Menu
  1. Etusivu
  2. Fillari-lehti
    1. Aikataulut
    2. Toimitus
    3. Vanhat numerot
      1. Fillari-lehti 7/2020
      2. Fillari-lehti 6/2020
      3. Fillari-lehti 5/2020
      4. Fillari-lehti 3-4/2020
      5. Fillari-lehti 2/2020
      6. Fillari-lehti 1 2020
      7. Fillari-lehti 7/2019
      8. Fillari-lehti 6/2019
      9. Fillari-lehti 5/2019
      10. Fillari-lehti 4/2019
      11. Fillari-lehti 3/2019
      12. Fillari-lehti 2/2019
      13. Fillari-lehti 1 2019
      14. Fillari-lehti 7/2018
      15. Fillari-lehti 6/2018
      16. Fillari-lehti 5/2018
      17. Fillari-lehti 4/2018
      18. Fillari-lehti 3/2018
      19. Fillari-lehti 2/2018
      20. Fillari-lehti 1 2018
      21. Fillari-lehti 7/2017
      22. Fillari-lehti 6/2017
      23. Fillari-lehti 5/2017
      24. Fillari-lehti 4/2017
      25. Fillari-lehti 3/2017
      26. Fillari-lehti 2/2017
      27. Fillari-lehti 1/2017
      28. Fillari-lehti 7/2016
      29. Fillari-lehti 6/2016
      30. Fillari-lehti 5/2016
      31. Fillari-lehti 4/2016
      32. Fillari-lehti 3/2016
      33. Fillari-lehti 2/2016
      34. Fillari-lehti 1/2016
      35. Fillari-lehti 7/2015
      36. Fillari-lehti 6/2015
      37. Fillari-lehti 5/2015
      38. Fillari-lehti 4/2015
      39. Fillari-lehti 3/2015
      40. Fillari-lehti 2/2015
      41. Fillari-lehti 1/2015
      42. Fillari-lehti 7/2014
      43. Fillari-lehti 6/2014
      44. Fillari-lehti 5/2014
      45. Fillari-lehti 4/2014
      46. Fillari-lehti 3/2014
      47. Fillari-lehti 2/2014
      48. Fillari-lehti 1/2014
      49. Fillari-lehti 7/2013
      50. Fillari-lehti 6/2013
      51. Fillari-lehti 5/2013
      52. Fillari-lehti 4/2013
      53. Fillari-lehti 3/2013
      54. Fillari-lehti 2/2013
      55. Fillari-lehti 1/2013
      56. Fillari-lehti 7/2012
      57. Fillari-lehti 6/2012
      58. Fillari-lehti 5/2012
      59. Fillari-lehti 4/2012
      60. Fillari-lehti 3/2012
      61. Fillari-lehti 2/2012
      62. Fillari-lehti 1/2012
      63. Fillari-lehti 7/2011
      64. Fillari-lehti 6/2011
      65. Fillari-lehti 5/2011
      66. Fillari-lehti 4/2011
      67. Fillari-lehti 3/2011
      68. Fillari-lehti 2/2011
      69. Fillari-lehti 1/2011
      70. Fillari-lehti 7/2010
      71. Fillari-lehti 6/2010
      72. Fillari-lehti 5/2010
      73. Fillari-lehti 4/2010
      74. Fillari-lehti 3/2010
      75. Fillari-lehti 2/2010
      76. Fillari-lehti 1/2010
      77. Fillari-lehti 7/2009
      78. Fillari-lehti 6/2009
      79. Fillari-lehti 5/2009
      80. Fillari-lehti 4/2009
      81. Fillari-lehti 3/2009
      82. Fillari-lehti 2/2009
      83. Fillari-lehti 1/2009
      84. Fillari-lehti 7/2008
      85. Fillari-lehti 6/2008
      86. Fillari-lehti 5/2008
      87. Fillari-lehti 4/2008
      88. Fillari-lehti 3/2008
      89. Fillari-lehti 2/2008
      90. Fillari-lehti 1/2008
      91. Fillari-lehti 7/2007
      92. Fillari-lehti 6/2007
      93. Fillari-lehti 5/2007
      94. Fillari-lehti 4/2007
      95. Fillari-lehti 3/2007
      96. Fillari-lehti 2/2007
      97. Fillari-lehti 1/2007
    4. Digilehti
    5. Jutut
    6. Mediakortti
    7. In English
    8. Palaute
    9. Tilaus
  3. Palaute ja osoitteen muutos
  4. Tilaa
  5. Yhteystiedot
  6. Luettelo
  7. Linkit
  8. eFillari
  9. Foorumi
  10. Tapahtumat
  11. Tori
User Menu Search
Close

Jouluostokset kulkevat hyvin myös pyörän kyydissä
Fillarin toimitus
/ Kategoriat: Tiedotteet

Jouluostokset kulkevat hyvin myös pyörän kyydissä

Pyöräliitto

Yhä useampi suomalainen on jatkanut pyöräilykautta talvipyöräilyn merkeissä. Tänä jouluna Pyöräliitto rohkaisee lähtemään polkupyörällä myös jouluostoksille ja antaa vinkkejä, miten se kätevimmin onnistuu.
Joulunajan ruuhkat parkkipaikalla unohtuvat, kun jouluostoksille polkaisee omalla pyörällä. Muutamilla kätevillä lisäosilla tavallisesta polkupyörästä saa hyvin kätevän kuljetusvälineen paketeille ja ruokakasseille. Pyöräliiton toiminnanjohtaja Vellu Taskila toteaa, että hyvin varustellulla polkupyörällä voi kuljettaa kaikkea ostoskassista huonekaluihin.
”Oman pyöräni selässä kulkevat talvisin sukset ja sauvat. Arkisin haen pyörällä postista suuremmat paketit ja kaupasta ostokset.”
Lisävarusteiden avulla painavatkin ostokset ja kassit saa kulkemaan pyörällä helposti ja luotettavasti. Moni tuntee jo pyörään kiinnitettävät sivulaukut ja korit, mutta kuinka moni tietää, mikä on rasket?
”Kyseessä on korin ja laatikon metallinen yhdistelmä, joka kiinnitetään pyörän etuhaarukkaan. Rasketissa yhdistyvät kätevän etukorin helppous ja tukeva rakenne”, Pyöräliiton erityisasiantuntija Martti Tulenheimo kertoo.
Tulenheimo suosittelee rasketin tai muun etukorin käyttöä jouluostosten kuljettamiseen. Näin tavarat pysyvät koko ajan pyöräilijän silmien alla varmassa tallessa ja ovat helposti käden ulottuvilla. Erityisesti etutarakat, niiden päälle kiinnitettävät laatikot, rasketit ja etukorit ovat yleistyneet viime aikoina perinteisten sivulaukkujen rinnalla.
”Voidaanpa jopa sanoa, että nykyään pyörä ilman koria tai etutarakkaa on kuin takki ilman taskuja.”

Ota vinkit talteen jouluostoksille pyöräilyyn:
Älä luota tarakkaan. Tarakkaan pyörän takana ei ole luottamista vähänkään arvokkaamman omaisuuden kuljettamiseksi. Myös ohjaustangosta heiluvat muovikassit on syytä unohtaa, sillä ne tekevät pyörästä epävakaan. Kassit voivat myös jäädä vaarallisesti pinnojen väliin.
Lisää laatikko. Laatikon saa kiinnitettyä etutarakan päälle. Kaupan maitolaatikon kokoiseen muoviseen tai puiseen laatikkoon mahtuu yleensä enemmän tavaraa kuin koriin, mikä tekee laatikosta koria monikäyttöisemmän.
Valitse näistä: Arkea parantaa, kun pyörässä on joko kori, etutarakka tai sivulaukku. Aivan kuten taskut tekevät takista käytännöllisen vaatteen, nokkelat apuvälineet lisäävät pyörän kuljetuskapasiteettia merkittävästi ja helpottavat elämää.
Kiinnitä hyvin. Korissa tai laatikossa tavarat pysyvät turvallisesti paikoillaan ilman sitomista, kun taas ilman niitä tavarat on aina syytä kiinnittää huolellisesti kiinni tarakkaan. Sitomiseen voi käyttää mustekaloiksi kutsuttuja helppokäyttöisiä kumilenkkejä, mutta samalla on syytä kiinnittää huomiota siihen, ettei mustekala jää löysälle, jolloin sen metallinen koukku voisi kesken matkan irrotessaan osua vaarallisesti pyörän pinnoihin.
Print
321

No content

A problem occurred while loading content.

Edellinen Seuraava

  • All
  • Maantie
  • Maastopyöräily
  • Ratapyöräily
  • BMX
  • Enduro
  • Cyclocross
  • Trial
More

    No content

    A problem occurred while loading content.

    Edellinen Seuraava

    Facebook

    Fillarifoorumin uudet aiheet

    Torin uudet ilmoitukset

    jalki.fi - uudet reitit

    Back To Top