Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 7 2021
      2. Fillari-lehti 6 2021
      3. Fillari-lehti 5 2021
      4. Fillari-lehti 4 2021
      5. Fillari-lehti 3 2021
      6. Fillari-lehti 2 2021
      7. Fillari-lehti 1 2021
      8. Fillari-lehti 7 2020
      9. Fillari-lehti 6 2020
      10. Fillari-lehti 5 2020
      11. Fillari-lehti 3-4 2020
      12. Fillari-lehti 2 2020
      13. Fillari-lehti 1 2020
      14. Fillari-lehti 7 2019
      15. Fillari-lehti 6 2019
      16. Fillari-lehti 5 2019
      17. Fillari-lehti 4 2019
      18. Fillari-lehti 3 2019
      19. Fillari-lehti 2 2019
      20. Fillari-lehti 1 2019
      21. Fillari-lehti 7 2018
      22. Fillari-lehti 6 2018
      23. Fillari-lehti 5 2018
      24. Fillari-lehti 4 2018
      25. Fillari-lehti 3 2018
      26. Fillari-lehti 2/2018
      27. Fillari-lehti 1 2018
      28. Fillari-lehti 7/2017
      29. Fillari-lehti 6/2017
      30. Fillari-lehti 5/2017
      31. Fillari-lehti 4/2017
      32. Fillari-lehti 3/2017
      33. Fillari-lehti 2/2017
      34. Fillari-lehti 1 2017
      35. Fillari-lehti 7/2016
      36. Fillari-lehti 6/2016
      37. Fillari-lehti 5/2016
      38. Fillari-lehti 4/2016
      39. Fillari-lehti 3/2016
      40. Fillari-lehti 2/2016
      41. Fillari-lehti 1 2016
      42. Fillari-lehti 7/2015
      43. Fillari-lehti 6/2015
      44. Fillari-lehti 5/2015
      45. Fillari-lehti 4/2015
      46. Fillari-lehti 3/2015
      47. Fillari-lehti 2/2015
      48. Fillari-lehti 1 2015
      49. Fillari-lehti 7/2014
      50. Fillari-lehti 6/2014
      51. Fillari-lehti 5/2014
      52. Fillari-lehti 4/2014
      53. Fillari-lehti 3/2014
      54. Fillari-lehti 2/2014
      55. Fillari-lehti 1 2014
      56. Fillari-lehti 7/2013
      57. Fillari-lehti 6/2013
      58. Fillari-lehti 5/2013
      59. Fillari-lehti 4/2013
      60. Fillari-lehti 3/2013
      61. Fillari-lehti 2/2013
      62. Fillari-lehti 1 2013
      63. Fillari-lehti 7/2012
      64. Fillari-lehti 6/2012
      65. Fillari-lehti 5/2012
      66. Fillari-lehti 4/2012
      67. Fillari-lehti 3/2012
      68. Fillari-lehti 2/2012
      69. Fillari-lehti 1 2012
      70. Fillari-lehti 7/2011
      71. Fillari-lehti 6/2011
      72. Fillari-lehti 5/2011
      73. Fillari-lehti 4/2011
      74. Fillari-lehti 3/2011
      75. Fillari-lehti 2/2011
      76. Fillari-lehti 1 2011
      77. Fillari-lehti 7/2010
      78. Fillari-lehti 6/2010
      79. Fillari-lehti 5/2010
      80. Fillari-lehti 4/2010
      81. Fillari-lehti 3/2010
      82. Fillari-lehti 2/2010
      83. Fillari-lehti 1 2010
      84. Fillari-lehti 7/2009
      85. Fillari-lehti 6/2009
      86. Fillari-lehti 5/2009
      87. Fillari-lehti 4/2009
      88. Fillari-lehti 3/2009
      89. Fillari-lehti 2/2009
      90. Fillari-lehti 1 2009
      91. Fillari-lehti 7/2008
      92. Fillari-lehti 6/2008
      93. Fillari-lehti 5/2008
      94. Fillari-lehti 4/2008
      95. Fillari-lehti 3/2008
      96. Fillari-lehti 2/2008
      97. Fillari-lehti 1 2008
      98. Fillari-lehti 7/2007
      99. Fillari-lehti 6/2007
      100. Fillari-lehti 5/2007
      101. Fillari-lehti 4/2007
      102. Fillari-lehti 3/2007
      103. Fillari-lehti 2/2007
      104. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. Palaute
    8. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Linkit
  7. Foorumi
  8. Tapahtumat
User Menu Search
Close

Pyörämatkailun ennätyskesä – pyöräilijöiden palvelut ruuhkautuivat paikoin erityisesti Lapissa
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Pyörämatkailun ennätyskesä – pyöräilijöiden palvelut ruuhkautuivat paikoin erityisesti Lapissa

Teksti: Pyöräliitto

Koronan vuoksi kasvanut kotimaanmatkailu nosti pyöräilijöiden palveluiden ja vuokrapyörien kysyntää kesällä, ja käyttäjämäärät nousivat paikoin moninkertaisiksi edellisiin vuosiin nähden. Erityisesti Lapin matkailukeskuksissa palvelut ovat olleet kovassa käytössä. “Erityisen ilahduttavaa on ollut kuulla että nuoret aikuiset ja lapsiperheet ovat olleet ensimmäistä kertaa Lapissa ja ilmoittaneet heti tulevansa uudestaan. Lapin on löytänyt kokonaan uusi pyöräilevä sukupolvi”, sanoo Pyörämatkailukeskuksen koordinaattori Jari Kaaja. Pyöräliiton ja Pyöräilykuntien verkoston pyörämatkailua edistävä Pyörämatkailukeskus aloitti toimintansa heinäkuussa.

Kulunut kesä oli suosiollinen pyörämatkailulle, toteaa Pyöräliiton ja Pyöräilykuntien verkoston Pyörämatkailukeskuksen koordinaattori Jari Kaaja. Matkailupalveluita tuottavista yrityksistä saadut tiedot kertovat merkittävästä kasvusta aikaisempiin vuosiin verrattuna. Esimerkiksi Ylläksen 300 vuokrapyörää olivat hetkittäin kaikki vuokrattuina, ja Saariselän Kiilopäällä pyöriä vuokrattiin heinäkuussa noin 1000 kertaa, mikä on moninkertaisesti edellisvuosiin nähden.

“Lapin kohteiden panostus talvipyöräilyn kehittämiseen alkaa nyt vaikuttaa positiivisesti myös kesämatkailuun. Maastopyöräilijöiden määrä on valtakunnallisesti voimakkaassa kasvussa, ja nyt yhä useampi on yhdistänyt pyöräilyn kiinteäksi osaksi lomanviettoaan. Tähän kun vielä lisätään olosuhteiden kehittäminen ja palveluiden paraneminen, niin maastopyöräilystä on kehittynyt varteenotettava osa matkailua”, sanoo Kaaja. 

Myös Saimaalla nähtiin pyöräilyennätyksiä. Puumalan saaristoreitin uusi yhteysalus Roope-Saimaa kuljetti Taipalsaaren Sarviniemen ja Puumalan Lintusalon välillä noin 1500 pyöräilijää. Parhaaseen loma-aikaan alus oli päivittäin täynnä. Saimaan saaristoreitin lautta MS Norppa II kuljetti puolestaan noin 2800 matkustajaa elokuun loppuun mennessä. Heistä suurin osa oli pyöräilijöitä, ja kasvua viime vuoteen saavutettiin noin 30 %. 

Pyörämatkailua kehitetään Suomessa nyt uusin voimin, kun kesällä toimintansa aloittanut Pyörämatkailukeskus yhdistää alan yrityksiä ja muita toimijoita. Tavoitteena on tuoda pyörämatkailupalvelut helposti saataville ja vahvistaa suomalaista pyörämatkailualaa kotimaassa ja kansainvälisesti. 

Pyörämatkailun ennätyskesän 2020 lukuja

  • Rukalla tehtiin yli 10 000 pyörävuokrausta kesän aikana. Kasvua viime kesästä yli 100 %.
  • Levin noin 100 vuokrapyörää olivat heinäkuussa miltei päivittäin kaikki vuokrattuina.
  • Ylläksen erämaakahvila Kotamajalla pyöräilijöiden määrä on kasvanut niin merkittävästi, että meneillään on ensimmäinen kausi, kun toiminta on kannattavaa myös sulan maan aikana. Kesällä 90 % asiakkaista on pyöräilijöitä.
  • Saimaan saaristoreitin (Puumala – Taipalsaari – Lappeenranta – Imatra – Ruokolahti) yhteysaluksella kuljetettiin elokuun loppuun mennessä noin 2800 matkustajaa, joista lähes kaikki olivat pyöräilijöitä. Kasvua edelliseen vuoteen noin 30 %. 
  • Puumalan saaristoreitin uusi yhteysalus kuljetti kesän aikana noin 1500 pyöräilijää. 
  • Saariston rengasteiden suosio jatkaa kasvuaan (vuosittain noin 20 %). Tarkat luvut saadaan myöhemmin syksyllä.
  • Biking.fi vuokraamoissa fatbike-vuokrien määrä noussut noin kolminkertaiseksi edelliseen vuoteen verrattuna.
  • PyhäNäsi-reitillä, erityisesti Näsijärven puoleisella reitillä käyttäjämäärät ovat kasvaneet aikaisemmista kesistä merkittävästi. Yrittäjille tehdyn kyselyn perusteella kasvua on ollut miltei kaikilla toimijoilla ja parhaimmillaan kasvu on ollut liki 90 %.
Print
832

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top