Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 4 2021
      2. Fillari-lehti 3 2021
      3. Fillari-lehti 2 2021
      4. Fillari-lehti 1 2021
      5. Fillari-lehti 7 2020
      6. Fillari-lehti 6 2020
      7. Fillari-lehti 5 2020
      8. Fillari-lehti 3-4 2020
      9. Fillari-lehti 2 2020
      10. Fillari-lehti 1 2020
      11. Fillari-lehti 7 2019
      12. Fillari-lehti 6 2019
      13. Fillari-lehti 5 2019
      14. Fillari-lehti 4 2019
      15. Fillari-lehti 3 2019
      16. Fillari-lehti 2 2019
      17. Fillari-lehti 1 2019
      18. Fillari-lehti 7 2018
      19. Fillari-lehti 6 2018
      20. Fillari-lehti 5 2018
      21. Fillari-lehti 4 2018
      22. Fillari-lehti 3 2018
      23. Fillari-lehti 2/2018
      24. Fillari-lehti 1 2018
      25. Fillari-lehti 7/2017
      26. Fillari-lehti 6/2017
      27. Fillari-lehti 5/2017
      28. Fillari-lehti 4/2017
      29. Fillari-lehti 3/2017
      30. Fillari-lehti 2/2017
      31. Fillari-lehti 1 2017
      32. Fillari-lehti 7/2016
      33. Fillari-lehti 6/2016
      34. Fillari-lehti 5/2016
      35. Fillari-lehti 4/2016
      36. Fillari-lehti 3/2016
      37. Fillari-lehti 2/2016
      38. Fillari-lehti 1 2016
      39. Fillari-lehti 7/2015
      40. Fillari-lehti 6/2015
      41. Fillari-lehti 5/2015
      42. Fillari-lehti 4/2015
      43. Fillari-lehti 3/2015
      44. Fillari-lehti 2/2015
      45. Fillari-lehti 1 2015
      46. Fillari-lehti 7/2014
      47. Fillari-lehti 6/2014
      48. Fillari-lehti 5/2014
      49. Fillari-lehti 4/2014
      50. Fillari-lehti 3/2014
      51. Fillari-lehti 2/2014
      52. Fillari-lehti 1 2014
      53. Fillari-lehti 7/2013
      54. Fillari-lehti 6/2013
      55. Fillari-lehti 5/2013
      56. Fillari-lehti 4/2013
      57. Fillari-lehti 3/2013
      58. Fillari-lehti 2/2013
      59. Fillari-lehti 1 2013
      60. Fillari-lehti 7/2012
      61. Fillari-lehti 6/2012
      62. Fillari-lehti 5/2012
      63. Fillari-lehti 4/2012
      64. Fillari-lehti 3/2012
      65. Fillari-lehti 2/2012
      66. Fillari-lehti 1 2012
      67. Fillari-lehti 7/2011
      68. Fillari-lehti 6/2011
      69. Fillari-lehti 5/2011
      70. Fillari-lehti 4/2011
      71. Fillari-lehti 3/2011
      72. Fillari-lehti 2/2011
      73. Fillari-lehti 1 2011
      74. Fillari-lehti 7/2010
      75. Fillari-lehti 6/2010
      76. Fillari-lehti 5/2010
      77. Fillari-lehti 4/2010
      78. Fillari-lehti 3/2010
      79. Fillari-lehti 2/2010
      80. Fillari-lehti 1 2010
      81. Fillari-lehti 7/2009
      82. Fillari-lehti 6/2009
      83. Fillari-lehti 5/2009
      84. Fillari-lehti 4/2009
      85. Fillari-lehti 3/2009
      86. Fillari-lehti 2/2009
      87. Fillari-lehti 1 2009
      88. Fillari-lehti 7/2008
      89. Fillari-lehti 6/2008
      90. Fillari-lehti 5/2008
      91. Fillari-lehti 4/2008
      92. Fillari-lehti 3/2008
      93. Fillari-lehti 2/2008
      94. Fillari-lehti 1 2008
      95. Fillari-lehti 7/2007
      96. Fillari-lehti 6/2007
      97. Fillari-lehti 5/2007
      98. Fillari-lehti 4/2007
      99. Fillari-lehti 3/2007
      100. Fillari-lehti 2/2007
      101. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. In English
    8. Palaute
    9. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Luettelo
  7. Linkit
  8. Foorumi
  9. Tapahtumat
  10. Tori
User Menu Search
Close

Nyt lompsitaan pyörälomalle!
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Nyt lompsitaan pyörälomalle!

Teksti: Pyöräliitto

Meneillään on kaikkien aikojen pyörämatkailukesä

Pyörämatkailu on suositumpaa kuin koskaan, eikä ihme, voihan asfaltin kutsuun vastata jokainen ikään, varallisuuteen, kokemukseen, kuntoon, varusteisiin, aikaan ja paikkaan katsomatta. Pyörämatkailu on toki myös kestävä ja koronaturvallinen tapa vaihtaa maisemaa, ja se onnistuu tänä kesänä helposti, sillä kaikki olennainen aiheesta on vihdoin koottu yhden sivuston alle, Pyöräliitto muistuttaa.

Yleinen mielikuva pyörämatkailijasta lienee piukkoihin pyöräilyvaatteisiin verhottu timmi maantiekiitäjä, joka polkaisee Hangosta Utsjoelle ja takaisin ensimmäisen lomaviikkonsa aikana. Todellisuudessa pyörämatkailusta ja -matkailijoista on moneksi, eikä pyörälomailijan tarvitse olla himoliikkuja tai aktiivipyöräilijä. Kun vauhti on maltillinen, tavallisen arkiliikkujan kunto riittää pitkälle, ja matkaan voi lähteä myös aivan tavallisella polkupyörällä ja varusteilla, Pyöräliiton Vellu Taskila vahvistaa.

“Pyörällä matkailua ja pyöräretkiä ei kannata ajatella urheilusuorituksina. Muutaman kymmenen kilometrin päivämatka taittuu kaikilta, jotka liikkuvat arjessaan edes vähän, ja sähköpyörä on oiva matkakumppani niille, joita oma jaksaminen huolettaa. Pyörämatkailu sopii myös perheille, kun kohde, reitti ja tahti valitaan lapset huomioiden.”

Vapaudenkaipuu kasvoi pandemian kurimuksessa
Samoilla linjoilla Pyöräliiton Taskilan kanssa on Pyörämatkailukeskuksen Henna Palosaari, asiantuntija kesäkuussa julkaistun Bikeland.fi-sivuston takana. Palosaaren mukaan pyörämatkailun suurin viehätys piilee siinä, että se sopii oikeasti kaikille, koska jokainen voi toteuttaa sitä tavallaan. Eikä lähtökohtaisesti mikään muu matkustamisen muoto tarjoa niin kokonaisvaltaista vapaudenkokemusta, että voi mennä ja tulla minne, milloin ja miten huvittaa.

“Olennaista on, että matkan voi tehdä omannäköisekseen ja taittaa sitä omassa tahdissa. Kun aikataulussa on tarpeeksi ilmaa niin, että ajomukavuus säilyy, Jopollakin voi niellä vaikka tuhat kilometriä!”, Palosaari nauraa.
Pyöräilyn ja pyörämatkailun äkkisuosiota voinee osin selittää pandemialla, muttei yksin ulkomaan matkustusrajoituksilla, onhan kestävä matkailu on trendannut jo pitkään.

“Uskon, että koronapandemia on siivittänyt pyörämatkailun suosiota ja laittanut arvoja uusiksi. Elämyksiä etsitään läheltä, kun halutaan nopeita ja helppoja irtiottoja arjesta. Yksille elämyksellisyyttä pyörämatkailussa edustaa aktiivisuus, seikkailullisuus ja omatoimisuus, toisille kiireettömyys ja nautiskelu maisemista, luonnosta ja reitin varrella koetuista palveluista”, Palosaari summaa.

Uusi sivusto laittaa reitit, kohteet ja palvelut yhdelle kartalle
Pyörämatkailukeskuksen Bikeland.fi-sivusto palvelee kaikkia pyöräilystä ja pyörämatkailusta kiinnostuneita. Omatoimisen pyöräloman suunnittelun helpottamiseksi karttapalvelusta löytyy reittien ja kohteiden lisäksi pyörä- ja varustevuokraamoja, pyöräily-ystävällistä majoitusta, huolto- ja ohjelmapalveluita, takseja ja laivoja sekä ravintoloita ja kahviloita Nuorgamista Helsinkiin.

“Toisessa ääripäässä ovat tietysti täyden palvelun pakettielämykset, joihin kuuluvat vuokrapyörät sekä niiden huolto, majoitus ja jopa matkatavaroiden kuljetus etapilta toiselle”, Henna Palosaari vinkkaa.

Bikeland.fi-sivustolta löytyy jo yli sata Tervetuloa pyöräilijä -sertifikaatin saanutta tahoa, eli paikkoja ja palveluja, joihin pyöräilijä tietää aina olevansa tervetullut, ja jotka tarjoavat hieman tavallista paremmat palvelut pyörän satulassa seikkailevalle.

Mikä suomalaisia pyörämatkailijoita liikuttaa?
Pyörä- ja luontomatkailua kehittävä Ellare Oy selvitti pyörämatkailun trendejä ennätysvilkkaan sesongin jälkimainingeissa viime vuonna (Pyörämatkailututkimus 2020).
• Suosituimpia ovat kotoa tai vapaa-ajan asunnolta tehtävät päiväretket, joiden aikana halutaan pääasiassa nauttia maisemista, luonnosta ja ulkoilmasta.
• Matkailukohteissa päiväretkeilijöitä kiinnostivat edellisten lisäksi erityisesti nähtävyydet ja halu tutustua uuteen seutuun.
• Eikä pidä unohtaa taukopaikkoja: reitin varrelle osuvat ravintola- ja kahvilaelämykset tuovat kyselyn mukaan jopa enemmän nautintoa kuin pyöräily itsessään urheilusuorituksena tai kunnonkohotusmielessä.
• Pyörämatkailun kiireetöntä ja nautiskelua suosivaa luonnetta korostaa edellisen lisäksi myös se, että sopivimpana päivämatkana kyselyyn vastanneet pitivät 20 kilometriä vuorokaudessa.
• Valtaosa kotoa kauempana matkailevista valitsee hotellimajoituksen ja suosii ravintoloissa syömistä luonnon helmassa yöpymisen ja omatoimisen retkikokkailun sijasta.
• Mieluisimmat maisemat satulaperspektiivistä katsottuna löytyvät saaristosta ja rannikolta, tuntureista sekä järvien läheisyydestä: kohteista vetovoimaisimpia ovat Turun saaristo ja Ahvenanmaa, Tunturi-Lappi ja Järvi-Suomi.
Print
248

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    Torin uudet ilmoitukset

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top