Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 6 2021
      2. Fillari-lehti 5 2021
      3. Fillari-lehti 4 2021
      4. Fillari-lehti 3 2021
      5. Fillari-lehti 2 2021
      6. Fillari-lehti 1 2021
      7. Fillari-lehti 7 2020
      8. Fillari-lehti 6 2020
      9. Fillari-lehti 5 2020
      10. Fillari-lehti 3-4 2020
      11. Fillari-lehti 2 2020
      12. Fillari-lehti 1 2020
      13. Fillari-lehti 7 2019
      14. Fillari-lehti 6 2019
      15. Fillari-lehti 5 2019
      16. Fillari-lehti 4 2019
      17. Fillari-lehti 3 2019
      18. Fillari-lehti 2 2019
      19. Fillari-lehti 1 2019
      20. Fillari-lehti 7 2018
      21. Fillari-lehti 6 2018
      22. Fillari-lehti 5 2018
      23. Fillari-lehti 4 2018
      24. Fillari-lehti 3 2018
      25. Fillari-lehti 2/2018
      26. Fillari-lehti 1 2018
      27. Fillari-lehti 7/2017
      28. Fillari-lehti 6/2017
      29. Fillari-lehti 5/2017
      30. Fillari-lehti 4/2017
      31. Fillari-lehti 3/2017
      32. Fillari-lehti 2/2017
      33. Fillari-lehti 1 2017
      34. Fillari-lehti 7/2016
      35. Fillari-lehti 6/2016
      36. Fillari-lehti 5/2016
      37. Fillari-lehti 4/2016
      38. Fillari-lehti 3/2016
      39. Fillari-lehti 2/2016
      40. Fillari-lehti 1 2016
      41. Fillari-lehti 7/2015
      42. Fillari-lehti 6/2015
      43. Fillari-lehti 5/2015
      44. Fillari-lehti 4/2015
      45. Fillari-lehti 3/2015
      46. Fillari-lehti 2/2015
      47. Fillari-lehti 1 2015
      48. Fillari-lehti 7/2014
      49. Fillari-lehti 6/2014
      50. Fillari-lehti 5/2014
      51. Fillari-lehti 4/2014
      52. Fillari-lehti 3/2014
      53. Fillari-lehti 2/2014
      54. Fillari-lehti 1 2014
      55. Fillari-lehti 7/2013
      56. Fillari-lehti 6/2013
      57. Fillari-lehti 5/2013
      58. Fillari-lehti 4/2013
      59. Fillari-lehti 3/2013
      60. Fillari-lehti 2/2013
      61. Fillari-lehti 1 2013
      62. Fillari-lehti 7/2012
      63. Fillari-lehti 6/2012
      64. Fillari-lehti 5/2012
      65. Fillari-lehti 4/2012
      66. Fillari-lehti 3/2012
      67. Fillari-lehti 2/2012
      68. Fillari-lehti 1 2012
      69. Fillari-lehti 7/2011
      70. Fillari-lehti 6/2011
      71. Fillari-lehti 5/2011
      72. Fillari-lehti 4/2011
      73. Fillari-lehti 3/2011
      74. Fillari-lehti 2/2011
      75. Fillari-lehti 1 2011
      76. Fillari-lehti 7/2010
      77. Fillari-lehti 6/2010
      78. Fillari-lehti 5/2010
      79. Fillari-lehti 4/2010
      80. Fillari-lehti 3/2010
      81. Fillari-lehti 2/2010
      82. Fillari-lehti 1 2010
      83. Fillari-lehti 7/2009
      84. Fillari-lehti 6/2009
      85. Fillari-lehti 5/2009
      86. Fillari-lehti 4/2009
      87. Fillari-lehti 3/2009
      88. Fillari-lehti 2/2009
      89. Fillari-lehti 1 2009
      90. Fillari-lehti 7/2008
      91. Fillari-lehti 6/2008
      92. Fillari-lehti 5/2008
      93. Fillari-lehti 4/2008
      94. Fillari-lehti 3/2008
      95. Fillari-lehti 2/2008
      96. Fillari-lehti 1 2008
      97. Fillari-lehti 7/2007
      98. Fillari-lehti 6/2007
      99. Fillari-lehti 5/2007
      100. Fillari-lehti 4/2007
      101. Fillari-lehti 3/2007
      102. Fillari-lehti 2/2007
      103. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. In English
    8. Palaute
    9. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Luettelo
  7. Linkit
  8. Foorumi
  9. Tapahtumat
  10. Tori
User Menu Search
Close

Ennätyksellinen polkupyöräkauppa ennustaa huoltopalveluiden kasvua pääkaupunkiseudulla – Viisi virhettä, jotka lyhentävät pyöräsi elinikää
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Ennätyksellinen polkupyöräkauppa ennustaa huoltopalveluiden kasvua pääkaupunkiseudulla – Viisi virhettä, jotka lyhentävät pyöräsi elinikää

Teksti Prisma Kaari ja kuva Lari Lappalainen

Pyöräilytrendi on kasvattanut polkupyörien kysynnän pääkaupunkiseudulla huippulukemiin. Ennätyskysyntä tarkoittaa samalla huollon tarpeen lisääntymistä jatkossa. Prisma Kaaren myymälään avatun pyörähuollon asiantuntija listasi keskeisimmät uuden pyörän ostajan huollon tarpeet sekä tyypillisimmät huoltovirheet.

Helsingin Kannelmäessä sijaitseva Prisma Kaari kehittää palvelutarjontaansa ja on vastikään avannut pyöräilyn yhä kasvavaan kysyntään vastaavan kattavasti uudistetun pyöräosaston. Tavoitteena on jatkossa tarjota erilaisia lisäpalveluja myös esimerkiksi pyörien kausisäilytykseen.
- Pyörähuollon merkitys on kasvussa ja siksi tarjoamme Prisma Kaaren asiakkaille palvelupaketteja eri huoltotarpeisiin aina ensihuolloista täysihuoltoon. Tänä keväänä nähty pyörien 40 prosentin myyntipiikki kasvattaa tänä vuonna huollon kysyntää erityisesti pääkaupunkiseudulla, jossa pyöräilykausi on jo lähes ympärivuotinen, ja fillarit joutuvat monella eri tavalla rasitustestiin. Arvioimme, että meillä tullaan huoltamaan seuraavan kolmen vuoden aikana lähes 10 000 pyörää, Prisma Kaaren Käyttötavaran päällikkö Päivi Valtonen kertoo.

Pyöräily on kestävä liikkumismuoto, jota HOK-Elanto haluaa toimialueellaan edistää vastuullisuusohjelmansa tavoitteiden mukaisesti. Helposti saavutettavissa oleva pyörähuoltopalvelu asiakkaille lisää niin pyörän käyttöikää kuin sen turvallisuutta. Prisma Kaari Kannelmäessä käynnistynyt palvelu tukee myös osaltaan Helsingin kaupungin ilmastostrategiaa, jossa tavoitteena on parantaa pyöräilyn houkuttelevuutta lisäten samalla asukkaiden hyötyliikuntaa sekä yleistä hyvinvointia.

Pyöräilyssä vaihteiden toimivuus on keskeistä ajomukavuuden kannalta ja jarrujen toimivuus puolestaan jo turvallisuudenkin kannalta. Säännöllisesti pyöräilevän tulisikin kiinnittää pyörän kunnossa huomiota erityisesti jarruihin, vaihteisiin sekä voimansiirtoon liittyviin asioihin.

- Työmatkapyöräilijän fillaria kuluttavat tyypillisesti eniten pyöriin kertyvä hiekka ja lika, joka puhdistamattomana kuluttaa ketjuja ja rattaita aiheuttaen ongelmia sekä yleisiä huoltotarpeita, kertoo Prisma Kaaren pyörähuollon mekaanikko Jussi Laurila.

Huolto pidentää pyörän elinkaarta
Polkupyörä säilyttää arvonsa ja ominaisuutensa huomioimalla tärkeimmät huollon tarpeet. Prisma Kaaren huoltopiste tarjoaa niin ensihuolto-, kausi- kuin laajempiakin täyshuoltoja. Huollossa saa neuvontaa ja tarvittavia työkaluja sekä varaosia myös omatoimiseen pyörän huoltoon.
- Moni uuden pyörän ostaja tekee tyypilliset virheet, jotka välttämällä pyörän kunto vastaisi lähes uutta vielä vuosienkin jälkeen. Polkupyörän käyttöikä on keskimäärin 15 vuotta oikein huollettuna ja suositeltu huoltoväli on enimmillään 12 kuukautta, lisää Laurila.

Prisma Kaaren asiantuntija listaa - viisi tyypillisintä pyörän huoltovirhettä:

1. Uuden pyörän ensihuollon unohtaminen
Usein kuvitellaan, että vain vanhaa pyörää on tarvetta huollattaa. Uuden pyörän ensihuolto on kuitenkin käyttöiän kannalta kaikkein tärkein huolto. Pyörän ensihuolto tulee tehdä noin 150-300 kilometrin jälkeen. Uusi polkupyörä tulee siis huoltaa vaikkei varsinaista vikaa olisikaan.

2. Pyörän pesemisen laiminlyönti
Pyörän säännöllinen pesu ja puhdistaminen on jokaisen pyöräilijän tärkein itse tehtävistä huoltotoimista etenkin ympärivuotisessa pyöräilyssä. Pinttyessään lika kuluttaa pyörää ja lyhentää normaalia huoltoväliä, joten pesemällä pyörää säästää myös rahaa. Pyörä olisi hyvä pestä tarpeen mukaan tai vähintään pari kertaa kauden aikana. Huollon asiantuntijoiltamme saa neuvoja myös pyörän oikeaoppiseen pesemiseen ja vinkit pesuaineista.

3. Kausi- ja vuosihuoltojen väliin jättäminen
Samalla tavoin kuin autoja, myös pyöriä tulee vuosi- ja kausihuoltaa pyöräilymääristä riippuen vähintään kerran vuodessa. Kausi- ja vuosihuollon tarkoitus on pitää pyörä ajokunnossa ja se ennaltaehkäisee mahdollisia isompia ja kalliimpia huoltotarpeita.

4. Ikuisena murheenkryyninä ketjut
Ketjujen puhdistaminen on keskeinen osa pyörän huoltoa, sillä niihin kertyy helposti hiekkaa ja muuta likaa. Ilman puhdistamista lika kuluttaa ketjuja ja rattaita, joka taas vaikuttaa pyörän voimansiirron kestävyyteen. Putsattu ketju tulee myös öljytä, jotta se ei ruostu.

5. Rengaspaineita ei mitata
Oikeat rengaspaineet vaikuttavat renkaiden kestävyyteen ja siksi ne tulee mitata säännöllisesti. Rengaspaineen pystyy tarkistamaan helpoiten rengaspainemittarilla varustetulla pumpulla ja oikea rengaspaine on merkitty renkaaseen. Pääkaupunkiseudulla pyöräily on jo ympärivuotista ja renkaiden kausivaihdot ovat ajankohtaisia keväisin ja syksyisin autojen tapaan. Huoltopiste tarjoaa myös renkaiden vaihtopalvelun edullisesti.
Print
423

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    Torin uudet ilmoitukset

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top