KYSY JOONALTA
Esitä
Joonalle kysymyksiä lomakkeella
Kysymys:
Terve!
Minkä ikäisenä aloitit maantie pyöräilyn.
Minkälaisella harjoittelu ohjelmalla kannattaa aloittaa maantie
pyöräily harrastus itse olen vasta aloittanut pyöräilyn.
ps. Tsemppiä tour de franciin ja muihin kilpailuihin.
T: Sakke
Moi
!
Aloitin
pyöräilyn jo 12-vuotiaana, tosin alkuun ajoin todella
vähän. Kun aloittaa maantiepyöräilyn olisi
alussa kiinnitettävä erityisesti huomiota pyöritystekniikkaan
ja yleiseen pyörän hallintaan. Varsinaisen harjoittelun
voi aloittaa sitten kun osaa polkea oikein. Suosittelisin harjoittelun
aloittamista valmentajan kanssa, koska yksin tulee monesti tehtyä
alussa virheitä joita voi olla hankala korjata myöhemmin.
Kysymys:
Terve
Joona ja onnea hyvän työpaikan johdosta.Kysyisin seuraavaa:
Millaisia hapenottolukemia olet saavuttanut testissä (millit/litrat
ja watit?
Millaisia
wattilukemia ammattilaistason ajajat saavuttavat aerobisen ja
anaerobisen kynnyksen kohdalla (edelleen testissä)?
Onko
maxvo2 mielestäsi ratkaiseva ominaisuus ammattilaisella vai
onko tärkeämpi korkea aer.k ja ank. suhteessa max.sykkeeseen?
Mitkä
ovat palautumisen kannalta tärkeimmät toimenpiteet välittömästi
pitkän lenkin/kilpailun jälkeen (ravintopuoli, verryttely,
ym.)?
Kiitokset
vastauksista etukäteen ja tsemppiä kilpailuihin ja treeneihin.
T: Jouni K
Moi
!
Maksimihapenottoni
on ollut yleensä noin 70-75 ml/kg/min, tosin testit on suoritettu
yleensä talvella jolloin painoa on 4-5 kiloa enemmän
kuin kesällä. Maksimiwatit ovat olleet jotain 400-450.
Erot testipaikkojen välillä ovat varsin suuret koska
varsinkin täällä Ranskassa kuormitusta lisätään
minuutin välein joten testi kestää vain 15 minuuttia.
Tuollaisella ns. lyhellä kaavalla maksimiarvot ovat korkeammat
kuin Suomessa käytettävässä 3 minuutin porrastuksessa.
Joten jos näet jossain lehdissä muiden urheilijoiden
testituloksia niihin ei kannata suhtautua kovin vakavasti. Minun
maksimiarvot ovat ihan hyvää tasoa verrattuna esim.
muihin Festina tai Lotto tallin ajajiin joiden kanssa olen tehnyt
testejä. Erot kilpailusuorituksessa selittyvät ennen
kaikkea vauhtikestävyys ominaisuuksien eroissa eli parhailla
ajajilla on kynnysarvot korkealla ja he jaksavat myös ajaa
pitkään kynnyksellä. Laboratorio testit ovat varsin
kaukana esim. Paris-Roubaix kilpailun todellisuudesta, luotettavin
mittaustapa ajajien paremmuusjärjestyksestä on yhä
edelleen tulosluettelo. Testit on hyvin henkilökohtainen
juttu ja tuloksia tulisi käyttää ainoastaan oman
harjoittelun ohjelmoinnissa.
Kilpailun jälkeisessä palautumisessa ensimmäinen
toimenpide heti maaliin tulon jälkeen on aminohappojuoman
nauttiminen sekä energiajuoma, joka sisältää
noin. 30-50 grammaa hiilihydraattia. Lisäksi juodaan ensimmäisen
puolituntisen aikana vähintään litra vähäkaasuista
mineraalivettä. Kiinteää ruokaa syödään
noin tunti maalintulon jälkeen, se on yleensä ihan tavallinen
sämpylä ja vaikka vähän jogurttia. Hieronta
on vuorossa sen jälkeen. Se kestää 45-60 minuuttia,
jonka jälkeen vielä vähän kevyttä venyttelyä.
Iltaruokailu on 3-4 tuntia kilpailun päättymisen jälkeen
ja se on luonnollisesti erittäin hiilihydraattipitoinen.
Kovimpien kisojen aikaan voidaan vielä juoda juuri ennen
nukkumaanmenoa hivenen hiilihydraattijuomaa. Muuten kilpailun
jälkeinen iltaohjelma pitää yleensä sisällään
pienet torkut jo ennen ruokailua.
Kysymys:
Morjens
Onneksi olkoon uuden "työpaikan" johdosta. Olen
erittäin innokas maantiepyöräilyn harrastaja, mutta
asustelen sellaisella alueella jossa ei ole aktiivista harrastajakuntaa
joten en voi kysyä neuvoja pyöräasioissa. Eli summasummarum
kysynkin nyt sinulta protason ammattilaiselta pyörän
mitoituksesta. Miten lasken/mittaan satulan oikean paikan? Miten
lasken/mittaan ohjainkannattimen oikean pituuden. Nämä
kaksi asiaa ovat ilmeisesti aika yksilöllisiä, mutta
jos näihin olisi sinulla vastaus/laskentakaava olisin erittäin
kiitollinen vastauksesta.
Pituudeltani
olen 179 cm ja jalan sisäpituus on 88,5 cm
Täytyy todeta etten todellakaan ole mikään asentojen
erikoismies. Itse olen käynyt vuonna 94 ranskalaisen Armel
Andren vastaanotolla ja käyttänyt siitä lähtien
samaa asentoa, jonka hän minulle silloin määritteli.
Omasta asennostani voin kertoa seuraavaa: satulan korkeus on 793
mm keskiön keskeltä ylös satulaan, satulan peruutus
on 84 mm eli satulan kärjestä luotilanka alas keskiöön,
etuakselista ohjauskannattimen alkuun 615mm. Asentoni on tyypillinen
ammatilaisen ns. takapainoitteinen asento. Valitettavasti en voi
juurikaan auttaa sinua asentosi valinnassa, mutta haluasin vielä
tähdentää että mielestäni oikea asento
on pyörän tärkein ominaisuus. Suomessa ajetaan
erittäin hinnakkailla pyörillä, mutta ajoasennot
ovat kaukana parhaasta mahdollisesta.
Terveisin
Joona Laukka
Kysymys:
Hei!
Tutustuin tässä mielenkiintoisiin sivuihisi ja silmiini
osui eräs tämän kysymyspalstan kohta, jossa mainitsit
aerobisen kynnyksesi olevan 160. Eikö se olekin aika korkea?
Itse olen miettinyt pitäisikö minun käydä
suorassa kuntotestissä selvittääkseni sykerajani.
Olen
iältäni 17 vuotias. Kaikkien mielestä harjoittelen
liian korkealla sykealueella ja siksi olenkin nyt yrittänyt
madaltaa harjoittelusykealueitani (n.130-145), mutta huomannut,
että on suorastaan hankalaa esim. juosta sykkeen ollessa
alle 150. Pyöräillessä sykkeeni ovat hieman matalammat,
yleensä 140-150. Tämä siis silloin kun teen peruskuntoharjoittelua=
vauhti sellainen että hiki irtoaa, mutta ei vielä hengästytä
paljoa. Sen sijaan jos teen jotain vauhtikestävyystyyppistä
on sykkeeni todella korkealla. "Kotikonstein" olen saanut
sykkeeni nousemaan 204:ään, en sitten tiedä onko
se nyt sitten maksimisykkeeni.. Muutamia esimerkkejä mainitakseni,
tempopyöräilyssä minulla on keskisyke noin 20 minuutin
ajalta noin 185 (maksimaalinen suoritus). Juostessa vastaavanlaisella
ajalla keskisyke on yli 190 ja kävellessäkin sain sykkeen
nousemaan 15 minuutin ajaksi lukemiin 187. Vaikuttaa todella korkealta..
En sitten tiedä pitäisikö minun huolestua, kun
kävellessäkin syke on yleensä yli 140 (pk-vauhdilla)..
Onko minulla sitten vain yksinkertaisesti huono kunto (masentavaa,
sillä olen kuitenkin harjoitellut jo yli 2 vuotta säännöllisesti
5-7kertaa viikossa) vai voiko sykkeeni todellakin olla luonnollisesti
noin korkea? Pystyisitkö tämän sepustuksen perusteella
sanomaan tilanteestani mitään, ja millaiseen testiin
minun kannattaisi mennä?(Olin jo epäsuorassa testissä,
jossa minun todettiin olevan rapakunnossa korkeiden sykkeiden
takia, mutta en kuitenkaan usko aivan niin huonossa kunnossa olevani,
sillä aikani pyöräilyssä ovat kuitenkin olleet
ihan kohtalaista tasoa). Leposykkeeni on 50 molemmin puolin ja
harjoitusten jälkeen palautussykkeet ovat ainakin Harward
steptestin mukaan ihan hyvää luokkaa. Itsekin olen huomannut
että treenien jälkeen syke laskee kyllä nopeasti.
Neuvoja
kaipaillen ja hyvää joulua, sekä menestystä
ensi kaudelle toivottaen!
Kiitokset
mielenkiintoisesta kysymyksestä. Aerobinen kynnykseni on
tosiaan 160, eli se on suhteellisen korkea ja oli nuorempana jopa
170 testeissä mutta usein laboratoriosykkeet varsinkin nuorilla
urheilijoilla eivät vastaa todellisia sykkeitä pyörällä.
Minä harjoittelin nuorena hyvin paljon erittäin matalalla
syke alueella, mikä ei tosiaankaan ollut helppoa. Se on mielestäni
varmin tapa parantaa kestävyyttä varsinkin jos ei satu
olemaan kovin lahjakas urheilija (olen henkilökohtaisesti
mielestäni varsin keskinkertainen lahjakkuus, mutta olen
harjoitellut paljon ja joskus se auttaa).
Jos jaksat harjoitella esim. 160 sykkeellä 2,5 tuntia, etkä
harjoituksen jälkeen ole täysin uupunut, mielestäni
sykkeesi ei ole liian korkea. Testeissä voi ja kannattaa
käydä jos tuloksia osaa tulkita ja hyödyntää
harjoittelussa. Älä huolestu vaikka menestystä
ei heti tulekaan, yleensä yrittänyttä joskus onnistaa!
P.S.
Minulla ei todellakaan ole minkäänlaista koulutusta
valmennusneuvojen antamiseen, ole vain ajellut pyörällä
ja katsellut mitä todelliset huippupyöräilijät
tekee.
Hyvää
joulua ja onnellista uutta vuotta.
Kysymys:
Hei! Onko sinulla fanclubia tms.?
Olisin kovasti halunnut kuvasi ym.?? nimikirjoituksella varustettuna
masentuneelle miehelleni Christianille yllätykseksi ja piristykseksi..
Mieheni joutui luopumaan aiotusta Mallorcan pyöräreissustaan,
toisen "yllätykseni"-kaksosten takia...
Onnittelut
perheenlisäyksen johdosta! Minulla ei ole fan clubia. Voit
kirjoitella osoitteeseen Joona Laukka 70, Boulevard Pasteur 34760
Boujan sur Libron FRANCE niin laitan kuvia tulemaan. Uudet kuvat
tosin ovat valmiit vasta joskus maaliskuussa.
Kysymys:
Hej Joona! Harjoittelusi "lajivoima"?
Mitä se on suomeksi? Siis miten harjoittelet, iso vaihde
ja pieni kadenssi vai?
Hienoa saada insider infoa täältä sinun sivultasi!
Lykkyä tulevalle kaudelle, Olavi
Moi! Lajivoimaa teen pääasiallisesti ylämäkeen
ajaen. Kierrokset on noin 55-65 ja syke voi nousta lähelle
anaerobista kynnystä muttei yli, paitsi lyhyissä alle
minuutin vedoissa. Vetojen kesto noin 3-20 min.Ttosin ne pitkät
vedot tulevat vasta kilpailukaudella, kun kunto on parempi.
P.S. Hyvä jos sivut miellyttävät.
Kysymys:
Hei Joona Laukka, pyöräilin perheeni
kanssa viime kesänä Languedoc-Roussillonissa ja ajoimme
heinäkuun alussa Clermont-Heraultista etelään tietä
numero D 15.
Cabrières-kylän
jälkeen poljimme ylös mukavaa nousua ja yllätykseksemme
ylämäessä oli ainakin kahteen kohtaan maalattu
isolla nimi Laukka.
Muistako
koska olet ajanut kyseistä tietä?
Toivottavasti
näemme sinut le Tourissa. Onnea alkavalle kaudelle.
t:
Kaartiset, Elja 9v., Antto 12 v., Nanne & Timo
Kyllä kyseinen tie on hyvinkin tuttu koska asun noin 30
kilometrin päässä kyseisestä paikasta. Kirjoitukset
ovat varmaankin peräisin Midi-Libre kilpailusta, joka kiertelee
täällä päin ja on minulle eräänlainen
"koti kisa".
P.S. Tänä vuonna Tour de France tulee Beziersiin.
Kysymys:
Itselläni on sama mittari ja olisi
kiva tietää mikä on aerobinen ja anaerobinen kynnyksesi
sekä maksimisykkeesi. Itse olen merkannut sykealueet väreillä
eli esim. pk1 100-140 pk2 140-156 vk 157-168 mk 169-188.
Sykealueet
merkitään ajajan tiedoissa ja värit sykekäyrän
ominaisuuksina. Kiitos
Moi.
Näin talvella anaerobinen kynnys on noin 180, aerobinen kynnys
noin 160 ja maksimisyke 200. Eikä ne siitä kauden aikana
juuri muutu, vain vauhti kiihtyy eli tehot nousee. Koetan tehdä
syketiedostoista mahdollisimman helppolukuisia, mutta olen vasta
aloittelija tietojen käsittelyssä.
Kysymys:
Hei Joona ja onnittelut uuden tallipaikan
johdosta!
Kysymys:
nyt kun siirryit Jean Delatour -talliin, millainen on asemasi
tallissa, eli miten pyrit ajamaan esim. Tour de Francen?
Tähtäätkö
korkealle kokonaissijoituksissa, pyritkö voittamaan kenties
jonkun tietyn etapin vai onko paikkasi uutena tiimin jäsenenä
puhdas apuajajan paikka.
VIELÄ
KERRAN ONNEA JA KOVAA YRITYSTÄ TULEVIIN KISOIHIN!!
Ensikauden
päätavoite on Ranskan ympäriajo, jossa pyrin ajamaan
hyvän sijoituksen kokonaiskilpailussa. Uudessa tallissa on
kyllä kapteenit eli Brochard ja Halgand, mutta he tähtäävät
enemmänkin yhden päivän kisoihin ja etappi voittoihin,
joten tulen olemaan varsin vapaa ajamaan hyvästä sijoituksesta.
Kysymys:
Mulla ei kummempaa kysyttävää
mut nää sun kotisivut on hyvä idea. Tulee varmasti
seurattua tulevaa kauttasi.
PS.
Pidähän ketjut kireällä niin täälläkin
yritetään.
JMe
Hyvä että sivut kiinnostavat, pyrimme parantamaan pikku
hiljaa, joten kaikki hyvät ideat ovat tervetulleita.
Kysymys:
Terveisii Suomen Porista.
Mikäs sykemittari sulla on nyt käytössä, katselin
vaan noita käyriä.
Joko ensi vuoden kilpailu ohjelmaa on tiedossa, pääsetkö
mihinkään Suomen kisoihin mukaan?
Nimimerkki:
Ismo
Käytössäni
on Polarin S-710 wattimittarin kera. Mittari näyttää
kaiken mahdollisen: syke, nopeus, korkeus, watit, pyöritykset,
vasen/oikea tasapaino, pyörityksen hyötysuhde.
Aikaisemmin käytin SRM:n laitetta, joka maksoi jotain 16.000
markkaa. Tämä Polari taitaa maksaa vajaat 5.000 mk,
joten on ihan edullinen laite.
Kisaohjelma lyödään lukkoon vasta tammikuussa,
joten vielä ei ole ihan tarkkaa tietoa.
Todennäköisesti tulen ajamaan Kuopioon SM-kisat.