Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 7 2021
      2. Fillari-lehti 6 2021
      3. Fillari-lehti 5 2021
      4. Fillari-lehti 4 2021
      5. Fillari-lehti 3 2021
      6. Fillari-lehti 2 2021
      7. Fillari-lehti 1 2021
      8. Fillari-lehti 7 2020
      9. Fillari-lehti 6 2020
      10. Fillari-lehti 5 2020
      11. Fillari-lehti 3-4 2020
      12. Fillari-lehti 2 2020
      13. Fillari-lehti 1 2020
      14. Fillari-lehti 7 2019
      15. Fillari-lehti 6 2019
      16. Fillari-lehti 5 2019
      17. Fillari-lehti 4 2019
      18. Fillari-lehti 3 2019
      19. Fillari-lehti 2 2019
      20. Fillari-lehti 1 2019
      21. Fillari-lehti 7 2018
      22. Fillari-lehti 6 2018
      23. Fillari-lehti 5 2018
      24. Fillari-lehti 4 2018
      25. Fillari-lehti 3 2018
      26. Fillari-lehti 2/2018
      27. Fillari-lehti 1 2018
      28. Fillari-lehti 7/2017
      29. Fillari-lehti 6/2017
      30. Fillari-lehti 5/2017
      31. Fillari-lehti 4/2017
      32. Fillari-lehti 3/2017
      33. Fillari-lehti 2/2017
      34. Fillari-lehti 1 2017
      35. Fillari-lehti 7/2016
      36. Fillari-lehti 6/2016
      37. Fillari-lehti 5/2016
      38. Fillari-lehti 4/2016
      39. Fillari-lehti 3/2016
      40. Fillari-lehti 2/2016
      41. Fillari-lehti 1 2016
      42. Fillari-lehti 7/2015
      43. Fillari-lehti 6/2015
      44. Fillari-lehti 5/2015
      45. Fillari-lehti 4/2015
      46. Fillari-lehti 3/2015
      47. Fillari-lehti 2/2015
      48. Fillari-lehti 1 2015
      49. Fillari-lehti 7/2014
      50. Fillari-lehti 6/2014
      51. Fillari-lehti 5/2014
      52. Fillari-lehti 4/2014
      53. Fillari-lehti 3/2014
      54. Fillari-lehti 2/2014
      55. Fillari-lehti 1 2014
      56. Fillari-lehti 7/2013
      57. Fillari-lehti 6/2013
      58. Fillari-lehti 5/2013
      59. Fillari-lehti 4/2013
      60. Fillari-lehti 3/2013
      61. Fillari-lehti 2/2013
      62. Fillari-lehti 1 2013
      63. Fillari-lehti 7/2012
      64. Fillari-lehti 6/2012
      65. Fillari-lehti 5/2012
      66. Fillari-lehti 4/2012
      67. Fillari-lehti 3/2012
      68. Fillari-lehti 2/2012
      69. Fillari-lehti 1 2012
      70. Fillari-lehti 7/2011
      71. Fillari-lehti 6/2011
      72. Fillari-lehti 5/2011
      73. Fillari-lehti 4/2011
      74. Fillari-lehti 3/2011
      75. Fillari-lehti 2/2011
      76. Fillari-lehti 1 2011
      77. Fillari-lehti 7/2010
      78. Fillari-lehti 6/2010
      79. Fillari-lehti 5/2010
      80. Fillari-lehti 4/2010
      81. Fillari-lehti 3/2010
      82. Fillari-lehti 2/2010
      83. Fillari-lehti 1 2010
      84. Fillari-lehti 7/2009
      85. Fillari-lehti 6/2009
      86. Fillari-lehti 5/2009
      87. Fillari-lehti 4/2009
      88. Fillari-lehti 3/2009
      89. Fillari-lehti 2/2009
      90. Fillari-lehti 1 2009
      91. Fillari-lehti 7/2008
      92. Fillari-lehti 6/2008
      93. Fillari-lehti 5/2008
      94. Fillari-lehti 4/2008
      95. Fillari-lehti 3/2008
      96. Fillari-lehti 2/2008
      97. Fillari-lehti 1 2008
      98. Fillari-lehti 7/2007
      99. Fillari-lehti 6/2007
      100. Fillari-lehti 5/2007
      101. Fillari-lehti 4/2007
      102. Fillari-lehti 3/2007
      103. Fillari-lehti 2/2007
      104. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Mediakortti
    6. Palaute
    7. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Linkit
  7. Foorumi
  8. Tapahtumat
User Menu Search
Close

Akilleen nuoret taistelevat U6-etappiajon voitosta – SFI:n joukkue yhä johdossa
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Akilleen nuoret taistelevat U6-etappiajon voitosta – SFI:n joukkue yhä johdossa

Akilleen lehdistötiedote 11.7.2019. Kuva Sami Kervinen

Ruotsinkielistä Suomen urheiluliittoa, SFI:tä edustavat Akilleen nuoret ajajat jatkavat taistelua Ruotsiin suurimpiin kuuluvan Postnord U6 Cykel Tour -etappiajon voitosta. Taistelu kärkisijoista on sekuntipeliä. Keskiviikkona ja torstaina ajettiin tasapäisesti maantiellä ja kortteliajossa. Maaliin on tultu useimmiten pääjoukon vetämänä, joten erot ovat heilahdelleet lähinnä kärkisijoista saatavilla bonussekunneilla. Keskiviikkona nähtiin kuitenkin rohkea norjalaisen Thristan Engebø Ullebøn irtiotto, jolla hän onnistui karkaamaan kokonaiskisassa puolentoistaminuutin johtoon. Koko ajan hyvin ajanut pistekilpailua johtava Saksan Moritz Plambeck nousi kakkoseksi. SFI:n joukkueesta 15 ajajan kärkijoukossa on peräti 5 kuskia: Akilleen Samuli Öhman, TWD:n Jimi Aalto, Akilleen Pyry Pohjantähti, TWD:n Oskari Kolehmainen ja Akilleen Veeti Vainio. Öhman ja Aalto ovat vain 10 ja 11 sekuntia perässä toisesta sijasta ja 1.37 kärjestä. Ei siis ole ole ihme, että SFI:n joukkue johtaa kokonaiskilpailua. Eroa toisena olevaan tanskalaiseen Team Bent Pederseniin on tosin vain 12 sekuntia.
Itäisellä Götanmaalla ajettava U6 Cycle Tour on noussut lähes 42-vuotisen historiansa aikana yhdeksi merkittävimmistä etappiajoista, jossa niin eliitti kuin nuorisokin pääsee taistelemaan ja koettelemaan pohjoismaisten huippujen kanssa. SFI:n joukkueen johtoasema on tuonut nuorille kuskeille myös vastuita kisan kulusta. Keskiviikkona joukkueen jäsenet joutuivat ensi kertaa vastaamaan johtavana joukkueena ajon vauhdinpidosta suurien ympäriajojen mukaisesti. Samalla jokainen joukkueen asussa ajava on muiden taholta merkattu mies. Kun SFI:n ajaja nousee putkelle vauhtia parantaakseen, nousee samalla sata muuta. Jatkuvista vetovuoroista oli suurimpana haittana, että enää ei löytynyt kellään jalkoja loppuvetoon. Niinpä SFI:n ajajat tulivat pääjoukon mukana maaliin kuitenkin pelastaen asemansa kokonaiskisassa niin keskiviikon kuin torstainkin kortteliajossa. Joukkueen johtoasema säilyi perjantaille. Patrik Arola ajaa kärjen takana sijalla 33. Lauantain aika-ajossa ratkeaa paljon.
”Eilen meidän porukkaa merkattiin koko ajon ajan ja jouduimme tekemään töitä koko etapin vuorovedolla, kun norjalainen Ullebø teki hyvin taktisesti ajoitetun iskun, meillä ei ollut enää pontta eikä taktisesti viisastakaan lähteä vetämään häntä kiinni, se olisi ollut tanskalaisen Team Bent Pedersenin jobi. He olivat koko alkukisan levänneet piilossa aurinkokannella. He saivat nyt nähdä, että me emme tee täällä kaikkia hommia. Siinä kyllä todennäköisesti karkasi henkilökohtaisen kokonaiskilpailun voitto. Vähän harmittaa. Itse en ole ollut muutenkaan täysin tyytyväinen omiin sijoituksiin, olo on nyt hiukan väsynyt, vaikka fiilis on muuten hyvä. Huomenna on joka tapauksessa jännä päivä”, kertoi SFI.stä keskiviikon etapilla parhaiten sijoittunut Veeti Vainio, tuore kortteliajon Suomen mestari ja joukkuepelaaja vailla vertaa.
Nuorempien 16-vuotiaden poikien kisassa nähtiin kisoihin kuulumatonta dramatiikkaa, kun kesken maantie-etapin joukko ajajia ajoi yhteen vastaan tulevan perävaunua kuljettavan henkilöauton kanssa. Seurauksena oli iso kasa ja järkyttävä onnettomuus, jossa loukkaantui useampi ajaja. Henkilöauto perävaunuineen pakeni paikalta. Kilpailun tuomaristo päätyikin neutraloimaan etapin antamalla kaikille saman ajan. Kortteliajossa SFI paransi asemiaan ja nappasivat tässä vaiheessa joukkuekisan kolmannen sijan haltuunsa. Akilleen Leevi Kervinen on edelleen hyvissä asemissa neljän ajetun päivän jälkeen 23 sekuntia kärjestä jäljessä. Oskari Heinikainen on ja Miko Martikainen 88.
Suomalaisen pyöräilyn menestys näkyy myös tyttöjen puolella. N16-tyttöjen sarjassa koko kisan ajan on loistanut Korson Kaiun Anniina Ahtosalo, joka on kaikilla neljällä etapilla ollut podiumilla ollen kaksi kertaa ykkösenä ja kaksi kertaa hopealla. Alkukaudesta jo Himmelfahrtin kisan voiton napannut Anniina johtaa selvästi kokonaiskilpailua kuuden ja puolen minuutin kaulalla, mutta taistelee tasapäisesti pistekilpailun voitosta Tanskan Køge CR:ää edustavan Victoria Lundin kanssa, jolla on niin ikään kaksi voittoa ja kaksi kakkossijaa.
”On ollut mukavaa kilpailla kovia kilpakumppaneita vastaan jälleen täällä U6:ssa, olen jo viidettä kertaa täällä. Alkuviikon etapit ovat sujuneet hyvin. Keskiviikon mäkietapilla onnistuin irtiotollani saamaan vajaan 7 minuutin eron muihin. Oli hyvin rankkaa ajaa yksin noin 50 kilometriä, mutta kokonaiskilpailun kannalta irtiotto oli erittäin onnistunut ratkaisu. Innolla odotan jo viimeisiä etappeja”, kertoo lahjakas Korson Kaiun Anniina Ahtosalo.
”Pojat ovat ajaneet hyvin koko kisan ajan, eritoten M18-sarjalaiset. Myös M16-sarjan pojat ja Elite-kuskit, jotka ovat kovassa seurassa ajaneet hyvin pääjoukon mukana maaliin. Jesper Lindahlilla olisi ollut saumat nousta vielä näkyvämpään roolin yksittäisillä etapeilla, mutta hänellä on ollut kosolti epäonnea, kuten tämänkin päivän korttelissa, jossa meni rengas ja samalla mahdollisuudet menestyä kokonaiskisassa. Kokonaiskisa on tosi tasaista M18-sarjassa, olemme tyypillisesti Akilleessa tottuneet tekemään paljon töitä joukkueena ja yhteen hiileen puhaltaen. Haluaisin nähdä perjantain etapilla SFI:n joukkueelta vielä enemmän yhteistyötä ja johtavan joukkueen roolissa vielä tasaisempia vetovuoroja ajajien välillä. Huomenna on joukkueen kannalta tärkeät ratkaisun paikat. Etapilla on kaksi isoa nousua, puolentoistakilometrin mittainen nousu ja vielä maalimäkenä melkein kilometrin nousu. Ratkaisu on tehtävä maalimäessä ennen viimeistä kierrosta ja ravisteltava porukkaa kunnolla. Sitten katsotaan, kuka on kuka,” tilittää joukkueen tähänastista suoritusta ja pohtii huomista taktiikkaa sairastuvalla tervehtyvä päävalmentaja Kari Myyryläinen.
Porvoon Akilles on suomalaisen pyöräilyn legendaarinen seura, joka on tuottanut kymmenittäin suomalaisia huippuajajia. Viime vuosina Akilles on keskittynyt valmentamaan ja kasvattamaan nuoria ajajia eliittisarjaan ja seuran tavoitteena on olla Suomen paras ja menestyksekkäin seura. Strategiansa mukaisesti Akilleessa tehdään parhaillaan pitkäjänteistä työtä, jotta seura ajajineen nostetaan Suomen ykkösseuraksi pyöräilyssä ja seurasta synnytetään kehitysalusta nuorten pyöräilijöiden kehittämiseksi Suomessa aina ammattilaisuuteen saakka. Akilles kutsuu yrityksiä mukaan nostamaan Porvoon pyöräilyn jälleen maan ehdottomalle huipulle.
Print
1702

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top