Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 7 2021
      2. Fillari-lehti 6 2021
      3. Fillari-lehti 5 2021
      4. Fillari-lehti 4 2021
      5. Fillari-lehti 3 2021
      6. Fillari-lehti 2 2021
      7. Fillari-lehti 1 2021
      8. Fillari-lehti 7 2020
      9. Fillari-lehti 6 2020
      10. Fillari-lehti 5 2020
      11. Fillari-lehti 3-4 2020
      12. Fillari-lehti 2 2020
      13. Fillari-lehti 1 2020
      14. Fillari-lehti 7 2019
      15. Fillari-lehti 6 2019
      16. Fillari-lehti 5 2019
      17. Fillari-lehti 4 2019
      18. Fillari-lehti 3 2019
      19. Fillari-lehti 2 2019
      20. Fillari-lehti 1 2019
      21. Fillari-lehti 7 2018
      22. Fillari-lehti 6 2018
      23. Fillari-lehti 5 2018
      24. Fillari-lehti 4 2018
      25. Fillari-lehti 3 2018
      26. Fillari-lehti 2/2018
      27. Fillari-lehti 1 2018
      28. Fillari-lehti 7/2017
      29. Fillari-lehti 6/2017
      30. Fillari-lehti 5/2017
      31. Fillari-lehti 4/2017
      32. Fillari-lehti 3/2017
      33. Fillari-lehti 2/2017
      34. Fillari-lehti 1 2017
      35. Fillari-lehti 7/2016
      36. Fillari-lehti 6/2016
      37. Fillari-lehti 5/2016
      38. Fillari-lehti 4/2016
      39. Fillari-lehti 3/2016
      40. Fillari-lehti 2/2016
      41. Fillari-lehti 1 2016
      42. Fillari-lehti 7/2015
      43. Fillari-lehti 6/2015
      44. Fillari-lehti 5/2015
      45. Fillari-lehti 4/2015
      46. Fillari-lehti 3/2015
      47. Fillari-lehti 2/2015
      48. Fillari-lehti 1 2015
      49. Fillari-lehti 7/2014
      50. Fillari-lehti 6/2014
      51. Fillari-lehti 5/2014
      52. Fillari-lehti 4/2014
      53. Fillari-lehti 3/2014
      54. Fillari-lehti 2/2014
      55. Fillari-lehti 1 2014
      56. Fillari-lehti 7/2013
      57. Fillari-lehti 6/2013
      58. Fillari-lehti 5/2013
      59. Fillari-lehti 4/2013
      60. Fillari-lehti 3/2013
      61. Fillari-lehti 2/2013
      62. Fillari-lehti 1 2013
      63. Fillari-lehti 7/2012
      64. Fillari-lehti 6/2012
      65. Fillari-lehti 5/2012
      66. Fillari-lehti 4/2012
      67. Fillari-lehti 3/2012
      68. Fillari-lehti 2/2012
      69. Fillari-lehti 1 2012
      70. Fillari-lehti 7/2011
      71. Fillari-lehti 6/2011
      72. Fillari-lehti 5/2011
      73. Fillari-lehti 4/2011
      74. Fillari-lehti 3/2011
      75. Fillari-lehti 2/2011
      76. Fillari-lehti 1 2011
      77. Fillari-lehti 7/2010
      78. Fillari-lehti 6/2010
      79. Fillari-lehti 5/2010
      80. Fillari-lehti 4/2010
      81. Fillari-lehti 3/2010
      82. Fillari-lehti 2/2010
      83. Fillari-lehti 1 2010
      84. Fillari-lehti 7/2009
      85. Fillari-lehti 6/2009
      86. Fillari-lehti 5/2009
      87. Fillari-lehti 4/2009
      88. Fillari-lehti 3/2009
      89. Fillari-lehti 2/2009
      90. Fillari-lehti 1 2009
      91. Fillari-lehti 7/2008
      92. Fillari-lehti 6/2008
      93. Fillari-lehti 5/2008
      94. Fillari-lehti 4/2008
      95. Fillari-lehti 3/2008
      96. Fillari-lehti 2/2008
      97. Fillari-lehti 1 2008
      98. Fillari-lehti 7/2007
      99. Fillari-lehti 6/2007
      100. Fillari-lehti 5/2007
      101. Fillari-lehti 4/2007
      102. Fillari-lehti 3/2007
      103. Fillari-lehti 2/2007
      104. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. In English
    8. Palaute
    9. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Luettelo
  7. Linkit
  8. Foorumi
  9. Tapahtumat
  10. Tori
User Menu Search
Close

Polkupyörien takavalojen käyttö yli 3-kertaistunut parissa vuodessa - Pyöräliitto iloitsee kehityksestä ja jakaa tuhansia valoja lisää pyöräilijöille
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Polkupyörien takavalojen käyttö yli 3-kertaistunut parissa vuodessa - Pyöräliitto iloitsee kehityksestä ja jakaa tuhansia valoja lisää pyöräilijöille

Teksti ja kuva: Pyöräliitto

Pyöräliitto kiittelee suomalaisia pyörien valojen käytön lisääntymisestä ja tuo valoa kansalle tuhansien ilmaisten ledien ja uuden Pyöräilytalvi-podcastin muodossa seitsemättä kertaa järjestettävässä Pyöräilytalvi-kampanjassa 15.-19.11.

Pyöräliiton uudessa 12-osaisessa Pyöräilytalvi-podcastissa Suomen eturivin asiantuntijat keskustelevat ympärivuotisen pyöräilyn hyödyistä, edellytyksistä ja iloista. Podcastia tehdään yhteistyössä Rambollin ja Helsingin kaupungin kanssa, ja sen ensimmäisen osa on kuunneltavissa Spotifyn tai Applen kautta sekä Radio Helsingissä keskiviikkona 17.11.

Valtakunnallisessa Pyöräilytalvi -kampanjassa riemuitaan valojen suosion kasvusta sekä niiden tuomasta tärkeästä lisähuomiosta pimeään vuodenaikaan pyöräileville. Valojen käyttöä lisätään entisestään jakamalla 3000 led-valoa valottomille pyöräilijöille 26 paikkakunnalla ympäri Suomen.
“Valojen tarkoitushan on tehdä pyöräilijä näkyvämmäksi muille tielläliikkujille, eli omaa tietä niillä ei välttämättä tarvitse kaupunkiympäristössä valaista, mutta turvallisuutta ne parantavat merkittävästi. Sen vuoksi onkin upea nähdä, kuinka suuri osa suomalaista on oppinut panostamaan pyörän valoihin”, Pyöräliiton erityisantuntija Martti Tulenheimo hehkuttaa.

Pyörällä liikkuvien valojen käyttö pimeällä valtakunnallisesti Liikenneturvan laskentojen mukaan
Liikenneturvan seurantatilastojen mukaan valojen käyttö kasvaa vuosi vuodelta. Takavalo oli käytössä vuoden 2020 seurannassa jo useammalla kuin joka toisella pyöräilijällä (58 %), eli sen käyttö on yli kolminkertaistunut vuodesta 2018, jolloin takavalo oli 16 prosentilla pyörällä liikkuneista. Etuvaloa käyttää vielä useampi, eli 68 % pyörällä pimeän aikaan liikkuvista.
Tieliikennelain uudistus kesällä 2020 teki etuvalojen lisäksi polkupyörien takavalot pakollisiksi, minkä ansiosta suomalaiset ovatkin yhä paremmin varustaneet pyöränsä asianmukaisilla valoilla.

Parantunut tekniikka, hinta ja saatavuus siivittävät valojen suosiota
Lakimuutoksen ohella suomalaisten joukkovalaistumista tukevat Tulenheimon mukaan valojen tekninen kehitys sekä hinnan ja saatavuuden parantuminen: kestävät ja kohtuuhintaiset valot on helppo poimia tänä päivänä mukaan vaikka lähikaupasta.
“Oma suosikkini on USB-ladattava led-lamppu, jonka voi kiireessä napsauttaa vaikka reppuun kiinni, ja mikä parasta, ladata kätevästi työpaikalla, koulussa tai kahvilassa. Sähköpyörissä, jotka ovat muuten talvipyörien aatelia, valot ovat valmiiksi integroituna”, Tulenheimo vinkkaa.
Myös kampanjointi on voinut vaikuttaa valojen suosion kasvuun: Pyöräilytalvi on nostanut valojen käyttöä esiin jo vuodesta 2015 lähtien.

Pyörä on erinomainen liikenneväline ympäri vuoden
Pyöräily liikuttaa ja on kätevä liikennemuoto ympäri vuoden, eikä talvella pyöräily ole sen konstikkaampaa kuin muinakaan vuodenaikoina kunhan päällä on säähän sopivat vaatteet. Pyöräily on helppo ja koronaturvallinen tapa edistää terveyttä ympäri vuoden ja taklata kaamos ulkoilmasta nauttimalla, Pyöräliiton Pyöräilytalvi-kampanja muistuttaa.
Pyörällä liikkuu kolme neljästä suomalaisesta (15-79-vuotiaat) ainakin silloin tällöin. Noin kolmannes (32 %) pyöräilee lumettomaan aikaan vähintään kerran viikossa tai useammin. Joka kuudes suomalainen pyöräilee ainakin silloin tällöin ympäri vuoden.
Print
90

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    Torin uudet ilmoitukset

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top