Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 7 2021
      2. Fillari-lehti 6 2021
      3. Fillari-lehti 5 2021
      4. Fillari-lehti 4 2021
      5. Fillari-lehti 3 2021
      6. Fillari-lehti 2 2021
      7. Fillari-lehti 1 2021
      8. Fillari-lehti 7 2020
      9. Fillari-lehti 6 2020
      10. Fillari-lehti 5 2020
      11. Fillari-lehti 3-4 2020
      12. Fillari-lehti 2 2020
      13. Fillari-lehti 1 2020
      14. Fillari-lehti 7 2019
      15. Fillari-lehti 6 2019
      16. Fillari-lehti 5 2019
      17. Fillari-lehti 4 2019
      18. Fillari-lehti 3 2019
      19. Fillari-lehti 2 2019
      20. Fillari-lehti 1 2019
      21. Fillari-lehti 7 2018
      22. Fillari-lehti 6 2018
      23. Fillari-lehti 5 2018
      24. Fillari-lehti 4 2018
      25. Fillari-lehti 3 2018
      26. Fillari-lehti 2/2018
      27. Fillari-lehti 1 2018
      28. Fillari-lehti 7/2017
      29. Fillari-lehti 6/2017
      30. Fillari-lehti 5/2017
      31. Fillari-lehti 4/2017
      32. Fillari-lehti 3/2017
      33. Fillari-lehti 2/2017
      34. Fillari-lehti 1 2017
      35. Fillari-lehti 7/2016
      36. Fillari-lehti 6/2016
      37. Fillari-lehti 5/2016
      38. Fillari-lehti 4/2016
      39. Fillari-lehti 3/2016
      40. Fillari-lehti 2/2016
      41. Fillari-lehti 1 2016
      42. Fillari-lehti 7/2015
      43. Fillari-lehti 6/2015
      44. Fillari-lehti 5/2015
      45. Fillari-lehti 4/2015
      46. Fillari-lehti 3/2015
      47. Fillari-lehti 2/2015
      48. Fillari-lehti 1 2015
      49. Fillari-lehti 7/2014
      50. Fillari-lehti 6/2014
      51. Fillari-lehti 5/2014
      52. Fillari-lehti 4/2014
      53. Fillari-lehti 3/2014
      54. Fillari-lehti 2/2014
      55. Fillari-lehti 1 2014
      56. Fillari-lehti 7/2013
      57. Fillari-lehti 6/2013
      58. Fillari-lehti 5/2013
      59. Fillari-lehti 4/2013
      60. Fillari-lehti 3/2013
      61. Fillari-lehti 2/2013
      62. Fillari-lehti 1 2013
      63. Fillari-lehti 7/2012
      64. Fillari-lehti 6/2012
      65. Fillari-lehti 5/2012
      66. Fillari-lehti 4/2012
      67. Fillari-lehti 3/2012
      68. Fillari-lehti 2/2012
      69. Fillari-lehti 1 2012
      70. Fillari-lehti 7/2011
      71. Fillari-lehti 6/2011
      72. Fillari-lehti 5/2011
      73. Fillari-lehti 4/2011
      74. Fillari-lehti 3/2011
      75. Fillari-lehti 2/2011
      76. Fillari-lehti 1 2011
      77. Fillari-lehti 7/2010
      78. Fillari-lehti 6/2010
      79. Fillari-lehti 5/2010
      80. Fillari-lehti 4/2010
      81. Fillari-lehti 3/2010
      82. Fillari-lehti 2/2010
      83. Fillari-lehti 1 2010
      84. Fillari-lehti 7/2009
      85. Fillari-lehti 6/2009
      86. Fillari-lehti 5/2009
      87. Fillari-lehti 4/2009
      88. Fillari-lehti 3/2009
      89. Fillari-lehti 2/2009
      90. Fillari-lehti 1 2009
      91. Fillari-lehti 7/2008
      92. Fillari-lehti 6/2008
      93. Fillari-lehti 5/2008
      94. Fillari-lehti 4/2008
      95. Fillari-lehti 3/2008
      96. Fillari-lehti 2/2008
      97. Fillari-lehti 1 2008
      98. Fillari-lehti 7/2007
      99. Fillari-lehti 6/2007
      100. Fillari-lehti 5/2007
      101. Fillari-lehti 4/2007
      102. Fillari-lehti 3/2007
      103. Fillari-lehti 2/2007
      104. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. Palaute
    8. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Linkit
  7. Foorumi
  8. Tapahtumat
User Menu Search
Close

Tsekki Cerny soolovoittoon Giron erikoisella etapilla
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Tsekki Cerny soolovoittoon Giron erikoisella etapilla

TWD-Länkenin lehdistötiedote

Italian ympäriajon kolmanneksi viimeinen etappi piti olla kilpailun pisin, yli 250 kilometriä. Mutta kun startin aika tuli, lähtöviivalla ei ollutkaan yhtään ajajaa. Syynä oli ajajien ja lähes kaikkien joukkueiden protestointi pitkästä ja heidän mielestään vähän turhasta etapista koleassa sadesäässä. Kolmena edellisenä päivänä oli ajettu kuuden tunnin etappeja, 640 kilometriä ja noin 15 000 nousumetriä. Lisäksi pitkät, useamman tunnin siirtymiset maalipaikkakunnilta hotelleihin olivat ajajille liikaa. Järjestäjillä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin lyhentää päivän etappia 124 kilometrin mittaiseksi. Mutta kilpailunjohtajan mukaan keskustelu tulee jatkumaan. Vaikka päätös lyhentämisestä tehtiin, joukkueiden protestointi ei häntä miellyttänyt.

Kilpailun tasamaaetappi ja ryhmälähtoisistä etapeista lyhyin alkoi räväkästi. Kärkeen iski välittömästi kolme ajajaa, mutta irtiottoryhmä kasvoi pian 14 ajajan suuruiseksi. Se ajoi raivokkaasti aikaeroa pääjoukkoon. Pääjoukossa kirimiesten pistekilpailun toisena olevan Peter Saganin Bora - Hansgrohe -joukkue yritti pitää irtiottoryhmän aisoissa ja aikaeron sellaisena, että Saganilla olisi ollut mahdollisuus yrittää vielä kartuttaa pistetiliään.

Boran työ oli kuitenkin turhaa. Aikaero kasvoi hitaasti yli minuutin ja takaa-ajajien jalat alkoivat tyhjentyä. Kun maaliin oli matkaa 55 kilometriä, pääjoukon veto tyssäsi täysin. Bora lopetti vedon ja millään muulla joukkueella ei ollut mitään intressiä ottaa vetovastuuta. Se jäi lopulta kokonaiskilpailun johdossa olevan Wilco Keldermanin Sunweb -joukkueelle, mutta sillä ei ollut mitään kiirettä. Kukaan kärkiryhmäläinen ei uhannut Keldermania, joten ero karkulaisiin alkoi kasvaa kasvamistaan.

Tieto pääjoukon köröttelystä tuli nopeasti kärkiryhmäläisille. He tiesivät, että voittokamppailu käydään heidän kesken. Kun oli päästy reilun 30 kilometrin päähän maalista, kärkiryhmän pilkkominen alkoi. Aktiivisin siinä oli tunninajon maailmanennätyksen haltija Victor Campenaerts (NTT). Muutaman kilometrin kuluttua irtiottoryhmä oli jo kahdessa osassa. Kärkeen päässyt pienempi ryhmä muodostui kuudesta ajajasta.

Kuusikossa ajanut tsekki Josef Cerny (CCC) päätti tehdä oman ratkaisunsa, kun maaliin oli noin 24 kilometriä. Hän iski yksin irti ja viisi muuta jäi katselemaan vähän aikaa toisiaan. Cerny sai etumatkaa parikymmentä sekuntia ja hän taisteli sillä erolla maaliin asti. Victor Campenaerts yritti vielä yksin tsekin takaa-ajoa, mutta ei siinä onnistunut. Hän tuli toiseksi 18 sekuntia jääneenä.

Pääjoukko eli kokonaiskilpailun kärkimiehet apumiehineen ei tällä etapilla rasittanut liikaa jalkojaan. Se tuli maaliin 11 minuuttia ja 43 sekuntia myöhemmin kuin etapin voittaja. Etapilla ei ollut merkitystä kokonaiskilpailuun eikä kirimiesten pistekilpailuun. Wilco Kelderman pukeutuu myös toiseksi viimeiselle etapilla pinkkipaitaan. Kirimiesten paitaa kantaa Jussi Veikkasen johtaman Groupama-FDJ:n Arnaud Demare.

Jaakko Hänninen tuli maaliin pääjoukossa samalla ajalla kuin kokonaiskilpailun kärkimiehet. Hän oli 99:s. Kokonaiskilpailussa hän on nyt 70:s.
- Oli tämä kerta kaikkiaan erikoinen päivä. Aamulla ei ollut protestointien ja neuvottelujen jälkeen tietoa minkä mittainen etappi ajetaan. Sitten tuli päätös ja se tiesi meille siirtymistä joukkueen bussilla uudelle lähtöpaikalle. Kun lähdimme liikkeelle, meillä oli tieto, että ensin on kilometrin neutraali. Mutta sitä ei ollutkaan. Lähtölippu heilahti heti, kun pääsimme liikkeelle. Me olimme joukon keskiosassa, meillä ei ollut mitään mahdollisuutta hatkaan. Eturivi pääsi lähtemään ja meni menojaan. Ja kun lopulta Boran vauhti hyytyi, etappi oli käsitelty, kertoi Jaakko Hänninen.

Seuraavaksi ajetaan 190 kilometrin mäkietappi Alba – Sestriere. Etapin piti kiertää alkuperäisen suunnitelman mukaan Ranskan Alpeilla, mutta ranskalaiset viranomaiset eivät sitä sallineet koronatilanteen vuoksi. Siksi reitti muutettiin niin, että Sestrieren nousu ajetaan kolmesti. Joka tapauksessa hyvin kova päivä tiedossa, kun reitin korkein kohta Sestrieressä on yli kahden kilometrin korkeudessa.

103rd Giro d'Italia (2.UWT)

Etappi 19/21
1. Josef Cerny (Pol) CCC Team 2.30.40
2. Victor Campenaerts (Bel) NTT Pro Cycling + 0.18
3. Jacopo Mosca (Ita) Trek-Segafredo + 0.26
4. Simon Clarke (Aus) EF Pro Cycling s.a.
5. Iljo Keisse (Bel) Deceuninck-Quickstep s.a.
6. Sander Armee (Bel) Lotto Soudal s.a.
7. Albert Torres Barcelo (Spa) Movistar Team + 1.10
8. Simon Pellaud (Swi) Androni Giocattoli-Sidermec s.a.
9. Giovanni Carboni (Ita) Bardiani CSF Faizane' s.a.
10. Alex Dowsett (GBr) Israel Start-Up Nation s.a.
99. Jaakko Hänninen (Fin) AG2R La Mondiale + 11.43

Tilanne 19/21 etapin jälkeen
1. Wilco Kelderman (Ned) Team Sunweb 80.29.19
2. Jai Hindley (Aus) Team Sunweb + 0.12
3. Tao Geoghegan Hart (GBr) Ineos Grenadiers + 0.15
4. Pello Bilbao (Spa) Bahrain McLaren + 1.19
5. Joao Almeida (Por) Deceuninck-Quickstep + 2.16
6. Jakob Fuglsang (Den) Astana Pro Team + 3.59
7. Patrick Konrad (Aut) Bora-Hansgrohe + 5.40
8. Vincenzo Nibali (Ita) Trek-Segafredo + 5.47
9. Fausto Masnada (Ita) Deceuninck-Quickstep + 6.46
10. Rafal Majka (Pol) Bora-Hansgrohe + 7.28
70. Jaakko Hänninen (Fin) AG2R La Mondiale + 3.05.46
Print
794

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top