UUTISIA
1.6.2004
Operaatio Vättern
Lopetettuni aktiiviurani syksyllä 2002 urheiluharrastukseni on ollut varsin epäsäännöllistä, mutta olen joka tapauksessa
ajoittain ’puuhastellut’ jotain. Viime vuonna ajoin pyörällä keskimäärin 3-4 kertaa
kuukaudessa, pituutta lenkeille kertyi 40-60 km.
Lenkkivauhti oli viime kesänä vielä suhteellisen
reipas, toisin sanottuna liian kova kuntoon
nähden. Pyöräilyn lisäksi juoksin keskimäärin
kerran viikossa noin tunnin lenkin.
Kestävyysharjoittelun lisäksi olen tehnyt
voimaharjoittelua punttisalilla, muutaman kerran
viikossa. Voimaharjoittelun tavoitteena ei ole
ollut valmistaa bodarin uraa, vaan olen
harjoittellut ensisijaisesti pitääkseni
selkävaivat pysyisivät kurissa ja olenkin
havainnut kuinka tärkeää kuntosaliharjoittelu on
selän hoidon kannalta.
Yhteenvetona nykyisestä fyysisestä kunnostani
voin todeta että kunto on ihan hyvä, enkä ole
edes kauheasti lihonut, koska vanhat vaateetkin
mahtuvat viellä päälle. Peruskestävyys on
varmaankin heikentenyt huomattavasti, mutta
kykenen yhä edelleen liikkumaan muutaman tunnin
ajan suhteellisen tehokkaasti.
Tälläisestä tilanteesta siis aloitin
valmistautumiseni 300 kilometrin mittaiseen
Vättern Runt:iin.
Valmistautuminen elämäni ensimmäiseen
kuntopyöräilytapahtumann alkoi maaliskuussa,
jolloin muutaman kuukauden lähes täydellisen
urheilutauon jälkeen aloitin harjoittelun.
Ensimmäiset viikot sujuivat mallikaasti ja parin
tunnin pyöräilylenkkejä kertyi kolme viikossa.
Into ei kuitenkaan kestänyt pitkään, vaan jo
muutaman viikon kuluttua harjoitusmääärät
lähtivät selvään laskuun. Syynä tähän oli
varmaankin tietynasteinen motivaation puute,
sekä ennenkaikkea vapaa-ajan puute.
Tässä harjoituspäiväkirja, jossa ainakin
lepopäivien osuus on riittävän suuri;)
Huhtikuu
1. lepo
2. pyöräily 2t 30 min
3. lepo
4. pyöräily 1 t 30 min
5. juoksu 50 min
6. lepo
7. punttisali 50 min
8. juoksu 55 min
9. lepo
10. lepo
11. juoksu 50 min
12. punttisali 55 min + juoksu 45 min
13. juoksu 45 min
14. punttisali 45 min + juoksu 40 min
15. juoksu 50 min
16. punttisali 1 t + juoksu 45 min
17. juoksu 35 min
18. punttisali 1t + juoksu 1 t
19. pyöräily 1 t 45 min
20. punttisali 55 min
21. lepo
22. lepo
23. lepo
24. pyöräily 2 t 30 min
25. pyöräily 1 t 30 min
26. lepo
27. punttisali 1t
28. juoksu 55 min
29. lepo
30. punttisali 1 t
Huhtikuussa tuli yksi varsin hyvä
harjoitusviikko, kun olin lomalla. Samalla tuli
kokeiltua kuinka paljon jaksaa juosta. Ja
kyllähän ne jalat olivat todella kipeät sitten
kun oli juossut viikon ajan päivittäin.
Pyöräilyä tuli harrastettua sen verran että
ajotuntuma pysyi yllä. Kunto ei varsinaisesti
laske, muttei se kehitykkään.
Juoksulenkeillä keskisyke on ollut yleensä
140-150. Aerobinen kynnykseni on yhä edellen
sama kuin aktiiviuran aikana eli n. 160.
Juostessa suurimmaksi ongelmaksi muodostuu kipu
jaloissa, ei niinkään juoksun fyysinen rasitus.
Pyöräilylenkeillä syke on 150-160 mikä
tarkoittaa tasaisessa maastossa noin 33-34 km/t.
keskinopeutta. Kahden tunnin ajon jälkeen tuolla
vauhdilla lihakset ovatkin jo varsin väsyneet ja
aerobinen peruskuntokin alkaa hivenen pettämään.
Niinpä en ole toistaiseksi edes harkinnut
tekeväni pidempiä lenkkejä.
Punttisaliharjoitukset toteutan kuntopiirin
tyyppisesti eli eri liikeiden välillä
palautusaikaa on vähän. Tällä tavoin syke pysyy
yllättävän korkealla (harjoituksen keskisyke
n.130) ja tunnin saliharjoituksen jälkeen olo
onkin varsin uupunut.
Toukokuu
1. pyöräily 1t 30
2. pyöräily 1t 50
3. lepo
4. lepo
5. lepo
6. punttisali 1t
7. lepo
8. lepo
9. pyöräily 2t
10. pyöräily 1t 35 min
11. lepo
12. juoksu 40 min
13. punttisali 50 min
14. juoksu 45 t
15. punttisali 45 min
16. punttisali 50 min + juoksu 40 min
17. lepo
18. lepo
19. lepo
20. lepo
21. lepo
22. pyöräily 2 t 30 min
23. pyöräily 1t 30 min
24. juoksu 30 min
25. lepo
26. lepo
27. punttisali 50 min + juosku 30 min
28. punttisali 1 t
29. juoksu 45 min
30. pyöräily 2 t
Toukokuun harjoittelu ei mennyt ihan
suunnitelmien mukaan. Harjoitteluinto olisi
kyllä ollut mutta aikatauluni ei oikein suosinut
vapaa-ajan askareita. Kunto tuntuu kuitenkin nyt
ihan kohtalaisen hyvältä. En tosin tiedä
millainen on peruskestävyyteni. Voi olla että
kolmen-neljän tunnin ajon jälkeen alkaa kummasti
väsyttämään.
21.4.2004
Vuosi 1994
Edellinen kausi oli päättynyt loukkaantumisen
johdosta suunniteltua aikaisemmin, mutta kauteen
-94 valmistautuminen alkoi pitkähköstä
toipilasajasta huolimatta lähes tulkoon
normaaliin aikaan marraskuun alkupuolella.
Kuntoutuksen aikana olin toteuttanut kevyttä
voimaharjoittelua sekä tehnyt päivittäin
vesikävelyä, joten fyysinen kunto ei ollut
romahtanut aivan nollatasolle. Aloitin
harjoittelun ajamalla maastopyörällä pitkiä
tasavauhtisia lenkkejä, ajoittain ohjelmassa oli
vähän reipasvauhtisempiakin lenkkejä,
varsinaisia tehoharjoituksia en tehnyt lainkaan.
Oheisharjoittelun osuus oli karsittu minimiin,
mukana oli vain kevyehköä voimaharjoittelua
punttisalilla. Viikottaiset harjoitusmäärät
olivat heti alusta pitäen korkeat 20-25 t/vk.
Loukkaantumisen jäljiltä erittäin hyvin
levänneenä kestin kuitenkin hyvin määrällisesti
kovaa harjoittelua, eikä mitään ylikuormitus
oireita esiintynyt. Kovista määristä huolimatta
harjoittelussa oli kuitenkin mukana jonkinlainen
rytmitys eli palauttavatkin päivät kuuluivat
viikko-ohjelmaan. Talvi 93-94 oli muistojeni
mukaan varsin leuto ja Suomessakin ulkona
ajaminen sujui vaikeuksitta aina joulukuun
puoliväliin saakka. Ennen joulua ohjelmassa oli
lyhyt ulkomaanleiri jonka aikana pääsin ajamaan
maantiepyörällä.
Vuodenvaihteessa aloitin varsinaisen
lajiharjoittelukauden, tuolloin myös muutin
asumaan perheeni kanssa Belgiaan.
Tuolla kertaa kyseessä olikin, ainakin
toistaiseksi, lopullinen muutto eli sen jälkeen
en olekkaan asunut Suomessa. Pysyvän kodin
perustaminen ulkomaille on suuri muutos, mutta
erittäin tärkeä jos urheilija aikoo todellakin
keskittyä työhönsä. Tunnen lukuisia
pohjoismaisia, amerikkalaisia, australialaisia,
jne. pyöräilijöitä, jotka elävät Euroopassa ns.
hotellielämää, eikä heistä kukaan nauti siitä.
Osa kestää tuota matkalaukku elämää useammankin
vuoden, mutta valtaosa väsähtää vuodessa.
Pyöräilijäthän tunnetusti matkustavat paljon ja
onkin erittäin tärkeää että noiden lukuisten
matkojen välissä kyetään rentoutumaan paikassa
jonka tuntee kodikseen. Muuten homma menee
helposti siihen että aletaan laskemaan päiviä
seuraavaan kotimaanlomaan.
Tammikuun harjoittelin Belgiassa varsin kylmissä
ja kosteissa olosuhteissa. Lenkit olivat varsin
matalatehoisia, pääpaino oli peruskestävyyden
kehittämisessä. Kunto tuntui jo tässä vaiheessa
kautta varsin hyvältä. Ja motivaatiokin oli
parempi kuin koskaan aikaisemmin. Ajamisessa
alkoi olla todellista yrittämistä, eikä ajatus
mahdollisesta epäonnistumisesta edes käynyt
mielessä missään vaiheessa.
Kilpailukausi alkoi helmikuun alussa Espanjassa
ja heti ensimmäisissä kisoissa pyörä kulki
huomattavasti kovempaa kuin edellisinä vuosina.
Suorituskyvyn kehitys edellisestä vuodesta oli
ollut nopeaa. Pääsääntöisesti kevään kilpailut
menivät hyvin, kunnon ollessa erittäin tasainen.
Olin käytännössä mukana kärki kahinoissa
kaikissa kilpailuissa ja muutamia todella
suuriakin voittoja tuli.
Huhtikuussa sain ensimmäiset
ammatilaissopimustarjoukset, mutta en ollut heti
valmis tekemään sopimusta. Itseluottamus oli
korkealla, ja ajattelin että odotetaan rauhassa
kauden loppua. Tuo olikin hyvä päätös, koska
lopullinen sopimustarjous tulikin elokuussa
juuri sen tyyppisestä tallista minne olin
halunnutkin mennä.
Viimeisen amatöörikauteni kilpailuohjelma oli
tiukka. Kilpailupäiviä kertyi noin sata, niinpä
harjoittelu kauden aikana oli varsin vähäistä.
Harjoittelusysteemini oli muuttunut edellisiin
vuosiin verrattuna siten, että ns. kevyet päivät
olivat todella keveitä ja sitten kun
harjoitteltiin, ajettiin oikein tosissaan. Tuona
kesänä tein myös ensimmäistä kertaa kovia
anaerobisia vetoharjoituksia kilpailukauden
aikana.
Kesäkuun alussa minua vaivasi
jännetupintulehdus, mutta sekin parani nopesti
aktiivisella levolla. Se olikin koko kauden
ainoa varsinainen sairaus.
Heinäkuussa oli suunniteltu kilpailutauko,
jolloin harjoittelukaan ei ollut järin kovaa.
Tämän paussin tarkoituksena oli säästää
voimavaroja kauden loppupuoliskolle, erityisesti
henkisellä puolella. Tuo tauko osuikin juuri
oikeaan aikaan. Sen aikana sain palauduttua
kovasta kevätkaudesta, sekä kerättyä uutta intoa
kauden viimeisien kuukausien kilpailuihin.
Heinäkuun lopussa kilpailin taas, ja elokuussa
saavutinkin koko vuoden parhaan kuntohuipun.
Voitin helpohkosti suuren suuren etappiajon,
joka oli sinä vuonna tallimme päätavoite. Pyörä
kulki tuolloin paremmin kuin koskaan
aikaisemmin. Asiaan vaikutti varmaankin
huomaattavasti se että olin jo tuolloin tehnyt
ammattilaissopimuksen joten suorituspaineetkin
olivat vain muisto menneistä.
Syyskuussa ajoin ensimmäiset
ammattilaiskilpailut Festina-tallin väreissä.
Muistan vielläkin elävästi ensimmäisen
kilpailumatkan uuden tallinini kanssa.
Edellisenä viiikonloppuna ajetuissa
maailmestaruuskilpailuissa Festinan Luc Leblanc
oli voittanut mestaruudet, samaa tallia edustava
Richard Virenque oli sijoittunut kolmanneksi.
Siinäpä minä sitten istuin samassa pöydässä
uunituoreen maailmanmestarin kanssa. Harppaus
amatöörimaailmasta huippuammattilaisten pariin
oli melko vaikuttava kokemus. Onneksi minulle ei
tullut rimakauhua. Virenque voitti tuon kisan,
oma sijoitukseni oli kolmastoista ja niin
ammattilaisurani oli alkanut.
Havaitsin heti ensimmäisissä kilpailuissa kuinka
ammattilaiskilpailuissa käytetty ajotyyli sopi
minulle paremmin, kuin amatöörien tyyli.
Ammattilaisissa ajetaan välillä hiljaa, ja
ajoittain todella kovaa. Kilpailuiden ratkaisut
tapahtuvat pääsääntöisesti juuri siinä kohdassa
kisareittiä, jossa suuret tallit ovat päättäneet
tehdä ne. Amatööreissä vauhti on usein melkein
sama lähdöstä maaliin.
Aluksi ammatilaiskilpailuissa ihmettelin
ajoittain sitä, miten jotkut kykenivät ajamaan
pyörällä niin kovaa, mutta siitäpä sai ainakin
hyvää lisämotivaatiota harjoitteluun.
Tuona vuonna päätin kilpailukauteni vasta
lokakuun lopussa. Kauden viimeinen kilpailuni
olikin poikkeuksellisen mielenkiintoinen
kokemus. Ohjelmassa oli 10-päivän etappiajo
Kolumbiassa. Siis erittäin mielenkiintoinen sekä
rasittava kokemus. En pohjolan kasvattina ollut
koskaan edes kuvitellut että jossain päin
planeettaamme olisi 50 kilometrin mittainen
yhtäjaksoinen nousu. Nyt tiedän että ainakin
Kolumbiasta löytyy sellainenkin ylämäki. Tuon
nousun korkeusero on kunniotettavat 3200 metriä.
Onneksi alamäkikin on lähes saman mittainen.
Kauden jälkeen pidin lyhyen loman. Seuraavan
kauteen valmistautumisen aloitin tallin
valmentajan opastuksella. Tämä muutos toikin
mukanaan varsin suuria muutoksia
harjoitusohjelmaan.
Kokonaisuudessaan vuodesta 1994 voi todeta että
kyseessä oli tietyllä tavalla kausi, jonka
aikana edellisten vuosien aikana tehty työ
palkittiin. Tälläiset kaudet ovatkin hyvin
tärkeitä urheilijalle, koska muuten herääkin
vähitellen kysymys siitä, että onko koko
hommassa mitään järkeä?
Vuonna –94 kohdalleni ei osunut mitään ikäviä
yllätyksiä ja kykenin keskittymään
täysipainoisesti itse asiaan eli pyörällä
ajamiseen. Havaitsin tuona vuonna myös sen
kuinka tärkeää menestyksen kannalta on
täydellinen omistautuminen pyöräilylle, ja sen
kautta tuleva tietynlainen pyöräilijän ammatin
kokonaisvaltainen hallinta. Hyvä suoritus
koostuu lukuisista pienistä yksityiskohdista,
joista jokaisen voisi tekemättä ilman että se
vaikuttaisi dramaattisesti suoritukseen. Mutta
jos haluaa tehdä parhaansa ja maksimoidan
menestyksen, mitään osa-aluetta ei saa
laiminlyödä tai jättää kokonaan toteuttamatta.
29.4.2003
Vuosi 1993
Toteutin kauteen -93 tähtäävän
talviharjoittelun Suomessa. Ohjelmassa oli
enimmäkseen maastopyöräilyä ja hiihtoa. Lenkit
olivat enimmäkseen peruskestävyys -tyyppisiä,
eikä ohjelmassa ollut lainkaan vetoharjoituksia.
Lisäsin punttisalilla tehtävän voimaharjoittelun
määrää sen verran että kävin salilla pari kertaa
viikossa.
Kokonaisharjoitusmäärä lisääntyi noin
kolmanneksella edellistalveen verrattuna. Keho
kesti hyvin muutoksen, enkä kärsinyt talven
aikana minkäänlaisista sairauksista. Kunto
olikin vallan mainio peruskuntokauden lopussa ja
lähdin toiveikkaana takaisin Ranskaan tammikuun
puolivälissä.
Kilpailukauden piti alkaa heti helmikuussa,
mutta paikallinen pyöräilyliitto oli kiristänyt
sääntöjä, joiden perusteella ulkomaalaiset
urheilijat saivat edustaa paikallisia seuroja.
Niinpä minäkään en saanut lupaa kilpailla, ennen
kuin minulle löytyi oikein virallinen
opiskelupaikka Ranskasta. Onneksi asia järjestyi
ja pääsin "koulunpenkille" sekä ennen kaikkea
ajamaan ensimmäiset kisat maaliskuun alussa.
Kunto oli hyvä ja tulokset sen mukaiset. Voitin
maaliskuussa muutaman tärkeän kilpailun, mutta
huhtikuun alussa sairastuin hivenen tavallista
kovempaan vatsatautiin. Sitä sairastellessa meni
viikko sairaalassakin ja sitten kun viimein
paranin, elopainoni oli laskenut 60 kiloon.
Laihana poikana oli varsin vaikeaa jopa
nukkuakin, koska patjat tuntuivat todella
kovilta.
Saatoin aloittaa normaalin harjoittelun
uudestaan huhtikuun puolivälissä. Silloin aloin
rakentamaan kuntoa vähitellen, tekemällä pitkiä
rauhallisia harjoituksia, sekä ajamalla
viikonloppuisin harjoitusmielessä kilpaa.
Huippukunto löytyikin yllättävän nopeasti ja jo
toukokuun alkupuolella olin taas palannut
kärkikamppailuihin. Ajoin muutaman
etappikilpailun Ranskassa, joissa sijoituin
kärkipäähän. Niiden jälkeen palasin takaisin
Suomeen. Kotimaassa oleskellessani ajoin
paikallisia kilpailuja sekä muutamia kv.
etappiajoja Suomen maajoukkueessa. Noissa
kilpailuissa menestys oli vaihtelevaa, mutta
kunto vaikutti hyvältä ja innostus lajia kohtaan
oli kovassa nousussa.
Kilpailukauden aikana harjoittelin enemmän kuin
aikaisimpina vuosina, koska päätavoitteenani oli
menestyä kauden viimeisten kuukausien aikana.
Muutenkin olin oppinut lisää harjoittelun
saloista ja harjoitusmenetelmäni oli
huomattavasti järkevämpi kuin ennen. Olin
alkanut tekemään kilpailuihin tähtääviä
vetoharjoituksia ja minulle oli viimeinkin
alkanut valjeta kuinka tärkeää on levätä ennen
kilpailuja. Olin myös ohjelmoinut koko kauden
harjoittelun muutamia kuntohuippuja
silmälläpitäen.
Heinäkuussa palasin takaisin Ranskaan, missä
aloitin välittömästi kovan harjoitus- ja
kilpailuputken, jolla tähtäsin Norjassa
ajettuihin Maailman mestaruuskilpailuihin.
Elokuussa kilpailut sujuivat hyvin, saavutin
menestystä ja valmistauduin toiveikkaana kauden
tärkeimpään kilpailuun.
Oslon MM-kilpailuista muodostui kohdaltani
täydellinen fiasko. Ohjainkannatin hajosi heti
ensimmäisen kilometrin aikana. Sain liian
pitkältä tuntuneen odottelun jälkeen liian
pienen varapyörän, jolla sitten yritin
epätoivoisesti saavuttaa pääjoukon. Se ei
onnistunut ja sillä tavoin päättyi minun taival
MM-kilpailuissa. Olin kovin pettynyt
suoritukseeni, mutta toisaalta se vain lisäsi
motivaatiotani kauden viimeisiä kilpailuja
kohtaan.
Valitettavasti epäonneni jatkui heti seuraavalla
viikolla, kun jouduin kilpailussa koko urani
pahimpaan onnettomuuteen. Kolarin seurauksena
oli kallonmurtuma, aivotärähdys (käytin ns.
nahka/nakkikypärää !!) lonkan murtuma,
olkapäävamma jne. Kauteni päättyi siihen ja
seuraavaksi olikin vuorossa siirtyminen
pyörätuolissa takaisin Suomeen.
Onneksi ehdin takaisin ennen ensimmäisen
lapsemme syntymää, sairaalassa minua tosin
luultiin useinmiten potilaaksi. Onnettomuus ja
lapsen syntymä tietysti pysäyttivät ajattelemaan
syntyjä syviä. Aikani asioita mietittyäni kaikki
selvisi, kun tajusin haluavani todellakin
ammattipyöräilijäksi. Näin ollen päätin alkaa
pitämään pyöräilyä työnäni, siihen asti pyöräily
oli ollut enemmänkin elämäntapa kuin elinkeino.
Siitä alkaen suhtautumiseni pyöräilyyn muuttui
täydellisesti. Olin nyt mies joka elätti
perheensä pyörällään ja minulla ei olisi "varaa"
olla menestymättä.
Vuotta -93 analysoidessa voin todeta että
kehitystä tapahtui varsin paljon. Olin
saavuttanut kauden aikana sellaisen tason että
kykenin ajamaan tosissani kilpaa maailman
parhaiden amatöörien kanssa. Erittäin
rikkonaisesta kaudesta johtuen menestys
kilpailuissa ei ollut parasta mahdollista.
Kauden aikana minulla oli ensimmäiset ns. tosi
kontaktit ammattilaistallien kanssa, mutta näin
jälkikäteen voin todeta että tein oikein kun
päätin ajaa vielä yhden vuoden amatööreissä.
Tällä tavoin varmistin että olin tarpeeksi hyvä
ennen siirtymistä ammattilaiseksi ja samalla
minulla oli mahdollisuus päästä suoraan todella
hyvään talliin. Monesti on hankalampaa siirtyä
pienestä ammattilaistallista suureen, kuin
nousta suoraan amatööreistä huipputallin
riveihin.
Toipilasaikani kesti pari kuukautta, jonka
jälkeen aloitin harjoittelun seuraava vuotta
silmälläpitäen. Tein talveksi todella kovan
harjoitusohjelman. Tunsin olevani valmis
siirtymään ns. uraa rakentavasta työstä
todelliseen huippu-urheilijan elämään.
Harjoittelu alkoikin heti sujua hyvin ja
motivaation ollessa erinomainen odotin innolla
seuraavaa kesää.
20.3.2003
Vuosi 1992
Toteutin talviharjoitteluni ennen kautta -92
enimmäkseen Suomessa. Suoritin valtaosan
kestävyysharjoittelusta hiihtäen. Tuona talvena
ajoin ensimmäistä kertaa pitkiä lenkkejä
maastopyörällä ja voimaharjoittelu taisi
"unohtua" lähes täysin. Ohjelmassa oli kotimaan
harjoittelun lisäksi muutama "pakollinen"
harjoitusleiri Espanjassa, joiden aikana
harjoittelussa keskityttiin kilometrien
keräilyyn. Talvella harjoittelu ei onnistunut
aivan niin kuin olin suunnitellut, mutta kuntoni
oli kuitenkin kohtalainen ennen
lajiharjoittelukauden alkua.
Tammikuussa harjoittelin kaksi viikkoa
Mallorcalla, sen jälkeen kävin Suomessa
pakkaamassa tavarani ja suuntasin kohti Ranskaa.
Saavuin Ranskaan tammikuun lopussa ja
matkustimme heti harjoitus- ja kilpailuleirille
Pohjois-Espanjaan lähelle Ranskan rajaa.
Ensimmäisissä kilpailuissa pyörä kulki oikein
mukavasti, mikä olikin tärkeää koska muuten
sopeutuminen "ummikkona" uuteen joukkueeseen ei
ollut järin helppoa. Ensimmäisenä ongelmana oli
tietysti kielimuuri, ranskankielen taitoni oli
todella heikko. Englantia puhuvia henkilöitä
joukkueessamme oli peräti yksi kpl. Todellisia
tuskan hetkiä olivat ruokailut. Ranskalaisethan
tunnetusti istuvat pitkään pöydässä ja puhua
pölpöttävät tauotta. Siinä sitä sitten
istuskelin ja kuuntelin loputtoman pitkiä
juttuja, joista en tajunnut yhtään mitään,
saattoihan siinä aikansa kuluksi vaikka
laskeskella lautaselta löytyvien riisinjyvien
lukumäärää.
Jollain kumman tavalla onnistuin kuitenkin
ymmärtämään ainakin jotain, koska olin
useimmiten oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Kielitaito kehittyi nopeasti ja jo parin
kuukauden kuluttua ymmärsin ns. pyöräilykielen
tärkeimmät termit.
Ensimmäisten kilpailujen ja Espanjan leirin
jälkeen pääsin tutustumaan ulkomaalaisen
amatööripyöräilijän arkeen Ranskassa. Asuin
Pohjois-Ranskassa kaupungissa, johon turistit
eivät matkoillaan juurikaan päädy. Rikollisuus
ja yleinen turvattomuus oli osa karua
todellisuutta, noihin asioihin tottumiseen meni
oma aikansa. Tulinhan melkein suoraan
"poronhoitoalueelta". Muistan elävästi kuinka
eräänä kauniina päivänä eräs autoilija kiilasi
oikein reippaasti pientä ajajaryhmäämme
lenkillä, johon vastasimme parilla terävällä
kansainvälisellä käsimerkillä.
Autonkuljettajalla oli kuitenkin todellinen
"ässä" hihassaan, jolla hän sai meidät
noudattamaan välittömästi hyvin matalaa
profiilia, hän nimittäin alkoi osoittamaan meitä
pistoolilla. Onneksi tilanne rauhoittui nopeasti
ja pääsimme elävinä jatkamaan harjoitusta, paras
lihasvireys oli kuitenkin kadonnut.
Puoliammattilaisen tai amatöörin (ihan kuinka
vain haluaa asian ilmaista) arkeen kuluu monta
asiaa, joiden hoitaminen huonolla kielitaidolla
on ainakin aluksi varsin työlästä ja hankalaa.
Talli auttaa parhaansa mukaan urheilullisella
puolella, mutta ajajan on henkilökohtaisesti
huolehdittava kaikista normaali arkipäivän
asioista, kuten puhelinlinjan avaaminen,
pankkitilin avaaminen jne. Ihan normaali
juttuja, mutta jos et osaa kieltä vieraassa
maassa ja taloudellinen tilannekaan ei aina ole
mikään paras mahdollinen, noidenkin asioiden
järjestäminen kovan kilpailu- ja
harjoittelurytmin yhteydessä vie osansa
urheilijan energiasta. Monille ulkomaille
lähtijöille ensimmäinen vuosi on myös viimeinen,
vaikka urheilullinen taso olisikin ihan hyvä.
Onnekseni minä olin ns. hyvässä tallissa, jossa
henkilökunta ja ajajat auttoivat aina kun
tarvitsin heitä ja näin ollen sopeutumiseni
uuteen ympäristöön sujui ilman suurempia
murheita.
Kauden aikana ajetuissa kilpailuissa menestys
oli vaihtelevaa. Suorituskykyni ei ollut
tasainen läpi kauden, vaan ero parhaiden ja
huonompien päivien välillä oli todella suuri.
Parhaimmillaan kuntoni oli elokuussa, jolloin
pystyin ajamaan tosissani kilpaa parhaiden
ranskalaisten ja kaikkien muidenkin amatöörien
kanssa. Kilpailin lähes koko kauden Ranskassa,
osallistuen suurimpaan osaan tärkeimmistä
kilpailuista. Kauden aikana ajettujen
kilpailujen määrä miltei kaksinkertaistui
edelliseen vuoteen verrattuna.
Ajoin Suomessa kilpaa touko-kesäkuussa ja
osallistuin muutamiin kansainvälisiin
etappiajoihin Suomen maajoukkueessa.
Tarkoituksenamme oli myös osallistua
Olympia-kisoihin, mutta joukkueajoryhmäämme ei
sinne valittu. Asia ei tietysti erikoisimmin
minua ilahduttanut, mutta olin jo havainnut
kuinka paljon helpompaa ja järkevämpää on itse
rakentaa omaa uraansa ulkomailla, kuin pyrkiä
kehittymään suomalaisten urheiluliittojen
projektien puitteissa. Barcelonan Olympialaisten
joukkueajon kohtalo vain vahvisti päätöstäni
rakentaa uraani siltä pohjalta etten koskaan
tulisi samaan erityisen paljon tukea Suomesta.
Opin vuoden aikana paljon uutta
kilpailutaktiikoista ja yleensäkin kaikista
niistä pienistä tiedoista ja taidoista joilla
kilpailusuoritus pyritään parantamaan.
Tallissani oli useita kokeneita ajajia ja ennen
kaikkea sellaisia kokeneita ajajia jotka olivat
halukkaita auttamaan nuoria. Heiltä opin paljon
enemmän kuin monilta valmentajilta.
Harjoitusmenetelmäni ei juurikaan muuttunut
edellisistä vuosista, harjoitusmäärät tosin
pienenivät ja vastaavasti kilpailupäivien
lukumäärä kasvoi merkittävästi. Olin halukas
saamaan uutta tietoa harjoittelusta, mutta
tallissamme ei ollut varsinaista valmentajaa.
Joukkueenjohtaja johti ajajia kisoissa, muuten
kaverit tekivät mitä itse parhaaksi kokivat.
Nopeasti havaitsin että monien ajajien menestys
perustui lähinnä lahjakkuuteen ja ”musta tuntuu”
menetelmällä toteutettuun harjoitteluun. Jatkoin
kuitenkin tiedon hakua, asiaa ei helpottanut se
tosiasia että harjoitteluun liittyen on
suurissakin pyöräilymaissa tarjolla paljon
täydellistä potaskaa. Kokeilin sinä vuonna
monenlaisia harjoituksia, en oppinut kovinkaan
paljon uutta ja hyödyllistä, mutta olin ainakin
onnistunut eliminoimaan osan väärästä tiedosta.
Joskus asioita kai pitääkin opetella kantapään
kautta.
Kilpailukauteni päätyttyä lokakuussa, matkasin
takaisin Suomeen. En ollut erityisen tyytyväinen
tuloksiini vuoden aikana, mutta olin kuitenkin
ajanut paljon paremmin kuin edellisenä vuonna.
Uskoin seuraavan kauden olevan
menestyksekkäämpi, koska olin jo sopeutunut
uuteen systeemiin ja seuraavana vuonna voisin
keskittyä rauhassa ajamiseen. Suunnitelmani
talviharjoitteluun oli varsin epämääräinen,
niinpä harjoittelinkin seuraavana talvena vähän
miten sattuu.
27.2.2003
Vuosi 1991
Ajoin vuonna -91 ensimmäisen kauteni
yleisessä luokassa. Vuodesta muodostui minulle
kaikin puolin vaikea. Yleensäkin siirtyminen
junioreist yleiseen luokkaan on monille,
varsinkin suomalaisille pyöräilijöille monella
tavoin ratkaiseva käännekohta uran jatkoa
silmälläpitäen.
Tuossa iässä harjoitusmäärät ja tehot kasvavat
huomattavasti, vuosittaisten kilpailujen
määrässä kasvu on vieläkin suurempi.
Samanaikaisesti urheilijan elämässä tapahtuu
tietysti lukuisia muitakin muutoksia,
opiskeluiden aloitus, asevelvollisuus,
seurustelu, muutto omaan asuntoon, jne. Näiden
kaikkien asioiden yhteen sovittaminen kovenevan
harjoittelun kanssa ei ole helppoa. Eikä
varsinkaan pyöräilyssä, koska tuossa iässä kv.
huipulle pyrkivän ajajan on lähes tulkoon pakko
siirtyä kilpailemaan ulkomaille. Niinpä juuri
tuossa iässä monet suomalaiset pyöräilijät
joutuvat antamaan paljon tasoitusta ulkomaisiin
kilpakumppaneihin verrattuna.
Suomesta on perinteisesti tullut paljon lupaavia
juniorisarjojen pyöräilijöitä, joiden ura onkin
kääntynyt alamäkeen ensimmäisten yleisen sarjan
vuosien aikana. Syynä ei ole yleensä urheilijan
laiskuus tai lahjattomuus vaan olosuhteiden
vaikeus. Minulle henkilökohtaisestikin oli
vähällä käydä niin. Vuosi -91 oli ehdottomasti
yksi urani hankalimmista kausista ja sen aikana
jäin jälkeen samanikäisten ulkomaalaisten
ajajien kehityksestä. Onneksi asiat kuitenkin
järjestyivät pari vuotta myöhemmin, enkä koe
että mitään korvaamatonta vahinkoa pääsi
tapahtumaan. Menetin vain vähän aikaa, mikä ei
tosin ole kovinkaan hyvä asia koska
huippu-urheilijan ura on loppujen lopuksi
todella lyhyt.
Suoritin talven peruskuntoharjoittelun Suomessa.
Kestävyysharjoittelu tapahtui hiihtämällä,
lisäsin punttisaliharjoittelua, ajoin vähän
rullilla, enkä tehnyt lainkaan vetoharjoituksia.
Lisäksi harrastin kovapanosammuntaa, sängyn
petaamista ja tetsausta.
Keväällä oli vuorossa muutamia harjoitusleirejä
Espanjassa, joiden aikana ajoimme runsaasti
pitkiä rauhallisia lenkkejä. Kilometrejä noilla
leireillä kertyi samaan tahtiin kuin
edellisinäkin vuosina, keskinopeudet olivat
varsin vaatimattomia.
Kilpailukausi alkoi huhtikuussa Belgiassa,
Pyöräilyliitto oli vuokrannut sieltä talon ja
niinpä me oleskelimme siellä useaan otteeseen
kauden aikana. Kevään ensimmäisissä kilpailuissa
kuntoni oli todella heikko, hyvä jos pääsin
maaliin asti kv. kilpailuissa. Asia ei tietysti
erityisesti ilahduttanut minua. Harjoitteluni
alkoi sujua paremmin huhtikuun puolivälissä ja
toukokuussa kilpailukunto sitten löytyikin.
Kilpailukauden harjoittelu oli hyvin saman
tyyppistä kuin edellisenäkin vuonna, harjoitus
määrät vain olivat hivenen pienemmät koska
vapaa-aika ei aina riittänyt harjoitteluun.
Mitään varsinaista harjoitusohjelmaa ei ollut
olemassa.
Kesällä ajoin noin puolet ajasta kisoja
ulkomailla ja loput kotimaassa. Ajoimme
maajoukkueen kanssa muutamia kansanvälisiä
etappiajoja, joissa pyörä kulki ajoittain ihan
mukavasti. Tuohon aikaan alle 23-vuotiaiden
sarjaa ei oltu vielä "keksitty" eli junioreista
siirryttiin suoraan miesten kilpailuihin, joissa
ajoivat kaikki amatöörit ikään katsomatta.
Asiassa oli tietysti hyvät ja huonot puolensa.
Suurimmat kilpailut olivat ajoittain varsin
kovatasoisia, toisaalta nuoret ajajat tiesivät,
että jos on parempi kuin huippuamatöörit voi
siirtyä huoletta ammattilaiseksi.
Kauden päätavoitteena oli Stuttgartissa pidetyt
MM-kilpailut ja ensisijaisesti joukkueajo. 100
km joukkueajohan on nykyään siirtynyt osaksi
pyöräilyn historiaa, kilpailumuotona se oli
varsin haastava etenkin jos pyrki ajamaan kovaa.
Meillä oli tuolloin meneillään joukkueajo
–projekti, jonka lopullisena tavoitteena oli
seuraavana vuonna pidetyt Barcelonan Olympia
kisat.
Toteutimme ennen MM-kilpailuja kolmen viikon
harjoitusleirin, jonka aikana keskityimme
pääasiallisesti joukkueajon
erikoisharjoitteisiin. Joukkueemme ajo MM
kisoissa sujui takkuisesti, niin kuin monesti
muulloinkin ja sijoituksemme oli 16.
Ajoin myös henkilökohtaisen maantieajon, vaikka
harjoittelumme oli suunniteltu joukkueajoa
silmälläpitäen. Taktisesti surkean ajon jälkeen
minua ennen maaliin saapui 47. nuorta miestä.
Suorituskykyni oli hyvin ailahtelevainen kauden
aikana ajetuissa kilpailuissa, syy saattoi
kylläkin olla enimmäkseen oman pään sisällä.
Olin kyllästynyt jatkamaan uraani samalla
systeemillä kuin tähän asti, polte ajamaan
ulkomaille oli valtava ja vielä kun tiesin ettei
armeijan päättymisen jälkeen mikään asia ei
pidättelisi minua Suomessa.
Etsin kuumeisesti kontakteja ulkomaalaisiin
joukkueisiin, mutta niitä ei ollut todellakaan
helppo löytää. Tuohon aikaan suomalaiset olivat
vierailleet kovin harvoin Keski-Eurooppalaisissa
joukkueissa, eivätkä suuret amatöörijoukkueet
olleet erityisen kiinnostuneita 19. vuotiaasta
suomalaisesta ajajasta.
Asevelvollisuuteni päättyi syyskuun alussa ja
olin ostanut heti seuraavalle päivälle menolipun
Belgiaan. Vakaana tarkoituksenani oli löytää
seuraavalle kaudelle paikka ulkomaalaisessa
joukkueessa. Kuntoni ei tosin ollut paras
mahdollinen, mutta motivaationi oli sitäkin
parempi. Ajoin syyskuussa lukuisia kilpailuja
Belgiassa kohtalaisella menestyksellä.
Suomalainen ystäväni oli saanut solmittua
ensikontaktin ranskalaisen A.C. Wasquehal
joukkueen kanssa ja hän meni syyskuussa ajamaan
ensimmäiset kilpailunsa ranskalaisessa
joukkueessa. Onnekseni hän kertoi minusta
positiiviseen sävyyn seuran valmentajalle, joka
suostuikin siihen, että tulisin ajamaan kauden
viimeiset kilpailut heidän joukkueessaan. Niinpä
saavuin Ranskaan lokakuun alussa. Ajoin muutamia
kilpailuja saavuttamatta mitään ihmeellisempiä
tuloksia.
Joukkueen valmentaja oli kuitenkin ainakin
suhteellisen tyytyväinen esityksiini, koska
teimme sopimuksen seuraavalle vuodelle.
Yhteistyöni kyseisen valmentajan kanssa jatkui
koko urani ajan ja vuosien varrella hänestä tuli
yksi parhaista ystävistäni.
Palasin takaisin Suomeen kauden viimeisten
kilpailujen jälkeen. Aloin innolla valmistautua
tulevaan kauteen, koska tiesin että minulla
olisi seuraavan vuoden aikana ainutlaatuinen
tilaisuus oppia paljon uutta pyöräilystä. Tiesin
myös, että minun tulisi kehittyä huomattavasti
ennen kuin olisin valmis menestymään suurissa
kansainvälisissä kilpailuissa.
7.2.2003
Vuosi 1990
Päätin alkaa täysipäiväiseksi urheilijaksi
ennen viimeisen juniorikauteni alkua, koska en
keksinyt muuta ratkaisua joka olisi taannut
minulle parhaat mahdollisuudet kehittyä
pyöräilijänä. Näin ollen minulle tarjoutui
mahdollisuus lisätä huomattavasti pyöräilyn
osuutta talviharjoittelussa.
Talven ulkomaanleiritys alkoi heti marraskuussa
ja jatkui huhtikuulle saakka. Yleensä olin 2-3
viikkoa ajamassa lämpimissä olosuhteissa ja sen
jälkeen viikon tai kaksi Suomessa.
Leireillä harjoittelin pienissä ryhmissä ja
harjoittelun perusideana oli lähinnä ajaa paljon
kilonmetrejä rauhallisella vauhdilla.
Varsinainen harjoittelun suunnitelmallisuus oli
kadonnut toiminnastani koska olin alkanut
henkilökohtaisesti vastaamaan omasta
valmennuksestani.
Niinpä kiertelin koko talven erilaisten
suomalaisten pyöräilijäporukoiden kanssa
Espanjan rantalomakohteita. Harjoitusmäärät
alkoivat olla, ainakin näin jälkeenpäin
katsottuina, vähintääkin kunniotusta herättäviä.
Keskimäärin harjoituskilometrejä kertyi
leiriviikoilla vähintään 1000 km/viikko.
Helmikuussa ajoin kahden viikon leirillä 2300
km, enimmillään harjoitusta kertyi 250 km
päivässä. Pyrkiessäni toteuttamaan valtavia
harjoitusmääriä, taisin unohtaa kokonaan nuo
kuuluisat lepopäivät sekä laiminlyöin pahoin
lihaskuntoharjoitukset.
Varsin epämääräisestä ja sattumanvaraisesta
harjoitussysteemistä huolimatta fyysinen kunto
kuitenkin kehittyi, koska olin vielä varsin
nuori ja peruskestävyysharjoittelu riitti vielä
toistaiseksi suorituskyvyn parantamiseen.
Kauden-89 päätyttyä siirryin edustamaan
vantaalaista Let´s Go-seuraa, jota edustivat
tuolloin useat maamme huiput. Seura tarjosi
Suomen mittakaavassa erittäin hyvän tuen väline-
ja taloudellisella puolella. Seuran johtajalla
Pekka Saarelaisella oli hyvin samanlainen
käsitys kuin minullakin siitä miten pyöräilyssä
voisi kehittyä kansainvälisen tason
urheilijaksi.
Hän lupasi tukea minua jos suostuisin seuraaviin
ehtoihin:
1. Minun tulisi pyrkiä ajamaan ulkomaiseen
seuraan
2. Jos joskus pääsisin ammattilaiseksi
tarjoaisin hänelle kahvit.
Minulle nuo edellämainitut ehdot sopivat vallan
mainiosti ja olimmekin yhteistyössä usean vuoden
ajan.
Aloitin kilpailukauden jo maaliskuussa
Espanjassa ja kunto oli oikein hyvä heti
ensimmäisistä kilpailuista lähtien. Huhtikuussa
olin kilpailumatkalla Slovakiassa, toukokuussa
ajoin yleisenluokan etappiajon Saksassa jne.
Ajoimme myös muutamia kv. kilpailuja
maajoukkueena ja niissäkin menestys oli oikein
hyvää.
Kauden päätavoite oli junioreiden MM-kilpailut
Englannissa, joihin valmistautuminen onnistui
hyvin ja kunto olikin vallan mainio.
Sijoituksemme oli 7. 70 km joukkueajossa,
henkilökohtaisessa maaantieajossa ajoin
taktisesti huonon kisan (varsin yleistä
tuolloin) ja enkä sijoittunut kärkisijoille.
Pohjoismaiden Mestaruuskilpailuissa voitimme
joukkueajon. SM kilpailuissa voitin maantie-
,aika- ja joukkueajon.
Kunto oli tasainen koko kauden ajan, eikä ns.
heikkoja kilpailuja juuri ollut. Motivaatio
harjoitella ja kilpailla oli melkein liiankin
hyvä, koska palautumisjaksoja ei tullut juuri
pidettyä. Vaikka silloinen käyttämäni harjoitus
menetelmä olikin viellä suhteellisen hyvä
talviharjoitteluun, minun olisi pitänyt
toteuttaa kilpailukauden aikana toisenlaista,
ehkä hivenne monipuolisempaa harjoittelua.
Osallistuin kauden aikana useisiin yleisenluokan
kilpailuihin niin kotimaassa kuin ulkomaillakin,
joissa kykenin ajamaan ihan hyvin ja sain paljon
hyödyllistä kokemusta. Kesällä -90 ajoin
viimeiset ratapyöräilykilpailuni, enkä sen
jälkeen olekaan noussut ratapyörän satulaan.
Kauden päätteeksi meninne maajoukkueen kanssa
kuukaudeksi kilpailemaan Belgiaan ja Hollantiin.
Siellä sain ensimmäisen todellisen kosketuksen
noissa maissa vallitsevaan tapaan ajaa kilpaa,
mikä onkin varsin erityyppinen kuin
pohjoismaalaisissa kisoissa.
Suomen nyt jo edesmennyt Pyöräilyliitto päätti
vuokrata talon Belgiasta tukikohdaksi kilpailu-
sekä harjoitusmatkoille ja päätimme viettää
siellä suurimman osan seuraavan kauden ulkomaan
leireistä.
Lokakuun alussa ajoin viimeiset kilpailuni
Belgiassa ja niiden jälkeen suunnistin
suorittamaan asevelvollisuutta Lahdessa
sijaitsevassa Puolustuvoimien Urheilukoulussa.
Meitä olikin tuolloin harvinaisen monta lupavaa
pyöräilijää samanaikaisesti
maanpuolustustehtävissä ja pystyimme aina
silloin tällöin - jos löytyi vapaa hetki -
harjoittelemaan porukalla. Talven harjoittelun
ohjelmointi oli luonnollisesti varsin erinlainen
kuin edellisenä vuonna, koska Puolustusvoimat
tarjosivat niin paljon virikkeitä, ettei aikaa
pyöräilyharrastukseen aina oikein riittänyt.
28.1.2003
Esimerkkejä kauteen valmistautumisesta
Ajattelin nyt kun lähetystään sitä ajankohtaa
jolloin aloitetaan lajiharjoittelu, julkaista
muutamia esimerkkejä siitä, kuinka harjoittelin
noiden ensimmäisten pyöränpäällä vietettyjän
viikkojen aikana.
Esimerkit ovat vuosilta -93, -94, -96 ja -97.
Noina vuosina olin vuotta -96 lukuunottamatta
toteuttanut talviharjoittelun Suomessa.
Vuosi 1994
Talven harjoittelu ei ollut onnistunut parhaalla
mahdollisella tavalla ja niinpä aloitin
lajiharjoittelun varsin huonokuntoisena.
Harjoittelu toteutettiin Pohjois-Ranskassa jossa
ilmastolliset olosuhteet olivat varsin huonot
(ilman lämpötila 0°- + 10° ja ajoittain
sadetta).
Ajoin lenkit pienissä ryhmissä ja harjoittelun
päätavoiteena oli parantaa peruskuntoa.
Harjoittelu oli teholtaan kevyttä ja ajaessa
käytettiin hyvin pientä välitystä.
25.1-31.1
Ma. 3 t 30 min
Ti. 1 t 30 min, erittäin kevyttä ajoa
Ke. 3 t 50 min, yhteislenkki reipasta vauhtia
To. ap. 3 t 15 min ip. 2 t
Pe. 4 t
La. ap. 3 t ip. 3 t yhteislenkki kovaa vauhtia
Su. 4 t 5 min, yhteislenkki
1.2-7.2
Ma. 2 t 5 min, palauttavaa ajoa
Ti. 4 t 5 min
Ke. ap. 2 t 15 min, kevyttä ip. 4 t,
yhteislenkki
To. ap. 2 t 40 min ip. 2t 20 min
Pe. 2 t, palauttavaa ajoa
La. 4 t
Su. 5 t 25 min, yhteislenkki reipasta vauhtia
8.2-14.2
Ma. 2t 30 min, palauttavaa ajoa
Ti. ap. 3 t 30 min ip. 2 t
Ke. ap. 3 t 15 min ip. 2 t 5 min
To. 2 t 5 min, palauttavaa
Pe. 4 t 5 min, 3 kertaa 15 min vautikestävyyttä
syke 170-180
La. 5 t 20 min
Su. 4 t 20 min
15.2-21.2
Ma. 2 t, palauttavaa
Ti. 4 t 20 min, 4 kertaa 15 min
vauhtikestävyyttä syke 170-180
Ke. 5 t 20 min
To. 4 t 30 min
Pe. 1 t 45 min, palauttavaa
La. 2 t 35 min, palautavaa
Su. 2 t 50 min
Junnaava harjoittelu huonoissa olosuhteissa
väsytti elimistön varsin nopeasti niinpä jakson
lopussa olinkin aika väsynyt. Eipä tainnut olla
se paras mahdollinen tapa aloittaa
lajiharjoittelu.
Vuosi 1994
Peruskuntokauden harjoittelu Suomessa oli
onnistunut erittäin hyvin ja valmius aloittaa
maantiellä ajaminen oli hyvä koska olin ajanut
marras- joulukuussa runsaasti maastopyörällä.
Jakson harjoittelu toteutettiin
Pohjois-Ranskassa samanlaisissa olosuhteissa
kuin edellisenäkin vuonna. Harjoittelun
päätavoite oli peruskunnon parantaminen, niinpä
tehoharjoituksia oli vähän. Pyrkimykseni oli
antaa elimistölle enemmän aikaa palautua kuin
edellisenä vuonna.
3.1-9.1
Ma. lepo
Ti. lepo
Ke. lepo
To. 5 t
Pe. 5 t 25 min
La. 3 t 30 min
Su. 5 t
10.1-16.1
Ma. 1 t 40 min, palauttavaa
Ti. lepo
Ke. 4 t 5 min, porukkalenkki reipasta vauhtia
To. lepo
Pe. 3 t 30 min
La. 5 t 25 min
Su. 5 t 25 min
17.1-23.1
Ma. 5 t 35 min
Ti. 1 t 30 min, palauttavaa
Ke. ap. 1 t 25 min ip. 2 t 10 min
To. 5 t 25 min
Pe. testi 25 min
La. 4 t 15 min
Su. ap. 3 t 20 min ip. 1 t 55 min
24.1-30.1
Ma. 5 t 5 min
Ti. 1 t 35 min, palauttavaa
Ke. 4 t 15 min, porukkalenkki reipasta vauhtia
To. 5 t 15 min
Pe. 5 t 5 min
La. 5 t 15 min
Su. 1 t 35 min, palauttavaa
Harjoittelu onnistui hyvin eikä ylirasitusta
ilmennyt, koska maltoin ottaa ensimmäisten
viikkojen harjoittelun hivennen kevyemmin.
Vuosi 1996
Lajiharjoittelua Ranskassa joulukuun puoliväliin
saakka jonka jälkeen viisi viikkoa Suomessa.
Valmius aloittaa lajiharjoittelu oli Suomessa
vietetystä jaksosta huolimatta hyvä.
Harjoittelun teho oli heti varsin kova, koska
kilpailukausi alkoi jo helmikuun alkupuolella.
Harjoittelu toteutettiin Etelä-Ranskassa,
hyvissä olosuhteissa (+5- +15).
15.1-21.1
Ma. lepo
Ti. 4 t
Ke. 4 t 20, min
To. ap. 2 t, 6 kertaa 5 min vauhtikestävyyttä
syke 180 ip. 2 t, 2 kertaa 15 min
vauhtikestävyyttä syke 170-180.
Pe. 3 t 55 min, 20 min vauhtikestävyyttä
vuoristossa syke 175.
La. 5 t 25 min
Su. 1 t 20 min, palauttavaa
22.1-28.1
Ma. 3 t 30 min
Ti. lepo (polvi kipeä)
Ke. lepo
To. lepo
Pe. lepo
La. lepo
Su. lepo
29.1-4.2
Ma. lepo
Ti. 2 t 30 min, kevyttä, polvi yhä kipeä
Ke. lepo
To. 4 min, rullat
Pe. lepo
La. 1 t 30 min, kevyttä
Su. lepo
5.2-11.2
Ma. ap. 1 t 30 min, kevyttä ip. 1 t, kevyttä,
polvi kipeä
Ti. 1 t 30 min, rullat
Ke. ap. 2 t 40 min ip. 1 t rullat
To.lepo
Pe. lepo
La. ap. 1 t 30 min, kevyttä ip. 1 t 45 min,
kevyttä
Su. 4 t 5 min, rauhallista ajoa
12.2-18.2
Ma. 2 t 5min
Ti. 3 t 25 min, 3 kertaa 20 min joukkueajoa
vauhtikestävyys alueella syke 175-180
Ke. 5 t, yhteislenkki, lopussa täysin sipissä
To. 3 t 35 min, 2 kertaa 20 min
vauhtikestävyyttä vuoristossa syke 175-180
Pe. 1 t 45 min, palauttavaa
La. 4 t 30 min
Su. ap. 2 t ip. 1 t 15 min, 15 min
vauntikestävyyttä syke 165-175
Kovan harjoittelun aloittaminen aiheutti polveen
rasitusvamman, jonka hoitoon meni useampi
viikko. Vaikka peruskunto olisikin hyvä,
elimistö on ajokauden alussa hyvin herkkä
reagoimaan pieniinkin muutoksiin (ajoasento,
polkimet, kengät, klossien asento jne.). Kausi
on syytä aloittaa mahdollisimman
samankaltaisilla välineillä joita on käytetty jo
edellisellä kaudella. Uuden pyöränkin voi ottaa
käytöön vasta sitten kun ajettu jo enemmän
maantiellä.
Vuosi 1997
Talven peruskuntoharjoittelu tapahtui Suomessa,
harjoittelussa käytettiin paljon rullia sekä
maastopyörää. Kunto oli vuodenvaihteessa hyvä ja
lajiharjoittelu alkoi Etelä-Ranskassa hyvissä
olosuhteissa. Tehoharjoituksia oli ohjelmassa
heti alusta lähtien.
30.12-5.1
Ma. 20 min, rullat
Ti. lepo
Ke. 1 t 30 min, rullat
To. 1 t 30 min,rullat
Pe. lepo
La. ap. 2 t ip. 1 t 50 min
Su. ap. 3 t, 20 min vauhtikestävyyttä ip. 1 t 10
min, palauttavaa
6.1-12.1
Ma. 2 t
Ti. ap. 2 t, 2 kertaa 20 min vauhtikestävyyttä
syke 170-175 ip. 2 t, 2 kertaa 10 min lajivoimaa
syke 175
Ke. ap. 35 min, rullat ip. 2 t 40 min
To. 5 t 10 min
Pe. 3 t 25 min, 20 min vauhtikestävyyttä syke
180
La. 4 t, 15 kertaa 30 sekunnin kiri
Su. 4 t, 1 t moottoripyörän peesissä
13.1-19.1 (tallin harjoitusleirillä)
Ma. 2 t, 2 kertaa 20 min vauhtikestävyyttä syke
165-170
Ti. 5 t
Ke. ap. 2 t 15 min, 12 kertaa 30 sek. maksimi
veto ylämäkeen palautus 30 sek. ip. 1 t 40 min,
50 min moottoripyörän peesissä.
To. 3 t 50 min
Pe. 5 t 25 min, 2 vuorta n. 20 min
vauhtikestävyyttä syke 170-180
La. 1 t 25 min, palauttavaa (leiri päättyi)
Su. lepo
20.-26.1
Ma. lepo
Ti. lepo
Ke. 2 t 25 min
To. lepo
Pe. 3 t 5 min, 6 kertaa 5 min vauhtikestävyyttä
syke 165
La. 3 t 45 min, 4 kertaa 5 min lajivoimaa syke
165-175
Su. 4 t 10 min, 2 kertaa 20 min
vauhtikestävyyttä syke 165-170
Ensimmäisten viikkojen harjoittelu onnistui
hyvin, mutta sairastuin jakson viimeisellä
viikolla. Kevensin välittömästi harjoittelua ja
sairaus ei kestänyt kuin muutaman päivän.
Voitte huomata kuinka ammatilaisten
harjoittelussa tehot ovat korkealla heti kauden
alusta. Amatöörit pyrkivät yleensä aluksi
luomaan pohjakuntoa.
Voin viellä kertoa esimerkkinä kuinka ajoin
ensimmäisinä yleisen sarjan vuosina Espanjan
leireillä tammi- helmikuussa jopa yli 35 tuntia
viikossa eikä vauhtini kilpailuissa ollut
mitenkään suhteessa harjoituskilometrien
määrään.
Toivottavasti saatte näistä muisteloista
virikkeitä lajiharjoittelun alun ohjelmointiin.
Kaikki kysymykset ovat tervetulleita
osoitteeseen:
joonalaukka@hotmail.com
16.1.2003
Vuosi 1989
Valmistautumisessa ensimmäiseen kauteen M-18
sarjassa noudatin talviharjoittelussa hyvin
saman tyyppistä harjoitusohjelmaa kuin kahtena
edeltävänäkin talvena. Harjoittelulla tähdättiin
ensisijaisesti parantamaan peruskuntoa ja
lihaskestävyyttä. Vetoharjoittelun määrä pysyi
samalla tasolla kuin ennenkin ja tuona talvena
hiihdin viimeiset kilpailuni, eikä kisoja
kertynyt koko talvena kuin vajaa kymmenen
kappaletta.
Olin aloittanut syksyllä lukion, mutta
kiinnostukseni opiskeluun oli heti alusta
lähtien hyvin vähäistä. Halu päästä kokeilemaan
kykyjäni pyöräilijänä ulkomailla alkoi olla
todella kova. En pystynyt kuvittelemaan miten
jaksaisin odottaa viellä kolme vuotta lukiossa
ja siihen viellä armeija päälle. Jatkoin
opiskelua, mutta olin jo tehnyt päätöksen alkaa
täysipäiväiseksi pyöräilijäksi heti kun minulla
olisi mahdollisuus siihen.
Syksyllä olimme valmentajani ja parhaan
seurakaverini kanssa vaihtaneet seuraa ja
siirryimme edustamaan Kiimingin Rientoa. Sinne
siirtyi samanaikaisesti muitakin Pohjois-Suomen
parhaita pyöräilijöitä: Tällä tavoin toimintaa
pystyttin hivenen tehostamaan, sillä yleisesti
ottaen seurojen resurssit olivat hyvin
vaatimattomat.
Kevään ajokausi alkoi maaliskuussa Mallorcalla
pidetyllä kolmiviikoilla TUL:n pyöräilijöiden
leirillä. Siellä harjoiteltiin sen hetkisten
oppien tai tottumusten mukaan eli tarkoituksena
oli keräillä leirin aikana paljon kilonmetrejä,
harjoituksen tehoilla ei ollutkaan juuri mitään
merkitystä. Minulle tuon tyyppinen harjoittelu
sopi vielä tuolloin ihan hyvin, koska olin vasta
juniori-iässä ja harjoittelu kumppanini olivat
enimmäkseen yleisenluokan ajajia.
Huhtikuussa ulkomaanleiritys jatkui
Neuvostoliitossa pidetyllä kaksiviikkoisella
kilpailu- ja harjoitusmatkalla. Kotimainen kausi
alkoi huhti- toukokuun vaihteessa. Kauden
päätavoitteena oli junioreiden MM-kilpailut
Moskovassa, johon Suomesta oli saatu koottua
hyvä joukkkue. Epäonnekseni kaaduin kilpailussa
syntymäpäivänäni 30.6. ja kämmenestäni murtui
luu. MM-kilpailut jäivät väliin ja heinäkuu
kului toipilaan. Saavutin kunnollisen
kilpailukunnon uudestaan vasta elokuun
puolivälissä.
Menestys kotimaisissa kilpailuissa oli ihan
hyvää. Voitin Suomen Mestaruudet aika-ajossa
sekä SM-joukkueajossa. Lisäksi osallistuin
muutamiin pienempiin yleisenluokan kilpailuihin.
Kilpailusuorituksissa oli tosin viellä
havaittavissa varsin suurta vaihtelua ns.
huonojen ja hyvin päivien välillä.
Muutin kesän aikana asumaan Tampereelle. Näin
ollen kilpailumatkat lyhenivät ja minulle
avautui mahdollisuus harjoitella useampien
ajajien kanssa. Tätä ennen olin ajanut kaikki
lenkit vain muutaman ajajan ryhmissä tai sitten
aivan yksin.
Kotimaisen kauden päätyttyä lähdin kuukaudeksi
harjoittelemaan Neuvostoliittoon paikallisen
joukkueen kanssa. Kokemus oli erittäin
mielenkiintoinen.
Harjoittelimme yleensä kolme kertaa päivässä.
Aamulla ennen aamupalaa teimme lyhyen
harjoituksen rullia. Aamupäivällä oli vuorossa
ratapyöräilyharjoitus velodromilla, johon
sisältyi yleensä tehoharjoittelua. Päivän
päätteeksi ajoimme maantiellä muutaman tunnin
peruskestävyyslenkin.
Ohjelma oli sama joka päivä paitsi perjantaina,
jolloin ajoimme 8 km mäkiaika-ajon. Sunnuntaina
ohjelmassa oli vain yksi 4 tunnin
kestävyysharjoitus.
Leirin jälkeen menimme suoraan Moskovaan
ratapyöräilykisoihin. Onnistuin rikkomaan
kilpailujen ohessa järjestetyssä ennätyskokeessa
nuorten 10 km aika-ajon maailmanennätyksen.
Ennätykseni tosin lyötiin jo seuraavana päivänä,
mutta voihan sillä kehuskella vaikkapa sitten
kun vietän aikaani vanhainkodissa. Kauteni
päättyi tuohon reissuun ja seuraavan talven
harjoittelussa päätin siirtyä lähes
ympärivuotiseen lajiharjoitteluun.
Nyt kun analysoin harjoitteluani yli kymmenen
vuotta aikaisemmin voin todetta, että juuri
tuossa iässä olisin tarvinnut enemmän tietoa
siitä kuinka huipulle tähtäävän nuoren
pyöräilijän tulisi toimia. Tuolloin tietämystä
ei juurikaan ollut saatavilla Suomessa. Niinpä
jouduin opettelemaan monet asiat ns. kantapään
kautta ja pääsin "sisälle" lajin todelliseen
tietämykseen vasta vuosia myöhemmin kun
kilpailin ja harjoittelin maailman huippujen
kanssa.
Nykyisin kontaktit ulkomaille toimivat jo paljon
paremmin ja Suomessakin tiedetään lajista
huomattavasti enemmän. Uskon ja toivon, että
nykyisillä pyöräilijöillä on lähes yhtä hyvät
tausta tiedot kuin ulkomaalaisilla
kilpakumppaneilla.
14.12.2002
Vuosi 1988
Olin valmistautunut huolella kauteen 1988:
Talvella harjoitusta oli kertynyt keskimäärin
yli 15 tuntia viikossa. Pitkät lenkit
toteutettiin hiihtäen vapaalla tyylillä. Aloin
tekemään viikonloppuisin 5 tunnin rauhallisia
hiihto lenkkejä, erityisesti pyrittiin
tarkkailemaan ettei sykkeet nouseet liian
kovaksi. Lisäksi ajoin pari-kolme kertaa
viikossa rullilla, yleensä harjoitus
suoritettiin aamulla ennen kouluun menoa.
Syksystä alkaen tein myös porrasjuoksu
–harjoitusta, jossa juostiin 1-2 minuuttia
hyppyrimäen portaita ylös, sitten kävellen alas
ja taas uudelleen ylös. Harjoitus oli reippaasti
anaerobinen, muuten ohjelmassa ei ollut
varsinaisia tehoharjotteita. Voimaharjoitusta
tein 2-3 kertaa viikossa. Se oli
kuntopiirityyppistä, johon yhdistettiin
loikkaharjoituksia - joista en kuitenkaan
erityisemmin pitänyt.
Keväällä ajokausi alkoikin paljon aikaisemmin
kuin koskaan ennen, koska olin maaliskuussa
kahden viikon ajan TUL:n pyöräilijöiden leirillä
Mallorcalla. Olimme seurakaverini kanssa
varsinaisen valmennusryhmän ulkopuolella ja
leirimme kustansi meidän oma seura. Kyseillä
leirillä harjoittelimme TUL:n miesten
valmennusryhmän kanssa. Vauhti oli ehkä hivenen
liian kovaa, olivathan muut ajajat huomattavasti
minua vanhempia, mutta selvisin leiristä
kunnialla läpi. Siirtyminen suoraan napapiiriltä
maamme sen hetkisten huippuajajien
harjoitusleirille oli tietysti suuri harppaus ja
aluksi katselinkin ajajien toimintaa ja hienoja
pyöriä silmät suurina. Aloin kuitenkin jo ennen
leirin loppua epäillä etteivät käytössä olleet
harjoitusmenetelmät varmaankaan vastanneet niitä
mitä maailman parhaat ajajat käyttävät.
Kauden aikana pyöräily kilonmetrejä kertyi yli
12 000, mikä tietysti alkoi olla huomattavasti
enemmän kuin sen ikäisillä ajajilla normaalisti.
Kesän aikana harjoittelussa keskityttiin yhä
edelleen rauhalliseen kestävyys harjoitteluun.
Harjoittelun tehoa lisättiin kaksi viikkoa ennen
kauden tärkeimpiä kilpailuja. Silloin aloimme
tehdä vetoharjoituksia, joissa ajoin esim. 6
kertaa 5 km aika-ajon kilpailu vauhdilla, teimme
myös samaa harjoitusta auton peesissä ajaen.
Olin käynyt jo edellisenä vuonna tekemässä
laboratorio testejä, joissa määritettiin
maksimaalinen hapenottokyky sekä harjoittelussa
käytettävät sykkeiden kynnysarvot. Testitulosten
perusteella suorituskyvyn kehitys oli vuonna
1988 erityisen nopeaa. Edellisissä testeissä
arvot olivat olleet kohtalaiset mutta eivät
mitenkään erityisen lupaavat, tuon kesän lopussa
tulokseni olivat ikäluokkani huipputasoa.
Nopeaan kehitykseen vaikutti varmaankin
oikeaoppisen harjoittelun lisäksi se että
minulla oli ns. murrosiän kasvupyrähdys vasta
tuolloin. Monien tutkimuksien mukaan juuri tuo
ajankohta nuoruudessa soveltuu erinomaisen hyvin
maksimaalisen hapenottokyvyn kehittämiseen ja
sen jälkeen absoluuttinen maksimiarvo ei
juurikaan muutu, vaan kehitystä tapahtuu lähinnä
kynnysarvojen parantuessa.
Kesän aikana osallistuin kaikkiin tärkeimpiin
kilpailuihin ympäri Suomea, mikä ei ollut
mitenkään erityisen helppoa, koska asuin
Rovaniemellä. Seuramme pyöräilyjaoston budjetti
oli erittäin vaatimaton, mutta valmentajamme
onnistui keräämään lisää rahaa hyvinkin
erikoisilla menetelmillä.
Kilpailumenestys oli huomattavasti parempaa kuin
koskaan ennen, olin toinen SM aika-ajossa ja
seitsemäs SM maantieajossa. Sijoitukset
muissakin kilpailuissa olivat hyviä, tosin
menestyin paljon paremmin aika-ajoissa kuin
yhteislähtökilpailuissa. Selityksenä oli
varmaankin se etten omannut juurikaan kokemusta
yhteislähtökilpailuista ja kirikykyni oli jo
silloin varsin heikko. Tapanani oli jo urani
alusta lähtien laiminlyödä nopeusharjoitteet ja
eikä ne ominaisuudet sitten koskaan juuri
kehittyneetkään.
Kauden päätteeksi ajoin ensimmäistä kertaa
Suomen maajoukkueessa, kun ajoimme muutaman
kilpailun Ruotsissa. Voitin ensimmäisen
kilpailun, jonka ajoin Suomen väreissä ja siihen
olikin hyvä päättää kausi.
Seuraavan talven harjoittelussa päätettiin
jatkaa samalla linjalla kuin edellisenäkin
vuonna.
8.12.2002
Vuosi 1987
Vuosi 1987 oli erittäin tärkeä urallani,
koska päätin silloin alkaa pyöräilemään
tosissani ja luopua vähitellen hiihdon
harrastamisesta kilpatasolla. Paätökseni johtui
ennenkaikkea heikosta menestyksestä
hiihtoladuilla edellisenä talvena. Olin jälleen
kerran valmistautunut huolella talven
kilpailuihin, mutta menestys oli todellakin
hyvin keskinkertaista. Näin ollen kun kevät
koitti, olin varsin tympääntynyt hiihtämiseen
koska odotukseni olivat olleet korkealla ennen
kauden alkua. Innostukseni urheiluun ei ollut
kuitenkaan vähentynyt ja niinpä päätin panostaa
pyöräilyyn oikein toden teolla.
Toinen ratkaiseva tekijä päätöstä tehtäessä oli
se mitä näin ollessani sinä kesänä lomamatkalla
Italiassa perheeni kanssa. Kun me oleskelimme
Riminin lähistöllä, sain tilaisuuden seurata
Italian ympäriajoa, jossa ajettiiin aika-ajo
etappi Riminin ja San Marinon välillä. Tuon
kilpailun näkemisen jälkeen päätin tehdä
kaikkeni saadakseni selville kuinka pitkälle
pääsisin pyöräilyssä.
Ajoin syksyllä 1994 erästä ensimmäisistä
ammattilaiskilpailuistani ja kisan reitti kulki
saman leirintäalueen ohi missä olin seitsämän
vuotta aikaisemmin ihastellut Roberto Vicentinin
menoa. Oli hienoa muistella kuinka kaukaiselta
ajatus ammatipyöräilijän elämästä oli tuntunut
ja sitten vuosia myöhemmin olin itse ajamassa
vuorta ylös kohti San Marinoa. Kyseinen
tapahtuma on yksi niistä hienoista elämyksistä
joita sain kokea pyörän satulassa.
Kesän aikana vaihdoin valmentajaa ja
valmennuksestani alkoi vastata saman seuran
pyöräilyvalmentaja. Aloimme heti alusta pitäen
toteuttamaan varsin kovanlinjan
harjoitusohjelmia. Kesäharjoittelu koostui lähes
aikoastaan pyöräilystä ja kilonmetrejä kertyi
kesän aikana yli kahdeksan tuhatta, eli lisäys
edelliseen vuoteen verrattuna oli huomattava.
Valmentajani oli suorittanut TUL:n
valmennustutkinnot, joissa oppeja saatiin
ex-Itäblokin valmentajilta ja niitä oppeja me
sitten aloimme soveltamaan Suomen oloissa.
Peruslinjana oli vakaa uskomus siihen että nuori
urheilija kestää hyvin oikeaoppista
kestävyysharjoittelua ja sen kautta tulostaso
nousee sitten aikanaan. Valmentajaani pelotti
usein se etten vaan "palaisi lopppuun", mutta
olin tehnyt selväksi heti alusta pitäen ettei
tavoitteenani ollut vain harrastaa urheilua vaan
selvittää suorituskykyni äärirajat.
Valmennusmenetelmämme poikkesi huomattavasti
Suomessa yleisesti käytössä olleesta
systeemistä, mutta totesimme ettei sen hetkinen
valmennusmalli voinut olla kovinkaan tehokas
koska urheilijoiden tulokset olivat varsin
vaatimattomia.
Kilpailumenestys kesällä ei ollut mitenkään
erityisen hyvää. Sijoitukseni epävirallisissa
SM-kilpailuissa 30km aika-ajossa oli
kolmastoista. Se ettei menestystä saavutettu
heti ei häirinnyt minua lainkaan koska olin
vakuuttunut, että teimme työtä tulevaisuutta
varten. Ja olihan harjoittelu ennenkaikkea
jotain sellaista mitä itse halusin tehdä,
missään vaiheessa ei ollut pakko harjoitella
eikä kukaan painostanut minua suuntaan tai
toiseen.
Kun syksy saapui aloin olla valmis aloittamaan
todella kovan harjoittelun ja niinpä laadimme
seuraavaksi talveksi todella kovan
harjoitusohjelman.
1.12.2002
Vuosi 1986
Toinen kausi M-14 sarjassa oli
harjoituksellisesti hyvin samantyyppinen kuin
edellinenkin kesä. Pyöräilykilometrejä kertyi
kesän aikana vähän vajaat kolme tuhatta. Koko
kesän ajan jatkui myös hiihdon kesäharjoittelu.
Edellisenä talvena hiihtokilpailuissa menestys
oli jäänyt todella heikoksi, vaikka into oli
ollut sitäkin kovempi. Eikä vika varmaankaan
ollut voitelussa, kuten hiihtäjillä yleensä.
Tuolloin valmentajani havaitsi kuinka vauhtini
kestävyyslenkeillä oli liian kova perustasooni
nähden ja sykemittarin käyttöä harjoittelun
seurannassa lisättiin. En ollut itse järin
innostunut hiljentämään vauhtia, koska olihan
paljon kivempaa käydä lenkeillä kavereitten
kanssa kuin yksin. Onnistuin kuitenkin hivenen
löysäämään tehoja lenkeillä, jotka varsinkin
hiihtolenkeillä tahtoivat nousta liian koviksi
koska harjoittelukumppanini olivat minua
vanhempia.
Harjoitettelu määräni alkoivat jo tässä iässä
olla suuremmat kuin monilla kilpakumppaneillani,
vaikka tulostasoni ei ollutkaan kovin
ihmeellinen. Lepopäivien viettäminen tuntui
vaikealta, koska halukehittyä oli valtava.
Heikot suoritukset selittynevät osittain myös
sillä että olin tuossa iässä varsin
pienikokoinen eli muut olivat noin 20 cm
pidempiä kuin minä.
Vaikka menestys oli tehtyyn työmäärään
verrattuna heikkoa, se ei häirinnyt ketään muuta
kuin minua itseäni. Minuun ei todellakaan
kohdistunut ulkopuolisilta tahoilta
vähäisintäkään painetta menestyä. Koska perheeni
ei ollut kovin sitoutunut urheiluun ja
käsitykseni mukaan valmentajani tavoitteena oli
kasvattaa pikemminkin ns. kunnon kansalaisia
kuin tavoitella heti menestystä kilpailuissa.
Kesän pyöräilykilpailuista ei jäänyt mieleen
mitään erikoista jos ei ota huomioon sitä miten
20 km aika-ajo tuntui yhä edelleen kovin
pitkältä taipaleelta. Sijoitukseni
epävirallisissa SM-kilpailuissa taisi olla 20.
huonommalla puolella.
Syksy saapui Lappiin taas kerran hyvissä ajoin
ja me aloitimme pitkät sauvakävelylenkit.
Muistan kuinka meiltä usein kysyltiin
kuntoradoilla: "Luistaako hyvin?". Hiihtäjäthän
olivat itseasiassa aikaansa edellä. Nykyäänhän
kevyenliikenteenväylillä näkee kuinka puolet
kansasta huitoo sauvojen kanssa kesät talvet.
28.11.2002
Vuosi -85
Ajokausi alkoi kyseisenä vuonna aikaisemmin
kuin edellisenä ja harjoitus määrätkin
lisääntyivät. Lenkkien pituudet olivat 20-40 km,
mutta ne eivät sisältäneet lainkaan ns.
erityisharjoittelua, vaan ajelimme rauhallisesti
pyrkien kiinnittämään erityisesti huomiota
pyöritystekniikkaan. Koko kesän aikana pyöräily
tuli noin 2500 km ja kilpailuja mahtui kauteen
parikymmentä. Etusijalla oli kuitenkin hiihtoon
tähtäävä harjoittelu.
Suurin muutos oli kilpailumatkojen pidentyminen
kun aika-ajoissa ajettiin 20 km kisoja, jotka
tuntuivat aluksi todellakin maraton matkoilta.
Myös tuumarajoitukset olivat erilaiset ja suurin
sallittu välitys kasvoi huomattavasti. Niinpä
vauhti kilpailuissa koveni ja voiman käytön
osuus suorituksessa suureni, itse olin tuolloin
varsin pienikokoinen ja kovin voimaton. Joten
monien muiden vauhti vaikutti lähes
yliluonnolliselta.
Jostain kumman syystä en ollut sinä kesänä
erityisen innostunut pyöräilystä ja ajatukset
olivat enemmänkin suuntautuneet hiihtoon. En
menestynyt kovinkaan hyvin kauden aikana
käydyissä kilpailuissa, taisin olla jossain 20.
huonommalla puolella epävirallisissa
SM-kisoissa. Olisin varmaankin lopettanut koko
pyöräilyn, elleivät parhaat kaverini eli
hiihtoporukkamme pojat olisi myös pyöräilleet.
Niinpä ajoin pyörällä koska kaikki muutkin
tekivät niin. Pyöräilykausi Rovaniemellä päättyi
varsin aikaisin ja syksyllä keskityttiin taas
täysipainoisesti hiihtämiseen.
27.11.2002
Vuosi -84
Pyöräily harrastukseni alkoi kesällä 1984,
kestävyysurheilua olin alkanut harrastamaan jo
edellisenä syksynä jolloin aloitin tosissani
hiihtämään kilpaa. Olin tosin jo edellisinä
talvina hiihdellyt varsin ahkerasti. Harrastin
hiihtoa seurassa, jossa oli myös pyöräilyjaosto
ja monet hiihtäjät pyöräilivät kesäisin enemmän
tai vähemmän tosissaan.
Hiihdossa meillä oli 4-5 suunnilleen saman
ikäisen pojan joukko ja harjoittelimme
enimmäkseen yhdessä. Porukan valmennuksesta
vastasi yhteinen valmentaja. Hän oli erittäin
asiantunteva ja innostunut, urheiluvalmennuksen
lisäksi hän pyrki myös kasvattamaan meitä
ihmisinä. Merkillepantavaa oli myös kuinka
kaikkia ryhmän jäseniä kohdeltiin saman
arvoisesti, itse olin varsin "heikko esitys"
urani alussa.
Samoin meille opetettiin heti alusta pitäen
mistä harjoittelussa on kysymys ja saimme myös
osallistua valmentaja koulutukseen. Osaa noista
opeista noudatinkin koko urani ajan.
Ensimmäisen kerran nousin pyöränpäälle heinäkuun
alussa kun ajoin 10-km aika-ajon, aikaa kului
22.30. Siitä olikin hyvä alkaa parantamaan
vauhtia. Kesän aikana harjoitus kilonmetrejä
kertyi noin 1000 km, mutta samanaikaisesti
tehtiin myös hiihdon kesäharjoittelua
(kuntopiiri harjoittelua, juoksua, sauvakävelyä
ja rullasuksi hiihtoa). Pyörälenkit olivat
pituudeltaan 10-20 km eikä vauhti ollut järin
kova. Tavoitteena oli kehittää pyöritystekniikka
niinpä ajoimme todella pienentä välitystä
käyttäen.
Ajoin sinä kesänä myös ns. epävirallisissa
SM-kilpailuissa sijoitukseni oli 13. ja kauden
paras kilpailuni oli TUL:n mestaruuskilpailujen
aika-ajo jonka voitin. Syksyllä alkoi taas
normaali hiihtoharjoittelu ja näin ollen
pyöräily jäi odottaamaan seuraavaa kesää.