Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 4 2021
      2. Fillari-lehti 3 2021
      3. Fillari-lehti 2 2021
      4. Fillari-lehti 1 2021
      5. Fillari-lehti 7 2020
      6. Fillari-lehti 6 2020
      7. Fillari-lehti 5 2020
      8. Fillari-lehti 3-4 2020
      9. Fillari-lehti 2 2020
      10. Fillari-lehti 1 2020
      11. Fillari-lehti 7 2019
      12. Fillari-lehti 6 2019
      13. Fillari-lehti 5 2019
      14. Fillari-lehti 4 2019
      15. Fillari-lehti 3 2019
      16. Fillari-lehti 2 2019
      17. Fillari-lehti 1 2019
      18. Fillari-lehti 7 2018
      19. Fillari-lehti 6 2018
      20. Fillari-lehti 5 2018
      21. Fillari-lehti 4 2018
      22. Fillari-lehti 3 2018
      23. Fillari-lehti 2/2018
      24. Fillari-lehti 1 2018
      25. Fillari-lehti 7/2017
      26. Fillari-lehti 6/2017
      27. Fillari-lehti 5/2017
      28. Fillari-lehti 4/2017
      29. Fillari-lehti 3/2017
      30. Fillari-lehti 2/2017
      31. Fillari-lehti 1 2017
      32. Fillari-lehti 7/2016
      33. Fillari-lehti 6/2016
      34. Fillari-lehti 5/2016
      35. Fillari-lehti 4/2016
      36. Fillari-lehti 3/2016
      37. Fillari-lehti 2/2016
      38. Fillari-lehti 1 2016
      39. Fillari-lehti 7/2015
      40. Fillari-lehti 6/2015
      41. Fillari-lehti 5/2015
      42. Fillari-lehti 4/2015
      43. Fillari-lehti 3/2015
      44. Fillari-lehti 2/2015
      45. Fillari-lehti 1 2015
      46. Fillari-lehti 7/2014
      47. Fillari-lehti 6/2014
      48. Fillari-lehti 5/2014
      49. Fillari-lehti 4/2014
      50. Fillari-lehti 3/2014
      51. Fillari-lehti 2/2014
      52. Fillari-lehti 1 2014
      53. Fillari-lehti 7/2013
      54. Fillari-lehti 6/2013
      55. Fillari-lehti 5/2013
      56. Fillari-lehti 4/2013
      57. Fillari-lehti 3/2013
      58. Fillari-lehti 2/2013
      59. Fillari-lehti 1 2013
      60. Fillari-lehti 7/2012
      61. Fillari-lehti 6/2012
      62. Fillari-lehti 5/2012
      63. Fillari-lehti 4/2012
      64. Fillari-lehti 3/2012
      65. Fillari-lehti 2/2012
      66. Fillari-lehti 1 2012
      67. Fillari-lehti 7/2011
      68. Fillari-lehti 6/2011
      69. Fillari-lehti 5/2011
      70. Fillari-lehti 4/2011
      71. Fillari-lehti 3/2011
      72. Fillari-lehti 2/2011
      73. Fillari-lehti 1 2011
      74. Fillari-lehti 7/2010
      75. Fillari-lehti 6/2010
      76. Fillari-lehti 5/2010
      77. Fillari-lehti 4/2010
      78. Fillari-lehti 3/2010
      79. Fillari-lehti 2/2010
      80. Fillari-lehti 1 2010
      81. Fillari-lehti 7/2009
      82. Fillari-lehti 6/2009
      83. Fillari-lehti 5/2009
      84. Fillari-lehti 4/2009
      85. Fillari-lehti 3/2009
      86. Fillari-lehti 2/2009
      87. Fillari-lehti 1 2009
      88. Fillari-lehti 7/2008
      89. Fillari-lehti 6/2008
      90. Fillari-lehti 5/2008
      91. Fillari-lehti 4/2008
      92. Fillari-lehti 3/2008
      93. Fillari-lehti 2/2008
      94. Fillari-lehti 1 2008
      95. Fillari-lehti 7/2007
      96. Fillari-lehti 6/2007
      97. Fillari-lehti 5/2007
      98. Fillari-lehti 4/2007
      99. Fillari-lehti 3/2007
      100. Fillari-lehti 2/2007
      101. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. In English
    8. Palaute
    9. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Luettelo
  7. Linkit
  8. eFillari
  9. Foorumi
  10. Tapahtumat
  11. Tori
User Menu Search
Close

Levi Bike Parkin 15-vuotis juhlakesä
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Levi Bike Parkin 15-vuotis juhlakesä

Kuva: Levi Bike Park - Ville Pääkkönen

Levin Bike Park täyttää tulevana kesänä 15 vuotta. Idea ja ajatus pyöräparkin rakentamisesta Leville syntyi opintomatkalla Kanadan Whistler -hiihtokeskukseen kesällä 2005. Seuraavalle kesälle rakennettiin Pohjois-Suomen ensimmäinen pyöräparkki, Levi Bike Park, josta on nyt kasvanut Suomen yksi suosituimmista pyöräilykeskuksista.

2000-luvun alussa alamäki- ja enduromaastopyöräily olivat pienen, mutta innokkaan harrastajaryhmän kesän ykköslaji. Tätä nykyä pyöräily kaikessa muodossaan on noussut kaiken kansan suureen suosioon.

Levi Bike Park tarjoaa 25 kilometrin verran erilaisia reittiä, jotka ovat suunnattu niin aloittelijoille kuin tosi harrastajille. Viime kesä osoitti lajin suuren suosion ja pyöräilyhuuman, kun Levi Bike Parkin vuokraamossa pyörät vietiin käsistä ja reiteillä oli enemmän polkijoita kuin koskaan aiemmin. Toki asiaan varmasti vaikuttivat myös koronan aiheuttamat matkustussuositukset koskien ulkomaita ja Lapin kesän vetovoima. Mutta kävijämäärät kertoivat myös lajin suosiosta.


Levi Bike Parkin ensimmäiset vuodet olivat hiljaiseloa

- Olimme Levi Bike Parkin kanssa etujoukoissa. Ensimmäiset vuodet olivat hyvinkin hiljaisia, mutta sen jälkeen, kun Keski-Suomeen ja Sappeelle avattiin Bike Park ja laji lähti nousemaan, tämä nousu tapahtui myös täällä Pohjoisessa. Ylläs teki myös rinnalle Bike Parkin ja viime kesä oli läpimurto pyöräilyn ja Levi Bike Parkin osalta, kertoo Levi Ski Resortin toimitusjohtaja Jouni Palosaari.

Koko ajatus Bike Parkista syntyi vuonna 2005, kun Levin Matkailun ja Levin Hiihtokeskuksen väki lähtivät opintomatkalle maailman arvostetuimpaan hiihtokeskukseen Whistleriin katsomaan, miten kesäaika on siellä suositumpi kävijämäärältään kuin talvi.

- Se oli kyllä ihmetyksen aika. Pyöräilyllä oli heille valtava merkitys ja sieltähän meille tuli myös Activity Park sekä kyläpyöräajatus. Palattuamme Kanadasta päätimme alkaa rakentamaan omaa parkkia ja Whistleristä tuli henkilö Leville, joka suunnitteli meille parkin, kertoo Palosaari.


Pyöräilyn merkitys kasvaa

Levin Bike Park on kehittynyt vuosien saatossa palvelemaan kasvavaa harrastajamäärää ja eri tasoisia pyöräilijöitä. Viime kesänä aloitettu ja avattu Village Trail -reitti tulee olemaan Suomen pisin alamäkireitti, jonka viimeinen kilometri saadaan valmiiksi tänä kesänä. Pituutta reitillä tulee olemaan noin 4-5 km ja upea maisemareitti palvelee aloittelevia pyöräilijöitä ja reitin voi ajaa lähes millä pyörällä tahansa.

- Meillä on tällä hetkellä 13 erilaista reittiä tunturissa. Meidän reittisuunnitelma on tehty neljäksi vuodeksi eteenpäin eli suunnitelmissa on yksi uusi reitti lisää per kesä, kertoo Levi Ski Resortin Bike Park Manager Tuomas Uusi-Illikainen.

Levi Bike Parkin kesän avaustavoite on juhannuksena, jolloin avataan ensimmäiset reitit. Suurin osa parkin reiteistä ovat auki heinäkuun puolesta välistä eteenpäin. Avausaikatauluihin vaikuttaa sää, eli milloin lumet sulavat ja kuinka nopeasti kevät saapuu tunturiin, sillä kaikki reitit kunnostetaan ja huolletaan ennen käyttöönottoa. Juhlavuoden kunniaksi Levi Bike Parkin kesäkausikortti on myös saatavilla ennakkohintaan.

- Levin kesä muodostuu monesta asiasta. Ennen tänne tultiin vain nauttimaan luonnosta, mutta nykyajan ihmiset vaativat aktiviteettejä. Levitunturi on kuin suuri huvipuisto, joka tarjoaa myös eritasoisia pyöräreittejä arktisissa tunturimaisemissa. Levi Bike Parkista on muodostunut tärkeä liiketoiminta ja se mahdollistaa laajemman asiakaskunnan. Meillä on rajattomat mahdollisuudet kehittää parkkia, sanoo Palosaari.
Print
477

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    Torin uudet ilmoitukset

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top