb ja sen kumppaniksi hiillostajaksi tullut Ineos -joukkue lisäsi vain tehoa.

Porukka harveni harvenemistaan ja vain noin viisi kilometriä Almeidan vaikeuksien jälkeen kärjessä ajanut Ben O’Connor tuli kiinni. Heti sen jälkeen Ineosin Tao Geoghegan Hart ja Rohan Dennis aiheuttivat vaikeuksia Sunwebin kapteenille Wilco Keldermanille. Kelderman putosi kyydistä, mutta Wilcon apumies, 24-vuotias australialainen Jai Hindley pysyi kuitenkin Ineosin kaksikon kyydissä. Vauhdista huolehti ensisijaisesti paremmin aika-ajajana tunnettu Rohan Dennis, sillä nousujen profiili sopi hyvin Dennisille.

Kolmikko Tao Geoghegan Hart – Rohan Dennis – Jai Hindley ylitti lumisen Stelvion huipun ensimmäisenä ja Wilco Kelderman oli 46 sekunnin päässä. Hänen jälkeensä Jakob Fuglsang ja Pello Bilbao tulivat mäen yli kaksin minuutin ja 24 sekuntia kärjen takana.

Etappi ei päättynyt Stelvion vauhdikkaaseen laskuun, vaan Bormiosta piti nousta vielä yksi yhdeksän kilometrin ja lähes seitsemän prosentin nousu maaliin. Heti sen alussa Rohan Dennis totesi tehneensä päiväntyönsä ja kärkeen jäi Tao Geoghegan Hart ja Jai Hindley. Kärkikaksikko piti sen verran hyvää vauhtia, että kukaan ei takaa pystynyt enää yllättämään. Tao Geoghegan Hart ja Jai Hindley selvittävät paremmuutensa keskinäisessä kirissä. Geoghegan Hartin peesissä pitkään istunut Hindley oli parempivoimainen ja otti etappivoiton.

Kärkikaksikon takana taisteltiin vielä kokonaiskilpailusta. Wilco Keldermanin takaa tuli espanjalainen Pello Bilbao ja Jakob Fuglsang. Kelderman ei pystynyt vastaamaan heidän vauhtiinsa. Kaksikko meni menojaan. Mutta pian Fuglsang putosi Bilbaon kyydistä ja Bilbao ajoi kolmanneksi, Fuglsang jäi neljänneksi. Kelderman oli viides kaksi minuuttia ja 18 sekuntia voittajan takana. Pinkkipaidassa ajanut João Almeida tuli maaliin seitsemäntenä lähes viisi minuuttia voittajan perässä.

Etappi tiesi tuuletusta kokonaiskilpailutilanteessa. Ykköseksi nousi Wilco Kelderman ennen etapin voittanutta Jai Hidleytä. Näin Sunwebin työ palkittiin ja sillä on nyt kaksoisjohto. Kolmantena on Tao Geoghegan Hart. Erot ovat vielä pienet, sillä ensimmäisen ja kolmannen ero on vain 15 sekuntia. João Almeida putosi viidenneksi (+ 2.16).
Kokonaiskilpailun kärkeen siirtynyt Wilco Kelderman totesi näin etapin jälkeen: - Tämä oli hullu päivä, superkova. Elämäni kovin päivä. Se oli iso taistelu.

Jaakko Hänninen, joka oli aktiivisesti pyrkimässä ensimmäisiin irtiottoihin, selvitti kunnioitetun Stelvion etapin, tuli maaliin monen nimimiehen kanssa ja sijoittui 83:nneksi (+ 49.03). Hänen joukkueensa AG2R La Mondialen kapteenit Larry Warbasse ja Aurélien Paret-Peintre olivat sijoilla 17 ja 18. He jäivät kärjelle 15 minuuttia. Paret-Peintre on kokonaiskilpailussa 17. ja Warbasse 18. Hänninen on 69.
- Tänään lähti kokonaiskisan taistelu heti paukusta. Minulle tästä tuli grupettopäivä. Kovaa hommaa, tämän viikon etapin ovat lähes kaikki yli kuuden tunnin etappeja, totesi Jaakko Hänninen.

Seuraavaksi ajetaan Italian ympäriajon pisin, 253 kilometrin tasamaaetappi Morbegno – Asti.

103rd Giro d'Italia (2.UWT)

Etappi 18/21 Pinzolo - Laghi di Cancano (207 km)
1. Jai Hindley (Aus) Team Sunweb 6.03.03
2. Tao Geoghegan Hart (GBr) Ineos Grenadiers s.a.
3. Pello Bilbao (Spa) Bahrain McLaren + 0.46
4. Jakob Fuglsang (Den) Astana Pro Team + 1.25
5. Wilco Kelderman (Ned) Team Sunweb + 2.18
6. Patrick Konrad (Aut) Bora-Hansgrohe + 4.04
7. Joao Almeida (Por) Deceuninck-Quickstep + 4.51
8. Vincenzo Nibali (Ita) Trek-Segafredo s.a.
9. Hermann Pernsteiner (Aut) Bahrain McLaren s.a.
10. Fausto Masnada (Ita) Deceuninck-Quickstep + 4.55
83. Jaakko Hänninen (Fin) AG2R La Mondiale + 49.03

Tilanne 18/21 etapin jälkeen
1. Wilco Kelderman (Ned) Team Sunweb 77.46.56
2. Jai Hindley (Aus) Team Sunweb + 0.12
3. Tao Geoghegan Hart (GBr) Ineos Grenadiers + 0.15
4. Pello Bilbao (Spa) Bahrain McLaren + 1.19
5. Joao Almeida (Por) Deceuninck-Quickstep + 2.16
6. Jakob Fuglsang (Den) Astana Pro Team + 3.59
7. Patrick Konrad (Aut) Bora-Hansgrohe + 5.40
8. Vincenzo Nibali (Ita) Trek-Segafredo + 5.47
9. Fausto Masnada (Ita) Deceuninck-Quickstep + 6.46
10. Hermann Pernsteiner (Aut) Bahrain McLaren + 7.23
69. Jaakko Hänninen (Fin) AG2R La Mondiale + 3.05.47
Print
831

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top