Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 7 2021
      2. Fillari-lehti 6 2021
      3. Fillari-lehti 5 2021
      4. Fillari-lehti 4 2021
      5. Fillari-lehti 3 2021
      6. Fillari-lehti 2 2021
      7. Fillari-lehti 1 2021
      8. Fillari-lehti 7 2020
      9. Fillari-lehti 6 2020
      10. Fillari-lehti 5 2020
      11. Fillari-lehti 3-4 2020
      12. Fillari-lehti 2 2020
      13. Fillari-lehti 1 2020
      14. Fillari-lehti 7 2019
      15. Fillari-lehti 6 2019
      16. Fillari-lehti 5 2019
      17. Fillari-lehti 4 2019
      18. Fillari-lehti 3 2019
      19. Fillari-lehti 2 2019
      20. Fillari-lehti 1 2019
      21. Fillari-lehti 7 2018
      22. Fillari-lehti 6 2018
      23. Fillari-lehti 5 2018
      24. Fillari-lehti 4 2018
      25. Fillari-lehti 3 2018
      26. Fillari-lehti 2/2018
      27. Fillari-lehti 1 2018
      28. Fillari-lehti 7/2017
      29. Fillari-lehti 6/2017
      30. Fillari-lehti 5/2017
      31. Fillari-lehti 4/2017
      32. Fillari-lehti 3/2017
      33. Fillari-lehti 2/2017
      34. Fillari-lehti 1 2017
      35. Fillari-lehti 7/2016
      36. Fillari-lehti 6/2016
      37. Fillari-lehti 5/2016
      38. Fillari-lehti 4/2016
      39. Fillari-lehti 3/2016
      40. Fillari-lehti 2/2016
      41. Fillari-lehti 1 2016
      42. Fillari-lehti 7/2015
      43. Fillari-lehti 6/2015
      44. Fillari-lehti 5/2015
      45. Fillari-lehti 4/2015
      46. Fillari-lehti 3/2015
      47. Fillari-lehti 2/2015
      48. Fillari-lehti 1 2015
      49. Fillari-lehti 7/2014
      50. Fillari-lehti 6/2014
      51. Fillari-lehti 5/2014
      52. Fillari-lehti 4/2014
      53. Fillari-lehti 3/2014
      54. Fillari-lehti 2/2014
      55. Fillari-lehti 1 2014
      56. Fillari-lehti 7/2013
      57. Fillari-lehti 6/2013
      58. Fillari-lehti 5/2013
      59. Fillari-lehti 4/2013
      60. Fillari-lehti 3/2013
      61. Fillari-lehti 2/2013
      62. Fillari-lehti 1 2013
      63. Fillari-lehti 7/2012
      64. Fillari-lehti 6/2012
      65. Fillari-lehti 5/2012
      66. Fillari-lehti 4/2012
      67. Fillari-lehti 3/2012
      68. Fillari-lehti 2/2012
      69. Fillari-lehti 1 2012
      70. Fillari-lehti 7/2011
      71. Fillari-lehti 6/2011
      72. Fillari-lehti 5/2011
      73. Fillari-lehti 4/2011
      74. Fillari-lehti 3/2011
      75. Fillari-lehti 2/2011
      76. Fillari-lehti 1 2011
      77. Fillari-lehti 7/2010
      78. Fillari-lehti 6/2010
      79. Fillari-lehti 5/2010
      80. Fillari-lehti 4/2010
      81. Fillari-lehti 3/2010
      82. Fillari-lehti 2/2010
      83. Fillari-lehti 1 2010
      84. Fillari-lehti 7/2009
      85. Fillari-lehti 6/2009
      86. Fillari-lehti 5/2009
      87. Fillari-lehti 4/2009
      88. Fillari-lehti 3/2009
      89. Fillari-lehti 2/2009
      90. Fillari-lehti 1 2009
      91. Fillari-lehti 7/2008
      92. Fillari-lehti 6/2008
      93. Fillari-lehti 5/2008
      94. Fillari-lehti 4/2008
      95. Fillari-lehti 3/2008
      96. Fillari-lehti 2/2008
      97. Fillari-lehti 1 2008
      98. Fillari-lehti 7/2007
      99. Fillari-lehti 6/2007
      100. Fillari-lehti 5/2007
      101. Fillari-lehti 4/2007
      102. Fillari-lehti 3/2007
      103. Fillari-lehti 2/2007
      104. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Mediakortti
    6. Palaute
    7. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Linkit
  7. Foorumi
  8. Tapahtumat
User Menu Search
Close

Akilleen Samuli Öhman avasi kolmannella sijalla Ruotsin U6-etappikilpailun
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Akilleen Samuli Öhman avasi kolmannella sijalla Ruotsin U6-etappikilpailun

Akilleen lehdistötiedote 9.7.2019. Kuva: Sami Kervinen

Ruotsinkielisen Suomen urheiluliitto, Svenska Finlands Idrottsförbund, SFI, valitsi Akilleen pyöräilyjoukkueen rungoksi edustusjoukkueelleen Ruotsin tunnetuimpaan kaikkien ikäluokkien 6-päiväiseen etappikilpailuun NordPost U6 Cykel Touriin. Akilleesta joukkueeseen valittiin kaikkiaan 9 ajajaa. Joukkuetta täydentää muutamia ajajia TWD:stä, Närpiöstä ja Sipoosta. Etappikisa polkaistiin käyntiin maanantaina lyhyellä prologilla. Akilleen Samuli Öhman polki loistavaksi kolmanneksi M18-luokassa.
U6 Cycle Tour on nuorille ja eliitille suunnattu kuusipäiväinen etappikilpailu, joka on perustettu vuonna 1977. Kisan maine on vähitellen kasvanut ja se vetää vuosi vuodelta pyöräilyn huippuja pääosin Pohjoismaista. Kisa on erinomainen tasomittari kaikissa ikäluokissa, kun jokaisessa luokassa osallistujia on lähes tai yli sata. Kilpailu pidetään itäisellä Götanmaalla pienessä Tidaholmin kaupungissa. Kisan etapit ovat lyhyenä aika-ajona ajettava prologi, neljä maantiekilpailua sekä kisan päättävä varsinainen aika-ajo lauantaina.
”Monipäiväisenä kilpailuna U6 on meidän ajajille hyvä tapa tutustua ja ajaa itsensä sisään rankempaan etappiajoon ja tapa saada tuntumaa pohjoismaiseen pyöräilytasoon. On kunnia saada edustaa SFI:tä,” kommentoi alkanutta kisaa sairaalasta kotiutunut päävalmentaja Kari Myyryläinen.
Akilleelta SFI:n edustusasun pukee päälleen eliitistä Jesper Lindahl ja Roope Vainio, M18-miehistä Samuli Öhman, Patrik Arola, Veeti Vainio ja Pyry Pohjantähti ja M16-pojista Oskari Heinikainen, Miko Martikainen ja Leevi Kervinen. Lisäksi M16-ryhmässä on mukana myös Sibbo Vargarnan lahjakas Jesper Lindberg. Akilleen vahvan edustuksen pohjana voi nähdä olevan joukkueen loistavan menestyksen alkukaudella sekä Akilleen valinnan SFI:n viime vuoden pyöräilyseuraksi ja Porvoon Energian kiertopalkinnon saajaksi.
Kisan prologi ajettiin maanantaina lyhyellä 3,2 kilometrin mittaisella reitillä, joka päättyi pitkän nousun päälle. Parhaiten prologilla menestyi Samuli Öhman, joka ajoi kovassa pohjoismaisessa seurassa 18-vuotiaiden sarjan kolmannelle sijalle, joukkueessa ajava TWD:n Jimi Aalto oli kuudes, Pyry Pohjantähti kahdeksas, Veeti Vainio 15. ja Patrik Arola 33. SFI:n joukkue on avausetapin jälkeen upeasti kakkosena.

”Prologi oli tosi lyhyt noin viiden minuutin mittainen pätkä, alku oli tasaista, mutta jälkimmäinen osuus huipentui jyrkkään nousuun, joka lopussa loiveni pitkäksi yhtäjaksoiseksi nousuksi. Jouduin pitkään pohtimaan kummalla pyörällä prologiin lähden, maantie- vai aika-ajopyörällä, valitsin lopulta tempopyörän. Minulla oli onneksi tänään hyvät jalat eikä uskoakseni pyörän valinta suuresti vaikuttanut lopputulokseen. Kolmas sija antaa uskoa jatkoon ja hyvän fiiliksen lähteä huomiseen ensimmäiseen maantieajoon. Junnukisat ratkeavat usein hatkoissa, niihin pitää pyrkiä mukaan. Huominen etappi on aika flätti eikä tuultakaan ole luvassa. Mahdollisuuden irtiottoon saattaa tarjota reitillä oleva hiekkatiepätkä, katsotaan sitä huomenna,” pohti tänään erinomaisesti kisan avannut Samuli Öhman.

Eliitin prologissa Akilleen kaksikosta Jesper Lindahl ajoi mainiosti sijoittuen 22:ksi. Roope Vainio oli 89. Parhaiten suomalaisista ajoi TWD:n Ukko Peltonen sijalla neljä ja Sauli Pietikäinen kuudennella sijallaan. M16-sarjan parhaana ajoi Leevi Kervinen, joka oli 17. Sipoon Jesper Lindberg oli 44., Miko Martikainen 81. ja nuori Oskari Heinikainen oli puolestaan 96.

Porvoon Akilles on suomalaisen pyöräilyn legendaarinen seura, joka on tuottanut kymmenittäin suomalaisia huippuajajia. Viime vuosina Akilles on keskittynyt valmentamaan ja kasvattamaan nuoria ajajia eliittisarjaan ja seuran tavoitteena on olla Suomen paras ja menestyksekkäin seura. Strategiansa mukaisesti Akilleessa tehdään parhaillaan pitkäjänteistä työtä, jotta seura ajajineen nostetaan Suomen ykkösseuraksi pyöräilyssä ja seurasta synnytetään kehitysalusta nuorten pyöräilijöiden kehittämiseksi Suomessa aina ammattilaisuuteen saakka. Akilles kutsuu yrityksiä mukaan nostamaan Porvoon pyöräilyn jälleen maan ehdottomalle huipulle.
Print
1996

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top