Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 3 2021
      2. Fillari-lehti 2 2021
      3. Fillari-lehti 1 2021
      4. Fillari-lehti 7 2020
      5. Fillari-lehti 6 2020
      6. Fillari-lehti 5 2020
      7. Fillari-lehti 3-4 2020
      8. Fillari-lehti 2 2020
      9. Fillari-lehti 1 2020
      10. Fillari-lehti 7 2019
      11. Fillari-lehti 6 2019
      12. Fillari-lehti 5 2019
      13. Fillari-lehti 4 2019
      14. Fillari-lehti 3 2019
      15. Fillari-lehti 2 2019
      16. Fillari-lehti 1 2019
      17. Fillari-lehti 7 2018
      18. Fillari-lehti 6 2018
      19. Fillari-lehti 5 2018
      20. Fillari-lehti 4 2018
      21. Fillari-lehti 3 2018
      22. Fillari-lehti 2/2018
      23. Fillari-lehti 1 2018
      24. Fillari-lehti 7/2017
      25. Fillari-lehti 6/2017
      26. Fillari-lehti 5/2017
      27. Fillari-lehti 4/2017
      28. Fillari-lehti 3/2017
      29. Fillari-lehti 2/2017
      30. Fillari-lehti 1 2017
      31. Fillari-lehti 7/2016
      32. Fillari-lehti 6/2016
      33. Fillari-lehti 5/2016
      34. Fillari-lehti 4/2016
      35. Fillari-lehti 3/2016
      36. Fillari-lehti 2/2016
      37. Fillari-lehti 1 2016
      38. Fillari-lehti 7/2015
      39. Fillari-lehti 6/2015
      40. Fillari-lehti 5/2015
      41. Fillari-lehti 4/2015
      42. Fillari-lehti 3/2015
      43. Fillari-lehti 2/2015
      44. Fillari-lehti 1 2015
      45. Fillari-lehti 7/2014
      46. Fillari-lehti 6/2014
      47. Fillari-lehti 5/2014
      48. Fillari-lehti 4/2014
      49. Fillari-lehti 3/2014
      50. Fillari-lehti 2/2014
      51. Fillari-lehti 1 2014
      52. Fillari-lehti 7/2013
      53. Fillari-lehti 6/2013
      54. Fillari-lehti 5/2013
      55. Fillari-lehti 4/2013
      56. Fillari-lehti 3/2013
      57. Fillari-lehti 2/2013
      58. Fillari-lehti 1 2013
      59. Fillari-lehti 7/2012
      60. Fillari-lehti 6/2012
      61. Fillari-lehti 5/2012
      62. Fillari-lehti 4/2012
      63. Fillari-lehti 3/2012
      64. Fillari-lehti 2/2012
      65. Fillari-lehti 1 2012
      66. Fillari-lehti 7/2011
      67. Fillari-lehti 6/2011
      68. Fillari-lehti 5/2011
      69. Fillari-lehti 4/2011
      70. Fillari-lehti 3/2011
      71. Fillari-lehti 2/2011
      72. Fillari-lehti 1 2011
      73. Fillari-lehti 7/2010
      74. Fillari-lehti 6/2010
      75. Fillari-lehti 5/2010
      76. Fillari-lehti 4/2010
      77. Fillari-lehti 3/2010
      78. Fillari-lehti 2/2010
      79. Fillari-lehti 1 2010
      80. Fillari-lehti 7/2009
      81. Fillari-lehti 6/2009
      82. Fillari-lehti 5/2009
      83. Fillari-lehti 4/2009
      84. Fillari-lehti 3/2009
      85. Fillari-lehti 2/2009
      86. Fillari-lehti 1 2009
      87. Fillari-lehti 7/2008
      88. Fillari-lehti 6/2008
      89. Fillari-lehti 5/2008
      90. Fillari-lehti 4/2008
      91. Fillari-lehti 3/2008
      92. Fillari-lehti 2/2008
      93. Fillari-lehti 1 2008
      94. Fillari-lehti 7/2007
      95. Fillari-lehti 6/2007
      96. Fillari-lehti 5/2007
      97. Fillari-lehti 4/2007
      98. Fillari-lehti 3/2007
      99. Fillari-lehti 2/2007
      100. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. In English
    8. Palaute
    9. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Luettelo
  7. Linkit
  8. eFillari
  9. Foorumi
  10. Tapahtumat
  11. Tori
User Menu Search
Close

Pyöräilyn kansainvälinen suurtapahtuma Saimaalle
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Pyöräilyn kansainvälinen suurtapahtuma Saimaalle

Teksti ja kuva: Saimaa Cycle Tour

Imatralta heinäkuussa starttaava Saimaa Cycle Tour tähtää yhdeksi maailman arvostetuimmista pyöräilytapahtumista. Ensi kesänä ensimmäistä kertaa järjestettävään pyöräilyyn on ilmoittautunut jo yli 1000 osallistujaa ennen kuin tapahtuman koti- ja kansainvälinen markkinointi on edes alkanut. Yöttömän yön, maailman kauneimpien järvimaisemien, tasaisen maaston ja Suomen turvallisen maineen avulla Saimaa Cycle Tour on tarkoitus kasvattaa Ruotsissa vuosittain ajettavan Vätternrundan kaltaiseksi pyöräilyn suurtapahtumaksi.

Heinäkuussa ajettavan Saimaa Cycle Tour kulkee keskellä maailman kauneimpia järvimaisemia. Tapahtuma eroaa muista kansainvälisistä pyöräilykisoista sillä, että se päästään ajamaan keskikesän yöttömän yön valossa. Tapahtuman lähtö Imatralta tapahtuu perjantai-iltana 9. heinäkuuta ja maaliin Imatralle palataan lauantaina. Reitin on suunnitellut maantiepyöräilyn kolminkertainen Suomen mestari ja tapahtuman järjestäjiin kuuluva Juho Suikkari yhdessä tapahtuman lähettilään, kansainvälisen ammattilaispyöräilyn korkeimmalla tasolla kilpailevan Jaakko Hännisen kanssa.
”Emme kutsu Saimaa Cycle Touria kilpailuksi, vaan kaiken tasoisille pyöräilyn harrastajille avoimeksi tapahtumaksi. Saimaa pystyy ainutlaatuisine maisemineen tarjoamaan pyöräilijöille poikkeuksellisen hienon, keskiyön auringon sävyttämän kokemuksen. Uskonkin, että meillä on mahdollisuus maailmanluokan pyöräilytapahtumaksi, jolla on vahva potentiaali myös Suomen ja Saimaan matkailun edistämiseksi. Kaikki reitin esittelevät kunnat ja kaupungit ottavatkin osallistujamme avosylin vastaan ja varmistavat heille mieleenpainuvan pyöräilyelämyksen”, kertoo Juho Suikkari ja jatkaa: ”Hyvin järjestetyllä pyöräilyn suurtapahtumalla on myös yhteiskunnallisesti merkittävä vaikutus paitsi terveyttä edistävän pyöräilyharrastuksen kasvattajana, myös reitin varrelle taloudellisesti. Ruotsin perinteikäs Vätternjärven ympäriajo houkuttelee vuosittain paikalle lähes 30 000 osallistujaa, enkä näe mitään syytä, miksi Saimaa ei voisi tulevaisuudessa tehdä samoin.”

Saimaan ympäri myötäpäivään
Imatralta starttaava pyöräilyreitti kulkee Puumalan sataman ja Sulkavan kautta Savonlinnaan, josta Punkaharjun ja Ruokolahden kautta takaisin maaliin Imatralle. Tapahtuman pääreitin pituus on noin 285 kilometriä, jonka suorittamisen maksimiaika on 18 tuntia. Saimaa Cycle Touriin on myös mahdollista valita lyhyempi ”Äitsaaren Jaakon” kierros Jaakko Hännisen harjoittelureitille ja lapsillekin on oma ohjattu pyörähdyksensä. Reitille startataan Imatrankosken juurelta pienryhmissä.
”Kuka tahansa normaalilla kunnolla varustettu ja jonkinlaista kestävyysliikuntaa harrastava pärjää kyllä Saimaan kierroksella. Reitin suorittamisen maksimiajan olemme laskeneet pysähdyksineen 16 kilometrin keskinopeudella. Reitin varrella on juoma- ja välipalapisteitä vähintään parin tunnin välein ja lämmintä ruokaa tarjoillaan kahdella huoltopisteellä. Ajovälineeksi suosittelemme kilpapyörää tai vastaavaa, mutta jos reitille on lähdössä ilman kiirettä riittää ihan normaali, sähkötön hybridi-kaupunkipyöräkin. Jalkaan suosittelen hiertämättömiä pyöräilyhousuja ja kypärä on luonnollisesti pakollinen. Vasta-alkajan on hyvä hakea tuntumaa pyöräilyyn talven aikana vaikkapa spinning-tunnilta ja lumien sulettua maantieltä”, vinkkaa Suikkari ja lisää: ”Koronatilanteen osalta noudatamme tapahtuman suunnittelussa vallitsevia viranomaisohjeistuksia. Kyseessä on ulkoilmatapahtuma eikä reitille lähdetä massalähdöin. Ulkomaalaisilla osallistujilla on Saimaalla samalla myös ainutlaatuiset lomailumahdollisuudet."
Print
676

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    Osasto: Kyselyt ja gallupit Viestin lähetti: Nickname Lähetetty: 13.06.2021 - 10.54

    Osasto: Kilpailut ja pyörätapahtumat Viestin lähetti: Mike 77 Lähetetty: 12.06.2021 - 21.03

    Osasto: Jarrut, vaihteet, vanteet... Viestin lähetti: Hower Lähetetty: 12.06.2021 - 15.52

    Osasto: Varusteet Viestin lähetti: Neiti Lähetetty: 12.06.2021 - 14.04

    Osasto: Jarrut, vaihteet, vanteet... Viestin lähetti: PellePelle Lähetetty: 11.06.2021 - 19.28

    Torin uudet ilmoitukset

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top