Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 7 2021
      2. Fillari-lehti 6 2021
      3. Fillari-lehti 5 2021
      4. Fillari-lehti 4 2021
      5. Fillari-lehti 3 2021
      6. Fillari-lehti 2 2021
      7. Fillari-lehti 1 2021
      8. Fillari-lehti 7 2020
      9. Fillari-lehti 6 2020
      10. Fillari-lehti 5 2020
      11. Fillari-lehti 3-4 2020
      12. Fillari-lehti 2 2020
      13. Fillari-lehti 1 2020
      14. Fillari-lehti 7 2019
      15. Fillari-lehti 6 2019
      16. Fillari-lehti 5 2019
      17. Fillari-lehti 4 2019
      18. Fillari-lehti 3 2019
      19. Fillari-lehti 2 2019
      20. Fillari-lehti 1 2019
      21. Fillari-lehti 7 2018
      22. Fillari-lehti 6 2018
      23. Fillari-lehti 5 2018
      24. Fillari-lehti 4 2018
      25. Fillari-lehti 3 2018
      26. Fillari-lehti 2/2018
      27. Fillari-lehti 1 2018
      28. Fillari-lehti 7/2017
      29. Fillari-lehti 6/2017
      30. Fillari-lehti 5/2017
      31. Fillari-lehti 4/2017
      32. Fillari-lehti 3/2017
      33. Fillari-lehti 2/2017
      34. Fillari-lehti 1 2017
      35. Fillari-lehti 7/2016
      36. Fillari-lehti 6/2016
      37. Fillari-lehti 5/2016
      38. Fillari-lehti 4/2016
      39. Fillari-lehti 3/2016
      40. Fillari-lehti 2/2016
      41. Fillari-lehti 1 2016
      42. Fillari-lehti 7/2015
      43. Fillari-lehti 6/2015
      44. Fillari-lehti 5/2015
      45. Fillari-lehti 4/2015
      46. Fillari-lehti 3/2015
      47. Fillari-lehti 2/2015
      48. Fillari-lehti 1 2015
      49. Fillari-lehti 7/2014
      50. Fillari-lehti 6/2014
      51. Fillari-lehti 5/2014
      52. Fillari-lehti 4/2014
      53. Fillari-lehti 3/2014
      54. Fillari-lehti 2/2014
      55. Fillari-lehti 1 2014
      56. Fillari-lehti 7/2013
      57. Fillari-lehti 6/2013
      58. Fillari-lehti 5/2013
      59. Fillari-lehti 4/2013
      60. Fillari-lehti 3/2013
      61. Fillari-lehti 2/2013
      62. Fillari-lehti 1 2013
      63. Fillari-lehti 7/2012
      64. Fillari-lehti 6/2012
      65. Fillari-lehti 5/2012
      66. Fillari-lehti 4/2012
      67. Fillari-lehti 3/2012
      68. Fillari-lehti 2/2012
      69. Fillari-lehti 1 2012
      70. Fillari-lehti 7/2011
      71. Fillari-lehti 6/2011
      72. Fillari-lehti 5/2011
      73. Fillari-lehti 4/2011
      74. Fillari-lehti 3/2011
      75. Fillari-lehti 2/2011
      76. Fillari-lehti 1 2011
      77. Fillari-lehti 7/2010
      78. Fillari-lehti 6/2010
      79. Fillari-lehti 5/2010
      80. Fillari-lehti 4/2010
      81. Fillari-lehti 3/2010
      82. Fillari-lehti 2/2010
      83. Fillari-lehti 1 2010
      84. Fillari-lehti 7/2009
      85. Fillari-lehti 6/2009
      86. Fillari-lehti 5/2009
      87. Fillari-lehti 4/2009
      88. Fillari-lehti 3/2009
      89. Fillari-lehti 2/2009
      90. Fillari-lehti 1 2009
      91. Fillari-lehti 7/2008
      92. Fillari-lehti 6/2008
      93. Fillari-lehti 5/2008
      94. Fillari-lehti 4/2008
      95. Fillari-lehti 3/2008
      96. Fillari-lehti 2/2008
      97. Fillari-lehti 1 2008
      98. Fillari-lehti 7/2007
      99. Fillari-lehti 6/2007
      100. Fillari-lehti 5/2007
      101. Fillari-lehti 4/2007
      102. Fillari-lehti 3/2007
      103. Fillari-lehti 2/2007
      104. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Mediakortti
    6. Palaute
    7. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Linkit
  7. Foorumi
  8. Tapahtumat
User Menu Search
Close

Uusi kännykkäsovellus haastaa yritykset taisteluun ilmastonmuutosta vastaan
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Uusi kännykkäsovellus haastaa yritykset taisteluun ilmastonmuutosta vastaan

Teksti Akilles Green Team ja kuva Kari Pitkänen

Eri liikkumismuodot automaattisesti tunnistava sovellus mittaa pyöräiltyjä, juostuja tai käveltyjä kilometrejä. Sovelluksen käyttäjän työnantaja maksaa kilometrien perusteella hyvityksen keräystilille. Kertyneet varat käytetään ilmastotyöhön ja nuorten pyöräilijöiden tukemiseen. Green Team -älypuhelinsovelluksen takana on Pyöräilyseura Porvoon Akilles.

Pääosa keräystuotosta suunnataan Suomen Luonnonsuojeluliiton ja Luonnonperintösäätiön ilmastotyöhön. Kerätyillä varoilla suojellaan luonnon monimuotoisuutta ja luodaan hiilinieluja. Tavoitteena on ilmaston lämpenemisen pysäyttäminen.

"Suot ovat maamme suurin pysyvä hiilivarasto. Niiden säilyttäminen ennallistamalla ojitettuja soita estää hiilen purkautumisen suolta ilmakehään. Ennallistuksesta hyötyvät myös monet harvinaistuneet suolajit ja ojien vesistöjä kuormittava vaikutus saadaan loppumaan", tarkentaa ennallistusta koordinoiva Olli Turunen Suomen luonnonsuojeluliitosta.

Porvoon Akilleen pyöräilyn puheenjohtaja Ari Långsjön mukaan hanke on saanut upean vastaanoton ja monia yrityksiä on ollut pilottivaiheessa innolla mukana. Yksi ensimmäisistä on Porvoon Energia:
”Green Team -sovelluksella aktivoimme henkilöstöämme liikkumaan ja pienentämään samalla hiilijalanjälkeämme. Meillä on jo hyvä yhteistyö Luonnonsuojeluliiton kanssa EKOenergian tuottamisessa. Henkilöstömme alkaa nyt kerätä pyöräilemällä varoja soiden ennallistamiseksi takaisin ikiaikaisiksi hiilivarastoiksi”, kertoo yhteistyöstä Porvoon Energian toimitusjohtaja, energianeuvos Patrick Wackström.

Pyöräilyjoukkue Akilles Green Team toimii hankkeen keulakuvana ja edustusjoukkueena. Osa tuotosta käytetään auttamaan nuoria suomalaisia pyöräilijälupauksia kohti kansainvälistä uraa.
”Yhdistämme tässä monta asiaa. Yritysten henkilöstön terveys kohenee, työmatkojen hiilijalanjälki pienenee ja kertyneet varat sijoitetaan yhteisen tulevaisuutemme hyväksi. Samalla levitetään ekologisen liikkumismuodon, pyöräilyn ilosanomaa”, kuvaa toinen hankkeen vetäjä Ari Halla-aho.

Sovelluksen teknisestä kehityksestä vastaa suomalainen startup Moprim Oy:”Green Teamin sovellus perustuu ainutlaatuiseen patentoituun teknologiaan, joka tunnistaa käyttäjän liikkumismuodon matkapuhelimen liikkeen perusteella. Näin voimme edelleen laatia matkaketjuja ja laskea esimerkiksi juuri pyöräiltyjä kilometrejä", kuvaa sovelluksen teknistä ratkaisua Moprimin hallituksen puheenjohtaja Petri Martikainen.
Print
1378

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top