Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 7 2021
      2. Fillari-lehti 6 2021
      3. Fillari-lehti 5 2021
      4. Fillari-lehti 4 2021
      5. Fillari-lehti 3 2021
      6. Fillari-lehti 2 2021
      7. Fillari-lehti 1 2021
      8. Fillari-lehti 7 2020
      9. Fillari-lehti 6 2020
      10. Fillari-lehti 5 2020
      11. Fillari-lehti 3-4 2020
      12. Fillari-lehti 2 2020
      13. Fillari-lehti 1 2020
      14. Fillari-lehti 7 2019
      15. Fillari-lehti 6 2019
      16. Fillari-lehti 5 2019
      17. Fillari-lehti 4 2019
      18. Fillari-lehti 3 2019
      19. Fillari-lehti 2 2019
      20. Fillari-lehti 1 2019
      21. Fillari-lehti 7 2018
      22. Fillari-lehti 6 2018
      23. Fillari-lehti 5 2018
      24. Fillari-lehti 4 2018
      25. Fillari-lehti 3 2018
      26. Fillari-lehti 2/2018
      27. Fillari-lehti 1 2018
      28. Fillari-lehti 7/2017
      29. Fillari-lehti 6/2017
      30. Fillari-lehti 5/2017
      31. Fillari-lehti 4/2017
      32. Fillari-lehti 3/2017
      33. Fillari-lehti 2/2017
      34. Fillari-lehti 1 2017
      35. Fillari-lehti 7/2016
      36. Fillari-lehti 6/2016
      37. Fillari-lehti 5/2016
      38. Fillari-lehti 4/2016
      39. Fillari-lehti 3/2016
      40. Fillari-lehti 2/2016
      41. Fillari-lehti 1 2016
      42. Fillari-lehti 7/2015
      43. Fillari-lehti 6/2015
      44. Fillari-lehti 5/2015
      45. Fillari-lehti 4/2015
      46. Fillari-lehti 3/2015
      47. Fillari-lehti 2/2015
      48. Fillari-lehti 1 2015
      49. Fillari-lehti 7/2014
      50. Fillari-lehti 6/2014
      51. Fillari-lehti 5/2014
      52. Fillari-lehti 4/2014
      53. Fillari-lehti 3/2014
      54. Fillari-lehti 2/2014
      55. Fillari-lehti 1 2014
      56. Fillari-lehti 7/2013
      57. Fillari-lehti 6/2013
      58. Fillari-lehti 5/2013
      59. Fillari-lehti 4/2013
      60. Fillari-lehti 3/2013
      61. Fillari-lehti 2/2013
      62. Fillari-lehti 1 2013
      63. Fillari-lehti 7/2012
      64. Fillari-lehti 6/2012
      65. Fillari-lehti 5/2012
      66. Fillari-lehti 4/2012
      67. Fillari-lehti 3/2012
      68. Fillari-lehti 2/2012
      69. Fillari-lehti 1 2012
      70. Fillari-lehti 7/2011
      71. Fillari-lehti 6/2011
      72. Fillari-lehti 5/2011
      73. Fillari-lehti 4/2011
      74. Fillari-lehti 3/2011
      75. Fillari-lehti 2/2011
      76. Fillari-lehti 1 2011
      77. Fillari-lehti 7/2010
      78. Fillari-lehti 6/2010
      79. Fillari-lehti 5/2010
      80. Fillari-lehti 4/2010
      81. Fillari-lehti 3/2010
      82. Fillari-lehti 2/2010
      83. Fillari-lehti 1 2010
      84. Fillari-lehti 7/2009
      85. Fillari-lehti 6/2009
      86. Fillari-lehti 5/2009
      87. Fillari-lehti 4/2009
      88. Fillari-lehti 3/2009
      89. Fillari-lehti 2/2009
      90. Fillari-lehti 1 2009
      91. Fillari-lehti 7/2008
      92. Fillari-lehti 6/2008
      93. Fillari-lehti 5/2008
      94. Fillari-lehti 4/2008
      95. Fillari-lehti 3/2008
      96. Fillari-lehti 2/2008
      97. Fillari-lehti 1 2008
      98. Fillari-lehti 7/2007
      99. Fillari-lehti 6/2007
      100. Fillari-lehti 5/2007
      101. Fillari-lehti 4/2007
      102. Fillari-lehti 3/2007
      103. Fillari-lehti 2/2007
      104. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. Palaute
    8. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Linkit
  7. Foorumi
  8. Tapahtumat
User Menu Search
Close

Akilles Green Teamin Samuli Öhman miesten kortteliajon SM-hopealle
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Akilles Green Teamin Samuli Öhman miesten kortteliajon SM-hopealle

Akilles Green Teamin lehdistötiedote. Kuva: Sami Kervinen

SM-kisat avattiin Oulussa viikonloppuna kiivasvauhtisilla kortteliajoilla ja joukkueaika-ajolla. Samuli Öhman oli mukana varhaisessa vaiheessa otetussa irtiotossa. Vielä viime vuonna junnujen M-18 Suomen mestari maantieajossa oli lähellä ottaa myös miesten Suomen mestaruuden, mutta Kokkolan Vladyslav Makogon oli lopussa vahvin ja vei kultaa. Saman kisan sisällä ajettiin myös poikien kortteliajo. Kisaa hallitsi irtiotossa mukana ollut TWD:n ja Jurvan Jimi Aalto. Hopean vei Green Teamin Leevi Kervisen nokan edestä TWD:n nopeajalkainen Axel Källberg. Joukkueaika-ajon Suomen mestaruuden vei GIF Kokkolasta ja hopealle sijoittui Akilles Green Teamin joukkue.

SM-korttelin lähtivät kaikki Suomen parhaimmat lukuunottamatta ulkomailla ammattilaisina ajavia. Ratakisoissa loukkaantunut Joni Kanerva joutui kirvelevästi luopumaan kisasta. Kisassa lähdettiin vauhdilla matkaan. Varsin pian erottui neljän miehen irtiotto, Samuli Öhman, Vlad Makogon, Jimi Aalto ja Jurvan Riku Övermark. Leevi Kervinen vaistosi myös, että nyt oli mukana ratkaisun makua. Hän pyrki raivokkaasti mukaan, mutta aivan ei voimat riittäneet.
”Näin että mulla oli mahkut päästä mukaan, tein kaikkeni, mutta en aivan ehtinyt enkä yksin jaksanut kiskoa eroa kiinni. Harmittaa peevelisti,” totesi kisan tauottua koko kauden loistavasti ja uskomattoman rohkeasti ajanut Leevi Kervinen.

Lopussa Öhman ja Makogon onnistuivat hajottamaan irtiottonelikon ja irtautuivat kultamitalitaisteluun. Tällä kaudella vielä huippukuntoa hakenut Samuli Öhman ajoi nyt ensimmäisenä aikuisvuotenaan todella vahvan ajon ja hävisi kullan täpärästi. Vahvan pyöräilypitäjän Jurvan miehet Övermark ja Aalto jakoivat seuraavat sijat: Övermarkille Eliten pronssi ja Jimi Aallolle poikien Suomenmestaruus. Heti heidän takanaan tulleessa isommassa ryhmässä käytiin kovaa taistelua poikien himmeämmistä mitaleista. Aktiivista ajoa koko kauden esittänyt Leevi Kervinen yritti viimeistä irtiotto 500 metriä ennen maalia. Kervisen oli pakko yrittää jotakin, sillä nuori Källberg tunnetaan kirikykyisenä. Kervisen voimat eivät taaskaan riittäneet, vaan pääjoukko tuli kiinni ja lopussa koko kisan pääjoukossa lepäillyt Källberg pääsi ottamaan poikien hopeaa. Kerviselle jäi pronssi.
”Pronssi ei yhtään tyydytä, voitosta taistelen aina, kisa meni kannaltani pieleen”, siunaili pettynyt Kervinen.

Sunnuntaipäivänä oli vuorossa Eliten joukkueaika-ajon Suomenmestaruus-kisa viisimiehisin joukkuein, jossa aika lasketaan maaliin tulleesta kolmannesta miehestä. Green Team sai jalkeille vain neljä ajajaa, joka oli merkittävä tasoitus kilpakumppaneille. Siitä huolimatta Green Teamin joukkue oli kivikova: Leevi Kervinen, Samuli Öhman Jaakko Sillankorva sekä Jesper Lindahl. Viidenneksi ajajaksi suunniteltu Veeti Vainio joutui joukkueensa CCB:n ohjaamana Espanjaan ajamaan.

Akilles Green Team oli arvottu ajamaan kisan pohjat lähtösijalla yksi. Vajaamiehinen joukkue kiisi upeasti läpi 43 kilometrin reitin 51 kilometrin tuntivauhdilla. Heti perään lähti kolmen minuutin jälkeen GIF:n kova joukkue, jonka täydessä joukkueessa ajoivat Vlad Makogon lisäksi Matti Manninen ja Tommi Martikainen. Viidentoistakilometrin kohdalla GIF oli tehnyt eroa Green Teamiin vajaat 20 sekuntia. Vauhtiero säilyi loppuun saakka ja GIF vei Suomen mestaruuden 38 sekunnin erolla. Kolmas oli OTC Oulusta.

Sunnuntaina ajettiin Oulussa myös Eliten Wetterin maantieajo 108 kilometriä. Kisaan uskaltautui myös toipilas Joni Kanerva, jonka kunnosta ei vielä tällä kaudella ole saatu kunnon kuvaa. Kanerva ajoi varsin lupauksia herättävästi, hän oli heti mukana neljän miehen irtiotossa, jossa oli Kanervan lisäksi kisan kovimmat nimet Hyrylän kisan voittaja Mikko Kejo, koko kauden upeasti ajanut Riku Övermark ja parin vuoden takainen Suomen mestari Anders Bäckman. Nelikko teki töitä yhdessä lähes loppuun saakka, kunnes tutut nopeat jalat iskivät. Kova kirimies Joni Kanerva ei antanut yhtään armoa kilpatovereilleen, vaan irtautui hivelevän kauniisti muista ja repi 18 sekunnin kaulan loppumatkalla ja otti voiton. Övermark oli toinen ja Bäckman kolmas. Kanervan ajo oli lupauksia herättävä.

”Hyvät fiilikset kauttaaltaan jäi minulle viikonlopusta, mutta pakko myöntää, että jäi hivenen harmittamaan, kun Sampalla oli kultaankin täydet mahdollisuudet. Samppa ajoitti kirinsä vähän liian myöhään, toki lopun kaksi loivaa kurvia teki loppukirin ajoittamisen hivenen hankalaksi. Matka loppui kesken, ero kapeni koko ajan, mutta puolen pyörän mitta ratkaisi kullan Kokkolaan. Leevi oli ajossa aktiivinen. Meidän nelimiehinen aika-ajojoukkue ajoi mahtavasti. Kisaan mukaan lähtöä empineen Jonin voitto antoi hivenen lupauksia tulevasta,” summaili Akilles Green Teamin päävalmentaja Kari Myyryläinen.

Porvoon Akilles on suomalaisen pyöräilyn legendaarinen seura, joka on tuottanut kymmenittäin suomalaisia huippuajajia. Seura keskittyy valmentamaan ja kasvattamaan nuoria ajajia aina ammattilaisuuteen saakka. Akilles Green Team yhdistää ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun ja kilpapyöräilyn, ajaen teeman ”Racing For The Future” alla. Pyöräilylupausten, hienon lajin ja koko maapallon puolesta.
Print
926

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top