Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 6 2021
      2. Fillari-lehti 5 2021
      3. Fillari-lehti 4 2021
      4. Fillari-lehti 3 2021
      5. Fillari-lehti 2 2021
      6. Fillari-lehti 1 2021
      7. Fillari-lehti 7 2020
      8. Fillari-lehti 6 2020
      9. Fillari-lehti 5 2020
      10. Fillari-lehti 3-4 2020
      11. Fillari-lehti 2 2020
      12. Fillari-lehti 1 2020
      13. Fillari-lehti 7 2019
      14. Fillari-lehti 6 2019
      15. Fillari-lehti 5 2019
      16. Fillari-lehti 4 2019
      17. Fillari-lehti 3 2019
      18. Fillari-lehti 2 2019
      19. Fillari-lehti 1 2019
      20. Fillari-lehti 7 2018
      21. Fillari-lehti 6 2018
      22. Fillari-lehti 5 2018
      23. Fillari-lehti 4 2018
      24. Fillari-lehti 3 2018
      25. Fillari-lehti 2/2018
      26. Fillari-lehti 1 2018
      27. Fillari-lehti 7/2017
      28. Fillari-lehti 6/2017
      29. Fillari-lehti 5/2017
      30. Fillari-lehti 4/2017
      31. Fillari-lehti 3/2017
      32. Fillari-lehti 2/2017
      33. Fillari-lehti 1 2017
      34. Fillari-lehti 7/2016
      35. Fillari-lehti 6/2016
      36. Fillari-lehti 5/2016
      37. Fillari-lehti 4/2016
      38. Fillari-lehti 3/2016
      39. Fillari-lehti 2/2016
      40. Fillari-lehti 1 2016
      41. Fillari-lehti 7/2015
      42. Fillari-lehti 6/2015
      43. Fillari-lehti 5/2015
      44. Fillari-lehti 4/2015
      45. Fillari-lehti 3/2015
      46. Fillari-lehti 2/2015
      47. Fillari-lehti 1 2015
      48. Fillari-lehti 7/2014
      49. Fillari-lehti 6/2014
      50. Fillari-lehti 5/2014
      51. Fillari-lehti 4/2014
      52. Fillari-lehti 3/2014
      53. Fillari-lehti 2/2014
      54. Fillari-lehti 1 2014
      55. Fillari-lehti 7/2013
      56. Fillari-lehti 6/2013
      57. Fillari-lehti 5/2013
      58. Fillari-lehti 4/2013
      59. Fillari-lehti 3/2013
      60. Fillari-lehti 2/2013
      61. Fillari-lehti 1 2013
      62. Fillari-lehti 7/2012
      63. Fillari-lehti 6/2012
      64. Fillari-lehti 5/2012
      65. Fillari-lehti 4/2012
      66. Fillari-lehti 3/2012
      67. Fillari-lehti 2/2012
      68. Fillari-lehti 1 2012
      69. Fillari-lehti 7/2011
      70. Fillari-lehti 6/2011
      71. Fillari-lehti 5/2011
      72. Fillari-lehti 4/2011
      73. Fillari-lehti 3/2011
      74. Fillari-lehti 2/2011
      75. Fillari-lehti 1 2011
      76. Fillari-lehti 7/2010
      77. Fillari-lehti 6/2010
      78. Fillari-lehti 5/2010
      79. Fillari-lehti 4/2010
      80. Fillari-lehti 3/2010
      81. Fillari-lehti 2/2010
      82. Fillari-lehti 1 2010
      83. Fillari-lehti 7/2009
      84. Fillari-lehti 6/2009
      85. Fillari-lehti 5/2009
      86. Fillari-lehti 4/2009
      87. Fillari-lehti 3/2009
      88. Fillari-lehti 2/2009
      89. Fillari-lehti 1 2009
      90. Fillari-lehti 7/2008
      91. Fillari-lehti 6/2008
      92. Fillari-lehti 5/2008
      93. Fillari-lehti 4/2008
      94. Fillari-lehti 3/2008
      95. Fillari-lehti 2/2008
      96. Fillari-lehti 1 2008
      97. Fillari-lehti 7/2007
      98. Fillari-lehti 6/2007
      99. Fillari-lehti 5/2007
      100. Fillari-lehti 4/2007
      101. Fillari-lehti 3/2007
      102. Fillari-lehti 2/2007
      103. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. In English
    8. Palaute
    9. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Luettelo
  7. Linkit
  8. Foorumi
  9. Tapahtumat
  10. Tori
User Menu Search
Close

Tulevaisuuden pyöräloma alkaa Inkoon asemalta
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Tulevaisuuden pyöräloma alkaa Inkoon asemalta

Teksti ja kuva: Rantarata-hanke

Pyöräily ja pyöräilymatkailu ovat olleet Suomessa nousussa jo pitkään. Inkoossa investoidaan myös pyöräilijöitä hyödyttäviin reitteihin ja palveluihin. Myös Inkoon junayhteyksien tila näyttää valoisammalta ja voi olla, että Inkoon pyöräilyreiteille pääsee lähitulevaisuudessa junalla.

Rantaradan tulevaisuutta käsittelevässä webinaarissa, joka järjestettiin 20. huhtikuuta, nostettiin esille lähijunamahdollisuus Helsingin ja Hangon välillä. Lähijuna Helsingin ja Karjaan välillä lopetettiin vuonna 2016, mutta mahdollisuudet liikenteen uudelleenavaamisesta ovat parantuneet Hanko-Hyvinkää -radan sähköistyksen myötä. Sähköistyksen myötä ainakin teoriassa olisi mahdollista saada suora junayhteys Hangosta Helsinkiin, joka myös pysähtyisi matkalla esimerkiksi Inkoon asemalla. Uudet lähijunat soveltuvat entistä paremmin töihin matkustaville henkilöille. Mutta soveltuvatko ne paremmin myös pyöräilyturisteille? Se jää nähtäväksi. Pyörän kuljettaminen junalla on yhdistelmä, joka mahdollistaa joustavan ja ympäristöystävällisen liikkumisen. Nykytilanteessa polkupyöriä voi kuljettaa maksua vastaan VR:n Intercity-junissa ja ilmaiseksi paikallisjunissa.
Tarkkaavaiset ovat ehkä huomanneet sinisillä tähdillä merkityt kyltit Inkoon risteyksissä. Nämä kertovat Eurovelo 10 -polkupyöräreitistä. Eurovelo 10 on reitti, joka kiertää koko Itämeren. Inkoon osalta reitti kulkee Siuntiosta Degerbyhyn, kantatie 51:n ja Innanbäckintien kautta keskustaan ja edelleen kohti Fagervikia ja Raaseporia.
Inkoon kunnassa Juha Heikkinen on työskennellyt projektin parissa.
- Ensinnäkin maantiepyöräilijöille on valmiiksi suunniteltu reitti, joka löytyy helposti verkosta. Mutta Eurovelo-projekti hyödyttää myös matkailua ja pyöräilyä yleensä. Nyt kunta ja yritykset voivat kehittää uusia asioita pyöräilyn ympärille.
Jos juna tulevaisuudessa tuo pyöräilijöitä Inkoon asemalle, infran, eli kevytliikennereittien ja opasteiden, on oltava hyvässä kunnossa pyöräilijöitä varten.
- Tietysti olisi loistavaa, jos pyöräretken voisi aloittaa tai lopettaa Inkoon asemalta.
Toinen pyöräilymatkailua koskeva projekti on South Coast Bikepacking Trail. Hanke toteutetaan yhteistyössä 13 kunnan ja kaupungin kanssa. Projektin vetäjät ovat Raasepori, Porvoo ja Pyöräilykuntien verkosto.
South Coast Bikepacking Trail -hankkeessa suunnitellaan noin 1 000 kilometrin pyöräilyreittiverkostoa Uudenmaan ja Kymenlaakson välille. Reitit kulkevat pääasiassa hiekkateitä ja metsäpolkuja pitkin. Ajatuksena on, että reitin kaikki osat ovat saavutettavissa julkisella liikenteellä
Bikepacking on käytännössä retkeilyä polkupyörällä, ja siihen kuuluu yöpyminen. Inkoossa tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi teltassa yöpymistä Kopparnäsissä, Degerbyn B&B:ssä tai jossakin saariston majoituspaikoissa.
Matkailuyritykset, jotka haluavat olla osa pyöräilybuumia, voivat saada Tervetuloa pyöräilijä (Welcome cyklist) -tunnuksen. Tunnus myönnetään yrityksille ja palveluntarjoajille, jotka täyttävät polkupyöräystävällisen toiminnan kriteerit. Nämä voivat olla esimerkiksi pyöräilijöille suunnattuja tiloja tai ruokailuvaihtoehtoja.
Print
266

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    Torin uudet ilmoitukset

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top