Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 7/2020
      2. Fillari-lehti 6/2020
      3. Fillari-lehti 5/2020
      4. Fillari-lehti 3-4/2020
      5. Fillari-lehti 2/2020
      6. Fillari-lehti 1 2020
      7. Fillari-lehti 7/2019
      8. Fillari-lehti 6/2019
      9. Fillari-lehti 5/2019
      10. Fillari-lehti 4/2019
      11. Fillari-lehti 3/2019
      12. Fillari-lehti 2/2019
      13. Fillari-lehti 1 2019
      14. Fillari-lehti 7/2018
      15. Fillari-lehti 6/2018
      16. Fillari-lehti 5/2018
      17. Fillari-lehti 4/2018
      18. Fillari-lehti 3/2018
      19. Fillari-lehti 2/2018
      20. Fillari-lehti 1 2018
      21. Fillari-lehti 7/2017
      22. Fillari-lehti 6/2017
      23. Fillari-lehti 5/2017
      24. Fillari-lehti 4/2017
      25. Fillari-lehti 3/2017
      26. Fillari-lehti 2/2017
      27. Fillari-lehti 1/2017
      28. Fillari-lehti 7/2016
      29. Fillari-lehti 6/2016
      30. Fillari-lehti 5/2016
      31. Fillari-lehti 4/2016
      32. Fillari-lehti 3/2016
      33. Fillari-lehti 2/2016
      34. Fillari-lehti 1/2016
      35. Fillari-lehti 7/2015
      36. Fillari-lehti 6/2015
      37. Fillari-lehti 5/2015
      38. Fillari-lehti 4/2015
      39. Fillari-lehti 3/2015
      40. Fillari-lehti 2/2015
      41. Fillari-lehti 1/2015
      42. Fillari-lehti 7/2014
      43. Fillari-lehti 6/2014
      44. Fillari-lehti 5/2014
      45. Fillari-lehti 4/2014
      46. Fillari-lehti 3/2014
      47. Fillari-lehti 2/2014
      48. Fillari-lehti 1/2014
      49. Fillari-lehti 7/2013
      50. Fillari-lehti 6/2013
      51. Fillari-lehti 5/2013
      52. Fillari-lehti 4/2013
      53. Fillari-lehti 3/2013
      54. Fillari-lehti 2/2013
      55. Fillari-lehti 1/2013
      56. Fillari-lehti 7/2012
      57. Fillari-lehti 6/2012
      58. Fillari-lehti 5/2012
      59. Fillari-lehti 4/2012
      60. Fillari-lehti 3/2012
      61. Fillari-lehti 2/2012
      62. Fillari-lehti 1/2012
      63. Fillari-lehti 7/2011
      64. Fillari-lehti 6/2011
      65. Fillari-lehti 5/2011
      66. Fillari-lehti 4/2011
      67. Fillari-lehti 3/2011
      68. Fillari-lehti 2/2011
      69. Fillari-lehti 1/2011
      70. Fillari-lehti 7/2010
      71. Fillari-lehti 6/2010
      72. Fillari-lehti 5/2010
      73. Fillari-lehti 4/2010
      74. Fillari-lehti 3/2010
      75. Fillari-lehti 2/2010
      76. Fillari-lehti 1/2010
      77. Fillari-lehti 7/2009
      78. Fillari-lehti 6/2009
      79. Fillari-lehti 5/2009
      80. Fillari-lehti 4/2009
      81. Fillari-lehti 3/2009
      82. Fillari-lehti 2/2009
      83. Fillari-lehti 1/2009
      84. Fillari-lehti 7/2008
      85. Fillari-lehti 6/2008
      86. Fillari-lehti 5/2008
      87. Fillari-lehti 4/2008
      88. Fillari-lehti 3/2008
      89. Fillari-lehti 2/2008
      90. Fillari-lehti 1/2008
      91. Fillari-lehti 7/2007
      92. Fillari-lehti 6/2007
      93. Fillari-lehti 5/2007
      94. Fillari-lehti 4/2007
      95. Fillari-lehti 3/2007
      96. Fillari-lehti 2/2007
      97. Fillari-lehti 1/2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. In English
    8. Palaute
    9. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Luettelo
  7. Linkit
  8. eFillari
  9. Foorumi
  10. Tapahtumat
  11. Tori
User Menu Search
Close

Akilles Green Teamin Samuli Öhman miesten kortteliajon SM-hopealle
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Akilles Green Teamin Samuli Öhman miesten kortteliajon SM-hopealle

Akilles Green Teamin lehdistötiedote. Kuva: Sami Kervinen

SM-kisat avattiin Oulussa viikonloppuna kiivasvauhtisilla kortteliajoilla ja joukkueaika-ajolla. Samuli Öhman oli mukana varhaisessa vaiheessa otetussa irtiotossa. Vielä viime vuonna junnujen M-18 Suomen mestari maantieajossa oli lähellä ottaa myös miesten Suomen mestaruuden, mutta Kokkolan Vladyslav Makogon oli lopussa vahvin ja vei kultaa. Saman kisan sisällä ajettiin myös poikien kortteliajo. Kisaa hallitsi irtiotossa mukana ollut TWD:n ja Jurvan Jimi Aalto. Hopean vei Green Teamin Leevi Kervisen nokan edestä TWD:n nopeajalkainen Axel Källberg. Joukkueaika-ajon Suomen mestaruuden vei GIF Kokkolasta ja hopealle sijoittui Akilles Green Teamin joukkue.

SM-korttelin lähtivät kaikki Suomen parhaimmat lukuunottamatta ulkomailla ammattilaisina ajavia. Ratakisoissa loukkaantunut Joni Kanerva joutui kirvelevästi luopumaan kisasta. Kisassa lähdettiin vauhdilla matkaan. Varsin pian erottui neljän miehen irtiotto, Samuli Öhman, Vlad Makogon, Jimi Aalto ja Jurvan Riku Övermark. Leevi Kervinen vaistosi myös, että nyt oli mukana ratkaisun makua. Hän pyrki raivokkaasti mukaan, mutta aivan ei voimat riittäneet.
”Näin että mulla oli mahkut päästä mukaan, tein kaikkeni, mutta en aivan ehtinyt enkä yksin jaksanut kiskoa eroa kiinni. Harmittaa peevelisti,” totesi kisan tauottua koko kauden loistavasti ja uskomattoman rohkeasti ajanut Leevi Kervinen.

Lopussa Öhman ja Makogon onnistuivat hajottamaan irtiottonelikon ja irtautuivat kultamitalitaisteluun. Tällä kaudella vielä huippukuntoa hakenut Samuli Öhman ajoi nyt ensimmäisenä aikuisvuotenaan todella vahvan ajon ja hävisi kullan täpärästi. Vahvan pyöräilypitäjän Jurvan miehet Övermark ja Aalto jakoivat seuraavat sijat: Övermarkille Eliten pronssi ja Jimi Aallolle poikien Suomenmestaruus. Heti heidän takanaan tulleessa isommassa ryhmässä käytiin kovaa taistelua poikien himmeämmistä mitaleista. Aktiivista ajoa koko kauden esittänyt Leevi Kervinen yritti viimeistä irtiotto 500 metriä ennen maalia. Kervisen oli pakko yrittää jotakin, sillä nuori Källberg tunnetaan kirikykyisenä. Kervisen voimat eivät taaskaan riittäneet, vaan pääjoukko tuli kiinni ja lopussa koko kisan pääjoukossa lepäillyt Källberg pääsi ottamaan poikien hopeaa. Kerviselle jäi pronssi.
”Pronssi ei yhtään tyydytä, voitosta taistelen aina, kisa meni kannaltani pieleen”, siunaili pettynyt Kervinen.

Sunnuntaipäivänä oli vuorossa Eliten joukkueaika-ajon Suomenmestaruus-kisa viisimiehisin joukkuein, jossa aika lasketaan maaliin tulleesta kolmannesta miehestä. Green Team sai jalkeille vain neljä ajajaa, joka oli merkittävä tasoitus kilpakumppaneille. Siitä huolimatta Green Teamin joukkue oli kivikova: Leevi Kervinen, Samuli Öhman Jaakko Sillankorva sekä Jesper Lindahl. Viidenneksi ajajaksi suunniteltu Veeti Vainio joutui joukkueensa CCB:n ohjaamana Espanjaan ajamaan.

Akilles Green Team oli arvottu ajamaan kisan pohjat lähtösijalla yksi. Vajaamiehinen joukkue kiisi upeasti läpi 43 kilometrin reitin 51 kilometrin tuntivauhdilla. Heti perään lähti kolmen minuutin jälkeen GIF:n kova joukkue, jonka täydessä joukkueessa ajoivat Vlad Makogon lisäksi Matti Manninen ja Tommi Martikainen. Viidentoistakilometrin kohdalla GIF oli tehnyt eroa Green Teamiin vajaat 20 sekuntia. Vauhtiero säilyi loppuun saakka ja GIF vei Suomen mestaruuden 38 sekunnin erolla. Kolmas oli OTC Oulusta.

Sunnuntaina ajettiin Oulussa myös Eliten Wetterin maantieajo 108 kilometriä. Kisaan uskaltautui myös toipilas Joni Kanerva, jonka kunnosta ei vielä tällä kaudella ole saatu kunnon kuvaa. Kanerva ajoi varsin lupauksia herättävästi, hän oli heti mukana neljän miehen irtiotossa, jossa oli Kanervan lisäksi kisan kovimmat nimet Hyrylän kisan voittaja Mikko Kejo, koko kauden upeasti ajanut Riku Övermark ja parin vuoden takainen Suomen mestari Anders Bäckman. Nelikko teki töitä yhdessä lähes loppuun saakka, kunnes tutut nopeat jalat iskivät. Kova kirimies Joni Kanerva ei antanut yhtään armoa kilpatovereilleen, vaan irtautui hivelevän kauniisti muista ja repi 18 sekunnin kaulan loppumatkalla ja otti voiton. Övermark oli toinen ja Bäckman kolmas. Kanervan ajo oli lupauksia herättävä.

”Hyvät fiilikset kauttaaltaan jäi minulle viikonlopusta, mutta pakko myöntää, että jäi hivenen harmittamaan, kun Sampalla oli kultaankin täydet mahdollisuudet. Samppa ajoitti kirinsä vähän liian myöhään, toki lopun kaksi loivaa kurvia teki loppukirin ajoittamisen hivenen hankalaksi. Matka loppui kesken, ero kapeni koko ajan, mutta puolen pyörän mitta ratkaisi kullan Kokkolaan. Leevi oli ajossa aktiivinen. Meidän nelimiehinen aika-ajojoukkue ajoi mahtavasti. Kisaan mukaan lähtöä empineen Jonin voitto antoi hivenen lupauksia tulevasta,” summaili Akilles Green Teamin päävalmentaja Kari Myyryläinen.

Porvoon Akilles on suomalaisen pyöräilyn legendaarinen seura, joka on tuottanut kymmenittäin suomalaisia huippuajajia. Seura keskittyy valmentamaan ja kasvattamaan nuoria ajajia aina ammattilaisuuteen saakka. Akilles Green Team yhdistää ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun ja kilpapyöräilyn, ajaen teeman ”Racing For The Future” alla. Pyöräilylupausten, hienon lajin ja koko maapallon puolesta.
Print
411

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    Torin uudet ilmoitukset

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top