Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 7 2021
      2. Fillari-lehti 6 2021
      3. Fillari-lehti 5 2021
      4. Fillari-lehti 4 2021
      5. Fillari-lehti 3 2021
      6. Fillari-lehti 2 2021
      7. Fillari-lehti 1 2021
      8. Fillari-lehti 7 2020
      9. Fillari-lehti 6 2020
      10. Fillari-lehti 5 2020
      11. Fillari-lehti 3-4 2020
      12. Fillari-lehti 2 2020
      13. Fillari-lehti 1 2020
      14. Fillari-lehti 7 2019
      15. Fillari-lehti 6 2019
      16. Fillari-lehti 5 2019
      17. Fillari-lehti 4 2019
      18. Fillari-lehti 3 2019
      19. Fillari-lehti 2 2019
      20. Fillari-lehti 1 2019
      21. Fillari-lehti 7 2018
      22. Fillari-lehti 6 2018
      23. Fillari-lehti 5 2018
      24. Fillari-lehti 4 2018
      25. Fillari-lehti 3 2018
      26. Fillari-lehti 2/2018
      27. Fillari-lehti 1 2018
      28. Fillari-lehti 7/2017
      29. Fillari-lehti 6/2017
      30. Fillari-lehti 5/2017
      31. Fillari-lehti 4/2017
      32. Fillari-lehti 3/2017
      33. Fillari-lehti 2/2017
      34. Fillari-lehti 1 2017
      35. Fillari-lehti 7/2016
      36. Fillari-lehti 6/2016
      37. Fillari-lehti 5/2016
      38. Fillari-lehti 4/2016
      39. Fillari-lehti 3/2016
      40. Fillari-lehti 2/2016
      41. Fillari-lehti 1 2016
      42. Fillari-lehti 7/2015
      43. Fillari-lehti 6/2015
      44. Fillari-lehti 5/2015
      45. Fillari-lehti 4/2015
      46. Fillari-lehti 3/2015
      47. Fillari-lehti 2/2015
      48. Fillari-lehti 1 2015
      49. Fillari-lehti 7/2014
      50. Fillari-lehti 6/2014
      51. Fillari-lehti 5/2014
      52. Fillari-lehti 4/2014
      53. Fillari-lehti 3/2014
      54. Fillari-lehti 2/2014
      55. Fillari-lehti 1 2014
      56. Fillari-lehti 7/2013
      57. Fillari-lehti 6/2013
      58. Fillari-lehti 5/2013
      59. Fillari-lehti 4/2013
      60. Fillari-lehti 3/2013
      61. Fillari-lehti 2/2013
      62. Fillari-lehti 1 2013
      63. Fillari-lehti 7/2012
      64. Fillari-lehti 6/2012
      65. Fillari-lehti 5/2012
      66. Fillari-lehti 4/2012
      67. Fillari-lehti 3/2012
      68. Fillari-lehti 2/2012
      69. Fillari-lehti 1 2012
      70. Fillari-lehti 7/2011
      71. Fillari-lehti 6/2011
      72. Fillari-lehti 5/2011
      73. Fillari-lehti 4/2011
      74. Fillari-lehti 3/2011
      75. Fillari-lehti 2/2011
      76. Fillari-lehti 1 2011
      77. Fillari-lehti 7/2010
      78. Fillari-lehti 6/2010
      79. Fillari-lehti 5/2010
      80. Fillari-lehti 4/2010
      81. Fillari-lehti 3/2010
      82. Fillari-lehti 2/2010
      83. Fillari-lehti 1 2010
      84. Fillari-lehti 7/2009
      85. Fillari-lehti 6/2009
      86. Fillari-lehti 5/2009
      87. Fillari-lehti 4/2009
      88. Fillari-lehti 3/2009
      89. Fillari-lehti 2/2009
      90. Fillari-lehti 1 2009
      91. Fillari-lehti 7/2008
      92. Fillari-lehti 6/2008
      93. Fillari-lehti 5/2008
      94. Fillari-lehti 4/2008
      95. Fillari-lehti 3/2008
      96. Fillari-lehti 2/2008
      97. Fillari-lehti 1 2008
      98. Fillari-lehti 7/2007
      99. Fillari-lehti 6/2007
      100. Fillari-lehti 5/2007
      101. Fillari-lehti 4/2007
      102. Fillari-lehti 3/2007
      103. Fillari-lehti 2/2007
      104. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Mediakortti
    6. Palaute
    7. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Linkit
  7. Foorumi
  8. Tapahtumat
User Menu Search
Close

Geraint Thomas yllätti kirillään – Pöstlberger säilytti johtonsa
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Geraint Thomas yllätti kirillään – Pöstlberger säilytti johtonsa

TWD-Länkenin lehdistötiedote ja kuva ©A.S.O. / Fabien Boukla

Critérium du Dauphinén viides etappi aloitti viimeisen neljän etapin jakson, jossa parhaat mäkimiehet alkavat nousta kokonaiskilpailun kärkitiloille. Päivän etapilla oli vielä kirikykyisiä ajajia kamppailemassa voitosta, joka meni kuitenkin yhdelle kilpailun ennakkosuosikeista, britti Geraint Thomasille (Ineos Grenadiers). Kokonaiskilpailun kärjessä on vielä pienet erot, sillä itävaltalainen Lukas Pöstlberger pitää johtajanpaitaa yhden sekunnin erolla.

175,5 kilometrin etappi alkoi viiden ajajan irtiotolla. Karkulaisryhmä kasvoi pian kahdeksaan. Kokoonpano oli kuitenkin sellainen, että sitä ei voitu laskea kauaksi. Ryhmässä ajoi tanskalainen Kasper Asgreen (Deceuninck-QuickStep), joka oli kokonaistilanteessa vain yhdeksän sekunnin päässä Lukas Pöstlbergeristä. Hänen joukkueensa Bora-Hansgrohe piti huolen, että Asgreenias ei päästetty uhkaamaan keltaista paitaa.

Kun maaliin oli matkaa 40 kilometriä, irtiottoryhmä oli ajettu kokonaisuudessaan kiinni. Vielä senkin jälkeen oli yksittäisiä irtiottoyrityksiä. Kovaa yritystä nähtiin vielä viimeisessä, noin 15 kilometriä ennen maalia alkaneessa lyhyehkössä, mutta jyrkässä nousussa. Nousun maksimijyrkkyys oli yli 20 prosenttia, mutta ennakkosuosikit pysyivät mukana pienentyneessä kärkiryhmässä.

Etapin viimeiselle kilometrille tultiin niin, että Ineos Grenadiers oli kärjessä. Viimeisen kilometrin alkaessa reitillä oli tiukka neulansilmäkäännös. Siinä Thomas yllätti kaikki. Hän iski hyvästä ajolinjasta, kun muut jäivät ihmettelemään. Britti sai reilun etumatkan ja se piti niukin naukin voittoon. Takaa tuli jo etappivoitonkin ottanut italialainen Sonny Colbrelli, mutta tappiota tuli 30 – 40 senttiä.

Jaakko Hännisen joukkueen AG2R Citroën Teamin kapteenit selvisivät etapista hyvin. Ben O’Connor on edelleen kokonaiskilpailussa sijalla 10 (+0.34) ja Aurélien Paret-Peintre sijalla 12 (+0.38). Tilanne on joukkueen kannalta hyvä. Mutta joukkue koki myös epäonnea. Kun maaliin oli 30 kilometriä, tapahtui kolari. Siinä oli mukana Hännisen joukkuetoveri Clément Venturini. Hyviä etappeja ajanut Venturini loukkaantui sen verran, että joutui jättämään kilpailun kesken.

Jaakko Hänninen teki kovan urakan. Pitkähkö etappi, lähelle 30 asteen lämpö ja kova tuuli tiesi suomalaiselle paljon töitä. Hän huolehti siitä, että kapteenit saivat riittävästi juomaa. Se tiesi monta juomanhakureissua huoltoautolta ryhmän kärkeen. Hänninen oli maalissa urakoinnistaan huolimatta 61:s (+ 1.19).

- Selkeä tehtävä. Mutta oli kova päivä. Kun näin, että Clément joutui kolariin, jäin vielä katsomaan pääseekö hän jatkamaan ja tarvitseeko hän apua. Kun pääjoukossa oli jo hyvä vauhti päällä, niin jouduin tekemään paljon töitä päästäkseni takaisin. Onnistuin nousemaan porukkaan. Viimeisessä jyrkässä nousussa jouduin kuitenkin vähän löysäämään ja eroa tuli tuon minuutin verran. Joukkuetoverit muistivat kyllä maalissa kiitellä arvokkaasta ja välttämättömästä työstä, kertoi Jaakko Hänninen.

Seuraavaksi ajetaan 171 kilometrin etappi. Sen viimeiselle 50 kilometrille sijoittuu etapin haasteet. Neljä nousua, jossa etupyörä on takapyörää ylempänä yli 20 kilometrin ajan.

73. Critérium du Dauphiné (2.UWT), Ranska

5/8 etappi Saint-Chamond - Saint-Vallier 175,5 km
1. Geraint Thomas (Iso-Britannia) Ineos Grenadiers 4.02.15
2. Sonny Colbrelli (Italia) Bahrain Victorious s.a.
3. Alex Aranburu Deba (Espanja) Astana-Premier Tech s.a.
4. Carlos Barbero (Espanja) Team Qhubeka Assos s.a.
5. Mads Würtz Schmidt (Tanska) Israel Start-up Nation s.a.
6. Michael Valgren (Tanska) EF Education-Nippo s.a.
7. Patrick Konrad (Itävalta) Bora-Hansgrohe s.a.
8. Alejandro Valverde (Espanja) Movistar Team s.a.
9. Harry Sweeny (Australia) Lotto Soudal s.a.
10. Franck Bonnamour (Ranska) B&B Hotels p/b KTM s.a.

61. Jaakko Hänninen (Suomi) AG2R Citroën Team + 1.19

Kokonaistilanne 4/8 etapin jälkeen
1. Lukas Pöstlberger (Itävalta) Bora-Hansgrohe 16.59.22
2. Alexey Lutsenko (Kazakstan) Astana-Premier Tech + 0.01
3. Kasper Asgreen (Tanska) Deceuninck-QuickStep + 0.06
4. Ion Izagirre Insausti (Espanja) Astana-Premier Tech + 0.09
5. Wilco Kelderman (Hollanti) Bora-Hansgrohe + 0.13
6. Geraint Thomas (Iso-Britannia) Ineos Grenadiers + 0.14
7. Ilan Van Wilder (Belgia) Team DSM s.a.
8. Richie Porte (Australia) Ineos Grenadiers + 0.16
9. Patrick Konrad (Itävalta) Bora-Hansgrohe + 0.32
10. Ben O'Connor (Australia) AG2R Citroën Team + 0.34

42. Jaakko Hänninen (Suomi) AG2R Citroën Team + 4.03
Print
1136

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top