Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 4 2021
      2. Fillari-lehti 3 2021
      3. Fillari-lehti 2 2021
      4. Fillari-lehti 1 2021
      5. Fillari-lehti 7 2020
      6. Fillari-lehti 6 2020
      7. Fillari-lehti 5 2020
      8. Fillari-lehti 3-4 2020
      9. Fillari-lehti 2 2020
      10. Fillari-lehti 1 2020
      11. Fillari-lehti 7 2019
      12. Fillari-lehti 6 2019
      13. Fillari-lehti 5 2019
      14. Fillari-lehti 4 2019
      15. Fillari-lehti 3 2019
      16. Fillari-lehti 2 2019
      17. Fillari-lehti 1 2019
      18. Fillari-lehti 7 2018
      19. Fillari-lehti 6 2018
      20. Fillari-lehti 5 2018
      21. Fillari-lehti 4 2018
      22. Fillari-lehti 3 2018
      23. Fillari-lehti 2/2018
      24. Fillari-lehti 1 2018
      25. Fillari-lehti 7/2017
      26. Fillari-lehti 6/2017
      27. Fillari-lehti 5/2017
      28. Fillari-lehti 4/2017
      29. Fillari-lehti 3/2017
      30. Fillari-lehti 2/2017
      31. Fillari-lehti 1 2017
      32. Fillari-lehti 7/2016
      33. Fillari-lehti 6/2016
      34. Fillari-lehti 5/2016
      35. Fillari-lehti 4/2016
      36. Fillari-lehti 3/2016
      37. Fillari-lehti 2/2016
      38. Fillari-lehti 1 2016
      39. Fillari-lehti 7/2015
      40. Fillari-lehti 6/2015
      41. Fillari-lehti 5/2015
      42. Fillari-lehti 4/2015
      43. Fillari-lehti 3/2015
      44. Fillari-lehti 2/2015
      45. Fillari-lehti 1 2015
      46. Fillari-lehti 7/2014
      47. Fillari-lehti 6/2014
      48. Fillari-lehti 5/2014
      49. Fillari-lehti 4/2014
      50. Fillari-lehti 3/2014
      51. Fillari-lehti 2/2014
      52. Fillari-lehti 1 2014
      53. Fillari-lehti 7/2013
      54. Fillari-lehti 6/2013
      55. Fillari-lehti 5/2013
      56. Fillari-lehti 4/2013
      57. Fillari-lehti 3/2013
      58. Fillari-lehti 2/2013
      59. Fillari-lehti 1 2013
      60. Fillari-lehti 7/2012
      61. Fillari-lehti 6/2012
      62. Fillari-lehti 5/2012
      63. Fillari-lehti 4/2012
      64. Fillari-lehti 3/2012
      65. Fillari-lehti 2/2012
      66. Fillari-lehti 1 2012
      67. Fillari-lehti 7/2011
      68. Fillari-lehti 6/2011
      69. Fillari-lehti 5/2011
      70. Fillari-lehti 4/2011
      71. Fillari-lehti 3/2011
      72. Fillari-lehti 2/2011
      73. Fillari-lehti 1 2011
      74. Fillari-lehti 7/2010
      75. Fillari-lehti 6/2010
      76. Fillari-lehti 5/2010
      77. Fillari-lehti 4/2010
      78. Fillari-lehti 3/2010
      79. Fillari-lehti 2/2010
      80. Fillari-lehti 1 2010
      81. Fillari-lehti 7/2009
      82. Fillari-lehti 6/2009
      83. Fillari-lehti 5/2009
      84. Fillari-lehti 4/2009
      85. Fillari-lehti 3/2009
      86. Fillari-lehti 2/2009
      87. Fillari-lehti 1 2009
      88. Fillari-lehti 7/2008
      89. Fillari-lehti 6/2008
      90. Fillari-lehti 5/2008
      91. Fillari-lehti 4/2008
      92. Fillari-lehti 3/2008
      93. Fillari-lehti 2/2008
      94. Fillari-lehti 1 2008
      95. Fillari-lehti 7/2007
      96. Fillari-lehti 6/2007
      97. Fillari-lehti 5/2007
      98. Fillari-lehti 4/2007
      99. Fillari-lehti 3/2007
      100. Fillari-lehti 2/2007
      101. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. In English
    8. Palaute
    9. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Luettelo
  7. Linkit
  8. Foorumi
  9. Tapahtumat
  10. Tori
User Menu Search
Close

Fiksusti kouluun -ohjelma jakaa Alankomaiden suurlähetystön kanssa 3000 pyörän takavaloa koululaisille
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Fiksusti kouluun -ohjelma jakaa Alankomaiden suurlähetystön kanssa 3000 pyörän takavaloa koululaisille

Teksti Motiva Oy ja kuva Sanna Ojajärvi

Tempauksella kannustetaan suomalaisia koululaisia ympärivuotiseen pyöräilyyn. Kun varusteet ja pyörätiet ovat kunnossa, voi talvellakin pyöräillä sujuvasti kouluun. Keskiviikkona 20.1. takavaloja jaetaan pyörällä saapuville oppilaille Hämeenkylän ja Martinlaakson kouluilla Vantaalla.

Suomessa tuli kesäkuun alussa voimaan laki, jonka mukaan polkupyörissä tulee olla vaalean etuvalon lisäksi myös punainen takavalo, kun ajetaan pimeän tai hämärän aikaan. Pyöräilymaana tunnetun Alankomaiden suurlähetystö halusikin tehdä lämpimän kädenojennuksen Suomen koululaisille jakamalla pyörän takavaloja. Alankomaissa takavalo on ollut jo pidempään pakollinen pimeällä pyöräilykaudella.

”Ympärivuotinen pyöräily on hyvin yleistä Alankomaissa, ja haluamme kannustaa yhä useampia ihmisiä samaan myös Suomessa. Suomen talviolosuhteet voivat olla haastavampia ja liukkaampia kuin Hollannissa, joten turvallisuus on erittäin tärkeää. Ajovalot ovat keskeinen osa turvallisuutta ja siksi haluamme lahjoittaa polkupyörän takavaloja lapsille”, kertoo Ilona Jääskeläinen-Overduin, Alankomaiden suurlähetystöstä.

Lahjoitetut pyörän takavalot jaetaan Fiksusti kouluun -ohjelmassa mukana oleville pilottikunnille: Kalajoki, Kangasala, Kemi, Kuopio, Lappeenranta, Salo ja Vantaa. Jokaisesta pilottikunnasta on mukana kaksi koulua, joiden kanssa on tehty yhteistyötä kestävän koulumatkaliikkumisen edistämiseksi syksystä 2020 asti.

Keskiviikkona 20.1. Fiksusti kouluun -ohjelma, Alankomaiden suurlähetystö ja Vantaan kaupunki jakavat takavaloja Hämeenkylän ja Martinlaakson kouluilla pyörällä saapuville oppilaille.

Talvella voi pyöräillä kouluun, kun pyörätiet ovat kunnossa
Pyöräilykausi päättyy monen koululaisen osalta talveen, jos pyöräilyreitit ovat lumen tai jään peitossa. Vaikka pyöräilymatkaan voi kulua hieman pidempi aika kuin kesällä, taittuu matka jouhevasti, kun pyöräilyreitit ovat kunnossa.

”Lasten ja nuorten kannustaminen aktiiviseen ja kestävään liikkumiseen ontuu, jos kävelyn ja pyöräilyn väylät ovat pitkään mahdottomassa kunnossa. Kunnilla ja kaupungeilla onkin vastuu varmistaa, että pyöräväylät pääreiteillä aurataan säännöllisesti”, muistuttaa Sanna Ojajärvi Fiksusti kouluun -ohjelmasta.

Ojajärvi korostaa myös, että koulujen pihoilla lumelle on löydettävä muu paikka kuin pyöräteline, jos koululaisten toivotaan kulkevan kouluun aktiivisesti pyörillä. Kun pyörätiet ja -pysäköinti ovat kunnossa, tarvitaan vain hyvät varusteet ja kevyt pyörän huolto.

Ojajärven mukaan usein lähes mikä tahansa tavallinen polkupyörä sopii myös talvikäyttöön.
”Pimeällä tulee muistaa tietenkin ajovalot. Leveämmät renkaat, nastarenkaat ja vaihteet voivat helpottaa, mutta usein talviolosuhteisiin käy hyvin myös toimiva peruspyörä. Asianmukaisiin varusteisiin kuuluvat myös säänmukainen takki, lämpimät hanskat ja kengät sekä kypärän alle pipo.”

Talvella pyörän lukon ja vaihteiden jäätyminen voi olla ongelma, joka on kuitenkin helposti ennaltaehkäistävissä.
”Helpoin tapa varmistaa, että pyörä toimii talvellakin, on pitää pyörä puhtaana. Pyörään kertynyt lika kerää kosteutta ja jäätyy pakkasella, jos lämpötila sahaa nollan molemmin puolin”, kertoo Ojajärvi.

Fiksusti kouluun on Likesin, valtion kestävän kehityksen yhtiön Motiva Oy:n ja Pyöräilykuntien verkoston yhteinen koulumatkaliikkumisen edistämisen ohjelma, joka toimii yhteistyössä Liikkuva koulu -ohjelman kanssa. www.fiksustikouluun.fi

Print
456

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    Torin uudet ilmoitukset

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top