Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 7 2021
      2. Fillari-lehti 6 2021
      3. Fillari-lehti 5 2021
      4. Fillari-lehti 4 2021
      5. Fillari-lehti 3 2021
      6. Fillari-lehti 2 2021
      7. Fillari-lehti 1 2021
      8. Fillari-lehti 7 2020
      9. Fillari-lehti 6 2020
      10. Fillari-lehti 5 2020
      11. Fillari-lehti 3-4 2020
      12. Fillari-lehti 2 2020
      13. Fillari-lehti 1 2020
      14. Fillari-lehti 7 2019
      15. Fillari-lehti 6 2019
      16. Fillari-lehti 5 2019
      17. Fillari-lehti 4 2019
      18. Fillari-lehti 3 2019
      19. Fillari-lehti 2 2019
      20. Fillari-lehti 1 2019
      21. Fillari-lehti 7 2018
      22. Fillari-lehti 6 2018
      23. Fillari-lehti 5 2018
      24. Fillari-lehti 4 2018
      25. Fillari-lehti 3 2018
      26. Fillari-lehti 2/2018
      27. Fillari-lehti 1 2018
      28. Fillari-lehti 7/2017
      29. Fillari-lehti 6/2017
      30. Fillari-lehti 5/2017
      31. Fillari-lehti 4/2017
      32. Fillari-lehti 3/2017
      33. Fillari-lehti 2/2017
      34. Fillari-lehti 1 2017
      35. Fillari-lehti 7/2016
      36. Fillari-lehti 6/2016
      37. Fillari-lehti 5/2016
      38. Fillari-lehti 4/2016
      39. Fillari-lehti 3/2016
      40. Fillari-lehti 2/2016
      41. Fillari-lehti 1 2016
      42. Fillari-lehti 7/2015
      43. Fillari-lehti 6/2015
      44. Fillari-lehti 5/2015
      45. Fillari-lehti 4/2015
      46. Fillari-lehti 3/2015
      47. Fillari-lehti 2/2015
      48. Fillari-lehti 1 2015
      49. Fillari-lehti 7/2014
      50. Fillari-lehti 6/2014
      51. Fillari-lehti 5/2014
      52. Fillari-lehti 4/2014
      53. Fillari-lehti 3/2014
      54. Fillari-lehti 2/2014
      55. Fillari-lehti 1 2014
      56. Fillari-lehti 7/2013
      57. Fillari-lehti 6/2013
      58. Fillari-lehti 5/2013
      59. Fillari-lehti 4/2013
      60. Fillari-lehti 3/2013
      61. Fillari-lehti 2/2013
      62. Fillari-lehti 1 2013
      63. Fillari-lehti 7/2012
      64. Fillari-lehti 6/2012
      65. Fillari-lehti 5/2012
      66. Fillari-lehti 4/2012
      67. Fillari-lehti 3/2012
      68. Fillari-lehti 2/2012
      69. Fillari-lehti 1 2012
      70. Fillari-lehti 7/2011
      71. Fillari-lehti 6/2011
      72. Fillari-lehti 5/2011
      73. Fillari-lehti 4/2011
      74. Fillari-lehti 3/2011
      75. Fillari-lehti 2/2011
      76. Fillari-lehti 1 2011
      77. Fillari-lehti 7/2010
      78. Fillari-lehti 6/2010
      79. Fillari-lehti 5/2010
      80. Fillari-lehti 4/2010
      81. Fillari-lehti 3/2010
      82. Fillari-lehti 2/2010
      83. Fillari-lehti 1 2010
      84. Fillari-lehti 7/2009
      85. Fillari-lehti 6/2009
      86. Fillari-lehti 5/2009
      87. Fillari-lehti 4/2009
      88. Fillari-lehti 3/2009
      89. Fillari-lehti 2/2009
      90. Fillari-lehti 1 2009
      91. Fillari-lehti 7/2008
      92. Fillari-lehti 6/2008
      93. Fillari-lehti 5/2008
      94. Fillari-lehti 4/2008
      95. Fillari-lehti 3/2008
      96. Fillari-lehti 2/2008
      97. Fillari-lehti 1 2008
      98. Fillari-lehti 7/2007
      99. Fillari-lehti 6/2007
      100. Fillari-lehti 5/2007
      101. Fillari-lehti 4/2007
      102. Fillari-lehti 3/2007
      103. Fillari-lehti 2/2007
      104. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. Palaute
    8. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Linkit
  7. Foorumi
  8. Tapahtumat
User Menu Search
Close

Kansainväliset Porvoon Ajot jäävät koronan vuoksi ajamatta
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Kansainväliset Porvoon Ajot jäävät koronan vuoksi ajamatta

Akilleen lehdistötiedote 19.5.2020

Tältä vuodelta on monia suuria kisoja peruutettu kuten olympialaiset, jalkapallon EM-kisat ja jääkiekon MM-kisat. Korona-viruksen synnyttämä epävarmuus, matkustus- ja kokoontumisrajoitukset johtivat myös siihen, ettei Porvoon Ajoja päästä ajamaan tänä vuonna sen klassikkoarvon mukaisesti. Porvoon Ajo on ollut luonteensa mukaisesti aina kansainvälinen ja Suomen kovin kisa. Sama koskee myös koko Pyöräilyn superviikonloppua ja Ole Wackströmin muistoajoa.

Porvoon Ajo on ajettu vuodesta 1926 joka vuosi, ja se on ollut alun alkaen kansainvälisiä kilpailijoita puoleensa vetänyt kisa. Tästä on osoituksena, että tähän mennessä 91 kertaa ajetun Porvoon Ajon on voittanut 23 kertaa ulkomaalainen ajaja. Tätä vuotta ennen kisa on jäänyt ajamatta vain sotavuosina 1942-44.

- Kun kevät meni pidemmälle, kävi selväksi, että jouduimme luopumaan Porvoon Ajon suunnitellusta ajankohdasta kesäkuun alussa. Ryhdyimme harkitsemaan kisan siirtoa elokuun lopulle tai syyskuulle, mutta lopulta hylkäsimme tämän vaihtoehdon, koska katsoimme, että mahdollisuutemme järjestää kova kansainvälinen kisa edes tuolloin olisi matkustusrajoitusten ja tautiin liittyvän epävarmuuden vuoksi vaakalaudalla ellei peräti mahdotonta, punnitsee tehtyä päätöstä kilpailun johtaja Mathias Hannus.
- Kyllä päätöksenteossamme painoi vahvasti myös tuo Porvoon Ajon arvo Suomen kovimpana kisana, emme oikein nähneet, että saisimme toteutettua vastuullisesti kisan arvon mukaiset järjestelyt osallistujien ja yleisön vaatimukset sekä turvallisuus huomioon ottaen, tähdentää Akilleen Pyöräilyn puheenjohtaja Ari Långsjö ja jatkaa – on nähtävä, että korona-kriisi on lähes sotatilaa kotirintamalla muistuttava tila. Katsoimme, että on parempi satsata ensi vuoteen, vaikka epävarmuus voi silloinkin jatkua. Toivon mukaan kotimaassa ainakin päästään ajamaan hyviä kisoja myöhemmin loppukesällä vaikka ilman yleisöä. Meillä on todella vahva joukkue tälle kaudelle. Pojat ovat hyvin harjoitelleet ja ovat jo pitkään kärsivällisesti odotelleet, koska kausi saadaan avattua. Harmittaa tosi paljon oman tiimin puolesta, että omaa klassikkoa ei päästä ajamaan.

Kansainvälisen Porvoon Ajon ensimmäinen ulkomainen voittaja oli Nils Welin Ruotsista v. 1931. Kolmekymmentä luvun loppu ja 40-luku olivat pääosin ulkomaisten ajajien juhlaa. Arne Berg Ruotsista voitti vuosina 1935-36 ja 1938, saksalainen Hans Preiskeit vei voiton vuosina 1939-1940. Vuonna 1941 ennen jatkosodan alkua voitto meni taas Ruotsiin, kun Åke Seyffarth voitti. Vuodesta 1945 alkaen 40-luvun loppu ja viisikymmentäluvun alku oli ruotsalaisten ajajien juhlaa. Viisikymmentäluvun lopulta alkaen kesti lähes kolmevuosikymmentä ennen kuin saatiin pitkästä aikaa ulkomainen voittaja. Vuonna 1984 Ruotsi palasi voittokantaan, kun Erik Nyholmer otti voiton. Ruotsiin menivät myös vuosien 1986 ja 1987 voitot Peter Jonssonin ottaessa voitot. Aivan viime aikoina voittajia tullut tasaisesti Suomesta ja ulkomailta. Ulkomaisista voiton ottivat Alexander Gingsjö Ruotsista 2010, 2012 Janek Tombak Virosta, 2015 TWD-Länkeniä edustanut Ben Carman Australiasta ja vuoden 2017 voittaja Sebastiaan Pot Alankomaista. Vuonna 2018 voitto meni Viroon Peter Pungille. Viime vuoden voittajahan oli Porvoon ja Kerkkoon oma poika Joonas Henttala.

- Harkitsemme vielä pienimuotoisemman mutta kovan kotimaisen kisan järjestämistä kauden loppupuolella, kun koronatilanne toivon mukaan rauhoittuu. Kerromme tästä lisää myöhemmin, kun ajatuksemme vielä jalostuu, avaa Hannus tulevia kisajärjestelyjä

Ensimmäiset Porvoon Ajot ajettiin vuonna 1926. Porvoon Ajo syntyi samoihin aikoihin, kun ryhdyttiin järjestämään eurooppalaisia yhden päivän klassikoita. Porvoon Ajosta, Suomen vanhimmasta pyöräkilpailusta, on kasvanut suomalainen pyöräilyklassikko. Aloitteen Porvoon Ajojen järjestämiseen teki Porvoon Akilleen ensimmäinen pyöräilylegenda Raul Hellberg.
Print
761

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    Osasto: Jarrut, vaihteet, vanteet... Viestin lähetti: korroosio Lähetetty: 16.01.2022 - 22.02

    Osasto: Fillarisuositukset Viestin lähetti: Soulfire Lähetetty: 16.01.2022 - 20.57

    Osasto: Sähköavusteiset pyörät Viestin lähetti: Snus81 Lähetetty: 16.01.2022 - 15.02

    Osasto: Jarrut, vaihteet, vanteet... Viestin lähetti: Muusteri Lähetetty: 16.01.2022 - 13.37

    Osasto: Fillarisuositukset Viestin lähetti: section Lähetetty: 15.01.2022 - 20.16

    Osasto: Off-topic Viestin lähetti: Laroute Lähetetty: 15.01.2022 - 10.41

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top