Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 7 2021
      2. Fillari-lehti 6 2021
      3. Fillari-lehti 5 2021
      4. Fillari-lehti 4 2021
      5. Fillari-lehti 3 2021
      6. Fillari-lehti 2 2021
      7. Fillari-lehti 1 2021
      8. Fillari-lehti 7 2020
      9. Fillari-lehti 6 2020
      10. Fillari-lehti 5 2020
      11. Fillari-lehti 3-4 2020
      12. Fillari-lehti 2 2020
      13. Fillari-lehti 1 2020
      14. Fillari-lehti 7 2019
      15. Fillari-lehti 6 2019
      16. Fillari-lehti 5 2019
      17. Fillari-lehti 4 2019
      18. Fillari-lehti 3 2019
      19. Fillari-lehti 2 2019
      20. Fillari-lehti 1 2019
      21. Fillari-lehti 7 2018
      22. Fillari-lehti 6 2018
      23. Fillari-lehti 5 2018
      24. Fillari-lehti 4 2018
      25. Fillari-lehti 3 2018
      26. Fillari-lehti 2/2018
      27. Fillari-lehti 1 2018
      28. Fillari-lehti 7/2017
      29. Fillari-lehti 6/2017
      30. Fillari-lehti 5/2017
      31. Fillari-lehti 4/2017
      32. Fillari-lehti 3/2017
      33. Fillari-lehti 2/2017
      34. Fillari-lehti 1 2017
      35. Fillari-lehti 7/2016
      36. Fillari-lehti 6/2016
      37. Fillari-lehti 5/2016
      38. Fillari-lehti 4/2016
      39. Fillari-lehti 3/2016
      40. Fillari-lehti 2/2016
      41. Fillari-lehti 1 2016
      42. Fillari-lehti 7/2015
      43. Fillari-lehti 6/2015
      44. Fillari-lehti 5/2015
      45. Fillari-lehti 4/2015
      46. Fillari-lehti 3/2015
      47. Fillari-lehti 2/2015
      48. Fillari-lehti 1 2015
      49. Fillari-lehti 7/2014
      50. Fillari-lehti 6/2014
      51. Fillari-lehti 5/2014
      52. Fillari-lehti 4/2014
      53. Fillari-lehti 3/2014
      54. Fillari-lehti 2/2014
      55. Fillari-lehti 1 2014
      56. Fillari-lehti 7/2013
      57. Fillari-lehti 6/2013
      58. Fillari-lehti 5/2013
      59. Fillari-lehti 4/2013
      60. Fillari-lehti 3/2013
      61. Fillari-lehti 2/2013
      62. Fillari-lehti 1 2013
      63. Fillari-lehti 7/2012
      64. Fillari-lehti 6/2012
      65. Fillari-lehti 5/2012
      66. Fillari-lehti 4/2012
      67. Fillari-lehti 3/2012
      68. Fillari-lehti 2/2012
      69. Fillari-lehti 1 2012
      70. Fillari-lehti 7/2011
      71. Fillari-lehti 6/2011
      72. Fillari-lehti 5/2011
      73. Fillari-lehti 4/2011
      74. Fillari-lehti 3/2011
      75. Fillari-lehti 2/2011
      76. Fillari-lehti 1 2011
      77. Fillari-lehti 7/2010
      78. Fillari-lehti 6/2010
      79. Fillari-lehti 5/2010
      80. Fillari-lehti 4/2010
      81. Fillari-lehti 3/2010
      82. Fillari-lehti 2/2010
      83. Fillari-lehti 1 2010
      84. Fillari-lehti 7/2009
      85. Fillari-lehti 6/2009
      86. Fillari-lehti 5/2009
      87. Fillari-lehti 4/2009
      88. Fillari-lehti 3/2009
      89. Fillari-lehti 2/2009
      90. Fillari-lehti 1 2009
      91. Fillari-lehti 7/2008
      92. Fillari-lehti 6/2008
      93. Fillari-lehti 5/2008
      94. Fillari-lehti 4/2008
      95. Fillari-lehti 3/2008
      96. Fillari-lehti 2/2008
      97. Fillari-lehti 1 2008
      98. Fillari-lehti 7/2007
      99. Fillari-lehti 6/2007
      100. Fillari-lehti 5/2007
      101. Fillari-lehti 4/2007
      102. Fillari-lehti 3/2007
      103. Fillari-lehti 2/2007
      104. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. Palaute
    8. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Linkit
  7. Foorumi
  8. Tapahtumat
User Menu Search
Close

Akilles Green Teamin 17-vuotias Leevi Kervinen pisti maan kärkiajajat tiukoille
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Akilles Green Teamin 17-vuotias Leevi Kervinen pisti maan kärkiajajat tiukoille

Akilles Green Teamin lehdistötiedote. Kuva: Sami Kervinen

Kankaanpäässä ajettu Skoda-cupiin kuuluva kolmen etapin Syysetapit oli tarkkaa sekuntipeliä. Kisa muodostui erittäin lyhyestä aika-ajoprologista, kortteliajosta ja maantiekilpailusta. Harva uskoi, että vajaan kuuden minuutin kestoisella prologilla tehtiin nuo koko etappiajon ratkaisevat voittosekunnit. Kisan varsinainen sankari oli nuori 17-vuotias Green Teamin Leevi Kervinen, joka piti Suomen kärkiajajia tiukoilla aivan kisan viime metreille. Loppurepäisyllään Kervinen oli karata koko kisan voittoon. Lopulta Kervinen hävisi kokonaiskisan vaivaisella kolmella sekunnilla.

Kisa käynnistyi lyhyellä 4,1 kilometrin aika-ajoprologilla. Prologin kovimman ajan kellotti Jurvan Riku Övermark ja hänelle sekunnin hävinnyt Anders Bäckman. Green Teamin Jaakko Sillankorva ja Jesper Lindahl olivat Övermarkin tuntumassa häviten vain kuusi sekuntia. Hyväksi aika-ajajaksi kehittynyt seitsemäntoistavuotias Kervinen ajoi miltei miesten kärjen vauhtia – tappiota tuli 11 sekuntia.

Kortteliajoon lähdettiin Övermarkin johdolla. Övermark on tänä vuonna murtautunut aivan kotimaiseen kärkeen. Hän on ollut tasaisen vahva koko kauden. Kortteliajossa Akilleen miehet erityisesti Jesper Lindahl lähti heti kättelyssä kovaan vauhtiin, jotta saataisiin porukka revittyä rikki, mutta porukka piti pintansa. TWD:n Oskari Vainionpää on tänä kautena kärsinyt kirveleviä kiritappioita muun muassa Green Teamin Jaakko Sillankorvalle, mutta nyt kortteliajon massakirissä kokeneen kirimiehen ja viime vuoden kortteliajon Suomen mestarin Vainionpään kiri piti, ja hän otti etappivoiton. Tämäkin etappi oli sekuntipeliä, sillä toiseksi sijoittunut tämän vuoden kortteliajon Suomen mestari GIF:n Vladyslav Makogon hävisi vaivaiset 0,7 sekuntia. Kolmas oli IBD:n Anders Bäckman sekunnin hävinneenä. Sillankorva oli neljäs pari sekuntia hävinneenä. Kervisen tappio oli vajaa kolme sekuntia. Riku Övermarkia Kervinen sen sijaan tavoitti runsaan sekunnin.

Viimeiselle 120 kilometrin etapille lähdettäessä kokonaiskilpailua johti IBD:n Anders Bäckman, mutta voittoon oli mahdollisuus edelleen reilulla kymmenellä ajajalla. Maantieajosta muodostuikin varsin repivä usean ajajan yrittäessä irtiottoa matkan eri vaiheissa. Ensimmäisen kierroksen jälkeen noin 45 km kohdalla nuori Kervinen ja Larun pyörän Ville Kantola lähtivät irti. Ero kasvoi jo 50 sekuntiin seuraavan kierroksen aikana. Kilpailun puolivälin jälkeen IBD alkoi tehdä ankarasti töitä kilpailua johtavalle Bäckmanille. Seuraavaan irtiottoon lähtivät Jurvan Arto Vainionpää, viime vuoden ihmeen tehnyt viisikymppinen maantieajon Suomen mestari ja Vladyslav Makogon. He ajoivat yksin parikymmentä kilometriä. Ero ei kuitenkaan kasvanut 20 sekuntia suuremmaksi, niinpä pari tuli kiinni viimeisen kierroksen alussa 95 kilometrin kohdalla. Viimeisen kierroksen puolivälissä oleva hiekkatie oli otollinen ratkaisun paikka. Leevi Kervinen lähti tykittämään ja porukka venyi nauhaksi. Hiekkatien päässä Jaakko Sillankorva ja Jesper Lindahl iskivät uudelleen saaden mukaansa muutaman ajajan irtioton. Kaksitoista kilometriä ennen maalia lähti pääjoukosta kakkoshatka, johon myös Kervinen pääsi mukaan. Kakkoshatka otti kiinni kärkiporukan. Kisaa kävivät nyt kymmenen ajajan kokonaiskilpailun kärki. Toistensa tuijottelu alkoi, ihmeteltiin, Akilleen vahvaa kolmen miehen joukkoa ja odoteltiin Akilleen ratkaisua. Viisi kilometriä ennen maalia Kervinen iskikin karkuun. Kervinen sai venytettyä 25 sekunnin kaulan ja kokonaiskilpailun voitto oli jo käsillä. Tilanteen valjettua Övermarkille hän ampaisi takaa-ajoon ja alkoi tavoittamaan kilpailua siinä vaiheessa virtuaalisesti johtanutta Kervistä. Övermark onnistui lähes saamaan Kervisen kiinni loppusuoralla, mutta viiden sekunnin erolla Kervinen otti etappivoiton. Rajun loppurykäisyn tehnyt Övermark sai palkinnoksi kuitenkin kokonaiskilpailun voiton puolentoista sekunnin erolla etapin kolmoseen Bäckmaniin, joka taas voitti Kervistä kokonaiskisassa saman verran. Neljänneksi sijoittui Sillankorva ja viidenneksi Lindahl. Kova panos Green Teamiltä.

”Olihan tää eliten etappivoitto tosi hieno, ku vielä kokonaiskilvan voittokin oli käsillä. Tosi mahtava fiilis ja joukkueenakin pelattiin hyvin yhteen, oltiin koko porukkana hyvin aktiivisia, mun omakin ajo oli vaihteeks kypsää tekemistä,” kuvasi tunnelmiaan ensimmäisen elitekisan voittonsa ottanut onnellinen Akilles Green Teamin huippulahjakkuus Leevi Kervinen.

Myös Green Teamin nuoret pojat ajoivat pirteästi. Eeli Hyttinen ajoi M12-poikien kokonaiskilvan kolmanneksi. Kuusitoistavuotiaiden poikien kokonaiskisassa Emil Ijäs ajoi myös kolmanneksi. Hän ajoi erittäin upeasti viimeisen 90 kilometrin maantie-etapin voittaen sen loppukirissä.
Print
1114

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top