KYSY JOONALTA

Esitä Joonalle kysymyksiä lomakkeella


Kysymys:

Terve!

Minkä ikäisenä aloitit maantie pyöräilyn.
Minkälaisella harjoittelu ohjelmalla kannattaa aloittaa maantie pyöräily harrastus itse olen vasta aloittanut pyöräilyn.
ps. Tsemppiä tour de franciin ja muihin kilpailuihin.

T: Sakke


Moi !

Aloitin pyöräilyn jo 12-vuotiaana, tosin alkuun ajoin todella vähän. Kun aloittaa maantiepyöräilyn olisi alussa kiinnitettävä erityisesti huomiota pyöritystekniikkaan ja yleiseen pyörän hallintaan. Varsinaisen harjoittelun voi aloittaa sitten kun osaa polkea oikein. Suosittelisin harjoittelun aloittamista valmentajan kanssa, koska yksin tulee monesti tehtyä alussa virheitä joita voi olla hankala korjata myöhemmin.


Kysymys:

Terve Joona ja onnea hyvän työpaikan johdosta.Kysyisin seuraavaa: Millaisia hapenottolukemia olet saavuttanut testissä (millit/litrat ja watit?

Millaisia wattilukemia ammattilaistason ajajat saavuttavat aerobisen ja anaerobisen kynnyksen kohdalla (edelleen testissä)?

Onko maxvo2 mielestäsi ratkaiseva ominaisuus ammattilaisella vai onko tärkeämpi korkea aer.k ja ank. suhteessa max.sykkeeseen?

Mitkä ovat palautumisen kannalta tärkeimmät toimenpiteet välittömästi pitkän lenkin/kilpailun jälkeen (ravintopuoli, verryttely, ym.)?

Kiitokset vastauksista etukäteen ja tsemppiä kilpailuihin ja treeneihin.

T: Jouni K


Moi !

Maksimihapenottoni on ollut yleensä noin 70-75 ml/kg/min, tosin testit on suoritettu yleensä talvella jolloin painoa on 4-5 kiloa enemmän kuin kesällä. Maksimiwatit ovat olleet jotain 400-450. Erot testipaikkojen välillä ovat varsin suuret koska varsinkin täällä Ranskassa kuormitusta lisätään minuutin välein joten testi kestää vain 15 minuuttia. Tuollaisella ns. lyhellä kaavalla maksimiarvot ovat korkeammat kuin Suomessa käytettävässä 3 minuutin porrastuksessa. Joten jos näet jossain lehdissä muiden urheilijoiden testituloksia niihin ei kannata suhtautua kovin vakavasti. Minun maksimiarvot ovat ihan hyvää tasoa verrattuna esim. muihin Festina tai Lotto tallin ajajiin joiden kanssa olen tehnyt testejä. Erot kilpailusuorituksessa selittyvät ennen kaikkea vauhtikestävyys ominaisuuksien eroissa eli parhailla ajajilla on kynnysarvot korkealla ja he jaksavat myös ajaa pitkään kynnyksellä. Laboratorio testit ovat varsin kaukana esim. Paris-Roubaix kilpailun todellisuudesta, luotettavin mittaustapa ajajien paremmuusjärjestyksestä on yhä edelleen tulosluettelo. Testit on hyvin henkilökohtainen juttu ja tuloksia tulisi käyttää ainoastaan oman harjoittelun ohjelmoinnissa.

Kilpailun jälkeisessä palautumisessa ensimmäinen toimenpide heti maaliin tulon jälkeen on aminohappojuoman nauttiminen sekä energiajuoma, joka sisältää noin. 30-50 grammaa hiilihydraattia. Lisäksi juodaan ensimmäisen puolituntisen aikana vähintään litra vähäkaasuista mineraalivettä. Kiinteää ruokaa syödään noin tunti maalintulon jälkeen, se on yleensä ihan tavallinen sämpylä ja vaikka vähän jogurttia. Hieronta on vuorossa sen jälkeen. Se kestää 45-60 minuuttia, jonka jälkeen vielä vähän kevyttä venyttelyä. Iltaruokailu on 3-4 tuntia kilpailun päättymisen jälkeen ja se on luonnollisesti erittäin hiilihydraattipitoinen. Kovimpien kisojen aikaan voidaan vielä juoda juuri ennen nukkumaanmenoa hivenen hiilihydraattijuomaa. Muuten kilpailun jälkeinen iltaohjelma pitää yleensä sisällään pienet torkut jo ennen ruokailua.


Kysymys:

Morjens

Onneksi olkoon uuden "työpaikan" johdosta. Olen erittäin innokas maantiepyöräilyn harrastaja, mutta asustelen sellaisella alueella jossa ei ole aktiivista harrastajakuntaa joten en voi kysyä neuvoja pyöräasioissa. Eli summasummarum kysynkin nyt sinulta protason ammattilaiselta pyörän mitoituksesta. Miten lasken/mittaan satulan oikean paikan? Miten lasken/mittaan ohjainkannattimen oikean pituuden. Nämä kaksi asiaa ovat ilmeisesti aika yksilöllisiä, mutta jos näihin olisi sinulla vastaus/laskentakaava olisin erittäin kiitollinen vastauksesta.


Pituudeltani olen 179 cm ja jalan sisäpituus on 88,5 cm

Täytyy todeta etten todellakaan ole mikään asentojen erikoismies. Itse olen käynyt vuonna 94 ranskalaisen Armel Andren vastaanotolla ja käyttänyt siitä lähtien samaa asentoa, jonka hän minulle silloin määritteli.

Omasta asennostani voin kertoa seuraavaa: satulan korkeus on 793 mm keskiön keskeltä ylös satulaan, satulan peruutus on 84 mm eli satulan kärjestä luotilanka alas keskiöön, etuakselista ohjauskannattimen alkuun 615mm. Asentoni on tyypillinen ammatilaisen ns. takapainoitteinen asento. Valitettavasti en voi juurikaan auttaa sinua asentosi valinnassa, mutta haluasin vielä tähdentää että mielestäni oikea asento on pyörän tärkein ominaisuus. Suomessa ajetaan erittäin hinnakkailla pyörillä, mutta ajoasennot ovat kaukana parhaasta mahdollisesta.

Terveisin Joona Laukka



Kysymys:

Hei!

Tutustuin tässä mielenkiintoisiin sivuihisi ja silmiini osui eräs tämän kysymyspalstan kohta, jossa mainitsit aerobisen kynnyksesi olevan 160. Eikö se olekin aika korkea? Itse olen miettinyt pitäisikö minun käydä suorassa kuntotestissä selvittääkseni sykerajani.

Olen iältäni 17 vuotias. Kaikkien mielestä harjoittelen liian korkealla sykealueella ja siksi olenkin nyt yrittänyt madaltaa harjoittelusykealueitani (n.130-145), mutta huomannut, että on suorastaan hankalaa esim. juosta sykkeen ollessa alle 150. Pyöräillessä sykkeeni ovat hieman matalammat, yleensä 140-150. Tämä siis silloin kun teen peruskuntoharjoittelua= vauhti sellainen että hiki irtoaa, mutta ei vielä hengästytä paljoa. Sen sijaan jos teen jotain vauhtikestävyystyyppistä on sykkeeni todella korkealla. "Kotikonstein" olen saanut sykkeeni nousemaan 204:ään, en sitten tiedä onko se nyt sitten maksimisykkeeni.. Muutamia esimerkkejä mainitakseni, tempopyöräilyssä minulla on keskisyke noin 20 minuutin ajalta noin 185 (maksimaalinen suoritus). Juostessa vastaavanlaisella ajalla keskisyke on yli 190 ja kävellessäkin sain sykkeen nousemaan 15 minuutin ajaksi lukemiin 187. Vaikuttaa todella korkealta.. En sitten tiedä pitäisikö minun huolestua, kun kävellessäkin syke on yleensä yli 140 (pk-vauhdilla).. Onko minulla sitten vain yksinkertaisesti huono kunto (masentavaa, sillä olen kuitenkin harjoitellut jo yli 2 vuotta säännöllisesti 5-7kertaa viikossa) vai voiko sykkeeni todellakin olla luonnollisesti noin korkea? Pystyisitkö tämän sepustuksen perusteella sanomaan tilanteestani mitään, ja millaiseen testiin minun kannattaisi mennä?(Olin jo epäsuorassa testissä, jossa minun todettiin olevan rapakunnossa korkeiden sykkeiden takia, mutta en kuitenkaan usko aivan niin huonossa kunnossa olevani, sillä aikani pyöräilyssä ovat kuitenkin olleet ihan kohtalaista tasoa). Leposykkeeni on 50 molemmin puolin ja harjoitusten jälkeen palautussykkeet ovat ainakin Harward steptestin mukaan ihan hyvää luokkaa. Itsekin olen huomannut että treenien jälkeen syke laskee kyllä nopeasti.

Neuvoja kaipaillen ja hyvää joulua, sekä menestystä ensi kaudelle toivottaen!


Kiitokset mielenkiintoisesta kysymyksestä. Aerobinen kynnykseni on tosiaan 160, eli se on suhteellisen korkea ja oli nuorempana jopa 170 testeissä mutta usein laboratoriosykkeet varsinkin nuorilla urheilijoilla eivät vastaa todellisia sykkeitä pyörällä. Minä harjoittelin nuorena hyvin paljon erittäin matalalla syke alueella, mikä ei tosiaankaan ollut helppoa. Se on mielestäni varmin tapa parantaa kestävyyttä varsinkin jos ei satu olemaan kovin lahjakas urheilija (olen henkilökohtaisesti mielestäni varsin keskinkertainen lahjakkuus, mutta olen harjoitellut paljon ja joskus se auttaa).

Jos jaksat harjoitella esim. 160 sykkeellä 2,5 tuntia, etkä harjoituksen jälkeen ole täysin uupunut, mielestäni sykkeesi ei ole liian korkea. Testeissä voi ja kannattaa käydä jos tuloksia osaa tulkita ja hyödyntää harjoittelussa. Älä huolestu vaikka menestystä ei heti tulekaan, yleensä yrittänyttä joskus onnistaa!

P.S. Minulla ei todellakaan ole minkäänlaista koulutusta valmennusneuvojen antamiseen, ole vain ajellut pyörällä ja katsellut mitä todelliset huippupyöräilijät tekee.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta.



Kysymys:


Hei! Onko sinulla fanclubia tms.?
Olisin kovasti halunnut kuvasi ym.?? nimikirjoituksella varustettuna masentuneelle miehelleni Christianille yllätykseksi ja piristykseksi.. Mieheni joutui luopumaan aiotusta Mallorcan pyöräreissustaan, toisen "yllätykseni"-kaksosten takia...


Onnittelut perheenlisäyksen johdosta! Minulla ei ole fan clubia. Voit kirjoitella osoitteeseen Joona Laukka 70, Boulevard Pasteur 34760 Boujan sur Libron FRANCE niin laitan kuvia tulemaan. Uudet kuvat tosin ovat valmiit vasta joskus maaliskuussa.


Kysymys:


Hej Joona! Harjoittelusi "lajivoima"? Mitä se on suomeksi? Siis miten harjoittelet, iso vaihde ja pieni kadenssi vai?
Hienoa saada insider infoa täältä sinun sivultasi!
Lykkyä tulevalle kaudelle, Olavi



Moi! Lajivoimaa teen pääasiallisesti ylämäkeen ajaen. Kierrokset on noin 55-65 ja syke voi nousta lähelle anaerobista kynnystä muttei yli, paitsi lyhyissä alle minuutin vedoissa. Vetojen kesto noin 3-20 min.Ttosin ne pitkät vedot tulevat vasta kilpailukaudella, kun kunto on parempi.

P.S. Hyvä jos sivut miellyttävät.



Kysymys:


Hei Joona Laukka, pyöräilin perheeni kanssa viime kesänä Languedoc-Roussillonissa ja ajoimme heinäkuun alussa Clermont-Heraultista etelään tietä numero D 15.

Cabrières-kylän jälkeen poljimme ylös mukavaa nousua ja yllätykseksemme ylämäessä oli ainakin kahteen kohtaan maalattu isolla nimi Laukka.

Muistako koska olet ajanut kyseistä tietä?

Toivottavasti näemme sinut le Tourissa. Onnea alkavalle kaudelle.

t: Kaartiset, Elja 9v., Antto 12 v., Nanne & Timo



Kyllä kyseinen tie on hyvinkin tuttu koska asun noin 30 kilometrin päässä kyseisestä paikasta. Kirjoitukset ovat varmaankin peräisin Midi-Libre kilpailusta, joka kiertelee täällä päin ja on minulle eräänlainen "koti kisa".

P.S. Tänä vuonna Tour de France tulee Beziersiin.



Kysymys:


Itselläni on sama mittari ja olisi kiva tietää mikä on aerobinen ja anaerobinen kynnyksesi sekä maksimisykkeesi. Itse olen merkannut sykealueet väreillä eli esim. pk1 100-140 pk2 140-156 vk 157-168 mk 169-188.

Sykealueet merkitään ajajan tiedoissa ja värit sykekäyrän ominaisuuksina. Kiitos


Moi.

Näin talvella anaerobinen kynnys on noin 180, aerobinen kynnys noin 160 ja maksimisyke 200. Eikä ne siitä kauden aikana juuri muutu, vain vauhti kiihtyy eli tehot nousee. Koetan tehdä syketiedostoista mahdollisimman helppolukuisia, mutta olen vasta aloittelija tietojen käsittelyssä.


Kysymys:


Hei Joona ja onnittelut uuden tallipaikan johdosta!

Kysymys: nyt kun siirryit Jean Delatour -talliin, millainen on asemasi tallissa, eli miten pyrit ajamaan esim. Tour de Francen?

Tähtäätkö korkealle kokonaissijoituksissa, pyritkö voittamaan kenties jonkun tietyn etapin vai onko paikkasi uutena tiimin jäsenenä puhdas apuajajan paikka.

VIELÄ KERRAN ONNEA JA KOVAA YRITYSTÄ TULEVIIN KISOIHIN!!


Ensikauden päätavoite on Ranskan ympäriajo, jossa pyrin ajamaan hyvän sijoituksen kokonaiskilpailussa. Uudessa tallissa on kyllä kapteenit eli Brochard ja Halgand, mutta he tähtäävät enemmänkin yhden päivän kisoihin ja etappi voittoihin, joten tulen olemaan varsin vapaa ajamaan hyvästä sijoituksesta.


Kysymys:


Mulla ei kummempaa kysyttävää mut nää sun kotisivut on hyvä idea. Tulee varmasti seurattua tulevaa kauttasi.

PS. Pidähän ketjut kireällä niin täälläkin yritetään.

JMe



Hyvä että sivut kiinnostavat, pyrimme parantamaan pikku hiljaa, joten kaikki hyvät ideat ovat tervetulleita.


Kysymys:


Terveisii Suomen Porista.
Mikäs sykemittari sulla on nyt käytössä, katselin vaan noita käyriä.
Joko ensi vuoden kilpailu ohjelmaa on tiedossa, pääsetkö mihinkään Suomen kisoihin mukaan?

Nimimerkki: Ismo


Käytössäni on Polarin S-710 wattimittarin kera. Mittari näyttää kaiken mahdollisen: syke, nopeus, korkeus, watit, pyöritykset, vasen/oikea tasapaino, pyörityksen hyötysuhde.

Aikaisemmin käytin SRM:n laitetta, joka maksoi jotain 16.000 markkaa. Tämä Polari taitaa maksaa vajaat 5.000 mk, joten on ihan edullinen laite.

Kisaohjelma lyödään lukkoon vasta tammikuussa, joten vielä ei ole ihan tarkkaa tietoa.

Todennäköisesti tulen ajamaan Kuopioon SM-kisat.