Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 7 2021
      2. Fillari-lehti 6 2021
      3. Fillari-lehti 5 2021
      4. Fillari-lehti 4 2021
      5. Fillari-lehti 3 2021
      6. Fillari-lehti 2 2021
      7. Fillari-lehti 1 2021
      8. Fillari-lehti 7 2020
      9. Fillari-lehti 6 2020
      10. Fillari-lehti 5 2020
      11. Fillari-lehti 3-4 2020
      12. Fillari-lehti 2 2020
      13. Fillari-lehti 1 2020
      14. Fillari-lehti 7 2019
      15. Fillari-lehti 6 2019
      16. Fillari-lehti 5 2019
      17. Fillari-lehti 4 2019
      18. Fillari-lehti 3 2019
      19. Fillari-lehti 2 2019
      20. Fillari-lehti 1 2019
      21. Fillari-lehti 7 2018
      22. Fillari-lehti 6 2018
      23. Fillari-lehti 5 2018
      24. Fillari-lehti 4 2018
      25. Fillari-lehti 3 2018
      26. Fillari-lehti 2/2018
      27. Fillari-lehti 1 2018
      28. Fillari-lehti 7/2017
      29. Fillari-lehti 6/2017
      30. Fillari-lehti 5/2017
      31. Fillari-lehti 4/2017
      32. Fillari-lehti 3/2017
      33. Fillari-lehti 2/2017
      34. Fillari-lehti 1 2017
      35. Fillari-lehti 7/2016
      36. Fillari-lehti 6/2016
      37. Fillari-lehti 5/2016
      38. Fillari-lehti 4/2016
      39. Fillari-lehti 3/2016
      40. Fillari-lehti 2/2016
      41. Fillari-lehti 1 2016
      42. Fillari-lehti 7/2015
      43. Fillari-lehti 6/2015
      44. Fillari-lehti 5/2015
      45. Fillari-lehti 4/2015
      46. Fillari-lehti 3/2015
      47. Fillari-lehti 2/2015
      48. Fillari-lehti 1 2015
      49. Fillari-lehti 7/2014
      50. Fillari-lehti 6/2014
      51. Fillari-lehti 5/2014
      52. Fillari-lehti 4/2014
      53. Fillari-lehti 3/2014
      54. Fillari-lehti 2/2014
      55. Fillari-lehti 1 2014
      56. Fillari-lehti 7/2013
      57. Fillari-lehti 6/2013
      58. Fillari-lehti 5/2013
      59. Fillari-lehti 4/2013
      60. Fillari-lehti 3/2013
      61. Fillari-lehti 2/2013
      62. Fillari-lehti 1 2013
      63. Fillari-lehti 7/2012
      64. Fillari-lehti 6/2012
      65. Fillari-lehti 5/2012
      66. Fillari-lehti 4/2012
      67. Fillari-lehti 3/2012
      68. Fillari-lehti 2/2012
      69. Fillari-lehti 1 2012
      70. Fillari-lehti 7/2011
      71. Fillari-lehti 6/2011
      72. Fillari-lehti 5/2011
      73. Fillari-lehti 4/2011
      74. Fillari-lehti 3/2011
      75. Fillari-lehti 2/2011
      76. Fillari-lehti 1 2011
      77. Fillari-lehti 7/2010
      78. Fillari-lehti 6/2010
      79. Fillari-lehti 5/2010
      80. Fillari-lehti 4/2010
      81. Fillari-lehti 3/2010
      82. Fillari-lehti 2/2010
      83. Fillari-lehti 1 2010
      84. Fillari-lehti 7/2009
      85. Fillari-lehti 6/2009
      86. Fillari-lehti 5/2009
      87. Fillari-lehti 4/2009
      88. Fillari-lehti 3/2009
      89. Fillari-lehti 2/2009
      90. Fillari-lehti 1 2009
      91. Fillari-lehti 7/2008
      92. Fillari-lehti 6/2008
      93. Fillari-lehti 5/2008
      94. Fillari-lehti 4/2008
      95. Fillari-lehti 3/2008
      96. Fillari-lehti 2/2008
      97. Fillari-lehti 1 2008
      98. Fillari-lehti 7/2007
      99. Fillari-lehti 6/2007
      100. Fillari-lehti 5/2007
      101. Fillari-lehti 4/2007
      102. Fillari-lehti 3/2007
      103. Fillari-lehti 2/2007
      104. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Mediakortti
    6. Palaute
    7. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Linkit
  7. Foorumi
  8. Tapahtumat
User Menu Search
Close

Akilleen Antti-Jussi Juntunen haastaa cupin johtajan Sakari Lehtisen Porvoon Cyclocross-kisan raskaassa sarjassa
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Akilleen Antti-Jussi Juntunen haastaa cupin johtajan Sakari Lehtisen Porvoon Cyclocross-kisan raskaassa sarjassa

Akilles Green Teamin lehdistötiedote

Maantiepyöräilyn MM-kisoissa vahvasti ajanut ja Cyclocrossin hallitseva Suomen mestari Akilles Green Teamin Antti-Jussi Juntunen palaa Kokonniemeen tavoittelemaan Porvoon Cyclocross-kisan voittoa. Viime vuonna Juntunen joutui tyytymään teknisten murheiden ja Sakari Lehtisen loistavan ajon vuoksi kakkossijaan. Juntunen haluaa nyt korjata asian.

Akilles järjestää Suomen cyclocross-cupin, HEL CX:n osakilpailun lauantaina 16.10. alkaen kello 10 Porvoon Kokonniemessä. Kisa kerää kaikki Suomen cyclocrossin huiput mukaan. Akilles Green Team ajaa Juntusen johdolla vahvalla joukkueella. Mukana on Green Teamistä on kortteliajon Suomen mestari ja Cyclocrossin hopeamitalisti Jaakko Sillankorva, Aksel Rantanen, Vainion veljekset Veeti ja Roope. HEL CX -cupia johtaa kolmen kisan jälkeen Kokonniemen kisan viimevuotinen voittaja Hyvinkään Sakari Lehtinen. Lehtinen on ottanut kolmesta kisasta kaksi voittoa ja yhden kolmossijan. Green Teamin ajajat ovat olleet mukana vasta 1-2 kisaa, Akilleesta parhaiten kokonaiskisassa ovat sijoittuneet nuori Aksel Rantanen ja Suomen mestari Antti-Jussi Juntunen, jotka jakavat kuudennen sijan. Juntunen on voittanut ainoan kisan, johon on osallistunut.

Kokonniemen alue tarjoaa cyclocrossille oivallisen maaston ja katsojille hyvän näkyvyyden kisan kulkuun. Santtarin maauimalan rinteet tarjoavat katsojille oivalliset mahdollisuudet seurata jännittävää kisaa pitkältä matkalta. Startti ja maali ovat Aurora-hallin pohjoispään tuntumassa. Vain kolmen kilometrin mittainen rata tuo kilpailijat tiheästi katsojien silmien eteen, mikä tekee kisan seuraamisesta erittäin hauskaa ja jännittävää. Rata hyödyntää pääosin viimevuotista rataprofiilia.

”Meillä on rata, missä on kaikkia lajin herkkuja tarjolla, nurmikkoa, niittyä, hiekkaa, ja runsaasti rinteitä. Meidän kisan ominaispiirre on, että rata on erittäin yleisöystävällinen, maauimalan reunoilla pääsee näkemään tapahtuman hyvin. Olemme laatineet radan, joka käyttää monipuolisesti hyväkseen maauimalan rinteitä ja ranta-aluetta. Hiekkakuopan reunamia kierretään vielä viimevuotista enemmän. Rata on erittäin nopea, mutta vaativa sisältäen useampia haastavia teknisiä osuuksia. Nämä elementit haastavat kilpailijoita ja antavat katsojille ainutlaatuisen tilaisuuden seurata tätä hienoa lajia ja kilpailua lähes koko kisan osalta yhdestä paikasta,” kertoo yhdessä Jonathan Ewaldsin kanssa ratamestarina toimiva Patrik Arola radan suunnittelusta.

”Viime vuonna Kokonniemen kisa oli yleisömenestys. Arolan ja Ewaldsin suunnittelema pirullisen vaativa rata teki kisasta äärimmäisen jännittävän, josta yleisö nautti. Meillä on lyödä kisan yleiseen sarjaan kova ryhmä, vähempi kuin voitto ei meitä tyydytä, mutta epäilemättä Cupin johtaja ja viimevuotinen Kokonniemen valtias Sakari Lehtinen on tästä toista mieltä,” kertoo lauantain kisaan Lehtisen ja Juntusen kaksintaistelua ennakoiden Akilles Green Teamin joukkueenjohtaja Ari Långsjö.

Cyclocross kisamuotona sai alkunsa Ranskasta ja on levinnyt sittemmin nykyisiin mahtimaihin Belgiaan ja Hollantiin. Näissä maissa se toimii kotimaista murtomaahiihtoa vastaavana pyöräilyn talvilajina. Cyclocross-kisat tyypillisesti koostuvat useista 2,5-3,5 kilometrin mittaisista kierroksista, jotka kulkevat hyvin vaihtelevissa maastoissa poluilla, niityillä, hiekalla ja asfaltilla. Kierroksiin on saatu usein sovitettua esteitä ja jyrkkiä rinteitä, jotka pakottavat kilpailijan välillä jalkautumaan ja kantamaan pyörää tai hyppäämään esteen yli.

Kisaan lähdetään yhteislähtönä kovalla rynnäköllä, jotta saadaan turvattua parhaat asemat haastavalle radalle. Rata on kuitenkin kolme metriä leveä, joten ohittaminen on mahdollista. Huipputasolla kisa kestää noin tunnin, mutta muut luokat ajavat tätä lyhyemmin. Päivän aikana ajavat nuoret ja harrasteluokat, mutta päivä huipentuu klo 14:30 alkaen ajettavaan yleiseen sarjaan. Paikan päällä on kahvila/ravintola Kahvelo, joka tarjoaa kahvia, virvokkeita ja ruokaa, joten paikan päälle voi hyvin tulla koko päiväksi viihtymään. Kokonniemen alueella on runsaasti pysäköintitilaa.

Kisan aikataulu
10.50 Lähtö 1, Juniorit U13, helpotettu rata (n. 15 min)
11.30 Lähtö 2, Juniorit U17 (n. 30 min)
noin 12.10 Lähtöjen 1 & 2 palkintojenjako

12.45 Lähtö 3, M Cat 3, Harraste (n. 40–45 min)
noin 13.35 Lähdön 3 palkintojen jako

14.10 Lähtö 4, N Elite, N Cat 2 (n. 45–50 min)
noin 15.10 Lähtö 4 palkintojen jako

15.45 Lähtö 5, Yleinen, M Cat 2 (n. 60 min)
noin 17.00 Lähdön 5 palkintojenjako.

Porvoon Akilles on suomalaisen pyöräilyn legendaarinen seura,
joka on tuottanut kymmenittäin suomalaisia huippuajajia. Seura keskittyy valmentamaan ja kasvattamaan nuoria ajajia aina ammattilaisuuteen saakka. Akilles Green Team yhdistää ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun ja kilpapyöräilyn, ajaen teeman ”Racing For The Future” alla. Pyöräilylupausten, hienon lajin ja koko maapallon puolesta.
Print
1137

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top