Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 7 2021
      2. Fillari-lehti 6 2021
      3. Fillari-lehti 5 2021
      4. Fillari-lehti 4 2021
      5. Fillari-lehti 3 2021
      6. Fillari-lehti 2 2021
      7. Fillari-lehti 1 2021
      8. Fillari-lehti 7 2020
      9. Fillari-lehti 6 2020
      10. Fillari-lehti 5 2020
      11. Fillari-lehti 3-4 2020
      12. Fillari-lehti 2 2020
      13. Fillari-lehti 1 2020
      14. Fillari-lehti 7 2019
      15. Fillari-lehti 6 2019
      16. Fillari-lehti 5 2019
      17. Fillari-lehti 4 2019
      18. Fillari-lehti 3 2019
      19. Fillari-lehti 2 2019
      20. Fillari-lehti 1 2019
      21. Fillari-lehti 7 2018
      22. Fillari-lehti 6 2018
      23. Fillari-lehti 5 2018
      24. Fillari-lehti 4 2018
      25. Fillari-lehti 3 2018
      26. Fillari-lehti 2/2018
      27. Fillari-lehti 1 2018
      28. Fillari-lehti 7/2017
      29. Fillari-lehti 6/2017
      30. Fillari-lehti 5/2017
      31. Fillari-lehti 4/2017
      32. Fillari-lehti 3/2017
      33. Fillari-lehti 2/2017
      34. Fillari-lehti 1 2017
      35. Fillari-lehti 7/2016
      36. Fillari-lehti 6/2016
      37. Fillari-lehti 5/2016
      38. Fillari-lehti 4/2016
      39. Fillari-lehti 3/2016
      40. Fillari-lehti 2/2016
      41. Fillari-lehti 1 2016
      42. Fillari-lehti 7/2015
      43. Fillari-lehti 6/2015
      44. Fillari-lehti 5/2015
      45. Fillari-lehti 4/2015
      46. Fillari-lehti 3/2015
      47. Fillari-lehti 2/2015
      48. Fillari-lehti 1 2015
      49. Fillari-lehti 7/2014
      50. Fillari-lehti 6/2014
      51. Fillari-lehti 5/2014
      52. Fillari-lehti 4/2014
      53. Fillari-lehti 3/2014
      54. Fillari-lehti 2/2014
      55. Fillari-lehti 1 2014
      56. Fillari-lehti 7/2013
      57. Fillari-lehti 6/2013
      58. Fillari-lehti 5/2013
      59. Fillari-lehti 4/2013
      60. Fillari-lehti 3/2013
      61. Fillari-lehti 2/2013
      62. Fillari-lehti 1 2013
      63. Fillari-lehti 7/2012
      64. Fillari-lehti 6/2012
      65. Fillari-lehti 5/2012
      66. Fillari-lehti 4/2012
      67. Fillari-lehti 3/2012
      68. Fillari-lehti 2/2012
      69. Fillari-lehti 1 2012
      70. Fillari-lehti 7/2011
      71. Fillari-lehti 6/2011
      72. Fillari-lehti 5/2011
      73. Fillari-lehti 4/2011
      74. Fillari-lehti 3/2011
      75. Fillari-lehti 2/2011
      76. Fillari-lehti 1 2011
      77. Fillari-lehti 7/2010
      78. Fillari-lehti 6/2010
      79. Fillari-lehti 5/2010
      80. Fillari-lehti 4/2010
      81. Fillari-lehti 3/2010
      82. Fillari-lehti 2/2010
      83. Fillari-lehti 1 2010
      84. Fillari-lehti 7/2009
      85. Fillari-lehti 6/2009
      86. Fillari-lehti 5/2009
      87. Fillari-lehti 4/2009
      88. Fillari-lehti 3/2009
      89. Fillari-lehti 2/2009
      90. Fillari-lehti 1 2009
      91. Fillari-lehti 7/2008
      92. Fillari-lehti 6/2008
      93. Fillari-lehti 5/2008
      94. Fillari-lehti 4/2008
      95. Fillari-lehti 3/2008
      96. Fillari-lehti 2/2008
      97. Fillari-lehti 1 2008
      98. Fillari-lehti 7/2007
      99. Fillari-lehti 6/2007
      100. Fillari-lehti 5/2007
      101. Fillari-lehti 4/2007
      102. Fillari-lehti 3/2007
      103. Fillari-lehti 2/2007
      104. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Mediakortti
    6. Palaute
    7. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Linkit
  7. Foorumi
  8. Tapahtumat
User Menu Search
Close

Jyväskylän alakoululaisten pyöräilykysely: Pyöräily on kivaa, mutta pyöräparkit ahtaat ja koulumatkapyöräilyn olosuhteissa vielä parantamisen varaa
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Jyväskylän alakoululaisten pyöräilykysely: Pyöräily on kivaa, mutta pyöräparkit ahtaat ja koulumatkapyöräilyn olosuhteissa vielä parantamisen varaa

Pyöräily on koululaisten mielestä kivaa, monipuolista ja ympäristöystävällistä. Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Jyväskylän Pyöräilyseura JYPSin, Jyväskylän kaupungin ja Lasten parlamentin yhteistyönä laaditussa pyöräilykyselyssä selvitettiin jyväskyläläisten 1.–6.-luokkalaisten näkemyksiä pyöräilystä sekä oman koulun ja Jyväskylän pyöräilyolosuhteista. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 771 alakoulun oppilasta seitsemästätoista jyväskyläläisestä koulusta.

Kyselyssä selvitettiin muun muassa sitä, mikä innostaa oppilaita pyöräilemään kouluun tai toisaalta miksi he eivät pyöräile koulumatkoja. Oppilailta kysyttiin myös ideoita koulumatkapyöräilyn lisäämiseen sekä kartoitettiin pyöräilyyn liittyviä ongelmakohtia koulun pihassa ja koulumatkalla.
Kyselyn tulosten mukaan pyöräily koettiin kivaksi, monipuoliseksi ja nopeaksi tavaksi liikkua. Oppilaat korostivat vastauksissaan myös pyöräilyn ympäristöystävällisyyttä ja ekologisuutta.

Esteinä hankalat tieolosuhteet ja fillarin huono kunto
Koulumatkapyöräilyn suurimmiksi esteiksi oppilaat kokivat haastavat tieolosuhteet etenkin talvisin ja sen, että pyörä on rikki tai kaipaa huoltoa tai fillaria ei ole lainkaan. Koulumatkapyöräilyn ongelmakohdiksi nousivat myös esimerkiksi vaaralliset risteykset matkalla ja hiekoitushiekka pyöräteillä pitkälle kevääseen. Ongelmia aiheuttaa myös se, ettei kodin luota kouluun mene pyörätietä, vaan koulumatkan joutuu ajamaan ajoradan pientareella.
Koulujen pihoilla oppilaat kokivat hankaliksi ahtaat ja huonosti sijoitetut pyöräparkit, joita on usein vielä liian vähän. Kaikki oppilaat eivät myöskään saa niihin pyörää runkolukitukseen. Vastauksissa nousi esiin myös pyöräparkkien ilkivalta.

Lisää panostuksia koulumatkapyöräilyyn
Edellä mainitut haasteet nousivat esiin vastauksissa myös, kun oppilailta kysyttiin sitä, miten koulumatkapyöräilyä voisi edelleen lisätä. He toivoivat enemmän pyöräparkkeja ja uusia pyöräteitä sekä jo olemassa olevien pyöräteiden kunnostamista.
Koulumatkapyöräilyn lisäämiseksi oppilaat ideoivat vastauksissaan erilaisia pyöräilyyn liittyviä tapahtumia, tempauksia, tietoiskuja ja pyöräilyyn kannustavia kilpailuja. Lisäksi oppilaat nostivat esiin pyöräilyn ja muiden kulkutapojen yhdistämisen, jos koulumatka on pitkä. Alkuopetuksen oppilaille toivottiin lupaa tulla pyörällä kouluun.

Kyselyn tulokset kaupungille työstettäviksi
Kyselyn tuloksia esitellään tarkemmin pyöräilyviikolla Kyllä pyörille -webinaarissa keskiviikkona 1.9. klo 13–15.30. Kaupunginjohtaja Timo Koivisto kommentoi webinaarissa tuloksia.
Pyöräilyolosuhteita, kuten koulujen pyöräparkkeja ja väyliä, koskevat vastaukset toimitetaan Jyväskylän kaupunkirakennepalveluille, Jyväskylän Tilapalvelulle ja Keski-Suomen ELY-keskukselle.

Kysely on osa Jyväskylän kaupungin Liikkuva koulu -toimintaa fiksun ja kestävän arkiliikkumisen edistämiseksi. Lasten parlamentti on kaikkien Jyväskylän alakouluikäisten vaikuttamiskanava, jonka tehtävänä on tuoda lasten ääntä kuuluviin kaupungin päätöksenteossa. JYPSin osalta kysely sisältyy Traficomin rahoittamaan Fillarilla liikkeellä -hankkeeseen.
Kyselyyn vastanneiden luokkien kesken arvottiin Jätskilän lahjakortteja sekä Fiksusti liikkeellä -narureppuja. Arpaonni suosi tällä kertaa Keltinmäen koulun 5B-luokkaa, Keski-Palokan koulun 6B-luokkaa sekä Savulahden päiväkotikoulun 2A-luokkaa.
Print
1100

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top