Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 6 2021
      2. Fillari-lehti 5 2021
      3. Fillari-lehti 4 2021
      4. Fillari-lehti 3 2021
      5. Fillari-lehti 2 2021
      6. Fillari-lehti 1 2021
      7. Fillari-lehti 7 2020
      8. Fillari-lehti 6 2020
      9. Fillari-lehti 5 2020
      10. Fillari-lehti 3-4 2020
      11. Fillari-lehti 2 2020
      12. Fillari-lehti 1 2020
      13. Fillari-lehti 7 2019
      14. Fillari-lehti 6 2019
      15. Fillari-lehti 5 2019
      16. Fillari-lehti 4 2019
      17. Fillari-lehti 3 2019
      18. Fillari-lehti 2 2019
      19. Fillari-lehti 1 2019
      20. Fillari-lehti 7 2018
      21. Fillari-lehti 6 2018
      22. Fillari-lehti 5 2018
      23. Fillari-lehti 4 2018
      24. Fillari-lehti 3 2018
      25. Fillari-lehti 2/2018
      26. Fillari-lehti 1 2018
      27. Fillari-lehti 7/2017
      28. Fillari-lehti 6/2017
      29. Fillari-lehti 5/2017
      30. Fillari-lehti 4/2017
      31. Fillari-lehti 3/2017
      32. Fillari-lehti 2/2017
      33. Fillari-lehti 1 2017
      34. Fillari-lehti 7/2016
      35. Fillari-lehti 6/2016
      36. Fillari-lehti 5/2016
      37. Fillari-lehti 4/2016
      38. Fillari-lehti 3/2016
      39. Fillari-lehti 2/2016
      40. Fillari-lehti 1 2016
      41. Fillari-lehti 7/2015
      42. Fillari-lehti 6/2015
      43. Fillari-lehti 5/2015
      44. Fillari-lehti 4/2015
      45. Fillari-lehti 3/2015
      46. Fillari-lehti 2/2015
      47. Fillari-lehti 1 2015
      48. Fillari-lehti 7/2014
      49. Fillari-lehti 6/2014
      50. Fillari-lehti 5/2014
      51. Fillari-lehti 4/2014
      52. Fillari-lehti 3/2014
      53. Fillari-lehti 2/2014
      54. Fillari-lehti 1 2014
      55. Fillari-lehti 7/2013
      56. Fillari-lehti 6/2013
      57. Fillari-lehti 5/2013
      58. Fillari-lehti 4/2013
      59. Fillari-lehti 3/2013
      60. Fillari-lehti 2/2013
      61. Fillari-lehti 1 2013
      62. Fillari-lehti 7/2012
      63. Fillari-lehti 6/2012
      64. Fillari-lehti 5/2012
      65. Fillari-lehti 4/2012
      66. Fillari-lehti 3/2012
      67. Fillari-lehti 2/2012
      68. Fillari-lehti 1 2012
      69. Fillari-lehti 7/2011
      70. Fillari-lehti 6/2011
      71. Fillari-lehti 5/2011
      72. Fillari-lehti 4/2011
      73. Fillari-lehti 3/2011
      74. Fillari-lehti 2/2011
      75. Fillari-lehti 1 2011
      76. Fillari-lehti 7/2010
      77. Fillari-lehti 6/2010
      78. Fillari-lehti 5/2010
      79. Fillari-lehti 4/2010
      80. Fillari-lehti 3/2010
      81. Fillari-lehti 2/2010
      82. Fillari-lehti 1 2010
      83. Fillari-lehti 7/2009
      84. Fillari-lehti 6/2009
      85. Fillari-lehti 5/2009
      86. Fillari-lehti 4/2009
      87. Fillari-lehti 3/2009
      88. Fillari-lehti 2/2009
      89. Fillari-lehti 1 2009
      90. Fillari-lehti 7/2008
      91. Fillari-lehti 6/2008
      92. Fillari-lehti 5/2008
      93. Fillari-lehti 4/2008
      94. Fillari-lehti 3/2008
      95. Fillari-lehti 2/2008
      96. Fillari-lehti 1 2008
      97. Fillari-lehti 7/2007
      98. Fillari-lehti 6/2007
      99. Fillari-lehti 5/2007
      100. Fillari-lehti 4/2007
      101. Fillari-lehti 3/2007
      102. Fillari-lehti 2/2007
      103. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. In English
    8. Palaute
    9. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Luettelo
  7. Linkit
  8. Foorumi
  9. Tapahtumat
  10. Tori
User Menu Search
Close

Akilleen Samuli Öhman ja Veeti Vainio maantiepyöräilyn MM-kisastartissa torstaina
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Akilleen Samuli Öhman ja Veeti Vainio maantiepyöräilyn MM-kisastartissa torstaina

Teksti ja kuva: Porvoon Akilles

Samuli Öhmanin ja Veeti Vainion erinomainen kausi huipentuu maailmanmestaruuskilpailuhin Englannin Yorkshiren Harrogatessa. Edessä on Yorkshiren nummi- ja maalaismaisemassa ajettava juniorikisaksi pitkä 150 kilometrin matka. Kumpikin näkee kisan olevan luonteeltaan kova taistelu paremmista pelipaikoista. Taistelu muistuttaa poikien mielestä melkein enemmän painia kuin pyöräkisaa. Suomea edustaa myös U23-luokassa viime vuoden pronssimitalimies Jaakko Hänninen.

Junioreiden kisa ajetaan tänään torstaina 26.9. Lähtö tapahtuu Richmondista klo 14.00 Suomen aikaa ja päättyy 148 kilometrin jälkeen kisan keskuspaikkaan Harrogateen. U-23 kisa ajetaan perjantaina. Lähtö tapahtuu Doncasterista ja päättyy jälleen Harrogateen. Matkan pituus on 192 kilometriä. Naisten 150 kilometrin kisa ajetaan lauantaina ja miesten peräti 285 kilometrin kilpailu sunnuntaina. Reiteille on tyypillistä kumpuilevat mäet ja terävät nousut pelto- ja nummimaisemissa sekä kauniissa kylämiljööissä.

Veeti Vainio kommentoi pyörää matkaan pakatessaan omia ennakkotunnelmiaan seuraavasti: ”Tunnelmat on hyvät, vaikka vähän jännittää, kun en ole juuri ajanut näitä yhden päivän junnukisoja, eikä kahteen viikkoon ole ollut mitään kisaa, voi olla että tulee oikein hyvää tai huonoa. Multa nyt ei kuitenkaan ehkä mitaliakaan odoteta, siten ei ole ihan sairaita paineita.”

Kansainväliset juniorikisat ovat tunnetusti kovatasoisuudessaan erityisen haastavia. Lähtöviivalle asettaudutaan UCI-pisteiden mukaisessa järjestyksessä: isot pyöräilymaat Hollanti, USA, Belgia, Englanti, Italia ensin ja sitten Suomen tapaiset pienet maat 150 kilpailijajoukon hännillä. Ensimmäinen tehtävä kisassa on raivata tiensä vähitellen parempiin asemiin kärjen tuntumaan. Ongelmana on, että tätä yrittävät kaikki, ja siitä seuraa aggressivinen yrittäminen, joka helposti kostautuu kapeilla teillä kasoina eli kolareina. Näin kävi juuri tämän vuoden EM-kisassa, jossa ensimmäinen kasa syntyi jo vajaan kahden kilometrin ajon jälkeen, jolloin Samuli Öhmanin kisa oli siinä.

”Junnukisoissa ajo on hektistä ja vaikeeta. Paljon on aktiviteetteja joukossa ja paljon kasoja. Kaveriin vierellä ei voi luottaa yhtään, ehkäpä meidän kisat Suomessa ovat kiltimpiä, kyttäillään rauhassa pääjoukossa. Ulkomailla on aina hirveä taistelu paikoista. MM-kisassa edessä on juniorikisaksi pitkä 150 kilometriä, olisi erittäin tärkeetä olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Jos paikoille päästään, annetaan ehdottomasti isojen maiden, Hollannin ja USA:n asettaa vauhti ainakin ensimmäiset sata kilometriä. Jenkeillä on nyt niin kova maajoukkue, että sitä kaikki kyttää. Saa nähdä, itsellä on ollut tosi hyvä kausi, kun nyt tarkemmin mietin, ei ole tullut edes yhtään keskeytystä, mutta nyt pitää jo koputtaa lujasti puuta,” kuvaili Veeti Vainio kisan karua luonnetta.

Samanoloisilla fiiliksillä on matkaan lähdössä myös varovaisemmin kommentoiva Samuli Öhman: ”Periaatteessa ihan hyvillä fiiliksillä lähdetään. Omia lähtökohtia vähän heikentää pitkäkestoinen flunssa, treenejä on ollut pakko jättää vähän väliin. Olis kyllä kaivannu alle kovia treenejä, mutta nyt niitä ei tullut. Mennään nyt ja katotaan, mitä saadaan aikaan. Paljon hatkoja on varmasti tulossa. Lähtöpaikka on meillä tosi takana, pitää hivuttautua ja painia itsensä ylös sieltä yli sadan riskejä ottavan kuskin takaa. Kaikki haluu kärkeen, ei auta ku painia tie ylös. Tavoitteena on ainakin päästä kunnialla maaliin, kun EM-kisassa ja Tour de DMZ:ssä siihen ei ollut mahdollisuutta. Vähän on ollut koko kauden epäonnea ja kaatumisia, jotta vähempikin olis riittäny. Mutta muuten hyvä kausi ja olen mennyt selvästi eteenpäin.”

Päävalmentaja Kari Myyryläinen lähtee paikan päälle katsomaan poikien kisaa. ”Kisasta tulee kyllä rankka, juomahuollon pitää toimia hyvin, jotta energiat pysyy kohdallaan. Tämä tulee olemaan jossain määrin haasteellista pitkällä reitillä. Sää on muuttumassa sateiseksi, mikä tulee liukastuttamaan tien pintaa, kaatumisia ja kasoja on tulossa enemmän. Juniorikisoissa tulee muutenkin niin paljon kolareita, että hyvää tuuria tarvitaan, toivottavasti pojat selviävät ehjin nahoin maaliin. Mulla ei ole tässä mielessä mitään erityisiä odotuksia. Samppa oli Koreassa kolarissa, eikä pystynyt siellä ajamaan ja sitten Samppa sai vielä flunssan. Veeti on paremmassa kunnossa, mutta kisassa tosiaan tarvitaan onnea kosolti. Katsotaan, mitä tuleman pitää, aprikoi Myyryläinen.

Porvoon Akilles on suomalaisen pyöräilyn legendaarinen seura, joka on tuottanut kymmenittäin suomalaisia huippuajajia. Viime vuosina Akilles on keskittynyt valmentamaan ja kasvattamaan nuoria ajajia eliittisarjaan ja seuran tavoitteena on olla Suomen paras ja menestyksekkäin seura. Strategiansa mukaisesti Akilleessa tehdään parhaillaan pitkäjänteistä työtä, jotta seura ajajineen nostetaan Suomen ykkösseuraksi pyöräilyssä ja seurasta synnytetään kehitysalusta nuorten pyöräilijöiden kehittämiseksi Suomessa aina ammattilaisuuteen saakka. Akilles kutsuu yrityksiä mukaan nostamaan Porvoon pyöräilyn jälleen maan ehdottomalle huipulle.
Print
1676

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    Osasto: Jarrut, vaihteet, vanteet... Viestin lähetti: Markus73 Lähetetty: 18.10.2021 - 19.22

    Osasto: Sähköavusteiset pyörät Viestin lähetti: Kille-Kalle Lähetetty: 18.10.2021 - 18.28

    Osasto: Renkaat Viestin lähetti: PekkaL Lähetetty: 18.10.2021 - 09.56

    Osasto: Renkaat Viestin lähetti: J-ri Lähetetty: 17.10.2021 - 16.46

    Osasto: Kilpailut ja pyörätapahtumat Viestin lähetti: px Lähetetty: 17.10.2021 - 16.27

    Osasto: Varusteet Viestin lähetti: jame1967 Lähetetty: 16.10.2021 - 19.12

    Osasto: Pyörämatkailu Viestin lähetti: Takakeno Lähetetty: 16.10.2021 - 13.14

    Osasto: Varusteet Viestin lähetti: SBIAN Lähetetty: 16.10.2021 - 08.22

    Torin uudet ilmoitukset

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top