Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 3 2021
      2. Fillari-lehti 2 2021
      3. Fillari-lehti 1 2021
      4. Fillari-lehti 7 2020
      5. Fillari-lehti 6 2020
      6. Fillari-lehti 5 2020
      7. Fillari-lehti 3-4 2020
      8. Fillari-lehti 2 2020
      9. Fillari-lehti 1 2020
      10. Fillari-lehti 7 2019
      11. Fillari-lehti 6 2019
      12. Fillari-lehti 5 2019
      13. Fillari-lehti 4 2019
      14. Fillari-lehti 3 2019
      15. Fillari-lehti 2 2019
      16. Fillari-lehti 1 2019
      17. Fillari-lehti 7 2018
      18. Fillari-lehti 6 2018
      19. Fillari-lehti 5 2018
      20. Fillari-lehti 4 2018
      21. Fillari-lehti 3 2018
      22. Fillari-lehti 2/2018
      23. Fillari-lehti 1 2018
      24. Fillari-lehti 7/2017
      25. Fillari-lehti 6/2017
      26. Fillari-lehti 5/2017
      27. Fillari-lehti 4/2017
      28. Fillari-lehti 3/2017
      29. Fillari-lehti 2/2017
      30. Fillari-lehti 1 2017
      31. Fillari-lehti 7/2016
      32. Fillari-lehti 6/2016
      33. Fillari-lehti 5/2016
      34. Fillari-lehti 4/2016
      35. Fillari-lehti 3/2016
      36. Fillari-lehti 2/2016
      37. Fillari-lehti 1 2016
      38. Fillari-lehti 7/2015
      39. Fillari-lehti 6/2015
      40. Fillari-lehti 5/2015
      41. Fillari-lehti 4/2015
      42. Fillari-lehti 3/2015
      43. Fillari-lehti 2/2015
      44. Fillari-lehti 1 2015
      45. Fillari-lehti 7/2014
      46. Fillari-lehti 6/2014
      47. Fillari-lehti 5/2014
      48. Fillari-lehti 4/2014
      49. Fillari-lehti 3/2014
      50. Fillari-lehti 2/2014
      51. Fillari-lehti 1 2014
      52. Fillari-lehti 7/2013
      53. Fillari-lehti 6/2013
      54. Fillari-lehti 5/2013
      55. Fillari-lehti 4/2013
      56. Fillari-lehti 3/2013
      57. Fillari-lehti 2/2013
      58. Fillari-lehti 1 2013
      59. Fillari-lehti 7/2012
      60. Fillari-lehti 6/2012
      61. Fillari-lehti 5/2012
      62. Fillari-lehti 4/2012
      63. Fillari-lehti 3/2012
      64. Fillari-lehti 2/2012
      65. Fillari-lehti 1 2012
      66. Fillari-lehti 7/2011
      67. Fillari-lehti 6/2011
      68. Fillari-lehti 5/2011
      69. Fillari-lehti 4/2011
      70. Fillari-lehti 3/2011
      71. Fillari-lehti 2/2011
      72. Fillari-lehti 1 2011
      73. Fillari-lehti 7/2010
      74. Fillari-lehti 6/2010
      75. Fillari-lehti 5/2010
      76. Fillari-lehti 4/2010
      77. Fillari-lehti 3/2010
      78. Fillari-lehti 2/2010
      79. Fillari-lehti 1 2010
      80. Fillari-lehti 7/2009
      81. Fillari-lehti 6/2009
      82. Fillari-lehti 5/2009
      83. Fillari-lehti 4/2009
      84. Fillari-lehti 3/2009
      85. Fillari-lehti 2/2009
      86. Fillari-lehti 1 2009
      87. Fillari-lehti 7/2008
      88. Fillari-lehti 6/2008
      89. Fillari-lehti 5/2008
      90. Fillari-lehti 4/2008
      91. Fillari-lehti 3/2008
      92. Fillari-lehti 2/2008
      93. Fillari-lehti 1 2008
      94. Fillari-lehti 7/2007
      95. Fillari-lehti 6/2007
      96. Fillari-lehti 5/2007
      97. Fillari-lehti 4/2007
      98. Fillari-lehti 3/2007
      99. Fillari-lehti 2/2007
      100. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. In English
    8. Palaute
    9. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Luettelo
  7. Linkit
  8. eFillari
  9. Foorumi
  10. Tapahtumat
  11. Tori
User Menu Search
Close

Pyöräilijä näkyy liikenteessä entistä paremmin - Pyöräilytalvi-kampanja jakaa lain edellyttämiä takavaloja
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Pyöräilijä näkyy liikenteessä entistä paremmin - Pyöräilytalvi-kampanja jakaa lain edellyttämiä takavaloja

Teksti: Pyöräliitto

Pyöräilyn huippuvuodeksi muodostunut vuosi 2020 näkyy pyöränvalojen kaupassa. 16.-20.11. järjestettävä Pyöräliiton Pyöräilytalvi-kampanja nostaa jälleen esille ympärivuotisen pyöräilyn iloa ja mutkattomuutta sekä jakaa lain edellyttämiä takavaloja tempauksissa eri puolilla Suomea.
Kulunut vuosi on ollut pyöräilylle huiman nosteen aikaa. Erityisolosuhteiden vuoksi entistä useampi ihminen valitsee pyörän pienemmillekin matkoille ja työmatkapyöräilyn suosio on noussut. S-ryhmän mukaan polkupyörän etuvalojen myynti on yli kaksinkertaistunut, takavalomyynti yli kymmenkertaistunut ja valopakettien, joissa on kumpikin valo, myynti on noin seitsenkertaistunut.
- Pyöräalalla erityisesti tarvikkeiden myynti on ottanut ison harppauksen. Pyörät, kypärät ja varusteet, tarvikkeet ja vaatteet eli kaikki neljä kategoriaa ovat kasvaneet, vastaavaa nousua ei ole historiassa ollut, kertoo 20 vuotta pyörien ja pyöräilyn kanssa tekemisissä ollut valikoimapäällikkö Matti Viitanen S-ryhmän marketkaupasta.

Laki teki takavalosta pakollisen
Tieliikennelaki uudistui viime kesänä ja pyöräilijöiden takavalot tulivat Suomessa pakollisiksi.
- Takavalon tarkoitus on, että muut liikenteessä huomaavat pyöräilijän hyvin. Etuvalon käyttö on muutamassa vuodessa lisääntynyt Suomessa merkittävästi, ja nyt on takavalon vuoro”, Pyöräliiton erityisasiantuntija Martti Tulenheimo sanoo.
Matti Viitasen mukaan takavaloja on myyty tänä vuonna marraskuun alkuun mennessä noin 80 000 kappaletta, kun vuotta aiemmin määrä oli noin 10 000. Pyöränvaloja tullaan myymään tämän vuoden aikana yhteensä reilusti yli 200 000 kappaletta.

Ympärivuotinen pyöräily on kasvussa
Traficomin kyselyssä 17 prosenttia vastaajista kertoi suosivansa ympärivuotista pyöräilyä. Vuonna 2018 määrä oli 11 prosenttia. Toisin kuin voisi kuvitella, talvipyöräily ei ole suosituinta etelässä vaan pohjoisessa, missä on talvisin kylmää ja kuivaa. Pyöräliitossa iloitaan suosion kasvusta.
- Ymmärrämme psykologisia esteitä, joita talvipyöräilyyn liittyy. Me lähdemme kuitenkin siitä, että se on osa ympärivuotista liikennettä. Pyöräily talvella ole mitenkään erikoista tai vaativaa, kuten ei ole talvella käveleminenkään. Päinvastoin: pyöräily on nopein ja hauskin tapa liikkua myös lämpötilan pudottua ja päivien pimennyttyä. Se, että saa pimeään vuodenaikaan hyvää mieltä ulkoilusta ja liikunnasta, voi tuntua tänä erityisenä aikana pelastukselta, sanoo Pyöräliiton erityisasiantuntija Martti Tulenheimo.
Pyöräliitto jakaa jo kuudetta kertaa järjestettävän Pyöräilytalvi-kampanjan tempauksissa ympäri Suomen valoja yhteensä 3000 kappaletta. Valot kampanjalle lahjoittaa Ramboll.
Pyöräliitto ohjeistaa, että takavalo kannattaa sijoittaa pyörän satulatankoon.
- Tarvittaessa takavalon voi kiinnittää reppuun tai takkiin, ja löytyy myös kypäriä, joissa takavalo on valmiina. Helpointa on kuitenkin, että se kulkee pyörässä mukana”, Tulenheimo toteaa.
Pyöräilytalvi saa tänä talvena jatkumoa myös talvikilometrikisasta, joka käydään tammi-helmikuussa.

Fakta-laatikko

Pyöräilytalvi-kampanja
• Kuudetta kertaa järjestettävän teemaviikon ajankohta on 16.–20.11.
• Viikon aikana Pyöräliiton paikallisyhdistykset järjestävät tempauksia eri puolilla Suomea yhteensä 25 eri paikkakunnalla.
• Tempauksissa jaetaan muun muassa takavaloja valottomille pyöräilijöille.
• Instagramissa on käynnissä valokuvakilpailu, jossa parhaan #pyöräilytalvi-kuvan ottanut palkitaan kotimaisella Pelago-polkupyörällä.
• Talvikilometrikisa innostaa 1. tammikuuta alkaen kokeilemaan leppoisassa hengessä työyhteisön tukemana talvella pyöräilyä – ilmoittautuminen on käynnissä osoitteessa kilometrikisa.fi

Martin vinkit talvipyöräilyyn
1. Huomioi varusteet. Mukava takki, säänkestävät kengät ja suojaava päähine sekä lämpimät käsineet. Jätä yksi vaatekerros välistä pois, sillä pyöräillessä voi tulla kuuma.
2. Muista valot. Valkoinen etuvalo ja punainen takavalo ovat pyörässä pakolliset.
3. Valitse kulkupeli. Kaupunkipyörä sopii talviajoon paremmin kuin maastopyörä. Jos on mieltynyt Fatbike-pyörään, renkaista voi päästää vähän ilmanpaineita pois. Se hidastaa vauhtia mutta tuntuu mukavammalta. Valitse nastat vain jos on jäistä, nastat voivat synnyttää liukkautta märkää katua vasten.
4. Ole ennakoija. Kun on hämärää ja liukasta, valot ja nopeuden rajoittaminen lisäävät turvallisuutta.
5. Nauti! Ajatus on, että pyöräilyn pitää olla mukavaa. Anna palaa jos saat pimeään vuodenaikaan hyvää mieltä ja hyvinvointia ulkoilusta.
Print
418

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    Torin uudet ilmoitukset

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top