Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 1 2021
      2. Fillari-lehti 7 2020
      3. Fillari-lehti 6 2020
      4. Fillari-lehti 5 2020
      5. Fillari-lehti 3-4 2020
      6. Fillari-lehti 2 2020
      7. Fillari-lehti 1 2020
      8. Fillari-lehti 7 2019
      9. Fillari-lehti 6 2019
      10. Fillari-lehti 5 2019
      11. Fillari-lehti 4 2019
      12. Fillari-lehti 3 2019
      13. Fillari-lehti 2 2019
      14. Fillari-lehti 1 2019
      15. Fillari-lehti 7 2018
      16. Fillari-lehti 6 2018
      17. Fillari-lehti 5 2018
      18. Fillari-lehti 4 2018
      19. Fillari-lehti 3 2018
      20. Fillari-lehti 2/2018
      21. Fillari-lehti 1 2018
      22. Fillari-lehti 7/2017
      23. Fillari-lehti 6/2017
      24. Fillari-lehti 5/2017
      25. Fillari-lehti 4/2017
      26. Fillari-lehti 3/2017
      27. Fillari-lehti 2/2017
      28. Fillari-lehti 1 2017
      29. Fillari-lehti 7/2016
      30. Fillari-lehti 6/2016
      31. Fillari-lehti 5/2016
      32. Fillari-lehti 4/2016
      33. Fillari-lehti 3/2016
      34. Fillari-lehti 2/2016
      35. Fillari-lehti 1 2016
      36. Fillari-lehti 7/2015
      37. Fillari-lehti 6/2015
      38. Fillari-lehti 5/2015
      39. Fillari-lehti 4/2015
      40. Fillari-lehti 3/2015
      41. Fillari-lehti 2/2015
      42. Fillari-lehti 1 2015
      43. Fillari-lehti 7/2014
      44. Fillari-lehti 6/2014
      45. Fillari-lehti 5/2014
      46. Fillari-lehti 4/2014
      47. Fillari-lehti 3/2014
      48. Fillari-lehti 2/2014
      49. Fillari-lehti 1 2014
      50. Fillari-lehti 7/2013
      51. Fillari-lehti 6/2013
      52. Fillari-lehti 5/2013
      53. Fillari-lehti 4/2013
      54. Fillari-lehti 3/2013
      55. Fillari-lehti 2/2013
      56. Fillari-lehti 1 2013
      57. Fillari-lehti 7/2012
      58. Fillari-lehti 6/2012
      59. Fillari-lehti 5/2012
      60. Fillari-lehti 4/2012
      61. Fillari-lehti 3/2012
      62. Fillari-lehti 2/2012
      63. Fillari-lehti 1 2012
      64. Fillari-lehti 7/2011
      65. Fillari-lehti 6/2011
      66. Fillari-lehti 5/2011
      67. Fillari-lehti 4/2011
      68. Fillari-lehti 3/2011
      69. Fillari-lehti 2/2011
      70. Fillari-lehti 1 2011
      71. Fillari-lehti 7/2010
      72. Fillari-lehti 6/2010
      73. Fillari-lehti 5/2010
      74. Fillari-lehti 4/2010
      75. Fillari-lehti 3/2010
      76. Fillari-lehti 2/2010
      77. Fillari-lehti 1 2010
      78. Fillari-lehti 7/2009
      79. Fillari-lehti 6/2009
      80. Fillari-lehti 5/2009
      81. Fillari-lehti 4/2009
      82. Fillari-lehti 3/2009
      83. Fillari-lehti 2/2009
      84. Fillari-lehti 1 2009
      85. Fillari-lehti 7/2008
      86. Fillari-lehti 6/2008
      87. Fillari-lehti 5/2008
      88. Fillari-lehti 4/2008
      89. Fillari-lehti 3/2008
      90. Fillari-lehti 2/2008
      91. Fillari-lehti 1 2008
      92. Fillari-lehti 7/2007
      93. Fillari-lehti 6/2007
      94. Fillari-lehti 5/2007
      95. Fillari-lehti 4/2007
      96. Fillari-lehti 3/2007
      97. Fillari-lehti 2/2007
      98. Fillari-lehti 1 2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. In English
    8. Palaute
    9. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Luettelo
  7. Linkit
  8. eFillari
  9. Foorumi
  10. Tapahtumat
  11. Tori
User Menu Search
Close

Hyvinkään Sakari Lehtinen voittoon Kokonniemessä
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Hyvinkään Sakari Lehtinen voittoon Kokonniemessä

Akilles Green Teamin lehdistötiedote ja kuva Jonathan Ewalds

Sitten 90-luvun Porvoossa ei ole cyclocross-kisaa nähty. Sunnuntaina järjestetty Kokonniemen cyclocross-kisa keräsi heti ennätyksellisen osanottajajoukon, kaikkiaan 163 kilpailijaa lähti tavoittelemaan voittoja HEL CX Cupin eri sarjoissa. Päivän odotetuin lähtö oli yleisen sarjan kilpa, johon Akilles Green Teamillä oli heittää lähes kaikki parhaat ajajansa maantieajon Suomen mestari ja Virossa puoliammattilaisena ajava Antti-Jussi Juntunen kärjessä. Puolimatkaan saakka näytti siltä, että on syntymässä suorastaan eeppinen taistelu kovana maastopyöräilijänä tunnetun Sakari Lehtisen ja Akilleen Juntusen välillä. Pelin ratkaisi kuitenkin rapa ja kura, jotka sotkivat Juntusen pyörän voimansiirron eli vaihteiston. Juntusen nilkuttaessa varikolle ja vaihtaessa pyörää, Lehtinen repi runsaan parin sadan metrin kaulan voittoon saakka.

Yleisen sarja kisa pyörähti käyntiin kovalla tempolla, kärkiseitsikko eteni pian Juntusen johdolla, mukana olivat Lehtinen, edellisen kisan voittaja Mikko Kupiainen, Heikki Niskakangas, Akilleen Veeti Vainio ja Jaakko Sillankorva, cupin johtaja Dani Härginen.

Juntusen pitämässä kovassa vauhdissa pysyivät parhaiten Lehtinen, Kupiainen ja Niskakangas. Sillankorva, Vainio ja Härginen kammottelivat reilut satametriä jääneenä. Radan profiili, lukuisat mutkat, jyrkät lyhyet nousut, upottava hiekka, rapa ja kura asettivat tekniikan ja ajajan kestävyysmoottorin koetteille sykkeiden huidellessa tunnin mittaisessa koettelemuksessa maksimissa tai sen tuntumassa. Veeti Vainion tekniikka oikkuili verraten alussa, Dani Härgisen ketjut hyppäsivät pois päältä, mutta kova sadatus ja pelko putoamisesta auttoivat saamaan ketjut paikoilleen, silti miehiä lappasi liukkaasti ohi. Sitten oli Kupiaisella ongelmia, varikkopysähdys vei tolkuttomasti aikaa, ja peli oli pelattu.

Juntusen ja Lehtisen johtokaksikko oli jo siinä vaiheessa irronnut muista. Vastakkain oli kaksi erilaista ajajaa, voimapesä Juntunen ja gasellin kepeä Lehtinen. Ilmassa alkoi olla suuren eeppisen taistelun tuntua. Ajoälyä rutkasti omaava Juntunen teki kovan iskun Lehtisen takaa, kun Lehtinen kaivoi geeliä takataskusta, ja eroa tuli reilusti, mutta Juntusen epäonneksi takakierroksella hänen ketjunsa pomppasivat pois paikoiltaan, ja Lehtinen pääsi karkuun, kun Juntunen raahautui varikolle pyörän vaihtoon. Sakari Lehtisestä leivottiin näin osakilpailun voittaja. Akilleen Juntunen ajoi toiseksi ja kolmas oli Heikki Niskakangas, Dani Härginen neljäs ja Akilleen Jaakko Sillankorva viides.

Juntunen oli ollut armeijan harmaissa vanikan purennassa ja perusasioita läpi käymässä. Parasta terävyyttä ei ollut.
- Oli hyvä saada pitkästä aikaa kipua alle ennen ensi viikon Suomen mestaruus -kilpailua. Nää tekniikkamurheet on osa kisan luonnetta,” kommentoi kisaa Akilles Green Teamin Antti-Jussi Juntunen eikä ollut tappiosta millänsäkään.

Naisten kisan voiton otti Kaisa Salmela, toinen oli nuori huippulahjakkuus vasta 17-vuotias Anniina Ahtosalo ja kolmas Noora Kanerva. Akilles Green Teamin ajajista voiton otti N14-sarjassa Ellen Jordas, KAT3-sarjassa toiseksi sijoittui Oskari Kantonen, Björn Jordas voitti harrastesarjan.

Päivän voittoisin nimi oli kuitenkin Rajamäen Kehityksen Borremans. Nuorten ryhmää monipuolisesti valmentavan Erwin Borremansin lapset Lotte ja Kasper ottivat omien sarjojensa voitot, hänen pari muuta suojattiaan voittivat myös omat sarjansa ja Erwin itse KAT3-sarjan voiton. Erwin Borremansin johtoajatuksena on positiivinen ote, lasten monipuolinen ja monilajinen valmentaminen ja hapenottokyvyn pitkäjänteinen kehittäminen. Tästä Borremansin tiimistä varmasti kuullaan tulevaisuudessa.

- Meillä kisajärjestelyt onnistuivat täydellisesti, meillä oli hyvä valmisteluporukka, erinomaiset ratamestarit Patrik Arola ja Jonathan Ewalds, HEL CX:n kisaorganisaatio antoi enemmän kuin täyden tuen projektillemme. Kaupungin Liikuntatoimi oli kaikissa asioissa myötäsukaan ja toimi kuin ajatus. Ennätysosallistujakaarti ja innostunut yleisö osoitti, että cyclocross on kasvamassa ulos pienen sisäpiirin harrastuksesta isoksi kisalajiksi Suomessa,” kommentoi kisaa Akilles Green Teamin ja seuran pyöräilyjaoston puheenjohtaja Ari Långsjö.

Cyclocross sai alkunsa Ranskasta ja on levinnyt sittemmin nykyisiin mahtimaihin Belgiaan ja Hollantiin. Näissä maissa se toimii kotimaista murtomaahiihtoa vastaavana pyöräilyn talvilajina. Cyclocross-kisat tyypillisesti koostuvat useista 2,5-3,5 kilometrin mittaisista kierroksista, jotka kulkevat hyvin vaihtelevissa maastoissa poluilla, niityillä, hiekalla ja asfaltilla.
Print
504

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    Torin uudet ilmoitukset

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top